Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 04.03.2010, sp. zn. 3 Azs 55/2009 - 101 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2010:3.AZS.55.2009:101

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2010:3.AZS.55.2009:101
sp. zn. 3 Azs 55/2009 - 101 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy senátu JUDr. Jaroslava Vlašína a soudců JUDr. Petra Průchy, JUDr. Milana Kamlacha, JUDr. Zdeňka Kühna a JUDr. Jiřího Pally v právní věci žalobce: K. D., zastoupeného JUDr. Marií Cilínkovou, advokátkou se sídlem Bolzanova 1, Praha 1, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 3, Praha 7, o přezkoumání rozhodnutí žalovaného ze dne 8. 7. 2008, č. j. OAM-375/LE-05-05-2008, o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Praze ze dne 8. 9. 2009, č. j. 46 Az 95/2008 – 75, takto: Rozsudek Krajského soudu v Praze ze dne 8. 9. 2009, č. j. 46 Az 95/2008 - 75, se zrušuje a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení. Odůvodnění: Včas podanou kasační stížností napadl žalobce v záhlaví uvedený rozsudek Krajského soudu v Praze, jímž byla zamítnuta jeho žaloba proti rozhodnutí žalovaného ze dne 8. 7. 2008, č. j. OAM-375/LE-05-05-2008. Tímto rozhodnutím žalovaný zamítl žádost žalobce o udělení mezinárodní ochrany jako zjevně nedůvodnou podle §16 odst. 1 písm. f) zákona č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, v e znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o azylu“). Krajský soud dospěl k závěru, že v případě žalobce byly splněny podmínky pro postup podle §16 odst. 1 písm. f) zákona o azylu. Napadené rozhodnutí je rozhodnutím, které bylo vydáno v tzv. zkráceném řízení o azylovém právu zakotveném v §16 odst. 1 písm. f) zákona o azylu a žádost o udělení mezinárodní ochrany žalovaný zamítl jako zjevně nedůvodnou, neboť žalobce neuváděl skutečnosti svědčící o tom, že by mohl být v zemi původu vystaven pronásledování z důvodů uvedených v §12 nebo že by mu hrozilo nebezpečí ve smyslu §14a zákona o azylu. Povinností žalovaného tak nebylo provádět dokazování o splnění podmínek §12 a §14a zákona o azylu, když skutečnosti, které by bylo možné pod tato ustanovení podřad it, žalobce ani netvrdil. Správní orgán správně konstatoval, že skutečnosti, které žalobce v řízení uvedl, nelze podřadit pod důvody udělení azylu podle §12 zákona o azylu. Zabýval se také možností udělení doplňkové ochrany a vzhledem k tomu, že žadatel v průběhu řízení neuvedl ani žádnou ze skutečností, která by mohla být považována za důvod pro udělení doplňkové ochrany, dospěl správně k závěru, že podmínky pro její udělení nejsou splněny. Zprávy o zdravotním stavu žalobce nemohl soud při posouzení spln ění podmínek §16 odst. 1 písm. f) zákona o azylu vzít v úvahu, protože zdravotn í stav žalobce není důvodem pro udělení azylu podle §12 zákona o azylu ani důvodem pro udělení doplňko vé ochrany podle §14a zákona o azylu. Soud nepřipustil otázku žalobcova právního zástupce týkající se účasti žalobcova otce v konfliktu Makedonie v roce 194 5, protože tato tvrzení o skutečnostech, ke kterým došlo před více než 60 lety a o jejichž důsledcích se žalobce v průběhu správního řízení ani nezmínil, nemůže mít na posouzení důvodů pro udělení azylu nebo doplňkové ochrany žádný vliv. Žalobce netvrdil a v řízení nebylo zjištěno, že by žalobce byl z těchto důvodů pronásledován nebo že by mu z těchto důvodů hrozilo nebezpečí při návratu do země původu. Rozsudek Krajského soudu v Praze n apadl žalobce (dále jen „stěžovatel“) kasační stížností z důvodů dle §103 odst. 1 písm. a), b) a d) zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního (dále jens. ř. s.