ECLI:CZ:NSS:2010:1.AO.3.2009:82
sp. zn. 1 Ao 3/2009 - 82
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Josefa Baxy a soudců
JUDr. Marie Žiškové a JUDr. Zdeňka Kühna v právní věci navrhovatelů: a) Ing. J. A.,
b) Ing. M. A., c) Z. M., proti odpůrci: městys Polešovice, se sídlem Polešovice 242, o návrhu
na zrušení opatření obecné povahy - změny č. 2 územního plánu obce Polešovice vydané
dne 16. 10. 2009 - v části týkající se lokality A,
takto:
I. Návrh navrhovatelů ad a) - c) se zamítá .
II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění:
I.
Obsah návrhu na zrušení části opatření obecné povahy
[1] Nejvyššímu správnímu soudu byl dne 15. 12. 2009 doručen návrh navrhovatelů ad a) - c)
(dále společně jen „navrhovatelé“) na zrušení části opatření obecné povahy – změny č. 2
územního plánu obce Polešovice vydané dne 16. 10. 2009 městysem Polešovice
(dále jen „odpůrce“). Navrhovatelé žádají zrušení opatření obecné povahy pouze v části týkající
se lokality A.
[2] Navrhovatelé vytýkají Městskému úřadu Uherské Hradiště (dále jen „pořizovatel“),
že jakožto pořizovatel změny územního plánu měl přezkoumat dle §53 odst. 4 písm. c) zákona
č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), soulad návrhu změny
územního plánu s požadavky stavebního zákona a prováděcích předpisů. Pořizovatel
pak předložil odpůrci dle §54 odst. 1 stavebního zákona návrh na vydání změny č. 2 územního
plánu. Učinil tak přesto, že byl dle §53 odst. 6 stavebního zákona povinen předložit odpůrci
návrh na zamítnutí návrhu změny č. 2 územního plánu, pokud by shledal nesoulad mezi návrhem
změny územního plánu a požadavky stavebního zákona. Pořizovatel však žádný takový rozpor
nezjistil, ačkoliv byl navrhovateli řádně a včas namítán, a vydal tak nezákonný podklad (pokyn)
odpůrci. Tím došlo ke zkrácení, zásahu a přímému poškození práv navrhovatelů.
[3] Dále byl pořizovatel povinen dle §53 odst. 1 stavebního zákona zpracovat vyhodnocení
výsledků projednání a návrh na rozhodnutí o námitkách uplatněných ke konceptu i návrhu
změny územního plánu. Vyhodnocení však žádný návrh na rozhodnutí o námitkách řádně
uplatněných stěžovateli dopisem ze dne 30. 9. 2009 neobsahuje. Z vlastního obsahu
a odůvodnění opatření obecné povahy je zřejmé, že došlo k zamítnutí těchto námitek, a to patrně
bez jakéhokoliv návrhu pořizovatele. Pořizovatelem zpracovaný pokyn vyhodnocení neobsahující
návrh na rozhodnutí o námitkách lze proto považovat za vadný a vydaný v rozporu
se zákonem. V jeho přímém důsledku pak došlo ke zkrácení a poškození práv navrhovatelů,
když na jeho základě byla schválena a vydána změna č. 2 územního plánu.
[4] Rovněž odpůrce byl dle §54 odst. 2 stavebního zákona povinen nejprve ověřit, zda návrh
není v nesouladu s výsledky řešení rozporů. Jestliže by nesouhlasil s výsledky jeho projednání, měl
dle §54 odst. 3 vrátit návrh pořizovateli s pokyny k úpravě a novému projednání, nebo návrh
zamítnout. Nic z toho však odpůrce neučinil a vydáním opatření obecné povahy opět došlo
ke zkrácení, zásahu a přímému poškození práv navrhovatel ů. Změna č. 2 územního plánu
je v rozporu s §169 odst. 1 stavebního zákona, neboť nerespektuje obecné požadavky
na výstavbu. Tím byla zkrácena a porušena práva navrhovatelů.
[5] Navrhovatelé dále uvádějí, že proti změně č. 2 územního plánu brojili již od samého
počátku, o čemž svědčí např. podání písemných námitek proti návrhu zadání změny územního
plánu a návrhů na zadání jiného řešení dopravní obslužnosti navrhované obytné lokality RD.
Již v této fázi navrhovatelé nesouhlasili s řešením jediného příjezdu novou obslužnou místní
komunikací vedoucí mezi jejich domy a pozemky a poukazovali na nedostatečné šířkové poměry.
I přes tyto námitky pokračoval pořizovatel v pořizování předmětné změny územního plánu,
a to ačkoliv sám ve spolupráci s odpůrcem provedl přesné geometrické zaměření šířkových
poměrů v daném území, kterým byla potvrzena oprávněnost námitek navrhovatelů. Předmětný
geometrický plán byl zpracován dne 8. 4. 2009 Ing. J. H. Z něho plyne, že šířka pozemku
situovaného mezi pozemky a rodinnými domy stěžovatelů, na němž má být postavena místní
komunikace, se pohybuje od 7,35 m do 8,70 m. Rodinný dům navrhovatele c) má okna obytných
místností směrovaná do tohoto prostoru stávající polní cesty. Dle §25 odst. 7 vyhlášky č.
501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území, musí být vzdálenost průčelí budov,
v nichž jsou okna obytných místností, nejméně 3 m od okraje vozovky silnice nebo místní
komunikace. Tento požadavek proto nemůže být naplněn, šířka obousměrné místní komunikace
nemůže být menší než 6 m. Navrhovatelé dále citují znění §22 vyhlášky č. 501/2006 Sb.
