ECLI:CZ:NSS:2008:6.AS.64.2006:148
sp. zn. 6 As 64/2006 - 148
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedkyně JUDr. Milady Tomkové
a soudců JUDr. Bohuslava Hnízdila a JUDr. Brigity Chrastilové v právní věci žalobců: a) B. B.,
b) Mgr. T. K., PhDr., oba zastoupeni Mgr. Naděždou Priečinskou, advokátkou, se sídlem
Zborovská 49, Praha 5, proti žalovanému: Krajský úřad Středočeského kraje, odbor územního
a stavebního řízení, se sídlem Zborovská 11, Praha 5, proti rozhodnutí žalovaného ze dne
13. 12. 2004, č. j. ÚSŘ5293/04/KE, za účasti osob zúčastněných na řízení: 1) V. R., 2) M . R.,
3) O. S., v řízení o kasační stížnosti žalovaného proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne
26. 4. 2005, č. j. 10 Ca 48/2005 - 97 (ve znění opravného usnesení ze dne 26. 6. 2006,
č. j. 10 Ca 48/2005 - 123),
takto:
I. Kasační stížnost se zamít á .
II. Žalovaný je pov ine n nahradit každému z žalobců náklady řízení ve výši 875 Kč
ve lhůtě 30 dnů od právní moci tohoto rozsudku k rukám Mgr. Naděždy Priečinské,
advokátky, se sídlem Zborovská 49, Praha 5.
III. Osoby zúčastněné na řízení nemají právo na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění:
Žalovaný (dále jen „stěžovatel“) včas podanou kasační stížností napadl shora uvedený
rozsudek Městského soudu v Praze, kterým bylo zrušeno jeho výše označené rozhodnutí
z důvodu nepřezkoumatelnosti a vad řízení a věc mu vrácena k dalšímu řízení.
Stěžovatel jako důvod kasační stížnosti uvedl „nesprávné posouzení skutečností nutných
pro celkové a spolehlivé zjištění stavu věcí“. Z obsahu kasační stížnosti lze dovodit, že uplatnil
zákonné důvody obsažené v §103 odst. 1 písm. a) a d) zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád
správní (dále jen „s. ř. s.“), tedy nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení právní otázky
soudem v předcházejícím řízení a dále vadu soudního řízení, která mohla mít za následek
nezákonnost rozhodnutí ve věci samé. Tuto vadu spatřuje stěžovatel ve skutečnosti, že Městský
soud v Praze rozhodl rozsudkem bez jednání, ačkoliv stěžovatel soudu sdělil, že nesouhlasí,
aby ve věci bylo rozhodnuto bez jednání.
Námitka nesprávného posouzení právní otázky směruje k výkladu §88 odst. 1 písm. b)
zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) v souvislosti
s §19 vyhlášky č. 132/1998 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení stavebního zákona.
Stěžovatel nesouhlasí s názorem Městského soudu v Praze, že postup stavebního úřadu v řízení
o dodatečném povolení stavby podle §88 odst. 1 písm. b) stavebního zákona je obdobný jako
v řízení o vydání stavebního povolení a že se na toto řízení vztahuje §19 vyhlášky
č. 132/1998 Sb., jenž mezi náležitostmi stavebního povolení uvádí rozhodnutí o námitkách
účastníků řízení. Stěžovatel namítl, že v §88 odst. 1 písm. b) stavebního zákona ani v jiných
ustanoveních stavebního zákona není taxativně uvedeno, že se v rozhodnutí o dodatečném
povolení stavby rozhoduje o námitkách účastníků řízení, pouze se o nich konstatuje
v odůvodnění rozhodnutí. V případech, kdy je nepovolená stavba zcela hotová, je
podle stěžovatele již bezpředmětné rozhodovat o námitkách účastníků řízení, protože stavební
úřad stavbu buď dodatečně povolí, prokáže-li stavebník, že stavba je v souladu s veřejným
zájmem, územně plánovací dokumentací, cíli a záměry územního plánování, nebo nařídí její
odstranění. Stěžovatel namítl, že §19 vyhlášky č. 132/1998 Sb. se vztahuje pouze k §66
stavebního zákona, tedy k řízení o stavebním povolení. Rozhodnutí o dodatečném povolení
stavby není dle názoru stěžovatele ve stavebním zákoně specifikováno, a postupuje
se proto podle §47 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), který „nepožaduje
výrok o námitkách“.
Stěžovatel dále v kasační stížnosti uvedl totožná tvrzení, jaká jsou součástí odůvodnění
jeho rozhodnutí o odvolání ze dne 13. 12. 2004. K otázce zastavěnosti pozemku, na němž je
předmětná stavba umístěna, stěžovatel uvedl, že plocha pro parkování má být stavebníkem
upravena zatravňovacími tvárnicemi TRAVEX, které mají být vyplněny zeminou a travním
semenem. Tyto plochy se podle názoru stěžovatele nezapočítávají do zastavěnosti pozemku,
což potvrdily i dva znalecké posudky předložené stavebníkem, které není stěžovatel oprávněn
zpochybňovat.
Ve vyjádření ke kasační stížnosti žalobci uvedli, že správní orgán se měl v rámci řízení
o dodatečném povolení stavby vypořádat s námitkami účastníků řízení. Opačný názor,
který zastává stěžovatel, by podle žalobců vedl k tomu, že stavebník, který postaví stavbu
bez řádného stavebního povolení a teprve po jejím dokončení požádá o její dodatečné povolení,
by byl nepřípustně zvýhodněn oproti stavebníkovi, který před započetím stavby o stavební
povolení požádá a který musí podstoupit náročné řízení, ve kterém se stavební úřad musí
vypořádat s námitkami účastníků řízení. Pokud by platil stěžovatelův výklad, byl by to pouze
stavební úřad, kdo by ovlivňoval vydání povolení, popřípadě ukládal podmínky pro jeho vydání.
Ohledně zatravňovacích tvárnic TRAVEX žalobci ve svém vyjádření uvedli,
že v těchto tvárnicích ve skutečnosti žádná tráva neroste a ani nemůže, neboť na nich parkují
auta. Žalobci namítli, že stěžovatel mohl při místním šetření zjistit, že se nejedná o travnatou
plochu, nýbrž o zpevněný povrch s udusanou zeminou.
Z obsahu správního a soudního spisu Nejvyšší správní soud zjistil následující skutečnosti
rozhodné pro řízení o kasační stížnosti.
Dne 28. 6. 2003 vydal Městský úřad Černošice, stavební úřad (dále jen „stavební úřad
I. stupně“) podle §88 odst. 1 písm. b) stavebního zákona oznámení o zahájení řízení o odstranění
nepovolených stavebních úprav rozestavěného rodinného domu na pozemku parc. č. 1693/24
v katastrálním území Černošice ve vlastnictví V. R. a M. R. (dále též „stavebníci“) a za tímto
účelem nařídil na 24. 7. 2003 ústní jednání spojené s místním šetřením.
Dne 7. 7. 2003 požádali stavebníci o dodatečné povolení stavebních úprav, které byly
provedeny před dokončením stavby, a přípisem doručeným stavebnímu úřadu I. stupně dne
14. 7. 2003 o dodatečné povolení stavby místností určených pro suchý sklad a sklad odpadků
a dodatečné povolení stavby dvou zdí na hranici jejich pozemku, které by dosahovaly výšky dvou
metrů. Dalším podáním doručeným stavebnímu úřadu I. stupně rovněž dne 14. 7. 2003 požádali
stavebníci o dodatečné povolení stavby podle §88 odst. 1 písm. b) stavebního zákona
a dodatečné povolení stavebních úprav rozestavěného domu a dále uvedli, že všechny materiály
a dokumentace byly předloženy k řízení podle §68 stavebního zákona.
