ECLI:CZ:NSS:2010:1.AS.88.2010:90
sp. zn. 1 As 88/2010 - 90
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Lenky Kaniové
a soudců JUDr. Marie Žiškové a JUDr. Zdeňka Kühna v právní věci žalobců a) Z. B. a b) D. B.,
právně zastoupených JUDr. Jiřím Taláškem, advokátem se sídlem Ječmínkova 494, Chropyně,
proti žalovanému Krajskému úřadu Zlínského kraje, odboru územního plánování
a stavebního řádu, se sídlem tř. Tomáše Bati 21, Zlín, za účasti zúčastněné osoby: Vodovody
a kanalizace Kroměříž, a. s., Kojetínská 3666, Kroměříž, zastoupené JUDr. Janou Holubcovou,
advokátkou se sídlem Dolní Bečva 494, o žalobě proti rozhodnutí žalovaného ze dne 3. 7. 2008,
č. j. KUZL 45241/2008, sp. zn. KUSP 33097/2008 ÚP, v řízení o kasační stížnosti žalovaného
proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 20. 7. 2010, č. j. 30 Ca 163/2008 - 55,
takto:
Rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 20. 7. 2010, č. j. 30 Ca 163/2008 - 55,
se zrušuje a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení.
Odůvodnění:
I.
[1] Kasační stížností podanou v zákonné lhůtě se žalovaný (dále též „stěžovatel“) domáhá
zrušení shora označeného rozsudku krajského soudu ze dne 20. 7. 2010. Ten zrušil v záhlaví
specifikované rozhodnutí žalovaného ze dne 3. 7. 2008, který zamítl odvolání žalobců
proti rozhodnutí Městského úřadu Kroměříž, stavebního úřadu (dále jen „stavební úřad“)
ze dne 4. 4. 2008, č. j. 02/330/65/9/08/To. Správní orgán prvního stupně vydal po provedeném
společném územním a stavebním řízení rozhodnutí o umístěn í stavby a stavební povolení
na stavbu „Úprava školní zahrady - polyfunkční hřiště“ na pozemku parc. č. 228, v katastrálním
území Bílany. Zároveň stanovil podmínky pro umístění a provedení stavby a zamítl ná mitky
účastníků řízení.
[2] Krajský soud v odůvodnění svého rozsudku konstatoval, že žalobci ve správním řízení
sice poněkud neobratně poukazovali na ustanovení §5 a §127 zákona č. 40/1964 Sb.,
občanského zákoníku (dále jen „občanský zákoník“), avšak je třeba vzít v potaz, že nebyli právně
zastoupeni, přičemž podstata jejich námitek byla z řejmá. Uplatňovali zejména námitku
obtěžování nad míru přípustnou, a to ve formě rušení nočního klidu a poškozování jejich
rodinného domu z důvodu nedostatečného oplocení pozemku, na němž má být předmětná
stavba realizována. Stavební úřad řešil pouze námitku rušení nočního klidu logickou úvahou
ohledně omezení provozu stavby světelnými podmínkami během dne, dále konstatov al,
že s ohledem na umístění, realizaci a užívání stav by hřiště nedojde k obtěžování okolních
nemovitostí nad míru přiměřenou stávajícím poměrům, aniž by tuto svou úvahu blíže rozvedl.
K této otázce nic podstatného nedoplnil ani žalovaný. Správní orgány se tak nevypořádaly
dostatečným způsobem především s námitkou obtěžování žalobců stavbou z důvodu možného
poškozování jejich rodinného domu. Napadené rozhodnutí žalovaného je tak nepřezkoumatelné
pro nedostatek důvodů. Krajský soud dále poukázal na skutečnost, že úkolem stavebního úřadu
ve stavebním řízení je mimo jiné ověření toho, zda jsou v odpovídající míře v projektové
dokumentaci řešeny obecné požadavky na výstavbu [dle §111 odst. 1 zákona č. 183/2006 Sb.,
o územním plánování a stavebním řádu (dále jen „stavební z ákon“)]. V rozhodné době
se při umisťování a povolování staveb postupovalo podle vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj
č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu. Uvedená vyhláška mimo jiné
řeší otázku ochrany zdraví a zdravých životních podmínek. Pokud žalobci namítali možn é rušení
nočního klidu a poškozování jejich rodinného domu, pak bylo nutno vypořádat jejich námitky
s ohledem na uvedenou právní úpravu. Problematikou oplocení pozemku, na nějž je předmětná
stavba umísťována, se okrajově zabývala souhrnná technická zpráva ke stavbě, v níž je mimo jiné
uvedeno, že dojde k opravě stávajícího oplocení. O uvedených opravách oplocení však správní
rozhodnutí nepojednávají.