Při dodržení závazných limitů obsažených v tomto ustanovení nelze umístit stavbu pozemní
komunikace na daný pozemek, aniž by bylo za saženo do vlastnického práva navrhovatelů
k jejich pozemkům a stavbám.
[6] Potvrdilo se, že návrh změny č. 2 územního plánu se přímo dotýká vlastnických práv
navrhovatelů a nové řešení územního plánu je navrženo v rozporu se závaznými předpisy
stavebního zákona. Navrhovatelé odkazují na své písemné námitky ze dne 30. 9. 2009
proti návrhu změny č. 2 územního plánu, v nichž jsou vypsány konkrétní důvody, proč považují
předložené řešení za nepatřičně zasahující do jejich vlastnických práv a v čem spatřují rozpor
návrhu se závaznými předpisy stavebního zákona. Pokud by měla místní komunikace respektovat
závazné stavební předpisy (§25 odst. 7 a §22 odst. 2 vyhlášky č. 501/2006 Sb.), nelze ji realizovat
bez současného zásahu do pozemků a rodinných domů navrhovatelů, a to z důvodu
nedostatečných šířkových poměrů v dané lokalitě. Tyto skutečnosti však návrh nereflektuje
ani nebilancuje, nepočítá se žádným takovým zásahem ani nárokem. Dle §53 odst. 4 písm. c)
stavebního zákona musí být návrh územního plánu v souladu s požadavky stavebního zákona
a jeho prováděcích předpisů a dle §169 odst. 1 stavebního zákona je při veškeré územně
plánovací činnosti povinností respektovat obecné požadavky na výstavbu. Návrh změny
územního plánu tak neměl být vůbec předložen ke schvál ení a vydání a měl být vrácen
k přepracování. Pokud však byl takto vydán, došlo k nepat řičnému a nezákonnému zásahu
do práv navrhovatelů.
[7] Navrhovatelé dále polemizují s odůvodněním rozhodnutí o námitkách obsaženým
v opatření obecné povahy. Není pravdou, že požadavky závazného stavebního předpisu
nelze uplatňovat. Je tomu právě naopak, neboť se zde jedná o řešení veřejného prostranství
s budoucí pozemní komunikací. Odkaz na připravovan ou projektovou dokumentaci
této komunikace je irelevantní, neboť na nesouladu komunikace se závaznými prováděcími
stavebními předpisy nemůže žádná projektová dokumentace ani navazující územní a stavební
řízení nic změnit.
[8] Pořizovatel a odpůrce se pravdivě nezabývali dalšími částmi námitek navrhovatelů.
To je případ namítaného rozporu návrhu změny územního plánu s §25 odst. 7 vyhlášky
č. 501/2006 Sb. (požadavek vzdálenosti 3 m mezi okrajem vozovky a okny obytné místnosti).
Je zcela zřejmé, že tento požadavek nelze dodržet. Navrhovatelé nesouhlasí s odůvodněním,
že se jedná o rekonstrukci stávající místní komunikace. Tvrdí, že se v daném místě nenachází
žádná místní komunikace, jedná se pouze o stávající zaužívanou nezpevněnou účelovou
komunikaci polní cesty k zemědělským pozemkům. Není uvedena v žádném paspartu místních
komunikací, neslouží zde takto a nemá potřebné stavební parametry. Na vybudování nově
navrhované obslužné místní komunikace tvořící jediný příjezd k nově navrhované lokalitě
individuálního bydlení se tyto předpisy v plné míře vztahují.
[9] Navrhovatelé se domnívají, že pro posouzení námitky narušení statiky rodinných domů
ve vlastnictví navrhovatelů je zcela irelevantní, že jejich statika je narušena již v současné době.
K požadavku navrhovatelů na zvolení jiného možného řešení příjezdu do navrhované nové
lokality rodinných domů (B26) se v opatření obecné povahy uvádí, že se odpůrce pokusil řešit
příjezd i jinými způsoby, které se však ukázaly být neprůchodné. Navrhovatelé k tomu uvádí,
že především se prokazatelně ukazuje, že neprůchodné je také předložené řešení na ú kor práv
navrhovatelů. Pokud tedy neexistuje žádné „průchodné řešení“, nelze novou lokalitu
individuálního bydlení realizovat a je třeba ji z řešení územního plánu vypustit. Vlastnická práva
navrhovatelů mají stejnou váhu jako vlastnická práva nespecifikov aného počtu jiných vlastníků
pozemků, přes které by bylo možno řešit nový příjezd místní komunikací do navrhované lokality
individuálního bydlení.
[10] Navrhovatelé shrnují, že pořizovatel při své činnosti porušil povinnosti dle §53 odst. 4
až 6 stavebního zákona, neboť vydal nezákonný pokyn jakožto odůvodnění předmětného návrhu
změny č. 2 územního plánu, ve kterém nezjistil navrhovateli namítané vážné rozpory
se závaznými stavebními předpisy. Dále také zřejmě navrhl zamítnutí všech oprávněných námitek
navrhovatelů, či se jimi nezákonně vůbec nezabýval. Tím přímo poškodil práva navrhovatelů.
Takové pokyny pořizovatele nemají oporu v zákoně a je třeba je jako nezákonné a poškozující
práva navrhovatelů zrušit, neboť na jejich základě vydaná změna územního plánu je v části
týkající se lokality A v rozporu se zákonem. Odpůrce vydal opatření obecné povahy v rozporu
s §54 odst. 2 stavebního zákona, neboť neověřil, zda není v nesouladu s výsledky projednání
a řešení rozporů. Nové řešení územního plánu v lokalitě A nelze ponechat v platnosti pro rozpor
se závaznými předpisy stavebního zákona a pro poškození práv navrhovatelů. Ostatní části
opatření obecné povahy lze ponechat v platnosti, jejich zrušení navrhovatelé nepožadují.
