Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 08.02.2007, sp. zn. 7 Aps 3/2006 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2007:7.APS.3.2006

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2007:7.APS.3.2006
sp. zn. 7 Aps 3/2006 - 68 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Elišky Cihlářové a soudců JUDr. Jaroslava Hubáčka a Mgr. et Ing. et Bc. Radovana Havelce v právní věci stěžovatelky A. P., s. r. o., zastoupené JUDr. Antonínem Šolcem, advokátem se sídlem v Karlových Varech, Jugoslávská 14, za účasti Finančního úřadu v Sokolově, se sídlem v Sokolově, Růžové náměstí 1629, v řízení o kasační stížnosti proti usnesení Krajského soudu v Plzni ze dne 16. 1. 2006, č. j. 30 Ca 105/2005 – 21, takto: Usnesení Krajského soudu v Plzni ze dne 16. 1. 2006, č. j. 30 Ca 105/2005 – 21, se zrušuje a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení. Odůvodnění: Krajský soud v Plzni usnesením ze dne 16. 1. 2006, č. j. 30 Ca 105/2005 – 21 odmítl žalobu, kterou se stěžovatelka domáhala poskytnutí ochrany před nezákonným zásahem Finančního úřadu v Sokolově (dále také „finanční úřad“), který měl spočívat v provádění opakované kontroly daně z přidané hodnoty za zdaňovací období IV. čtvrtletí roku 2001, I. čtvrtletí roku 2002 a za měsíce červenec a prosinec roku 2003. Krajský soud napadené usnesení odůvodnil tak, že finanční úřad zahájil u stěžovatelky daňovou kontrolu dne 22. 9. 2005 a její zahájení zaznamenal do protokolu o ústním jednání za účasti jednatele stěžovatelky J. H., který protokol také podepsal. Den zahájení daňové kontroly je tedy okamžikem, kdy se stěžovatelka o provedení úkonu, proti němuž brojí, dozvěděla. Žaloba na poskytnutí ochrany před nezákonným zásahem však musela být podána do dvou měsíců ode dne, kdy se stěžovatelka o nezákonném zásahu dozvěděla, nejpozději však do dvou let od okamžiku, kdy k němu došlo (§84 odst. 1 s. ř. s.). Posledním dnem subjektivní lhůty pro podání žaloby tak byl den 22. 11. 2005, který byl dnem pracovním. Stěžovatelka však podala žalobu k poštovní přepravě až dne 5. 12. 2005, jak je zřejmé z poštovního razítka na obálce, tedy po uplynutí zákonné lhůty, a tudíž opožděně. Krajský soud proto žalobu v souladu s ustanovením §46 odst. 1 písm. b) s. ř. s. odmítl. Vzhledem k odmítnutí žaloby se krajský soud nemohl zabývat tím, zda je třeba na základě návrhu stěžovatelky zatímně upravit poměry účastníků pro hrozící závažnou újmu, a proto současně zamítl návrh na vydání předběžného opatření. V kasační stížnosti podané v zákonné lhůtě z důvodu uvedeného v ustanovení §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. stěžovatelka poukázala na to, že žalobu podala včas. Je tomu tak proto, že podmínkou úspěšného podání žaloby je vyčerpání opravných prostředků před správním orgánem, pokud je zvláštní zákon v takovém řízení nabízí. Zákon č. 337/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o správě daní a poplatků“) v ustanovení §16 odst. 4 písm. d) umožňuje brojit proti postupu správce daně v rámci daňové kontroly podáním námitek. To také stěžovatelka učinila a vyčkala rozhodnutí finančního ředitelství o těchto námitkách. Vyrozumění o nevyhovění námitce jí bylo doručeno 1. 12. 2005. Jelikož žalobu podala k poštovní přepravě dne 5. 12. 2005, podala ji včas. Proto navrhla, aby napadené usnesení krajského soudu bylo zrušeno a věc byla vrácena tomuto soudu k dalšímu řízení. Nejvyšší správní soud přezkoumal na základě kasační stížnosti napadené usnesení v souladu s ust. §109 odst. 2 a 3 s. ř. s. v rozsahu a z důvodů, které uplatnila stěžovatelka v kasační stížnosti a přitom neshledal vady uvedené v odst. 3 citovaného ustanovení, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti. Podle ustanovení §85 s. ř. s. je žaloba na ochranu před nezákonným zásahem nepřípustná, lze-li se ochrany nebo nápravy domáhat jinými právními prostředky. Z citovaného ustanovení tedy vyplývá, že ochrana veřejných subjektivních práv