II.
[3] Stěžovatel v kasační stížnosti nejprve podrobně ocitoval podání učiněná žalobci
ve správním řízení. Z nich dovodil, že žalobci uplatnili před správním orgánem prvního stupně
pouze námitku dle §89 stavebního zákona, a to že se umístění stavby hřiště přímo dotýká
jejich vlastnického práva k rodinnému domu na sousedním pozemku, neboť dojde k blíže
nespecifikovanému obtěžování, tudíž její umístění zásadně odmítají. Žalobci zde neuvedli žádné
návrhy, které by mohly být v řízení před stavebním úřadem ze strany stavebníka zváženy
a akceptovány případnou úpravou dokumentace, např. zvýšením oplocení či navržením jiného
ochranného zařízení. Další námitky do stavebního řízení (námitka nedostatečného oplocení)
a do územního řízení (námitka nedostatečné vzdálenosti stavby a budoucího možného ohrožení
stavby žalobců) byly uplatněny až v odvolacím řízení. Územní i stavební řízení se přitom řídí
zásadou koncentrace řízení, upravenou v §89 odst. 1 a v §112 odst. 1 stavebního zákona.
Koncentraci odvolacího řízení zakotvuje rovněž §82 odst. 4 zákona č. 500/2004 Sb., správního
řádu (dále jen „správní řád“). Krajský soud tak svými závěry prolomil koncentrační zásadu,
protože převzal argumentaci žalobců formulovanou konkrétněji až v žalobě a poté v replice
žalobce k vyjádření žalovaného. V tomto spatřuje stěžovatel nezákonnost rozhodnutí krajského
soudu spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem. Krajský soud se nadto otázkou
koncentrace řízení, přestože na ní stěžovatel ve vyjádření k žalobě poukazoval, vůbec nezabýval,
což činí jeho rozhodnutí nepřezkoumatelným pro nedostatek důvodů.
[4] Stěžovatel dále uvedl, že všechna ustanovení promítající do správního řízení koncentrační
zásadu jsou projevem snahy o to, aby bylo rozhodnutí ve správním řízení vydáno v zákonem
stanovené, respektive přiměřené lhůtě, což je jedním ze základních procesních práv
garantovaných i na ústavní úrovni (čl. 38 odst. 2 Listiny základní ch práv a svobod). Ustanovení
§82 odst. 4 správního řádu se snaží vyvažovat právo účastníků řízení navrhovat důkazy a činit
jiné návrhy, zakotvené v §36 odst. 1 téhož zákona, a právo na projednání věci bez zbytečných
průtahů. Odvolací správní orgán je povinen v souvislosti s koncentrací odvolacího řízení přihlížet
i ke znění §89 odst. 2 cit. zákona, podle nějž musí zákonnost napadeného rozhodnutí
přezkoumat v plném rozsahu, pokud to vyžaduje veřejný zájem. Zálež itost veřejného zájmu byla
zmíněna v závěru rozhodnutí stěžovatele (odkazem na přípis na podporu výstavby hřiště,
adresovaný stavebnímu úřadu a podepsaný 141 občany obce Bílany). Skutečnost, že stěžovatel
ve svém rozhodnutí nepřihlédl k námitce týkající se oplocení uvedené až v odvolání,
tak dle stěžovatele není nedostatkem takového charakteru, který by měl být důvodem ke zrušení
jeho rozhodnutí soudem pro nedostatek důvodů. Žalobci nebyli v řízení před správními orgány
nijak kráceni na svých právech, svých procesních práv, např. podat námitky proti projektové
dokumentaci stavby v plném rozsahu před správním orgánem prvního stupně, nevyužili.