[11] Na závěr navrhovatelé žádají, aby NSS zruš il opatření obecné povahy o vydání změny č. 2
územního plánu obce Polešovice vydané dne 16 . 10. 2009 v jeho části a řešené lokalitě A.
Dále navrhují, aby NSS zrušil nezákonný zásah a pokyn Odůvodnění návrhu změny č. 2
územního plánu obce Polešovice zpracované pořizovatelem dle §53 odst. 4 a 5 stavebního
zákona a jeho nezákonné Vyhodnocení výsledků projednání a návrh na rozhodnutí o námitkách
uplatněných ke konceptu i návrhu předmětné změny č. 2 územního plánu obce Polešovice
zpracované ve spolupráci s určeným zastupitelem obce Polešovice dle §53 odst. 1 stavebního
zákona.
II.
Vyjádření odpůrce
[12] Odpůrce ve svém vyjádření ze dne 21. 12. 2009 sdělil, že s návrhem na zrušení části
opatření obecné povahy nesouhlasí, neboť proces jeho pořízení proběhl plně v souladu
s právními předpisy. Výstavbu (spíše kompletní rekonstrukci) této již zaužívané účelové
komunikace mezi rodinnými domy č. p. 485 a 486 neřeší toto opatření obecné povahy,
ale vychází z již dříve schváleného územního plánu obce ze dne 19. 11. 2001, kde je
tato komunikace vyznačena jako „účelová komunikace (zpevněná) – nezpevněná“. O opravu
této místní komunikace požádali navrhovatelé a) a c) již 11. 9. 2004.
[13] Šířka této komunikace dle geometrického plánu je do stačující a nedojde k zásahu
do vlastnických poměrů sousedních nemovitostí. Všechno jsou to pozemky v majetku odpůrce.
V žádném případě se nejedná o průčelí budovy, jak uvádí nav rhovatelé ve své námitce,
ale o štítovou stěnu (u obou RD) a navíc vzdálenost od oken obytných místností je větší než 3 m.
Rovněž se nejedná o pozemky veřejného prostranství, ale o stávající účelovou nezpevněnou
komunikaci dle územního plánu ze dne 19. 11. 2001. Co se týče RD č. p. 485, tomu probíhá
komunikace jen kolem štítové stěny staré hospodářské budovy, nyní sloužící jako garáž. Obytné
místnosti jsou ve dvoře, vzdáleny min. 9 m od obrubníku stávající komunikace.
[14] Zastupitelstvo odpůrce se na svém 16. veřejném zasedání dne 3. 4. 2009 zabývalo žádostí
navrhovatelů o vybudování ještě jedné příjezdové komunikace ze silnice II./427. Toto řešení
se však ukázalo nereálné, většina majitelů nesouhlasila s prodejem pozemků.
[15] Odpůrce nechal zpracovat statické posudky u autorizovaného inženýra pro pozemní
stavby a statiku a dynamiku Ing. J . Z. V závěru posudku je uvedeno, že statika objektů
je narušena, ale rezerva v únosnosti a mechanické stabilitě nosných konstrukcí je dostatečná.
Detailní stavebně-technické řešení bude řešeno až v prováděcí dokumentaci stavby,
ne v územním plánu, jak se navrhovatelé mylně domnívají. Podle potřeby bude možné navrhnout
na této komunikaci dopravně-technické omezení nosnosti dopravním značením, např. DZ – B13
(zákaz vjezdu vozidel, jejichž okamžitá hmotnost přesahuje vyznačenou mez). Po dobu výstavby
je možné zabezpečit vjezd těžké mechanizace po bočn í polní cestě, kterou má v nájmu
společnost ZEAS a. s.
[16] Odpůrce shrnuje, že se v žádném případě nedopustil nezákonného jednání a nepoškozuje
práva navrhovatelů. Veškeré úkony byly řádně projednány na veřejném zasedání zastupitelstva
odpůrce a vše bylo zveřejněno po potřebnou zákonem danou lhůtu na veřejné úřední desce.
III.
Vyjádření pořizovatele
[17] Pořizovatel ve svém vyjádření ze dne 21. 12. 2009 uvedl, že s návrhem na zrušení části
opatření obecné povahy nesouhlasí, neboť proces jeho pořízení proběhl plně v souladu
s právními předpisy. S námitkami navrhovatelů se pořizovatel řádně vypořádal v rámci
projednávání, o jejich zamítnutí rozhodlo zastupitelstvo odpůrce usnesením č. ŮMP /634/2009.
Územní plán se nezabývá problematikou typu umísťovaní jed notlivých konkrétních staveb
či vymezování stavebních pozemků. K tomu slouží podrobnější územněplánovací dokumentace –
regulační plán, případě územní a stavební řízení. Územní plán neobsahuje a ani nepředjímá
detailní stavebně technické řešení ani majetkoprávní vztahy konkrétních staveb či pozemků.
Stavebně-technické řešení předmětné komunikace bude navrženo v dokumentaci pro územní
a stavební řízení a v rámci těchto řízení se mohou navrhovatelé coby účastníci řízení domáhat
ochrany svých práv.
IV.