Žalobci se dne 20. 10. 2003 jako účastníci řízení o odstranění nepovolených změn
nedokončené stavby rodinného domu vyjádřili k probíhajícímu řízení. Ve svém vyjádření uvedli,
že stavebníkům bylo vydáno stavební povolení na výstavbu rodinného domu o třech bytových
jednotkách, stavebníci však v rozporu se stavebním povolením provádějí stavbu s větší
zastavěnou plochou a jiným způsobem využití. Žalobci ve svém vyjádření zastávali názor,
že se nemá jednat pouze o stavbu pizzerie, jak bylo uvedeno v původní žádosti o změnu stavby
před dokončením, nýbrž o stavbu běžného restauračního zařízení, stavbu parkoviště a zdí,
s nimiž stavební povolení nepočítalo. Žalobci navrhli nařízení odstranění nepovolených změn
nedokončené stavby, neboť předmětná stavba se nachází v oblasti s čistým bydlením,
ve které zastavěná plocha může dosahovat nejvýše 15 % plochy pozemku a zpevněné plochy
30 % plochy pozemku. Žalobci ve svém vyjádření uvedli, že plocha pozemku stavebníků činí
865 m
2
, přičemž zastavěná plocha zabírá 199 m
2
, tj. 23 % plochy pozemku; zpevněná plocha činí
dalších 215 m
2
, tj. 25 % plochy pozemku. Žalobci upozornili na skutečnost, že k dalšímu
rozšíření zastavěné plochy by došlo postavením dvoumetrových zdí kolem pozemku a celkový
zábor zpevněných ploch by tak činil 50 % plochy pozemku. Žalobci dále namítli, že stavebníci
provádějí stavbu bez řádného vyjádření dotčených orgánů nebo se neřídí uloženými omezeními.
Žalobci upozornili na problematickou výstavbu zdi o výšce 2 m na hranici pozemku stavebníků
a pozemku ve vlastnictví žalobců. Žalobci namítli, že pozemek stavebníků je vyšší než pozemek
v jejich vlastnictví, zeď by tedy byla vyšší než 2 m a navíc ve vzdálenosti 3,4 m od oken obytných
místností nemovitosti ve vlastnictví žalobců.
Žalobkyně 1) se přípisem ze dne 18. 12. 2003 vyjádřila k dosavadnímu průběhu řízení.
V něm upozornila na skutečnost, že i přes zahájení řízení o odstranění nepovolených stavebních
úprav se stavebníkům podařilo předmětnou stavbu téměř dokončit. Žalobkyně 1) mimo jiné
namítla, že ve spise chybí dokument „Provozní režim Restaurace v Černošicích“, který stavebníci
podali stavebnímu úřadu I. stupně dne 4. 6. 2003 a který byl dříve součástí spisu. Žalobkyně 1)
dále upozornila na skutečnost, že stavební úřad I. stupně se nezabýval otázkou, zda bude
při navržené realizaci parkovacích míst zachován poměr zpevněných a ozeleněných ploch.
Žalobkyně 1) se přípisem datovaným dne 10. 2. 2004 vyjádřila k dosavadnímu průběhu
řízení. Upozornila na skutečnost, že výsledkem řízení o odstranění stavby podle §88 odst. 1
písm. b) stavebního zákona je buď odstranění nepovolené stavby, nebo její dodatečné povolení,
to však pouze v případě, že stavebník prokáže, že stavba provedená v rozporu se stavebním
povolením je v souladu s veřejným zájmem. Tuto skutečnost však dle žalobkyně 1) stavebník
nikdy netvrdil ani neprokazoval. Žalobkyně 1) navrhla, aby bylo nařízeno místní šetření a aby byla
stavebníkovi uložena povinnost provést zaměření stavby, neboť jsou zde pochybnosti ohledně
rozsahu zastavěné a zpevněné plochy.
Rozhodnutím č. j. výst.175/P1693/24Č/03-dp/Lu ze dne 9. 3. 2004 rozhodl stavební
úřad I. stupně podle §88 odst. 1 písm. b) stavebního zákona o dodatečném povolení změny
stavby rodinného domu před jejím dokončením v následujícím rozsahu: a) stavební úpravy včetně
vzduchotechniky za účelem změny využití přízemí rodinného domu na restauraci - pizzerii
s tím, že v podkroví zůstanou dvě bytové jednoty, b) stavbu plochy pro parkování - 10
parkovacích míst c) stavbu plotové zdi na hranici s pozemkem parc. č. 1693/14 a zídky
u dětského koutku v. 1,80 m, d) stavbu skladu a skladu obalů o rozměrech 1,50 m x 4,95 m.
Pod bodem 13. závazných podmínek pro provedení a dokončení stavby bylo uvedeno, že plochy
pro parkování budou provedeny ze zatravňovacích panelů z recyklovaného materiálu, vyplněných
zeminou a osetých trávou.
V odůvodnění svého rozhodnutí stavební úřad I. stupně uvedl, že změna předmětné
stavby není v rozporu se záměry a cíli územního plánování, ochrany životního prostředí
a jednotné technické politiky ve výstavbě, což potvrdila i kladná stanoviska spolupůsobících
orgánů státní správy, které hájí veřejné zájmy podle zvláštních předpisů. Stavební úřad I. stupně
ve svém rozhodnutí dále uvedl, že předmětná stavba se nachází v oblasti s čistým bydlením,
přičemž v takové oblasti jsou jako přípustné dle regulativů funkčního využití území uvedeny
obslužné činnosti nevýrobního charakteru omezeného rozsahu (drobné provozovny,
maloobchod, veřejné stravování a ubytování do šesti lůžek) za podmínek, že vliv činností
provozovaných na těchto plochách nesmí negativně zasahovat sousední pozemky a parkování
uživatelů musí být řešeno na pozemcích provozovatelů služeb nebo na vyhrazených státních
na veřejných komunikacích, což bylo dle stavebního úřadu I. stupně v předmětném řízení
splněno. Dle rozhodnutí stavebního úřadu I. stupně měla být plocha pro parkování provedena
ze zatravňovacích panelů (rohoží) z recyklovaných materiálů, které umožňují intenzivnější
zatravnění než betonové zatravňovaní panely; nejedná se o zastavěnou plochu a procento
zastavěnosti vyhovuje regulativům prostorového uspořádání území. Ohledně požadované výšky
zdi na hranici s pozemkem žalobců stavební úřad I. stupně uvedl, že žalobci ve svém vyjádření
ze dne 20. 5. 2003 v řízení o povolení změny stavby rodinného domu před dokončením
požadovali předložení projektu dva a půl metru vysoké zdi, ve svém vyjádření ze dne 20. 10. 2003
však požadovanou výšku sami zpochybnili, z tohoto důvodu stavební úřad I. stupně stanovil
výšku zdi maximálně 2 m. Závěrem stavební úřad I. stupně zdůraznil, že realizací pizzerie zůstane
zachován charakter stavby - rodinný dům.
Dne 23. 3. 2004 podal žalobce 2) proti výše uvedenému rozhodnutí stavebního úřadu
I. stupně odvolání. V něm brojil proti závěru stavebního úřadu I. stupně, že realizací pizzerie
zůstane zachován charakter stavby rodinného domu. Žalobce 2) namítal, že předmětná stavba je
především středně velkou restaurací zabírající celé přízemí, doplněnou v prvním patře o dvě
bytové jednotky, a restaurace neplní pouze funkci doplňkovou, nýbrž rozhodující funkci celého
objektu. Žalobce 2) dále upozornil na skutečnost, že dominantní část pozemku má kromě
předmětné stavby samotné zabrat veřejné parkoviště pro hosty a obslužný personál,
přičemž parkoviště má být podloženo umělohmotnými zatravňovacími tvárnicemi, které však
zvýší prašnost pozemku a umožní únik olejů do půdy s následkem kontaminace spodních vod.