Nad rámec předmětu kasační stížnosti stěžovatel dodal, že oprava oplocení dle platné právní
úpravy nevyžaduje žádné povolení či souhlas stavebního úřadu.
[5] Žalobci ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedli, že nelze souhlasit s nadřazováním
koncentrační zásady nad ostatní principy správního řízení, jak to činí stěžovatel. Není totiž
pochyb o tom, že žalobci u prvoinstančního správního orgánu uplatnili svou námitku
v písemném podání ze dne 15. 2. 2008, i při ústním jednání dne 28. 2. 2008. Spíše je otázkou,
v jakém rozsahu se správní orgán touto námitkou zabýval. Přestože byla námitka žalobci,
jakožto osobami neznalými práva, podána písemně v obecné rovině (s odkazem zejména na §127
občanského zákoníku), nelze ji vykládat tak, že jde pouze o námitku k umístění stavby a nejde
o námitku k projektové dokumentaci. V posuzovaném územním a stavebním řízení snad platí
i další zásady správního řízení - zásada materiální pravdy, zásada volného hodnocení důkazů,
zásada vyšetřovací a případně i další zásady. Dle žalobců se v řízení vše „řešilo od stolu“
a jejich poučení spočívalo pouze v tom, že podepsali protokol z jednání, v kterém však nebyly
jejich doplňující a vykládající připomínky k písemným námitkám uvedeny. Přesto i písemně
podaným námitkám měly správní orgány věnovat náležitou pozornost a minimálně si zjistit,
zda předkládané podklady odpovídají zjištěnému stavu a zda nejsou o něčem důvodné
pochybnosti. Již v rozhodnutí správního orgánu prvního stupně se uvádí, že obsahem stavby
je oplocení areálu pletivem na ocelových sloupcích, ale nestanoví se žádné podmínky vzhledem
k umístění k sousední nemovitosti. V odůvodnění je uvedeno, že po obvodu stavby je provedeno
tradiční oplocení vysoké dva metry. Jak však žalobci uvedli již v žalobě, nikdo se nezabýval
rozpory proklamovaného využití a tím, co stavba obsahuje v popisu ve stavebním povolení výše
uvedeného, že na tomto hřišti mají být instalovány nosné ocelové vzpěry pro nosné konstrukce
sítí a koše, zřejmě na košíkovou, z čehož lze dovodit jinou hlučnost, než u využití pouze
pro nohejbal a odbíjenou. Nikdo se dále neseznámil s existujícím stavem oplocení,
ačkoli při jednání žalobci upozorňovali na to, že mezi jejich domem a pozemkem s uvažovanou
stavbou bylo naprosto nefunkční a rozpadlé stávající oplocení nahrazeno jejich oplocením
o výšce cca 150 cm, nikoliv dva metry. Rovněž veřejný zájem nelze dle ž alobců vykládat tak,
že když si něco přeje 141 občanů, jsou ostatní námitky v rozporu s veřejným zájmem. Veřejným
zájmem může být snad i dodržování principu zákonnosti v rozhodování.
III.
[6] Kasační stížnost je důvodná.
[7] Stěžovatel v kasační stížnosti zejména namítá, že krajský soud ve svém rozsudku
neprávem vyčítá správním orgánům nedostatečné vypořádání námitek vznesených žalobci
ve správním řízení - krajský soud tak podle něj nerespektuje existenci koncentrační zásady
ovládající územní i stavební řízení. Žalobci oproti tomu ve vyjádření ke kasační stížnosti uvádějí,
že již v řízení před stavebním úřadem uplatnili námitky v takové podobě, že bylo jeho povinností
odůvodnit své rozhodnutí podrobněji, než učinil.