Přednesy účastníků při jednání
[18] Při jednání, konaném dne 20. 1. 2010, setrvali navrhovatelé na svém návrhu. Rovněž
odpůrce zopakoval své dřívější stanovisko, současně doplnil některé důkazy, které prokazují
existenci sporné komunikace nejméně k roku 1930 (list z pozemkové knihy připojený na č. l. 58
soudního spisu). Navrhovatelé i odpůrce se vyjádřili rovněž ke genezi a širším souvislostem sporu
o zpevnění účelové komunikace, které však nejsou pro posouzení této věci podstatné. Proveden
byl rovněž výslech svědka, Ing. P. Š., vedoucího oddělení územního plánování pořizovatele.
V.
Vyloučení věci k samostatnému projednání
[19] Podání navrhovatelů v sobě zahrnuje dva samostatné návrhy. První návrh směřuje
proti odpůrci a bylo jím zahájeno řízení o zrušení části opatření obecn é povahy. Druhý návrh
směřuje proti pořizovateli a navrhovatelé se jím domáhají oc hrany před nezákonným zásahem
a pokynem. Právě tento druhý návrh byl usnesením NSS ze dne 7. 1. 2010, čj. 1 Ao 3/2009 - 39,
vyloučen k samostatnému projednání a zapsán pod sp. zn. Na 13/2010. Předmětem tohoto řízení
vedeného pod sp. zn. 1 Ao 3/2009 je tak nadále pouze návrh na zrušení části opatření obecné
povahy – změny č. 2 územního plánu obce Polešovice, na straně odpůrce vystupuje pouze městys
Polešovice (viz bod [28] níže).
VI.
Podmínky řízení
[20] Soud se nejprve zabýval otázkou, zda jsou splněny podmínky řízení o návrhu na zrušení
opatření obecné povahy nebo jeho části (§101a s. ř. s.), kterými jsou existence opatření obecné
povahy (VI.A.), aktivní žalobní legitimace navrhovatelů (VI.B.) a formulace závěrečného návrhu
(VI.C.) (shodně např. rozsudek NSS ze dne 18. 9. 2008, čj. 9 Ao 1/2008 - 34 ve věci opatření
obecné povahy – změny č. 2 územního plánu obce Rozstání, všechna zde cit. rozhodnutí NSS
jsou přístupná na www.nssoud.cz). V neposlední řadě soud připojil i poznámku týkající
se pasivně procesně legitimovaného subjektu (VI.D.).
VI.A.
Existence opatření obecné povahy
[21] Změna územního plánu se vydává dle §55 odst. 2 ve spojení s §43 odst. 4 zákona
č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), formou opatření
obecné povahy. Rovněž i územní plán obce Polešovice, který byl vydán dne 19. 11. 2001 formou
obecně závazné vyhlášky a který je nyní posuzovaným opatřením obecné povahy (změnou č. 2
územního plán) měněn, je třeba v souladu se závěry Ústavního soudu považovat za opatření
obecné povahy (viz nález sp. zn. Pl. ÚS 14/07 ze dne 19. 11. 2008 a nález sp. zn. IV. ÚS 2239/07
ze dne 17. 3. 2009, přístupné na http://nalus.usoud.cz).
[22] O vydání změny č. 2 územního plánu obce Polešovice rozhodlo zastupitelstvo odpůrce
na 19. veřejném zasedání konaném dne 14. 10. 2009, usnesením č. 9. Opatření obecné povahy
bylo v souladu s §173 odst. 1 správního řádu oznámeno veřejnou vyhláškou, která byla vyvěšena
na úřední desku odpůrce i pořizovatele dne 16. 10. 2009 a sejmuta dne 31. 10. 2009. S ohledem
na názor ohledně počítání lhůty při publikaci opatření obecné povahy na úřední desce, vyjádřený
v rozsudku NSS ze dne 24. 10. 2007, čj. 2 Ao 2/2007 - 73, lze dospět k závěru, že veřejná
vyhláška byla vyvěšena na úřední desce po předepsanou patnáctidenní lhůtu a úz emní plán nabyl
účinnosti dne 31. 10. 2009. V této souvislosti je nutno poznamenat, že dle §71 odst. 2 písm. c)
ve spojení s §173 odst. 1 správního řádu je opatření obecné povahy vydáno vyvěšením veřejné
vyhlášky. Ačkoliv tedy zastupitelstvo odpůrce rozhodlo o vydání opatření obecné povahy
dne 14. 10. 2010, opatření obecné povahy bylo vydáno teprve dne 16. 10. 2010, kdy byla veřejná
vyhláška vyvěšena na úřední desku odpůrce i pořizovatele. Napadený akt je tedy opatřením
obecné povahy, které bylo řádně vydáno a je účinné. Tato podmínka řízení tak je splněna.
VI.B.
Aktivní procesní legitimace navrhovatelů
[23] Aktivně legitimovaným k podání návrhu na zrušení části opatření obecné povahy
je ve smyslu §101a odst. 1 s. ř. s. ten, kdo tvrdí, že byl zkrácen na svých právech vydaným
opatřením obecné povahy. Aktivní legitimace navrhovatelů se tak zakládá pouhým tvrzením
dotčení na jejich právech. Rozšířený senát NSS k tomu v usnesení ze dne 21. 7. 2009,
čj. 1 Ao 1/2009 - 120 (ve věci územního plánu obce Vysoká nad Labem), uvedl: „Navrhovatel
tedy musí v první řadě tvrdit, že existují určitá jemu náležející subjektivní práva, která jsou opatřením obecné
povahy dotčena. (…) Splnění podmínek aktivní procesní legitimace bude tedy dáno, bude -li stěžovatel logicky
konsekventně a myslitelně tvrdit možnost dotčení jeho právní sféry příslušným opat řením obecné povahy.