Problém prašnosti a kontaminace spodních vod by dle žalobce 2) mohl být vyřešen použitím
neperforovaného zpevněného povrchu, který je navržen v projektové dokumentaci, čímž by
ovšem došlo k výraznému překročení 30 % povolené zastavěnosti pozemku. Žalobce 2) namítl,
že předmětný dům zabírá v době podání odvolání 22 % plochy pozemku, přičemž pro oblast
s čistým bydlením závazné regulativy povolují zastavěnost hlavní stavby maximálně ve výši 20 %
plochy pozemku. Dle námitky žalobce 2) je předmětná stavba v rozporu s předpisy určujícími,
že u rodinných domů se zřizují garáže nebo garážová stání pro každou bytovou jednotku,
přičemž stavebníci garáže či garážová stání nepostavili právě kvůli možnosti provozovat
v přízemí předmětné stavby restauraci. Žalobce 2) namítl, že předmětná stavba nemá oporu
v územním plánu a neslouží k veřejnému zájmu.
Žalobkyně 1) podala proti výše uvedenému rozhodnutí stavebního úřadu I. stupně
odvolání dne 25. 3. 2004. Žalobkyně 1) předně vytkla stavebnímu úřadu I. stupně, že spis týkající
se předmětné stavby je nepřehledný a neúplný a i když se týká několika samostatných řízení, jsou
jednotlivé podklady ve spise zařazeny naprosto nahodile, některé podklady ve spise zařazeny
nejsou, i když součástí spisu dříve byly. Žalobkyně 1) upozornila na skutečnost, že v rámci řízení
o odstranění nepovolených změn nedokončené stavby podala obsáhlé vyjádření,
kterým se stavební úřad I. stupně vůbec nezabýval. Dále žalobkyně 1) namítla, že stanoviska
a podklady, ze kterých vycházel stavební úřad I. stupně, pocházely z doby před předložením
úplné stavební dokumentace. Žalobkyně 1) dále popřela, že by žádala o stavbu zdi na hranici
s pozemkem ve vlastnictví žalobců, navíc namítla, že z rozhodnutí není patrno, odkud bude výška
zdi počítána a lze dle ní předpokládat, že horní okraj šedé betonové zdi bude minimálně ve výšce
2,90 m, což samo o sobě dle žalobkyně představuje obvyklou míru obtěžování. Žalobkyně 1)
namítla, že předmětná stavba v současném provedení přesahuje celkovou výměru 20 % plochy
pozemku předepsanou regulativem prostorového uspořádání území. Žalobkyně 1) dále
nesouhlasila se způsobem provedení povrchu parkoviště ze zatravňovacích dlaždic z důvodu
možnosti ohrožení životního prostředí, zejména kvality podzemních vod, a podotkla, že stavební
úřad I. stupně tuto podmínku stanovil proto, aby se vyhnul nutnosti konstatovat, že celkový
povolený rozsah zastavěné plochy bude překročen.
O odvolání žalobců (a dále o odvolání JUDr. Ing. O. H. a Ing. E. H., Ing. S. a Mgr. D. S.
a O. S.) rozhodl stěžovatel rozhodnutím ze dne 17. 6. 2004, č. j. ÚSŘ/2388/2004/KE, jímž bylo
rozhodnutí stavebního úřadu I. stupně zrušeno pro nepřezkoumatelnost a věc mu byla vrácena
k novému projednání a rozhodnutí. Stěžovatel v odůvodnění svého rozhodnutí uvedl, že
z projektové dokumentace nelze jednoznačně určit zastavěnost pozemku, která podle regulativu
prostorového uspořádání území dle přílohy č. 2 k vyhlášce města Černošice č. 8/2003 ve znění
vyhl. č. 11/2003 ke změně č. 2 závazné části územního plánu sídelního útvaru Černošice může
být maximálně 30 % včetně bazénu, zpevněných ploch, zahradních domků a teras. Projektová
dokumentace dle názoru stěžovatele přesně neurčovala plochu určenou pro 10 parkovacích stání
a stěžovatel navíc odlišně od stavebního úřadu I. stupně považoval plochu ze zatravňovacích
panelů za plochu zpevněnou, kterou je nutné započíst do celkové zastavěné plochy pozemku.
Stěžovatel dále uvedl, že v projektové dokumentaci je parkovací plocha řešena z betonové
zámkové dlažby, kdežto v rozhodnutí stavebního úřadu I. stupně je řešena ze zatravňovacích
panelů. Další nesrovnalost spatřoval stěžovatel v údajích o parkovacích stáních (6 dle projektové
dokumentace, 10 v prvostupňovém rozhodnutí). Stěžovatel dále dospěl k závěru, že venkovní
zpevněné plochy včetně parkoviště společně se zastavěnou plochou rodinného domu rozšířeného
o zastavěnou plochu skladů přesáhnou maximální povolenou zastavěnou plochu pozemku.
Stěžovatel závěrem uvedl, že stavební úřad I. stupně bude pokračovat v řízení a vyzve stavebníky
k doplnění projektové dokumentace a přesného stanovení zastavěné plochy předmětného
pozemku.
V rámci pokračování v řízení před stavebním úřadem I. stupně předložili stavebníci
upravenou projektovou dokumentaci a dva znalecké posudky (znalecký posudek č. 735 znalce
z oboru ekonomika a znalecký posudek č. 2144/8/04 znalce z oboru stavebnictví a projektování),
které vyloučily, že by bylo možné považovat parkovací plochu upravenou zatravňovacími
tvárnicemi TRAVEX za zpevněnou plochu ve smyslu přílohy č. 2 vyhlášky města Černošice
č. 8/2003. Závěr znaleckých posudků dále obsahoval konstatování, že výše uvedeným způsobem
upravená plocha je dostatečně zpevněná pro parkování motorových vozidel a současně
dostatečně propustná.
Z projektové dokumentace ze dne 28. 6. 2004 (souhrnná zpráva část A) mimo jiné
vyplývá, že plocha pozemku činí 867 m
2
, zastavěná plocha domu 165,1 m
2
, sklady obalů a odpadu
7,4 m
2
, zastavěná plocha celkem 172,5 m
2
, poměr zastavěné plochy k ploše pozemku je 19 %.
Mezi zpevněnými plochami je uvedena venkovní terasa (55,7 m
2
) a chodníky (26,2 m
2
); plochy
s pevnými povrchy celkem činí 81,9 m
2
, zábor zeleně celkem 254,4 m
2
, travnatá parkoviště
(zatravňovaní rohože) 100,4 m
2
, poměr záboru zeleně k ploše pozemku je 29,3 %. Dále je
uvedeno, že zatravněné zpevněné plochy parkovišť budou osazeny rohožemi z recyklovaného
plastu a osety trávou a budou udržovány jako trvale zelené. V bodu 2.3.2 je mimo jiné uvedeno,
že parkování (celkem 8 stání pro hosty a 2 stání pro byty v podkroví) bude zajištěno na pozemku
stavby na venkovním stání.
Žalobkyně 1) ve svém vyjádření ze dne 18. 8. 2004 k podkladům pro rozhodnutí namítla,
že předložený projekt nesouhlasí se skutečnou stavbou a zastavěná plocha dle projektové
dokumentace neodpovídá skutečnosti; žalobkyně 1) proto navrhla provedení místního šetření.
