ECLI:CZ:NSS:2010:3.ANS.35.2010:93
sp. zn. 3 Ans 35/2010 - 93
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Petra Průchy
a soudců JUDr. Jaroslava Vlašína a JUDr. Milana Kamlacha v právní věci žalobce: T-Mobile
Czech Republic a.s., se sídlem Tomíčkova 2144/1, Praha 4, zastoupeného JUDr. Petrem
Hromkem, Ph.D., advokátem se sídlem Vinohradská 30, Praha 2, proti žalovanému: Český
telekomunikační úřad, se sídlem Sokolovská 219, Praha 9, o žalobě na ochranu proti nečinnosti
předsedy Rady Českého telekomunikačního úřadu, o kasační stížnosti žalovaného proti usnesení
Městského soudu v Praze ze dne 7. 4. 2010, č. j. 10 Ca 291/2009 – 52,
takto:
I. Kasační stížnost se zamítá .
II. Žalovaný je povinen zaplatit žalobci na nákladech řízení částku 2880 Kč
na účet advokáta JUDr. Petra Hromka, Ph.D., a to do 15 dnů od právní moci rozsudku.
Odůvodnění:
Žalovaný (dále též „stěžovatel“) kasační stížností napadá v záhlaví označené usnesení
Městského soudu v Praze, kterým bylo pro zpětvzetí žaloby ze dne 1. 9. 2009 zastaveno řízení,
v němž se žalobce domáhal vydání rozsudku, kterým by soud uložil žalovanému povinnost vydat
rozhodnutí o rozkladu proti rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu ze dne 3. 4. 2009,
č. j. 7 896/2009-634/VII. vyř., a bylo dále rozhodnuto o přiznání náhrady nákladů řízení žalobci
a o vrácení soudního poplatku.
Zpětvzetí žaloby žalobce zdůvodnil pozdějším chování žalovaného, respektive
tím, že žalovaný po podání žaloby ve věci rozhodl rozhodnutím ze dne 9. 9. 2009, které bylo
žalobci doručeno dne 14. 9. 2009.
Městský soud v Praze podle §47 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního
(dále „s. ř. s.“), řízení zastavil. Ve vztahu k náhradě nákladů řízení soud uvedl, že se výrok opírá
o §60 odst. 3 s. ř. s., podle něhož, vzal-li navrhovatel podaný návrh zpět pro pozdější chování
odpůrce nebo bylo-li řízení zastaveno pro uspokojení navrhovatele, má navrhovatel (žalobce)
proti odpůrci právo na náhradu nákladů řízení.
Důvody kasační stížnosti stěžovatel podřadil pod ustanovení §103 odst. 1 písm. a) a c).
Usnesení o zastavení řízení napadl v celém rozsahu z důvodu jeho nezákonnosti spočívající
v nesprávném a nedostatečném posouzení právní otázky soudem v předcházejícím řízení,
a zmatečnosti řízení spočívající v tom, že chyběly podmínky řízení.