To, zda je dotčení podle povahy věci vůbec myslitelné, závisí na povaze a předmětu, obsahu a způsobu regulace
prováděné konkrétním opatřením obecné povahy, napadeným návrhem na jeho zrušení. (…) Výjimečně
je též představitelné, aby aktivní procesní legitimace byla dána i tehdy, tvrdí -li navrhovatel, který sám není
vlastníkem nemovitosti ani nemá právo k takové cizí věci na území regulovaném územním plánem,
že jeho vlastnické právo nebo jiné absolutní právo k nemovitosti nacházející se mimo území regulované územním
plánem by bylo přímo dotčeno určitou aktivitou, jejíž provozování na území r egulovaném územním plánem
tento plán (jeho změna) připouští. Typicky půjde o vlastníka pozemku sousedícího s územím regulovaným územní
plánem, který by mohl být dotčen určitou aktivitou, jejíž vlivy se významně projeví i na jeho pozemku
(např. exhalacemi, hlukem, zápachem apod.) nebo které povedou k významnému snížení hodnoty jeho majetku. “
(body 31, 34 a 37 usnesení).
[24] Rozšířený senát se ve výše označeném usnesení zabýval i možností o dmítnout návrh
na zrušení opatření obecné povahy z důvodu nedostatku aktivní procesní legitimace. Dospěl
k závěru, že „[b]ude-li již z obsahu samotných tvrzení navrhovatele (doplněných případně postupem podle §37
odst. 5 věty první s. ř. s.) patrné, že i kdyby byla pravdivá, nemůže být navrhovate l (zejména pro povahu věci
nebo jinou zcela zjevnou skutečnost) ve své právní sféře opatřením obecné povahy dotčen, je na místě odmítnout
návrh jako nepřípustný podle §46 odst. 1 písm. c) s. ř. s.“ (bod 33 usnesení). NSS konstantně judikuje,
že „postup podle §46 odst. 1 písm. c) s. ř. s., tedy odmítnutí návrhu usnesením, jestliže návrh byl podán osobou
k tomu zjevně neoprávněnou, lze vyhradit pouze případům ne dostatku procesní legitimace a jen zcela zjevným
nedostatkům legitimace hmotné, zjistitelným bez pochyb okamžitě, zpravidla již ze žaloby samé.
Pokud tomu tak není, musí soud návrh „propustit do řízení ve věci“, kdy teprve, vyjde -li nedostatek aktivní
legitimace najevo, bude s ohledem na tuto skutečnost rozhodnuto ve věci rozsudkem“ (rozsudek
ze dne 27. 9. 2005, čj. 4 As 50/2004 - 59). V posledně cit. rozsudku jsou uvedeny rovněž příklady
nedostatku procesní legitimace (absence osoby v právním slova smyslu na místě žalobce,
nedostatek tvrzení o poškozených právech, nedostatek tvrzení o tom, že napadené rozhodnutí
bylo nezákonné) a zcela zjevných nedostatků legitimace hmotné (kdy žalobce tvrdí porušení
práva, jehož již pojmově vůbec nemůže být nositelem). O aplikaci tohoto právního názoru
rovněž v řízení o návrhu na zrušení opatření obecné povahy či jeho části svědčí např. rozsudek
NSS ze dne 11. 6. 2009, čj. 3 Ao 2/2009 - 93 ve věci opatření obecné povahy – úpravy číslo
U 0646/2008 směrné části územního plánu sídelního útvaru hl. m. Prahy , či rozsudek
ze dne 25. 11. 2009, čj. 4 Ao 3/2009 - 97 ve věci opatření obecné povahy o změně č. 674
územního plánu města Plzně – Plzeň - Švabiny.
[25] V daném případě je zřejmé, že navrhovatelé a) a b) jsou podílovými spoluvlas tníky
budovy č. p. 485 na stavební parcele č. 719 v katastrálním území Polešovice, obci Polešovice
(viz výpis z katastru nemovitostí na č. l. 48 soudního spisu). Navrhovatel c) je výlučným
vlastníkem budovy č. p. 486 na stavební parcele č. 720 v katastrálním území Polešovice, obci
Polešovice (viz výpis z katastru nemovitostí na č. l. 50 soudního spisu). Na stavební parcelu
č. 719 navazuje pozemková parcela č. 1771/110, evidovaná jako orná půda, která je rovněž
v podílovém spoluvlastnictví navrhovatelů a) a b). Na stavební parcelu č. 720 navazuje
pozemková parcela č. 1771/97, evidovaná jako zahrada, která je ve vlastnictví navrhovatele c).
Tyto nemovitosti nebyly zahrnuty do území řešeného změnou č. 2 územního plánu obce
Polešovice. Nicméně stavební parcely č. 719 a 720, stejně jako pozemkové parcely č. 1771/110
a 1771/97 sousedí s parcelou č. 1771/98 (původ pozemkový katastr), která je ve vlastnictví
odpůrce (viz výpis z katastru nemovitostí č. l. 53 soudního spisu) a je řešena změnou č. 2
územního plánu (v zadání změny územního plánu je součástí lokality A) . Nemovitosti
ve vlastnictví navrhovatelů tedy bezprostředně sousedí s územím zahrnutým do změny č. 2
územního plánu. Navrhovatelé ve svém návrhu uvádí, že jsou dotčeni na svých vlastnických
právech k výše označeným nemovitostem v důsledku toho, že změna č. 2 územního plánu
umožňuje postavit na parcele č. 1771/98 zpevněnou místní komunikaci, kterou bude dopravně
obsluhována plocha určená pro výstavbu rodinných domů. Obávají se negativního vlivu
dopravního provozu na této místní komunikaci na statiku jejich budov a nepohodlí způsobené
tím, že nebudou dodrženy obecné požadavky na využívání území dle vyhlášky č. 501/2006 Sb.