Dále žalobkyně 1) upozornila, že projektová dokumentace neobsahuje projekt na stavbu plotové
zdi a provedení vzduchotechniky. Ohledně znaleckých posudků žalobkyně 1) namítla, že nebyly
zpracovány osobami k tomu oprávněnými.
Rozhodnutím stavebního úřadu I. stupně ze dne 23. 8. 2004,
č. j. výst.4991/04/Č/P1693/24-dp/Lu byla dle §88 odst. 1 písm. b) stavebního zákona
dodatečně povolena změna stavby rodinného domu. Výrok tohoto rozhodnutí je téměř totožný
jako výrok předchozího rozhodnutí stavebního úřadu I. stupně s tou změnou, že 8 parkovacích
míst bude určeno pro hosty a budou upraveny dvě stávající parkovací místa pro byty v podkroví.
Mezi závaznými podmínkami pro provedení a dokončení stavby (bod 2.) je uvedeno,
že před pokračováním prací na plotové zdi předloží stavebníci podrobnou dokumentaci k této
stavbě. V bodě 13. je uvedeno, že plochy pro parkování budou osazeny rohožemi
z recyklovaného plastu, které budou vyplněny zeminou a osety trávou.
V odůvodnění rozhodnutí stavební úřad I. stupně mimo jiné uvedl, že v průběhu řízení
byla zkolaudována část stavby rodinného domu – mimo jiné dvě bytové jednotky v podkroví
a zpevněná plocha pro auta pro dvě bytové jednotky v podkroví. Stavební úřad I. stupně dále
uvedl, že plocha pozemku činí 863 m
2
, zastavěná plocha rodinného domu dle geometrického
plánu zaměření stavby činí 159 m
2
, zastavěná plocha rozestavěného skladu obalů a odpadů je
7,40 m
2
; zastavěná plocha činí zaokrouhleně 167 m
2
, což představuje 19,3 % z plochy pozemku;
zastavěná plocha ostatních zpevněných ploch činí 81,90 m
2
; celková zastavěná plocha je 249 m
2
,
což představuje 29 % plochy pozemku. Stavební úřad I. stupně dále uvedl, že plochy parkovišť
o výměře 100,4 m
2
budou osazeny rohožemi z recyklovaného plastu a osety travou a že tato
plocha se do zastavěné plochy nepočítá, což potvrzují i znalecké posudky předložené stavebníky,
které stavební úřad I. stupně považoval za dostatečně průkazné. Stavební úřad I. stupně dospěl
k závěru, že charakter stavby – rodinný dům – zůstane zachován, neboť podlahová plocha
místností určených k bydlení činí 168,60 m
2
a podlahová plocha místností pizzerie 142,70 m
2
,
z čehož je zřejmé, že více než polovina podlahové plochy místností a prostorů je určena
k bydlení. Dále stavební úřad I. stupně uvedl, že předmětná stavba se nachází v oblasti s čistým
bydlením a podle přílohy č. 1 – regulativy funkčního využití území vyhlášky č. 8/2003 ve znění
vyhlášky č. 11/2003 města Černošice ke změně č. 2 závazné části územního plánu sídelního celku
Černošice jsou pod bodem 1.2 v přípustném využití území uvedeny obslužné činnosti
nevýrobního charakteru omezeného rozsahu (drobné provozovny, maloobchod, veřejné
stravování a ubytování do 6 lůžek) za podmínek, že vliv činností provozovaných na těchto
plochách nesmí negativně zasahovat sousední pozemky (např. zápachem, hlukem, zvýšeným
výskytem hlodavců apod.) a parkování uživatelů musí být řešeno na pozemcích provozovatelů
služeb nebo na vyhrazených státních na veřejných komunikacích; stavební úřad I. stupně
konstatoval, že obě tyto podmínky jsou splněny. S námitkami uplatněnými žalobkyní 1)
se stavební úřad I. stupně vypořádal následovně: nebyl shledán nesoulad mezi zastavěnou
plochou deklarovanou v projektové dokumentaci, geometrickým plánem a skutečným stavem.
Stavba plotové zdi bude realizována podle situačního výkresu a stavebníci budou povinni
předložit před pokračováním prací podrobnější dokumentaci. Podklady vypracované znalci
považoval stavební úřad I. stupně za dostatečně průkazné. Dále bylo konstatováno, že projektová
dokumentace vzduchotechniky je ve spisovém materiálu založena od června 2003 a účastníci
do ní mohli vždy nahlédnout.
Žalobkyně 1) napadla rozhodnutí stavebního úřadu I. stupně dne 16. 9. 2004 odvoláním.
V něm předně namítla, že stavební úřad I. stupně nezkoumal, zda je předmětná stavba v souladu
s veřejným zájmem. Stavební úřad I. stupně se dle žalobkyně 1) nevypořádal s jejími námitkami
a neprovedl navržené důkazy. Žalobkyně 1) dále namítla, že stavební úřad I. stupně využil
při svém rozhodování stanoviska dotčených orgánů, která se vztahují ke stavu, který již v době
rozhodování nebyl aktuální, nebo úmyslně opomíjel podmínky dotčeného orgánu. Žalobkyně 1)
poukázala na skutečnost, že ve spise stále chybí dokument „Provozní režim Restaurace
v Černošicích, který je podstatný pro posouzení vlivů předmětné stavby a jejího provozovnu
na okolí. Žalobkyně 1) namítla, že zastavěná plocha dle projektové dokumentace i geometrického
plánu neodpovídá realitě. Ohledně geometrického plánu namítla, že nezačleňuje do zastavěné
plochy průmět podloubí na půdorys stavby; při tomto řádném způsobu zaměření (bez započítání
skladu odpadů) dojde dle žalobkyně 1) k přesahu 20 % zastavěné plochy. Místní šetření,
které žalobkyně 1) navrhla k prověření skutečného stavu, nebylo nařízeno. Žalobkyně 1)
poukázala na skutečnost, že nebylo řešeno umístění předmětné stavby v terénu, spádování,
případná změna odtokových poměrů a navýšení předmětného pozemku vůči okolním pozemkům
a komunikacím. Další námitka směřovala proti povolení stavby zdi, a to v tom smyslu,
že stavební úřad I. stupně vydal povolení ke stavbě zdi, aniž by měl k dispozici jakoukoliv
dokumentaci, a navíc byla stavba zdi zahájena na pozemku žalobců. Dále bylo v odvolání
namítnuto, že se stavební úřad I. stupně neřídil právním názorem žalovaného, že parkovací
plocha ze zatravňovacích panelů se započítává do celkové zastavěné plochy. Dle žalobkyně 1)
nebyli znalci s ohledem na svou specializaci oprávněni se k této otázce odborně vyjadřovat.
Odvoláním ze dne 16. 9. 2004 a jeho doplněním ze dne 21. 10. 2004 napadl výše uvedené
rozhodnutí stavebního úřadu I. stupně žalobce 2). Uvedl, že se ztotožňuje s námitkami
uvedenými v odvolání žalobkyně 1) a dále namítl, že se stavební úřad I. stupně nijak nezabýval
stanovisky rady města Černošic ohledně dopravy v klidu. Žalobce 2) upozornil, že odbor dopravy
v Černošicích nevydal žádné oficiální stanovisko, neboť o to nebyl nikým požádán.