Dle názoru stěžovatele napadené usnesení o zastavení řízení nezákonné. Řízení
před soudem bylo stiženo zmatečností způsobenou nedostatkem podmínek řízení, neboť nebyla
dána žalobní legitimace ve smyslu §79 odst. 1 s. ř. s. Žalobce nevyčerpal před podáním žaloby
veškeré zákonné možnosti ke zjednání nápravy k zajištění ochrany před nečinností stanovené
v §80 správního řádu a nesplnil tak procesní podmínku pro podání žaloby. Stěžovatel uvedl,
že nadřízeným orgánem předsedy Rady Českého telekomunikačního úřadu je Rada Českého
telekomunikačního úřadu, což vyplývá z ust. §178 odst. 1 věta druhá správního řádu a z §107
odst. 8 písm. b) bod 1. zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích. Pokud
předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu rozhoduje jako správní orgán ve II. stupni,
tedy o rozkladu proti rozhodnutí vydanému v I. stupni Českým telekomunikačním úřadem,
nelze vycházet z textu §178 odst. 2 věta poslední správního řádu a dovozovat, že nadřízeným
správním orgánem je v tomto případě předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu sám
o sobě. Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích vychází z toho, že je mu jako
správní orgán nadřízena Rada Českého telekomunikačního úřadu [§107 odst. 8 písm. b) bod 1
uvedeného zákona], podle kterého Rada Českého telekomunikačního úřadu rozhoduje
o opravných prostředcích proti rozhodnutím vydaným předsedou Rady Českého
telekomunikačního úřadu, tedy o opravných prostředcích vydaných předsedou Rady Českého
telekomunikačního úřadu v prvním i druhém stupni. Žalobce měl tedy nejprve podat žádost
o uplatnění opatření proti nečinnosti předsedy Rady Českého telekomunikačního úřadu
jeho nadřízenému orgánu, tedy Radě Českého telekomunikačního úřadu. Stěžovatel dovodil,
že za tohoto stavu nebyly splněny podmínky řízení, a proto bylo namístě rozhodnout usnesením
o odmítnutí žaloby podle §46 odst. 1 písm. a) s. ř. s. Tento závěr opřel o poukaz na rozhodnutí
Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 7. 2007, č. j. 2 Ans 4/2007 - 53 a dále odkázal
na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 11. 2009, č. j. 4 Ans 12/2009 - 110.
U podané žaloby tak nebyly splněny podmínky řízení a proto dle názoru stěžovatele měl soud
žalobu usnesením odmítnout podle §46 odst. 1 písm. a) s. ř. s.
Žalobce ve vyjádření ke kasační stížnosti zdůraznil, že podmínky pro zastavení řízení
podle §47 písm. a) s. ř. s. mají čistě procesní charakter a jejich splnění je vždy plně v dispozici
navrhovatele. Nevyčerpání prostředků určených k ochraně proti nečinnosti v rámci správního
řízení není podmínkou řízení, jejíž absence by bránila meritornímu projednání věci. I kdyby tomu
tak bylo, tuto podmínku žalobce splnil, neboť nebylo nadřízeného orgánu, vůči němuž by bylo
lze prostředek ochrany proti nečinnosti uplatnit.
Kasační stížnost je podle §102 a násl. s. ř. s. přípustná a jsou v ní namítány důvody
odpovídající ustanovení §103 odst. 1 písm. e) s. ř. s. Jejím rozsahem a důvody je Nejvyšší správní
soud podle §109 odst. 2 a 3 s. ř. s. vázán.
Nejvyšší správní soud přezkoumal kasační stížností napadené usnesení Městského soudu
v Praze a dospěl k závěru, že kasační stížnost není důvodná.
Nejvyšší správní soud nepřisvědčil námitkám stěžovatele stran nezákonnosti postupu
Městského soudu v Praze. Stěžovatel se domnívá, že žaloba měla být odmítnuta, nesouhlasí
s postupem soudu, který v souladu s ustanovením §47 písm. a) s. ř. s. rozhodl o zastavení řízení
na základě zpětvzetí návrhu navrhovatelem.
Podle citovaného ustanovení s. ř. s. soud řízení usnesením zastaví, vzali-li navrhovatel
svůj návrh zpět. Městský soud v Praze tedy plně reflektoval jak ustanovení §47 písm. a) s. ř. s.,
tak také dispoziční zásadu, která vedle zásady koncentrace řízení ovládá celé správní soudnictví.
Navrhovatel může disponovat řízením nebo jeho předmětem a může tedy i vzít svůj návrh
zcela nebo zčásti zpět, dokud o něm soud nerozhodl (ustanovení §37 odst. 4 s. ř. s.).
Pokud tak učiní, musí soud rozhodnout, že řízení zastavuje a v tu chvíli již není rozhodné,
zda se jednalo o návrh přípustný či nepřípustný.