[8] Zásadu koncentrace řízení zakotvuje stavební zákon pro účely územního řízení v §89
odst. 1, podle nějž námitky účastníků řízení musí být uplatněny nejpozději při veřejném ústním
jednání, jinak se k nim nepřihlíží, přičemž účastníci řízení musí být na tuto skutečnost
upozorněni. Obdobné ustanovení obsahuje stavební zákon také v části věnované stavebnímu
řízení, a to ustanovení §112 odst. 1, podle nějž stavební úřad oznámí účastníkům řízení,
kteří jsou mu známi, zahájení stavebního řízení nejméně 10 dnů před ústním jednáním, a zároveň
je upozorní, že námitky, popřípadě důkazy mohou uplatnit nejpozději při ústním jednání,
jinak že k nim nebude přihlédnuto. Ke koncentrační zásadě v územním řízení se Nejvyšší správní
soud blíže vyjadřoval v rozsudku ze dne 11. 7. 2007, č. j. 2 As 10/2007 - 83 (všechna zde uváděná
rozhodnutí Nejvyššího správního soudu jsou dostupná na www.nssoud.cz), a to sice ve vztahu
k územnímu řízení vedenému podle zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním
řádu, zde vyslovené závěry jsou však přiměřeně použitelné i ve vztahu k územnímu (a stejně
tak stavebnímu) řízení vedenému podle „nového“ stavebního zákona. Zdejší soud v citovaném
rozsudku uvedl mimo jiné následující: „Dává-li zákon v ustanovení §36 odst. 3 stavebního zákona
účastníku řízení právo vznést námitky, a ukládá-li stavebnímu úřadu v §39 o těchto námitkách rozhodnout,
je zřejmé, že se musí jednat o námitky nat olik konkrétní, že je možné je jako námitky rozpoznat a posoudit;
to znamená, že jsou vzneseny konkrétní výhrady proti umístění stavby, jímž může dojít k dotčení práv účastníka
námitku uplatňujícího (…) Při ústním jednání spojeném s místním šetření konaném dne 3. 6. 2004
však stěžovatel pouze uvedl, že se stavbou souhlasí za podmínky, že budou dodrženy obecně právní předpisy
a nedojde ke kolizi s územním řízením, v němž je projednávána změna stavby na p. č. 5445/1. Takové vyjádření
nelze považovat za námitku proti umístění stavby. Stavební úřad je sice povinen postupovat v řízení
a při rozhodování podle platných právních předpisů, není však povinen vyhledávat možné střety s budoucí a později
navrhovanou změnou sousední stavby. Ostatně pokud by takto obecně f ormulované vyjádření bylo možno
považovat za námitku, lze si jen obtížně představit, jak by znělo rozhodnutí o ní v územním rozhodnutí.
Stavební úřad (a ani krajský soud) tak nebyl povinen „rozpoznávat“, jaké konkrétní námitky by mohly
být obsaženy v námitce obecně se domáhající dodržování relevantních předpisů v řízení. “
[9] V nyní posuzovaném případě žalobci uplatnili námitky účastníků řízení písemným
přípisem ze dne 15. 2. 2008, v němž uvedli, že se stavbou zcela nesouhlasí a že toto jejich
stanovisko je konečné. Své námitky však blíže rozvedli toliko odkazem na §127 odst. 1
občanského zákoníku (jehož znění ocitovali) a konstatováním, že realizací předmětné stavby
by došlo k jejich obtěžování ve smyslu daného ustanovení. Podle protokolu z ústního jednání
ze dne 28. 2. 2008 pan B. [tedy žalobce ad a)] při jednání opětovně vyjádřil nesouhlas se stavbou
a tento nesouhlas podložil uvedeným písemným vyjádřením. Žalobci sice ve vyjádření ke kasační
stížnosti uvádějí, že během jednání ze dne 28. 2. 2008 námitky upl atněné v písemném podání
konkretizovali, avšak nic takového ze správního spisu neplyne. Protokol z ústního jednání žalobci
podepsali, aniž by využili svého práva (stanoveného v §18 odst. 3 správního řádu) odepřít jeho
podpis a uvést do něj důvody odepření a námitky proti jeho obsahu. Jestliže žalobci ve vyjádření
ke kasační stížnosti uvádějí, že poučení o jejich právech se odehrálo toliko formálně, podepsáním
protokolu, pak Nejvyššímu správnímu soudu nezbývá než odkázat na tradiční právní zásadu
vigilantibus iura scripta sunt (tedy „právo přeje bdělým“) - jinak řečeno, bylo povinností žalobců
seznámit se s obsahem protokolu, který podepisují, a případně se rovnou domáhat doplnění jeho
obsahu. Pokud tak neučinili, pak je nutno při posuzování věci vycházet z toho, že v řízení před
správním orgánem prvního stupně uplatnili námitky v té podobě, v jaké jsou zachyceny v jejich
písemném podání ze dne 15. 2. 2008.