Stěžovatel odvolání žalobců a dalších odvolatelů (JUDr. Ing. O. H. a Mgr. E. H., Ing. I. S.
a Mgr. D. S. a O. S.) rozhodnutím ze dne 13. 12. 2004, č. j. ÚSŘ5293/04/KE, zamítl a
rozhodnutí stavebního úřadu I. stupně ze dne 23. 8. 2004, č. j. výst.4991/04/Č/P1693/24-
dp/Lu, potvrdil; odvolání O. S. bylo zamítnuto jako opožděné. Stěžovatel ve svém rozhodnutí
uvedl, že v postupu ani v rozhodnutí stavebního úřadu I. stupně nezjistil vady, které by
odůvodňovaly jeho zrušení nebo změnu. K procentu zastavěnosti stěžovatel uvedl, že zastavěná
plocha stavby rodinného domu činí 159 m
2
, rozestavěného skladu obalů a odpadků 7,4 m
2
a
plocha pozemku činí 863 m
2
. Plocha pro parkování upravená zatravňovacími tvárnicemi
TRAVEX, které budou vyplněny zeminou promíchanou s travním semenem, se dle stěžovatele
nezapočítává do zastavěnosti pozemku, což potvrdily i dva znalecké posudky, o jejichž
pochybnosti není důvod pochybovat. Stěžovatel tak dospěl ke stejnému závěru jako stavebního
úřad I. stupně, tedy že procento zastavěnosti činí 19,3 %. Stěžovatel konstatoval, že technické
provedení ploch pro parkování nemění odtokové poměry v území. Závěrem stěžovatel uvedl, že
obě podmínky pro využití oblasti s čistým bydlením stanovené přílohou č. 1 k vyhlášce č. 8/2003
ve znění vyhlášky č. 11/2003 Města Černošice ke změně č. 2 a závazné části územního plánu
sídelního útvaru byly splněny. Stěžovatel ve svém rozhodnutí zmínil, že shromážděná stanoviska
dotčených orgánů státní správy, které hájí veřejné zájmy podle zvláštních předpisů, jsou kladná a
neshledávají ohrožení veřejných zájmů.
Dne 21. 2. 2005 napadli žalobci rozhodnutí stěžovatele žalobou. V ní předně uvedli,
že stěžovatel se ve svém rozhodnutí nevypořádal s jejich námitkami a rozhodnutí je pro svoji
stručnost nepřezkoumatelné. Žalobci namítli, že správní orgán nezkoumal soulad stavby
s veřejným zájmem, pouze se omezil na zjišťování, zda stavba není v rozporu s některými
demonstrativně vyjmenovanými okolnosti, které tvoří veřejný zájem. Správní orgán nehodnotil
vlivy nepovolené stavby na okolní prostředí, zejména zda stavba nebude negativně zasahovat
do života občanů žijících v jejím okolí; zkoumání souladu s cíly a záměry územního plánu jako
celku nebylo provedeno vůbec.
Žalobci dále namítli, že se správní orgány nezabývaly jejich námitkou, že výměra
zastavěné plochy a zpevněné plochy je ve skutečnosti větší než uvádí projektová dokumentace
a že tudíž nejsou splněny podmínky dané územním plánem, což vede k rozporu s veřejným
zájmem. Dále uvedli, že nebylo provedeno navrhované místní šetření a namítli, že správní orgány
připustily důkaz znaleckými posudky znalců, kteří nejsou znalci v příslušném oboru a odvětví
a jejichž posudky byly vypracovány v rozporu se skutečností.
Žalobci nesouhlasili s postupem stavebního úřadu I. stupně, který si před povolením
stavby plotové zdi nevyžádal příslušnou stavební dokumentaci. Žalobci tvrdili, že již založené
základy zdi jsou umístěny na jejich pozemku a že není jasné, jak bude ve skutečnosti zeď vysoká,
neboť z rozhodnutí stavebního úřadu I. stupně není zřejmé, v jaké výši se nachází bod 0 cm.
Žalobci uvedli, že v řízení nebyly řešeny jejich námitky ohledně zvýšení terénu pozemků
stavebníků, čímž došlo k převýšení oproti sousedním pozemkům a komunikacím, což může mít
za následek změny odtokových poměrů.
Žalobci dále upozornili na skutečnost, že ve spise stavebního úřadu I. stupně již není
založen dokument „Provozní režim restaurace v Černošicích“, ze kterého vyplývá,
že se předpokládá provoz v širší podobě, než odpovídá předložené stavební dokumentaci.
Žalobci poukázali na dvě stanoviska rady města Černošic, ve kterých byl uveden
požadavek na zachování chodníku s vysokým obrubníkem po celé délce pozemku ve vlastnictví
stavebníků a jedním přejezdem na pozemek.
Skutečnosti uvedené stěžovatelem ve vyjádření k žalobě se shodovaly s odůvodněním
jeho rozhodnutí o odvolání.
V doplnění žaloby ze dne 4. 8. 2005 žalobci namítli, že rozhodnutí stavebních orgánů jsou
v rozporu s vyhláškou města Černošic č. 8/2003, jelikož nerespektují regulativy funkčního využití
území. Při posuzování předmětné stavby měl stavební úřad vzít v úvahu, že se jedná o oblast
s čistým bydlením a jakékoliv další využití má pouze doplňkovou funkci, na rozdíl od oblasti
se smíšeným využitím.
Žalobci dále upozornili na skutečnost, že ve vzdálenosti 3,5 m od jejich domu má
probíhat manipulace s odpady a zásobování. Žalobu dále doplnili o tvrzení, že do zastavěné
plochy hlavní budovy není započítán průměr nadzemního podlaží nad podloubím. Závěrem
žalobci namítli, že se v předmětné stavbě nejedná o provoz pizzerie, ale steakové restaurace,
soukromí žalobců je narušováno zásobováním, zápachem a hlukem z kuchyně.
Ve svém vyjádření k doplnění žaloby stěžovatel uvedl obdobné skutečnosti, jaké jsou
obsaženy v jeho předchozím vyjádření k žalobě, a dále sdělil, že stavba oplocení je předmětem
samostatného řízení, v němž jsou žalobci účastníky.
Napadeným rozhodnutím Městský soud v Praze rozhodnutí stěžovatele zrušil a věc mu
vrátil k dalšímu řízení. Ohledně charakteru řízení o odstranění stavby (§88 odst. 1 písm. b/
stavebního zákona) Městský soud v Praze uvedl, že řízení o dodatečném povolení stavby
se zahajuje na žádost stavebníka a postup stavebního úřadu je v tomto řízení obdobný jako
v řízení o vydání stavebního povolení a vztahuje se na něj rovněž §19 vyhlášky č. 132/1998 Sb.,
jenž mezi náležitostmi stavebního povolení uvádí rozhodnutí o námitkách účastníků řízení (§19
písm. e/ citované vyhlášky). Takový postup je dle Městského soudu v Praze výrazem procesních
práv účastníků řízení na to, aby se správní orgán vypořádal s jejich námitkami v prvostupňovém
rozhodnutí. Podle Městského soudu v Praze musí být rozhodnutí o námitkách účastníků řízení
začleněno do výrokové části rozhodnutí a musí být formulováno dostatečně konkrétně a určitě.
Městský soud v Praze dospěl k závěru, že stavební úřad I. stupně ve výrokové části svého
rozhodnutí vůbec nerozhodl o námitkách účastníků řízení, pouze se v závěru rozhodnutí vyjádřil
„k jednotlivým připomínkám B. B.“. Stěžovatel pak dle Městského soudu v Praze v odůvodnění
svého rozhodnutí pouze obecně shrnul obsah všech námitek odvolatelů, aniž by se s jednotlivými
námitkami konkrétních odvolatelů řádně vypořádal a odstranil výše uvedenou vadu
prvostupňového rozhodnutí, tj. absenci výroku o námitkách. Městský soud v Praze proto dospěl
k závěru, že výše uvedený postup představuje podstatnou vadu řízení vyúsťující
v nepřezkoumatelnost rozhodnutí (§76 odst. 1 písm. c) s. ř. s.).