Lze tedy shrnout, že zpětvzetí návrhu a následné zastavení řízení, které je vyjádřením
zmíněné dispoziční zásady, konzumuje podaný návrh jako celek a jakékoli další okolnosti,
které by mohly znamenat nepřípustnost návrhu a vést k jeho následnému odmítnutí,
jsou irelevantní. Z tohoto závěru zákon činí pouze jedinou výjimku pro případ, že návrh
na zahájení řízení podalo více osob a zpětvzetí učinila pouze jedna - §47 písm. a) s. ř. s. in fine;
tato výjimka však na daný případ nedopadá, neboť návrh na zahájení řízení podala pouze jedna
osoba. Vzal-li tudíž žalobce žalobu zpět, nemůže jako stížnostní námitka obstát skutečnost,
že podaná žaloba byla nepřípustná a že z tohoto titulu ji měl soud odmítnout. Opačný závěr,
který uplatňuje stěžovatel s tím, že institut zastavení řízení se v soudním řízení správním uplatní
pouze v případě, že soud nezjistí překážku řízení nebo jiný důvod pro odmítnutí žaloby
podle §46 s. ř. s., by vedl k negaci dispoziční zásady, v souladu s níž je tento typ řízení
koncipován.
Podle ustanovení §37 odst. 4 s. ř. s. navrhovatel může vzít svůj návrh zcela nebo zčásti
zpět, dokud o něm soud nerozhodl.
Podle ustanovení §47 písm. a) s. ř. s. soud řízení usnesením zastaví, vzal-li navrhovatel
svůj návrh zpět.
Žádné z těchto ustanovení nepodmiňuje zastavení řízení jinou podmínkou
než zpětvzetím návrhu.
Městský soud v Praze postupoval v souladu se zákonem, když v projednávané věci řízení
podle §47 písm. a) s. ř. s. zastavil. Rozhodoval tak dle dispozic žalobce, který se sám rozhodl,
že v řízení již nebude pokračovat a který nepochybným a zřejmým způsobem tuto svoji vůli
soudu projevil. Soud proto, za tohoto stavu, nemohl v řízení jakkoli pokračovat.
Mezi účastníky je sporná otázka vyčerpání všech předcházejících prostředků obrany
podle §79 odst. 1 s. ř. s.
Dle §79 odst. 1 věty prvé s. ř. s. „[t]en, kdo bezvýsledně vyčerpal prostředky, které procesní předpis
platný pro řízení u správního orgánu stanoví k jeho ochraně proti nečinnosti správního orgánu, může se žalobou
domáhat, aby soud uložil správnímu orgánu povinnost vydat rozhodnutí ve věci samé nebo osvědčení“.
Základní podmínkou úspěšnosti žaloby na nečinnost správního orgánu
tedy podle citovaného zákonného ustanovení je, aby žalobce vyčerpal prostředky ochrany
proti nečinnosti, které mu poskytuje příslušný procesní předpis platný pro předmětné správní
řízení (pokud takový předpis tyto prostředky ochrany účastníkovi dává).
Ustanovení §80 odst. 3 správního řádu poskytuje účastníku řízení právo uplatnit
po uplynutí lhůt pro vydání rozhodnutí žádost o opatření proti nečinnosti u nadřízeného
správního orgánu.
Podle §3 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, je Český
telekomunikační úřad ústředním správním úřadem pro výkon státní správy ve věcech
stanovených tímto zákonem. Podle §107 odst. 1 tohoto zákona má Český telekomunikační úřad
pětičlennou Radu Českého telekomunikačního úřadu, kdy jeden z členů této Rady
je jejím předsedou, který řídí její činnost a současně jedná jménem Českého telekomunikačního
úřadu a stojí v jeho čele. Podle §123 uvedeného zákona lze proti rozhodnutí Českého
telekomunikačního úřadu podat rozklad, nestanoví–li tento zákon jinak. O rozkladu
proti rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu, který v prvním stupni nevydal předseda
Rady, rozhoduje předseda Rady. Z uvedených ustanovení vyplývá, že předseda Rady Českého
telekomunikačního úřadu vystupuje jako vedoucí ústředního správního úřadu. Při určování
nadřízeného správního orgánu je nutno vyjít z §178 odst. 2 správního řádu. Toto ustanovení
pro orgány obce, kraje, jiných veřejnoprávních korporací, právnických nebo fyzických osob
pověřených výkonem veřejné správy a ústřední správní orgány taxativním výčtem a nutno
zdůraznit že kogentním způsobem stanovuje konkrétní typově určené nadřízené správní orgány.