[10] Je tedy patrné, že námitky uplatněné žalobci v řízení před stavebním úřadem byly velice
obecné. Správní orgán prvního stupně se proto s těmito námitkami - zcela logicky - vypořádal
také spíše obecně. V tomto bodě se pak hodnocení Nejvyššího správního soudu rozchází
s hodnocením soudu krajského. Ten totiž uvedl, že se stavební úřad nedostatečně vypořádal
s námitkami žalobců spočívajícími v tom, že budou obtěžováni nad míru přípustnou,
a to zejména poškozováním jejich rodinného domu z důvodu nedostatečného oplocení pozemku,
na němž má být předmětná stavba realizována. Jak je však patrno ze správního a soudníh o spisu,
žalobci svou obecnou námitku „obtěžování“ stavbou částečně upřesnili až v odvolání, a zejména
pak v žalobě. Je přitom jen těžko představitelné, že by na základě takto obecné námitky správní
orgán podrobně posuzoval možné obtěžování žalobců ze všech možných aspektů pokrytých
ustanovením §127 odst. 1 občanského zákoníku. A to tím spíše v situaci, kdy prima facie není
zřejmé, v čem by mohli žalobci spatřovat problematičnost stavby. Stavba hřiště je umísťována
na pozemek, který byl již dříve částečně využíván ke sportovním účelům, ve vzdálenosti
cca 10 metrů od pozemku žalobců, žalobci navíc v písemném podání ze dne 15. 2. 2008 uvedli,
že se stavbou zásadně nesouhlasí - stavební úřad za těchto okolností mohl jen těžko
předpokládat, že žalobcům jde zejména o vylepšení oplocení stavby. Hodnocení správního
orgánu prvního stupně nemohl doplňovat ani stěžovatel, jestliže dospěl ke (správnému) závěru,
že námitky uplatněné v odvolání nebyly uplatněny v předchozím řízení, ač v jejich uplatnění
žalobcům nic nebránilo.
[11] Žalobci dále poukazují na rozpor v odůvodnění rozhodnutí stavebního úřadu,
v němž je uvedeno, že po obvodu stavby je provedeno oplocení vysoké dva metry ,
přičemž ve skutečnosti je oplocení vysoké cca metra a půl, a na rozpor me zi proklamovaným
využitím stavby (hřiště pro nohejbal a odbíjenou) a tím, že dle popisu stavby ve stavebním
povolení mají být na hřišti instalovány nosné ocelové vzpěry pro nosné konstrukce sítí a koše,
zřejmě na košíkovou. Nejvyšší správní soud souhlasí se stěžovatelem, že se jedná o vady řízení,
o nichž nelze mít důvodně za to, že mohly mít vliv na soulad napadeného rozhodnutí s právními
předpisy, popřípadě na jeho správnost, ve smyslu §89 odst. 2 správního řádu.
[12] K námitce žalobců ohledně poukazu na veřejný zájem Nejvyšší s právní soud uvádí,
že rozhodnutí správních orgánů nebyla postavena na argumentaci veřejným zájmem. Stěžovatel
jej spíše okrajově zmínil v kasační stížnosti, nic v tom smyslu, že by námitky žalobců byly
v rozporu s veřejným zájmem, protože si 141 občanů Bílan přeje výstavbu hřiště, z rozhodnutí
stavebního úřadu ani stěžovatele neplyne.
IV.
[13] Z výše uvedených důvodů Nejvyšší správní soud napadený rozsudek krajského soudu
podle ustanovení §110 odst. 1 s. ř. s. zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. V tomto řízení
je krajský soud vázán právním názorem Nejvyššího správního soudu, který byl vysloven
v odůvodnění tohoto rozsudku.
[14] O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne krajský soud v novém rozhodnutí
(§110 odst. 2 s. ř. s.).
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 11. listopadu 2010
JUDr. Lenka Kaniová
předsedkyně senátu