fyzických a právnických osob poskytovaná podle ustanovení §82 a násl. s. ř. s. správními soudy má subsidiární povahu ve vztahu k ochraně poskytované správními orgány. Tam, kde se lze ochrany domoci v rámci systému veřejné správy, je na tom, jehož práva byla ohrožena nebo porušena, aby nejprve využil této možnosti. Teprve nedosáhne-li nápravy tímto způsobem, otevírá se mu cesta ke správnímu soudu. Takovým právním prostředkem ochrany nebo nápravy, který má fyzická nebo právnická osoba k dispozici v rámci probíhající daňové kontroly, jsou podle ustanovení §16 odst. 4 písm. d) zákona o správě daní a poplatků námitky. Žaloba podle ustanovení §82 s. ř. s. proti nezákonnému zásahu spočívajícímu v nezákonně prováděné daňové kontrole je tedy přípustná až poté, kdy žalobce bezvýsledně vyčerpal právní prostředek stanovený zákonem k jeho ochraně (§85 s. ř. s.), tedy námitky podle ustanovení §16 odst. 4 písm. d) zákona o správě daní a poplatků. Jejich využití je tedy předpokladem věcného projednání žaloby proti nezákonnému zásahu. Lhůta pro podání takové žaloby (§84 s. ř. s.) počíná běžet od okamžiku, kdy se daňový subjekt dozvěděl o vyřízení námitek (§16 odst. 6 zákona o správě daní a poplatků), popřípadě od okamžiku marného uplynutí lhůty pro vyřízení námitek. Protože zákon o správě daní a poplatků nestanoví lhůtu pro vyřízení námitek, užije se o délce této lhůty per analogiam iuris ustanovení §71 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád. Nejvyšší správní soud v této souvislosti poukazuje na usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 31. 8. 2005, č. j. 2 Afs 144/2004 - 110, publikované ve Sbírce rozhodnutí Nejvyššího správního soudu pod. č. 735/2006. V tomto usnesení Nejvyšší správní soud vyslovil, jednak, že žaloba na ochranu před nezákonným zásahem je přípustná teprve po vyčerpání námitek a jednak, že lhůta pro podání žaloby počíná běžet od okamžiku vyřízení těchto námitek, případně od marného uplynutí lhůty pro jejich vyřízení. Jak je zřejmé z předloženého správního spisu, stěžovatelka námitky proti postupu účastníka řízení (správce daně) podala a ten o nich rozhodl tak, že jim nevyhověl. Předložený správní spis však neobsahuje doklad o doručení tohoto rozhodnutí ze dne 14. 11. 2005, č. j. 74921/05/155930/0144 stěžovatelce. Tato absence však nemůže jít k její tíži, tvrdí-li, že se o námitkách dozvěděla v okamžiku, kdy písemnost převzal její daňový poradce dne 1. 12. 2005 a své tvrzení také dokládá otiskem razítka daňového poradce Ing. L. K. Lhůta pro podání žaloby podle ustanovení §84 s. ř. s. začala běžet od okamžiku, kdy se stěžovatelka jako daňový subjekt dozvěděla o vyřízení námitek. Krajský soud však nesprávně vycházel z toho, že skutečností rozhodnou pro počátek běhu lhůty pro podání žaloby proti nezákonnému zásahu je zahájení daňové kontroly, ač tomu tak v žádném případě není. Nejvyšší správní soud proto z důvodu uvedeného v ustanovení §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. zrušil napadené usnesení krajského soudu a věc vrátil tomuto soudu k dalšímu řízení (§110 odst. 1 s. ř. s.). O kasační stížnosti rozhodl bez jednání, protože mu takový postup umožňuje ustanovení §109 odst. 1 s. ř. s. Zruší-li Nejvyšší správní soud rozhodnutí krajského soudu a vrátí-li mu věc k dalšímu řízení, je krajský soud vázán právním názorem vysloveným ve zrušovacím rozhodnutí (§110 odst. 3 s. ř. s.). V novém rozhodnutí krajský soud rozhodne i o nákladech řízení o kasační stížnosti (§110 odst. 2 s. ř. s.). Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 8. února 2007 JUDr. Eliška Cihlářová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:08.02.2007
Číslo jednací:7 Aps 3/2006
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zrušeno a vráceno
Účastníci řízení:Alfa Promotion s. r. o.
Finanční úřad v Sokolově
Prejudikatura:2 Afs 144/2004 - 110
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2007:7.APS.3.2006
Staženo pro jurilogie.cz:04.05.2024