Z ustanovení §178 odst. 2 správního řádu se podává, že nadřízeným správním orgánem
vedoucího ústředního správního úřadu se rozumí vedoucí ústředního správního úřadu.
V souzené věci se tak podle Nejvyššího správního soudu jedná o případ, kdy se žalobce
domáhal ukončení nečinnosti toho orgánu, který již neměl nadřízený správní orgán. Opatření
proti nečinnosti ze strany účastníka správního řízení tak sice bylo možné využít, jednalo
by se však pouze o formální naplnění zákona (§80 správního řádu). Pokud tedy účastník řízení
tímto způsobem nepostupoval, nelze podle názoru Nejvyššího správního soudu dospět k závěru
o nesplnění podmínek §79 odst. 1 s. ř. s. Na místě je naopak uzavřít, že využitelné prostředky
právní obrany před podáním žaloby na nečinnost žalobce vyčerpal a podmínky podávané z §79
odst. 1 s. ř. s. lze považovat za splněné.
Za tohoto stavu Městský soud v Praze rovněž nepochybil, pokud postupoval dle §60
odst. 3 věty druhé s. ř. s. a žalobci přiznal náhradu nákladů řízení (byť tak učinil z nesprávných
důvodů), neboť lze přisvědčit důvodnosti podané žaloby, pokud by stěžovatel o rozkladu žalobce
nerozhodl.
Ze všech uvedených důvodů Nejvyšší správní soud kasační stížnost jako nedůvodnou
zamítl (§110 odst. 1 s. ř. s.).
O nákladech řízení o kasační stížnosti rozhodl Nejvyšší správní soud podle ust. §60
odst. 1 s. ř. s., podle něhož účastník, měl-li ve věci úspěch, má proti druhému účastníkovi právo
na náhradu všech nákladů řízení, pokud je vynaložil důvodně. Stěžovatel v řízení o kasační
stížnosti úspěch neměl.
Žalobce měl ve věci plný úspěch, a proto mu Nejvyšší správní soud podle ust. §60 odst. 1
s. ř. s. přiznal právo na náhradu nákladů řízení před soudem, které důvodně vynaložil
vůči stěžovateli. Nejvyšší správní soud úspěšnému žalobci přiznal odměnu v souladu s §9 odst. 3
a §11 písm. d) vyhl. č. 177/1996 Sb., o odměnách a náhradách advokátů za poskytování právních
služeb (advokátní tarif), za jeden úkon právní služby a 2100 Kč (vyjádření ke kasační stížnosti),
dále byla přiznána náhrada hotových výdajů ve výši paušální částky 300 Kč podle §13 odst. 3
citované vyhlášky, celkem tedy 2400 Kč. Protože advokát je plátcem daně z přidané hodnoty,
zvyšuje se tato částka o částku odpovídající dani z přidané hodnoty, kterou je tato osoba povinná
z odměny za zastupování a z náhrad hotových výdajů odvést podle zákona č. 235/2004 Sb.,
o dani z přidané hodnoty (§35 odst. 7 s. ř. s.). Částka daně z přidané hodnoty činí 480 Kč.
Co se týče právního úkonu převzetí a přípravy zastoupení [§11 odst. 1 písm. a) téže vyhlášky],
soud vzal především zřetel na to, že se jedná o zastoupení advokátem, který žalobce zastupoval
již v řízení před soudem prvního stupně. Zástupci žalobce se tedy přiznává celková náhrada
nákladů řízení o kasační stížnosti ve výši 2880 Kč. Tuto částku je stěžovatel povinen zaplatit
žalobci na účet advokáta JUDr. Petra Hromka, Ph.D. do 3 dnů od právní moci rozsudku.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 9. prosince 2010
JUDr. Petr Průcha
předseda senátu