Ve vztahu k námitce žalobců, že předmětná stavba se nachází v oblasti s čistým bydlením,
Městský soud v Praze uvedl, že stavební úřad by měl vždy brát zřetel na charakter dané územní
plochy, která jej odlišuje od charakteru ploch ostatních. Dle přílohy č. 1 k vyhlášce Města
Černošice č. 29/1998 Sb. k I. změně a doplňku závazné části územního plánu sídelního útvaru
Černošice - regulativy funkčního využití území je sice pro oblast s čistým bydlením přípustné
využití i pro veřejné stravování a ubytování do 6 lůžek, ani tento rozsah však dle názoru
Městského soudu v Praze nesmí negativně zasahovat sousední pozemky; musí být řádně
vyhodnoceno, zda 8 parkovacích stání pro hosty neodporuje funkčnímu regulativu a nepřekračuje
jeho rozsah.
Ohledně námitky žalobců týkající se překročení zastavěnosti pro oblast s čistým bydlením
Městský soud v Praze uvedl, že parametry uvedené v rozhodnutí stavebního úřadu I. stupně
i v rozhodnutí stěžovatele nejsou zcela v souladu s parametry uvedenými v projektové
dokumentaci. Rozhodnutí stavebního úřadu I. stupně i rozhodnutí stěžovatele uvádějí zastavěnou
plochu domu 159 m
2
s odkazem na geometrický plán, souhrnná zpráva ze dne 28. 6. 2004
v projektové dokumentaci uvádí zastavěnou plochu domu 165,1 m
2
, zastavěná plocha celkem je
dle rozhodnutí zaokrouhleně 167 m
2
, dle souhrnné zprávy 172,5 m
2
. Městský soud v Praze
konstatoval, že se stavební úřad I. stupně nevypořádal s námitkou B. B., že výpočet zastavěné
plochy domu v projektové dokumentaci neodpovídá definici zastavěné plochy uvedené
v územním plánu a že stavba není realizována dle projektové dokumentace.
Co se týče námitky žalobců ohledně nutnosti započítat parkovací plochy do zpevněných
ploch, konkrétně ohledně zpochybnění znaleckých posudků, Městský soud v Praze uvedl,
že jeden znalecký posudek byl vypracován znalcem z oboru ekonomika, který není adekvátním
k posouzení předmětné otázky. Dále Městský soud v Praze zdůraznil, že správní orgány jsou
samy odborným orgánem státní správy, a proto odůvodnění odkazující toliko na předložené
znalecké posudky bez vlastního posouzení a vyhodnocení jednotlivých skutečností a důkazů je
zcela nedostatečné. Dále je v napadeném rozhodnutí uvedeno, že v obou rozhodnutích správních
orgánů absentuje jakýkoliv seriózně zdůvodněný vlastní názor, kterým by byl odůvodněn odlišný
závěr vyjádřený stěžovatelem v jeho rozhodnutí ze dne 17. 6. 2004. Jelikož je posuzovaná otázka
v předmětném řízení otázkou zásadní, neboť je od jejího řešení odvislé překročení základního
regulačního kriteria pro danou oblast s čistým bydlením, bylo dle Městského soudu v Praze
na místě, aby se již stavební úřad I. stupně ve svém rozhodnutí ze dne 23. 8. 2004 vypořádal
se skutečností, že nerespektoval závazné stanovisko stěžovatele, který ve svém rozhodnutí ze dne
17. 6. 2004 shledal plochu řešenou ze zatravňovacích panelů z recyklovaného materiálu plochou
zpevněnou, kterou je nutné započíst do celkové zastavěné plochy pozemku s ohledem
na regulativy dané oblasti, a proto rozhodnutí stavebního úřadu I. stupně ze dne 9. 3. 2004 zrušil.
Zcela nepřípadnou byla Městským soudem v Praze shledána argumentace stěžovatele,
že žalobci nepředložili žádné důkazy zpochybňující znalecké posudky. Uvedl, že pro správní
orgán představuje zásada objektivní (materiální) pravdy i povinnost zjistit přesně a úplně skutečný
stav věci, který je podkladem pro rozhodnutí, přičemž není vázán jen návrhy účastníků.
Městský soud v Praze shledal výše uvedené námitky žalobců důvodnými, neboť dospěl
k závěru, že pro závěr obsažený v obou správních rozhodnutích nejsou dosud ve správním spise
podklady odůvodňující závěr učiněný správními orgány.
Důvodnou byla dále shledána námitka, že stavební úřad učinil součástí stavebního
povolení stavbu plotové zdi, ačkoliv nebyla v době rozhodování předložena stavebnímu úřadu
dokumentace k této stavbě. Za situace, kdy žalobci namítali, že základy zdi byly položeny
na jejich pozemku, měl stavební úřad provést navrhované místní šetření a teprve po vyhodnocení
skutkového stavu (včetně předložení dokumentace) zvolit následný postup. Stavební úřad
však povolil stavbu plotové zdi bez dokumentace a současně o této stavbě vedl samostatné řízení,
což dle názoru Městského soudu v Praze svědčí o zmatečnosti a libovůli orgánu veřejné moci,
které nenapravil ani stěžovatel jako odvolací orgán.
Městský soud v Praze ve svém rozhodnutí dále uvedl, že správní spis neobsahuje
listinu „Provozní režim restaurace“, ani všechny listiny, vyjádření dotčených orgánů,
o něž se rozhodnutí obou správních orgánů opírají a na něž odkazují. Jak je patrno z rozhodnutí
stavebního úřadu I. stupně, vyjádření dotčených orgánů pocházejí převážně z roku 2003
a dotčené orgány se v nich vyjadřovaly k projektové dokumentaci, která nemohla být podkladem
napadených rozhodnutí, neboť projektová dokumentace byla stavebníky změněna v důsledku
zrušujícího rozhodnutí stěžovatele ze dne 17. 6. 2004.
Za důvodnou byla dále shledána námitka, že v rámci správního řízení nebyly řešeny
odtokové poměry. Soud dospěl k závěru, že ze správního spisu nevyplývá, že by se stavební úřad
touto otázkou blíže zabýval, stěžovatel ve svém rozhodnutí o odvolání k této námitce pouze
uvedl, že technické provedení ploch pro parkování nemění odtokové poměry v území. Správní
orgány nezjistily řádně skutkový stav týkající se této námitky.
Závěrem Městský soud v Praze uvedl, že nevyzýval stěžovatele k doplnění předloženého
správního spisu, ačkoliv bylo zřejmé, že není úplný, neboť rozhodnutí stěžovatele je zatíženo
podstatnými vadami řízení, tedy takovými porušeními zákona, která mají za následek
hmotněprávní nezákonnost rozhodnutí samotného. Městský soud v Praze uložil stěžovateli,
aby v novém řízení řádně zjistil skutkový stav (i na základě místního šetření), znovu posoudil
námitky účastníků ohledně sporných skutečností a při posouzení základní regulace pro oblasti
s čistým bydlením dbal zejména na definici zastavěné plochy pro plochu hlavní budovy.
Při posouzení charakteru parkovací plochy je třeba dle Městského soudu v Praze brát zřetel
na skutečnost, že základní regulace spočívající v omezení zastavěnosti pozemků byla učiněna
s ohledem na charakter této lokality, na zachování zeleně tak, aby zastavěnost nenarušovala
pohodu bydlení. Při výkladu pojmu zpevněná plocha je třeba zohlednit, že takovou plochu nelze
využít k jinému účelu než pro parkování a nelze ji podřadit pod pojem „zeleň“ ve smyslu definice
zeleně obsažené ve vyhlášce č. 8/2003.