[26] Lze tedy uzavřít, že navrhovatelům náleží vlastnická práva k nemovitostem,
která bezprostředně sousedí s územím řešeným napadeným opatřením obecné povahy.
Navrhovatelé tvrdí, že v důsledku vydání tohoto opatření obecné povahy byli zkráceni
na svých vlastnických právech. NSS je toho názoru, že navrhovatelé dostatečně tvrdí zkrácení
svých práv v důsledku vydání opatření obecné povahy. Současně se nedomnívá, že by byly
splněny podmínky pro odmítnutí návrhu z důvodu, že byl podán osobami zjevně neoprávněnými
(viz bod [24] shora). NSS má tedy zato, že podmínka aktivní žalobní legitimace je v případě
navrhovatelů splněna.
VI.C.
Formulace závěrečného návrhu
[27] Splněna je též podmínka formulace závěrečného návrhu, neboť navrhovatelé
se ve svém podání na s. 8 domáhají zrušení části opatření obecné povahy – změny č. 2 územního
plánu obce Polešovice -, která se týká lokality A.
VI.D.
Pasivní procesní legitimace
[28] Navrhovatelé ve svém návrhu označují za odpůrce Zastupitelstvo městyse Polešovice.
Přitom vycházejí patrně ze skutečnosti, že o vydání opatření ob ecné povahy rozhodlo
právě zastupitelstvo [§6 odst. 5 písm. c) stavebního zákona]. Rozšířený senát NSS
však svým usnesením čj. 1 Ao 1/2009 - 120 (cit. v bodě [23] shora) sjednotil dosavadní rozdílnou
praxi. Dospěl k závěru, že pasivní procesní legitimace v řízení o návrhu na zrušení územního
plánu náleží obci, nikoliv orgánu obce (zastupitelstvu). V podrobnostech lze odkázat
na argumentaci rozšířeného senátu pod body 43 - 46 cit. usnesení. Vyslovený právní názor plně
dopadá i na nyní projednávanou věc.
[29] Rozšířený senát v usnesení ze dne 12. 10. 2004, čj. 5 Afs 16/2003 - 56, k pasivní procesní
legitimaci uvedl, že v řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu podle §65 a násl. s. ř. s.
není osoba žalovaného určena tvrzením žalobce, ale kogentně ji určuje zákon. Je tedy věcí soudu,
aby v řízení jako s žalovaným jednal s tím, kdo skutečně žalovaným má být, a ne s tím, koho chybně označil v žalobě žalobce; zvláštní usnesení o tom soud nevydává (§53 odst. 2 s. ř. s.
a contrario). Tyto závěry je třeba aplikovat i na řízení o návrhu na zrušení opatření obecné povahy
nebo jeho části, neboť i v tomto případě zákon kogentně stanoví (konkrétně §101a
odst. 4 s. ř. s.), komu náleží pasivní procesní legitimace v daném řízení (viz rozsudek NSS
ze dne 16. 12. 2008, čj. 1 Ao 3/2008 - 136 ve věci opatření obecné povahy č. 2/2008 – vymezení
zastavěného území obce Slapy).
[30] NSS proto jednal v tomto řízení na straně odpůrce s městysem Polešovice,
nikoliv Zastupitelstvem městyse Polešovice.
VII.
Posouzení důvodnosti návrhu
[31] NSS si k posouzení důvodnosti návrhu vyžádal územní plán obce Polešovice
ze dne 19. 11. 2001 a změnu č. 2 územního plánu obce Polešovice vydanou dne 16. 10. 2009,
a to včetně související spisové dokumentace.
[32] Z územního plánu obce Polešovice ze dne 19. 11. 2001 vyplynuly následující pro věc
rozhodné skutečnosti. Stavební parcely ve vlastnictví navrhovatelů (viz bod [25] shora)
jsou vyznačeny jako stávající (dle stavu v roce 2000) plochy individuálního bydlení venkovského
typu – smíšené (plochy označené jako Bs). Pozemkové parcely ve vlastnictví navrhovatelů
jsou vyznačeny dle stávajícího stavu částečně jako plochy individuálního bydlení venkovského
typu – smíšené (plochy Bs), částečně jako plochy ZPF – malovýrobně obhospodařované (plochy
NPd). Parcela č. 1771/98, na níž má být dle tvrzení navrhovatelů postavena zpevněná místní
komunikace, je vyznačena dle stavu v roce 2000 částečně jako plocha veřejné zeleně (označení
Zv – světle zelená barva), částečně jako místní komunikace (černá čára), na níž navazuje účelová
komunikace nezpevněná (čerchovaná hnědá čára), která pokrač uje dále za humna. Pár metrů
za přechodem místní komunikace v účelovou komunikaci nezpevněnou začíná elektrické vedení
vysokého napětí, které rovněž pokračuje dále za humna. Kolem elektrického vedení je vyznačeno
jeho ochranné pásmo.