Stěžovatel je osobou oprávněnou k podání kasační stížnosti, neboť byl účastníkem řízení,
z něhož napadené rozhodnutí krajského soudu vzešlo (§102 s. ř. s.) a tuto kasační stížnost podal
včas (§106 odst. 2 s. ř. s.). V kasační stížnosti uplatňuje kasační důvod dle ustanovení §103
odst. 1 písm. a) a d) s. ř. s., tedy nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení právní otázky
soudem v předcházejícím řízení a nepřezkoumatelnost spočívající v jiné vadě řízení před soudem.
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadené rozhodnutí v mezích uplatněných kasačních důvodů
a v rozsahu kasační stížnosti podle §109 odst. 2 a 3 s. ř. s., přitom dospěl k závěru, že kasační
stížnost není důvodná.
Hlavní námitka stěžovatele míří proti právnímu názoru Městského soudu v Praze,
že postup stavebního úřadu v řízení o dodatečném povolení stavby podle §88 odst. 1 písm. b)
stavebního zákona je obdobný jako v řízení o vydání stavebního povolení a že se na toto řízení
vztahuje §19 vyhlášky č. 132/1998 Sb., jenž mezi náležitostmi stavebního povolení uvádí
rozhodnutí o námitkách účastníků řízení.
Podle §88 odst. 1 písm. b) stavebního zákona nařídí stavební úřad vlastníku stavby
nebo zařízení odstranění stavby postavené bez stavebního povolení či ohlášení nebo v rozporu
s ním. Odstranění stavby se však nenařídí, pokud stavebník prokáže, že stavba je v souladu
s veřejným zájmem, zejména s územně plánovací dokumentací, cíli a záměry územního plánování,
obecnými technickými požadavky na výstavbu, technickými požadavky na stavby a zájmy
chráněnými zvláštními předpisy a jestliže stavebník v řízení o odstranění stavby podá žádost o její
dodatečné povolení a předloží podklady a doklady vyžádané stavebním úřadem v jím stanované
lhůtě a v rozsahu jako k žádosti o stavební povolení.
Jak se již vyjádřil Nejvyšší správní soud ve svém rozsudku ze dne 8. 2. 2007,
č. j. 1 As 46/2006 - 75, www.nssoud.cz, publikováno pod č. 1202/2007 Sb. NSS, „není možné
připustit takový výklad zákona, který by stanovil mírnější kritéria pro dodatečné povolení stavby,
resp. její změny, než jaká jsou kladena na řádné stavební povolení. Má-li norma určité požadavky
na řádné rozhodnutí v situaci, kdy žadatel postupoval podle zákona, tím spíše je musí mít
na rozhodnutí svou povahou mimořádné, kdy žadatel od počátku zákon nerespektoval
(argumentum a minori ad maius)“. Nejvyšší správní soud souhlasí s právním názorem Městského
soudu v Praze, že rozhodnutí, kterým se dodatečně povoluje stavba, musí mít obsahově stejné
náležitosti jako stavební povolení, a že náležitosti definované v §19 vyhlášky č. 132/1998 Sb. je
nutno vztáhnout i na rozhodnutí o dodatečném povolení stavby. Řízení o dodatečném povolení
stavby je zahajováno na návrh stavebníka, který porušil zákon tím, že stavbu prováděl
bez stavebního povolení nebo v rozporu s ním. Účelem řízení je dodatečné odstranění
této závažné vady, a to pouze za podmínky, že stavebník prokáže, že dodatečně povolená stavba
není v rozporu s veřejným zájmem, územně plánovací dokumentací, ani s cíli a záměry územního
plánování. Pokud mají účastníci řízení právo vznášet námitky v rámci stavebního řízení a stavební
úřad se s nimi musí zákonným způsobem vypořádat, tím spíše jim toto právo přísluší v řízení
o dodatečném povolení stavby, na jehož počátku nebyla žádost stavebníka o řádné stavební
povolení, ale naopak porušení zákona. Opačný názor, který zastává stěžovatel, by vedl
k absurdnímu postupu, kdy by stavebník mohl stavbu provádět bez stavebního povolení
nebo v rozporu s ním, a tento nedostatek by následně zhojil podáním žádosti o dodatečné
stavební povolení, přičemž v řízení o dodatečném stavebním povolení by však účastníci řízení
neměli stejné postavení jako v „řádném“ stavebním řízení. Nejvyšší správní soud z výše
uvedených důvodů shledal námitku stěžovatele za nedůvodnou.
Nejvyšší správní soud se dále zabýval námitkou nepřezkoumatelnosti napadeného
rozhodnutí Městského soudu v Praze, která podle stěžovatele má spočívat v tom, že Městský
soud v Praze rozhodl bez jednání, ačkoliv stěžovatel soudu písemně oznámil, že s takovým
postupem nesouhlasí. Soud rozhoduje bez jednání o věci samé mimo jiné také tehdy, stanoví-li
tak soudní řád správní (§51 odst. 2 s. ř. s.). Podle ustanovení §76 odst. 1 písm. c) s. ř. s. zruší
soud rozhodnutí správního orgánu bez jednání tehdy, dospěje-li po prostudování správních spisů
k závěru, že řízení před správním orgánem bylo zatíženo podstatnou vadou řízení, která mohla
mít za následek nezákonné rozhodnutí ve věci samé. Výzva zasílaná soudem účastníkům řízení
k vyjádření, zda souhlasí s upuštěním od jednání (§51 odst. 1 s. ř. s.), je procesním úkonem,
který soud činí v té fázi práce se spisem, která předchází jeho vlastní rozhodovací činnosti. Pokud
tedy soud následně po zaslání výzvy a po prostudování spisu a posouzení věci shledá, že jsou
dány důvody pro rozhodnutí bez nařízení jednání, je oprávněn tak učinit. Nejvyšší správní soud
dospěl k závěru, že v posuzovaném případě byl dán důvodu k takovému postupu a závěr
Městského soudu v Praze o vadách řízení, jež jej vedly ke zrušení stěžovatelova rozhodnutí
bez jednání, považuje za správný.
V posuzovaném případě dospěl Městský soud v Praze k závěru, že řízení před stavebním
úřadem I. stupně bylo zatíženo vadami, které ani stěžovatel jako odvolací orgán neodstranil.
Nejvyšší správní soud s tímto závěrem Městského soudu v Praze souhlasí a je nucen konstatovat,
že stěžovatel ve své kasační stížnosti proti tomuto závěru Městského soudu v Praze neuvedl
žádné konkrétní námitky, pouze zopakoval skutečnosti uvedené v odůvodnění svého rozhodnutí
o odvolání ze dne 13. 12. 2004. Nejvyšší správní soud dospěl ke stejnému závěru jako Městský
soud v Praze, že totiž z odůvodnění rozhodnutí stěžovatele (a stejně tak i z odůvodnění
rozhodnutí stavebního úřadu I. stupně) není zřejmé, jaké konkrétní námitky žalobci a další
odvolatelé uplatnili a jak se s nimi stěžovatel vypořádal. Z rozhodnutí stěžovatele je pouze patrné,
že odvolání O. S. bylo zamítnuto pro opožděnost. Nejvyšší správní soud dále shledal za
nedostatečnou argumentaci stěžovatele týkající se otázky zastavěnosti pozemku v souvislosti
s parkovací plochou upravenou pomocí zatravňovcích tvárnic TRAVEX. Stěžovatel v podstatě
pouze převzal tvrzení uvedená v rozhodnutí stavebního úřadu I. stupně a v jeho vyjádření
k podaným odvoláním, aniž by se alespoň pokusil vypořádat s námitkami žalobců a dalších
odvolatelů. Stěžovatel navíc ve svém rozhodnutí ze dne 13. 12. 2004 uvedl, že plocha
pro parkování upravená zatravňovacími tvárnicemi TRAVEX, které budou vyplněny zeminou
promíchanou s travním semenem, se nezapočítává do zastavěnosti pozemku, přitom však
ve svém rozhodnutí ze dne 17. 6. 2004 uvedl názor zcela opačný; z odůvodnění však nelze
shledat, z jakých důvodů stěžovatel svůj názor změnil. Argumentaci stěžovatele tak v žádném
případě nelze považovat za řádné odůvodnění zamítnutí námitek žalobců a dalších odvolatelů.
Nejvyšší správní soud odkazuje na svůj rozsudek ze dne 4. 10. 2007, č. j. 9 As 50/2007 - 71,
www.nssoud.cz, ve kterém vyjádřil obecný požadavek na rozhodnutí o dodatečném povolení
stavby podle §88 odst. 1 písm. b) stavebního zákona, které musí obsahovat relevantní zjištění,
úvahy a zdůvodnění, proč je stavba či její změna v souladu s veřejným zájmem a právními
předpisy, přičemž jeho závěry musí mít oporu v provedeném dokazování, zejména ve zjištěném
skutečném stavu věci. Tomuto požadavku však rozhodnutí stěžovatele neodpovídá.
Důvodem k zamítnutí odvolání nemůže být ani prostý odkaz na znalecké posudky
předložené stavebníky, navíc za situace, kdy jeden z nich byl vypracován znalcem z oboru
ekonomika, nikoliv z oblasti stavebnictví. Stěžovatel ve svém rozhodnutí uvedl, že není oprávněn
znalecké posudky zpochybňovat. S tímto stěžovatelovým názorem nelze souhlasit tím spíše,
pokud právě proti těmto posudkům směřovaly námitky žalobců a dalších odvolatelů. I když mají
znalecké posudky a odborná vyjádření samy o sobě charakter odborného posouzení, je správní
orgán povinen zhodnotit jejich obsah ve vztahu k dalším důkazům, které byly shromážděny
v rámci řízení, a vypořádat se s nimi z pohledu uplatněných námitek (srov. např. rozsudek
Městského soudu v Praze ze dne 10. 5. 2005, č. j. 11 Ca 173/2004 - 78). Má-li správní orgán
povinnost zjistit konkrétní podrobné údaje a podrobné skutečnosti k tomu, aby mohl vydat
rozhodnutí ve věci samé, když je jeho povinností posoudit, nakolik stavebník prokázal, že jsou
splněny zákonem stanovené podmínky pro dodatečné povolení stavby, nemůže se spokojit pouze
s jednotlivými listinnými důkazy za situace, kdy jsou zároveň účastníky řízení namítány konkrétní
okolnosti nepravdivých tvrzení (srov. citovaný rozsudek Městského soudu v Praze). Účastníci
řízení mají Nejvyšší správní soud nadto podotýká, že požadavek náležitého odůvodnění
a vypořádání se se všemi námitkami je tím více na místě, jestliže se jedná o rozhodnutí správního
orgánu druhého stupně. Zejména při přezkumu prvostupňových rozhodnutí by mělo být
standardem vydávat taková rozhodnutí, která jsou srozumitelná a je z nich zcela zřejmé, jaké
úvahy vedly odvolací správní orgán ke konkrétnímu rozhodnutí.
Nejvyšší správní soud nepřehlédl, že městský soud vedl k témuž rozhodnutí žalovaného
tři samostatná řízení o přezkumu tohoto rozhodnutí; za situace, kdy se jedná o tzv. rozhodnutí
ad rem, bylo nanejvýš potřebné, aby městský soud spojil tyto samostatné žaloby ke společnému
projednání podle §39 odst. 1 s. ř. s.; ani zrušení takového rozhodnutí v jeden den ve třech
samostatných řízeních nehojí fakt, že toto rozhodnutí bylo zrušeno třikrát, přičemž s ohledem
na jeho povahu (týká se věci, nikoli osoby) je evidentní, že již prvé zrušení vyvolá nezvratné
důsledky (takové rozhodnutí nelze zrušit pouze ve vztahu k žalobcům). V důsledku kasačních
stížností žalovaného ve všech případech pak Nejvyšší správní soud ve třech senátech
(sp. zn. 1 As 46/2006, 2 As 70/2006 a 6 As 64/2006) měl přezkoumat rozhodnutí městského
soudu vztahující se k jedinému rozhodnutí žalovaného. Na rozdíl od správních aktů, jež působí
ad personam, u nichž lze oddělit přezkum jediného správního rozhodnutí ve vztahu
k jednotlivým osobám, vůči nimž výrok (výroky) působí relativně samostatně, u rozhodnutí
ve věcech stavebních takový přístup možný není. Proto již od rozhodnutí zdejšího soudu
sp. zn. 1 As 46/2006 (ze dne 8. 2. 2007), kterým byl stvrzen závěr městského soudu o zrušení
rozhodnutí žalovaného, nutno považovat každý další výrok tohoto soudu ve vztahu
k přezkoumávanému rozhodnutí žalovaného za v podstatě akademický.
S ohledem na výše uvedené neshledal Nejvyšší správní soud stěžovatelem tvrzenou
nezákonnost ani nepřezkoumatelnost napadeného rozhodnutí a právní závěr Městského soudu
v Praze o vadách řízení před stěžovatelem považuje za správný. Nejvyšší správní soud
proto kasační stížnost jako nedůvodnou zamítl (§110 odst. 1 s. ř. s.).
O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodl Nejvyšší správní soud podle §60
odst. 1 s. ř. s. ve spojení s §120 s. ř. s. Stěžovateli právo na náhradu nákladů řízení nenáleží (§60
odst. 1 s. ř. s. ve spojení s §120 s. ř. s.). Jelikož měli žalobci ve věci plný úspěch, mají právo
na náhradu nákladů řízení vůči stěžovateli (§60 odst. 1 s. ř. s. ve spojení s §120 s. ř. s.). Žalobce
náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti výslovně nepožadoval a ze spisu Nejvyšší správní soud
zjistil, že právní zástupkyně obou žalobců učinila dne 30. 8. 2006 jeden úkon právní služby
spočívající ve vyjádření ke kasační stížnosti. Nejvyšší správní soud proto každému z žalobců
přiznal náhradu nákladů řízení za jeden úkon právní služby podle ustanovení §11 odst. 1 písm. d)
vyhlášky č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních
služeb (advokátní tarif), ve znění účinném do 31. 8. 2006, a podle čl. II vyhlášky č. 276/2006 Sb.,
kterou se mění vyhláška Ministerstva spravedlnosti č. 177/1996 Sb., podle něhož za právní služby
poskytnuté přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky (t. j. před 1. 9. 2006) přísluší advokátovi
odměna podle dosavadních právních předpisů. Odměnu ze jeden úkon právní služby soud snížil
o 20 % podle ustanovení §12 odst. 4 advokátního tarifu; paušální náhrada hotových výdajů
podle ustanovení §13 odst. 3 advokátního tarifu ve znění účinném do 31. 8. 2006 činí 75 Kč;
náhrada nákladů řízení pro každého z žalobců tedy činí celkem 875 Kč. Pro zaplacení náhrady
nákladů řízení stanovil soud stěžovateli přiměřenou lhůtu.
Podle §60 odst. 5 s. ř. s. má osoba zúčastněná na řízení právo na náhradu jen těch
nákladů řízení, které jí vznikly v souvislosti s plněním povinnosti, kterou jí soud uložil.
V projednávané věci soud žádnou povinnost těmto osobám neuložil, proto právo na náhradu
nákladů řízení o kasační stížnosti nemají.
Poučení: Proti tomuto rozsudku ne jsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 6. února 2008
JUDr. Milada Tomková
předsedkyně senátu