[33] Dle grafické části územního plánu ve spojení s textovou částí je jediným regulativem
zasahujícím na nepatrnou část parcely č. 1771/98 regulativ Zv – veřejná zeleň. Plochy Zv mohou
být užívány stávajícím způsobem pro krátkodobý aktivní nebo pasivní rekreační pobyt
se zachováním pěších a cyklistických komunikací (parky, veřejná prostranství, návesní prostory
apod.). Přípustným využitím je i zřizování ploch veřejné zeleně na ostatních a neužívaných
plochách v zastavěném území, pokud tyto plochy nejsou navrženy pro jinou funkci,
dále zkvalitňování stávající zeleně a nové výsadby a dosadby stromové a keřové zeleně
a umísťování prvků drobného mobiliáře (lavičky, osvětlení apod.). Podmíněně přípustné
je umísťování nových pěších a cyklistických komunikací. Na zbylých částech parcely nejsou
žádné regulativy. Zakreslení místní komunikace a účelové komunikace nezpevněné zachycuje
skutečný stav v území, tyto části parcely č. 1771/98 nenáleží do žádné z regulovaných ploch.
Aktuální stav parcely č. 1771/98 byl při jednání ověřen z fotodokumentace předložené
odpůrcem. Navrhovatelé se s odpůrcem shodli, že tato parcela slouží jako účelová komunikace
již po několik desítek let, odhadem před 10 lety byla částečně zpevněna, aby tento úsek mohl být
využíván jako příjezd k budovám ve vlastnictví navrhovatelů.
[34] Územní plán obce z roku 2001, který byl zpracován pro období do roku 2015, nepočítá
se změnou využití u žádného z výše uvedených pozemků.
[35] Změna č. 2 územního plánu obce Polešovice se týká čtyř lokalit, označených jako A, B, C
a D. Důvodem změny územního plánu v lokalitě A je vymezení nové plochy B 26, určené
pro individuální bydlení – čisté (regulativ Bc). Plocha B 26 má být napojena na silnici III/4276
právě přes parcelu č. 1771/98, která je rovněž v převážné části dotčena změnou č. 2 územního
plánu. Část této parcely, které byl územním plánem z roku 2001 přiřazen regulativ Zv (veřejná
zeleň), není změnou č. 2 územního plánu řešena a i nadále se na ní vztahuje regulativ Zv. Zbylá
část parcely je součástí plochy Do2, způsob jejího využití byl stanoven jako ostatní dopravní
plochy a místní komunikace (zkratka Do). Současně má dojít k přeložce elektrického vedení tak,
že bude napřímeno. Napřímené elektrické vedení povede po pozemkové parcele č. 1771/110.
Do této parcely proto též výrazněji oproti stavu dle územního plánu z roku 2001 zasáhne
ochranné pásmo elektrického vedení. Část pozemkové parcely č. 1771/97, dotčená ochranným
pásmem elektrického vedení se podstatně zmenší. Navrhovatelé však netvrdí, že jsou dotčeni
na svých právech v důsledku přeložky elektrického vedení, proto se NSS výše popsanými
zjištěními týkajícími se elektrického vedení a jeho ochranného pásma dále nezabýval.
[36] Textová část změny č. 2 územního plánu, která je nedílnou součástí opatření obecné
povahy, vymezuje účel využití plochy označené jako Do následovně. Hlavním využitím je místní
komunikace, pěší komunikace a chodníky, cyklistické komunikace a stezky. Přípustným využitím
jsou přilehlé pásy veřejné, izolační a doprovodné zeleně, související technická vybavenost sloužící
k obsluze a ochraně území. Naopak mezi nepřípustné využití jsou zařazeny všechny ostatní
zařízení a stavby, které nesouvisí s hlavním a přípustným využitím, a všechny činnosti, zařízení
a stavby, jejichž negativní účinky na životní prostředí překračují limity stanovené příslušnými
právními předpisy nad přípustnou míru. V odůvodnění změny územního plánu se uvádí,
že je třeba hledat další plochy pro novou bytovou výstavbu, tak aby mohla být v předstihu
zajištěna realizace dopravní a technické infrastruktury, která bude probíhat cca 4 až 5 let
po schválení změny.
[37] Z porovnání způsobu využití parcely č. 1771/98 v územním plánu z roku 2001
a ve změně č. 2 územního plánu plyne, že jedinou odlišností je připuštění změny stávající
nezpevněné účelové komunikace (tj. pouze jedné části této parcely, viz bod [32] shora) na ostatní
dopravní plochu a místní komunikaci. Toto ostatně zdůrazňovali též navrhovatelé v průběhu
jednání před soudem. Změna č. 2 územního plánu tedy umožňuje zbudovat na této části parcely
č. 1771/98 zpevněnou komunikaci, aniž by ovšem stanovila její parametry, tj. šířku, výšku, počet
jízdních pruhů, použitý materiál, technologii, dopravní značení (včetně omezení provozu
na komunikaci) atd. Tyto parametry budou stanoveny až v projektové dokumentaci,
která je součástí žádosti o vydání územního rozhodnutí [§86 odst. 2 písm. d) stavebního zákona],
popř. v dokumentaci pro jiná navazující či související řízení. Uvedený závěr soudu se shoduje
s výpovědí svědka Ing. P. Š., vedoucího oddělení územního plánování Městského úřadu Uherské
Hradiště. Svědek uvedl, že parcela č. 1771/98 byla určena k dopravnímu využití již v územním
plánu z roku 2001, na čemž napadené opatření obecné povahy nic nezměnilo. Rozdíl v kategorii
komunikace (účelová komunikace dle územního plánu z roku 2001 a místní komunikace
dle změny č. 2 územního plánu) není z hlediska způsobu využití dané plochy relevantní. Svědek
zdůraznil, že územní plán je koncepční dokument, který neumísťuje stavby do území, neurčuje
jejich parametry, nepovoluje je, nýbrž pouze vytváří předpoklady pro jejich budoucí umístění.
[38] Tento názor soudu je podepřen rovněž argumenty samotných navrhovatelů. Jejich návrh
spočívá na tvrzení, že změna územního plánu je v rozporu s §§22 a 25 odst. 7 vyhlášky
č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území. Tato ustanovení jsou zařazena
v části třetí vyhlášky.Vyhláška č. 501/2006 Sb. v §1 odst. 2 stanoví, že na vymezování ploch
v územních plánech se použijí ustanovení části druhé této vyhlášky. Ustanovení části třetí a čtvrté
vyhlášky se týkají vymezování pozemků a umísťování staveb na nich. Podrobné podmínky
pro využití pozemků a pro umístění a prostorové uspořádání staveb nestanoví územní plán,
nýbrž jiný druh územněplánovací dokumentace, a sice regulační plán (§61 odst. 1 stavebního
zákona). Pokud nebyl vydán regulační plán, posuzují se podmínky pro umístění a prostorové
uspořádání staveb až v územním řízení. Ustanovení §22 vyhlášky č. 501/2006 Sb. tak nelze
aplikovat na proces pořizování a vydání územního plánu. Nadto plocha Do2 není ve změně č. 2
územního plánu vedena jako veřejné prostranství, nýbrž pouze jako ostatní dopravní plocha
a místní komunikace. Je sice pravdou, že v návrhu zadání změny č. 2 územního plánu byla
tato plocha označena jako veřejné prostranství (Pv1). Avšak na doporučení Krajského úřadu
Zlínského kraje vyjádřeného ve stanovisku nadřízeného orgánu územního plánování
ze dne 2. 4. 2009, čj. KUZL 16595/2009 ÚP-Zd, byla tato plocha opětovně prověřena
a na žádost odpůrce (přípis ze dne 18. 5. 2009, ÚMP č. j. 335/2009/STAR) došlo v návrhu
ke změně ve způsobu jejího využití na ostatní dopravní plochu a místní komunikaci (Do). Rovněž
tak §25 odst. 7 vyhlášky č. 501/2006 Sb. nelze aplikovat na proces pořizování a vydání územního
plánu. Zcela jednoznačně jde o požadavek na umísťování staveb, jak ostatně plyne již z nadpisu
části třetí, hlavy druhé vyhlášky. Navrhovateli vznášené námitky proti změně č. 2 územního plánu
mají své místo při pořizování regulačního plánu nebo v územním řízení, nikoliv však
při pořizování a vydávání územního plánu, resp. změny územního plánu.
[39] Dále nelze pominout, že dle změny č. 2 územního plánu může být předmětný pozemek
využíván rovněž jako pěší komunikace, cyklistická komunikace a stezka. Z přijaté změny
tedy ještě nevyhnutelně nevyplývá pro navrhovatele žádný z negativních důsledků uvedených
v návrhu na zrušení části opatření obecné povahy. Jinak řečeno, v daný okamžik nelze nijak
dovodit příčinnou souvislost mezi provedenou změnou územního plánu a možnými důsledky
stavby zpevněné komunikace na nemovitosti navrhovatelů tak, jak je navrhovatelé popsali
ve svém návrhu. Dopravní využití parcely č. 1771/98 zůstává zachováno. Ostatně lze si jen stěží
představit, že by existující, nadto zaužívaná účelová komunikace, která byla takto zanesena
v dosavadním územním plánu, mohla být změnou územního plánu určena k jinému využití.
Jakákoliv změna je vyloučena již jen s ohledem na prostorové uspořádání parcely, které je zcela
nevhodné k jinému využití, a na potřebu přístupu k pozemkům za hranicí dosud zastavěného
území obce. NSS uzavírá, že navrhovatelé nejsou aktivně věcně legitimováni k podání návrhu
na zrušení části opatření obecné povahy, neboť přijatou změnou územního plánu nedošlo
k dotčení jejich vlastnických práv (shodně rozsudek NSS ze dne 5. 12. 2007, čj. 3 Ao 4/2007 - 83,
ze dne 11. 6. 2009, čj. 3 Ao 2/2009 - 93 ve věci opatření obecné povahy – úpravy číslo
U 0646/2008 směrné části územního plánu sídelního útvaru hl. m. Prahy, přiměřeně též rozsudek
ze dne 29. 4. 2008, čj. 4 Ao 1/2008 - 39 ve věci opatření obecné povahy – vymezení zastavěného
území obce Havlovice, nebo rozsudek ze dne 17. 1. 2008, čj. 4 Ao 3/2007 - 22 ve věci opatření
obecné povahy – změny č. I územního plánu sídelního útvaru Odolena Voda).
[40] Námitky, které byly obsaženy v návrhu na zrušení části opatření obecné povahy, mohou
navrhovatelé uplatnit v územním řízení, jestliže budou jeho účastníky (§85 stavebního zákona),
popř. v jiných navazujících či souvisejících řízeních. Proti územnímu rozhodnutí,
resp. rozhodnutí o odvolání proti tomuto rozhodnutí se lze domáhat ochrany u soudu žalobou
dle §65 a násl. s. ř. s.
[41] Za této situace se NSS již nezabýval námitkami uvedenými navrhovateli v předmětném
návrhu, které směřovaly proti proceduře přijetí opatření obecné povahy a jeho odůvodnění,
a návrh podle §101d odst. 2 věty druhé s. ř. s. jako nedůvodný zamítl.
[42] O náhradě nákladů řízení rozhodl soud v souladu s §101d odst. 5 s. ř. s., dle něhož nemá
žádný z účastníků řízení právo na náhradu nákladů.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 20. ledna 2010
JUDr. Josef Baxa
předseda senátu