“). Soud dle jeho názoru nesprávně dovodil, že stěžovatel neuváděl důvody pro udělení azylu či důvody pro udělení doplňkové ochrany. Stěžovatel v řízení prokázal, že má odůvodněný strach z pronásledování z důvodu své národnosti. Má obavy, že by jej úředníci státu Makedonie mohli zabít; několikrát se stalo, že ho pronásledovali neznámí lidé, kteří měli kriminální tváře a byli to Makedonci. Stěžovatel je Albánec a tato národnost je v Makedonii utlačována. Pronásledování stěžovatele souvisí s tím, že příslušníci jeho rodiny bojovali v roce 1945 v době konfliktu proti Makedonii. Krajský soud přitom nepřipustil, aby stěžovatel tuto skutečnost blíže vysvětlil a neučinil to ani správní orgán. Tím podle stěžovatele porušili jeho právo na spravedlivý proces a povinnost zjistit řádně stav věci dle §3 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu. Není pravda, že ke splnění podmínek udělení azylu dle §12 zákona o azylu je třeba, aby byl žadatel napaden nebo se jej někdo pok oušel zabít z azylových důvodů, jak tvrdí žalovaný. Dle judikatury Nejvyššího správního soudu není povinností žadatele o azyl, aby pronásledování své osoby prokázal jinými důkazními prostředky než vlastní věrohodnou výpovědí. Je naopak povinností správního orgánu, aby v pochybnostech shromáždil všechny dostupné důkazy, které věrohodnost výpovědi žadatele o azyl vyvracejí či zpoc hybňují (rozsudek ze dne 21. 12. 2005, č. j. 6 Azs 235/2004 - 57). Správní orgán je dále povinen zohlednit charakter země původu žadatele o azyl. Je -li např. o zemi původu žadatele známo, že stav dodržování lidských práv je špatný, že dochází k národnostnímu útisku atd., pak tyto skutečnosti musí správní orgán zohlednit v situaci důkazní nouze, a to ve prospěch žadatele o azyl. Stěžovatelův děd, strýc a otec byli členové albánské politické strany Balistů do doby, než byla tato politická strana komunistickou stranou bývalé Jugoslávie zakázána, a bojovali za druhé světové války proti etnickým Makedoncům. Makedonie je zemí, kde se stále praktikuje krevní msta. Jakmile člen rodiny způsobí něčí smrt, krevní mst a tradičně postihuje celou jeho rodinu. Stěžovatel má za to, že jeho příbuzní v druhé světové válce ně koho zabili a potomci zabitých mohou chtít vykonat na stěžovateli krevní mstu. Stěžovatel žil v Makedonii ve městě Kičevo, což je historicky albánské území a kde většina obyv atel je albánské národnosti. Ve státních službách jsou však Makedonci a také proto stěžovatel nevěří justičnímu a policejnímu aparátu. (K neutěšenému stavu vztahů mezi etnickými Albánci a Makedonci odkázal stěžovatel na některé internetové zdroje.) Soud ani správní orgán se podle stěžovatele dostatečně nezabývali tím, že stěžovateli zemřelo dítě H. D., nar. x, a to v důsledku poškození provedeného z etnických důvodů. Stěžovatel má za to, že jeho albánské dítě bylo záměrně poškozeno makedonskými lékaři a státní orgány tento postup tolerují. Stěžovatel o těchto praktikách ví, a z toho důvodu mu hrozí ze strany státních orgánů vážná újma na životě. Druhé stěžovatelovo dítě, B . D., nar. x, trpí od 13 let epilepsií, která vznikla v důsledku poškození hlavy lékaři v nemocnici. Stěžovatel má za to, že výše uvedené skutečnosti jsou důvody pro udělení azylu či doplňkové ochrany a že pokud by tyto byly správně posouzeny, soud by žalobě vyhověl. Rozsudek Krajského soudu v Praze je podle stěžovatele nepřezkoumatelný, neboť se v něm neuvádí, jaké úvahy vedly soud k závěru, že stěžovatel neuváděl důvody pro udělení azylu, resp. doplňkové ochrany. Soud pouze konstatuje dosavadní průběh řízení a v závěru bez vyslovení bližšího výkladu hodnotícího důkazy konstatuje, že žalobce neuvedl azylově relevantní důvody. Rozsudek soudu je tak nepřezkoumatelný pro nedostatek důvodů. Důvod přijatelnosti své kasační stížnosti spatřuje stěžovatel v tom, že napadeným rozsudkem došlo k zásadnímu pochybení, které mělo dopad do hmotněprávního postavení stěžovatele, protože rozhodnutí nerespektuje ustálenou a jasnou soudní judikaturu týkající se aplikace §16 odst. 2 zákona o azylu a dále že v rozhodnut í došlo k hrubému pochybení při provádění a hodnocení dokazování. Stěžovatel navrhl, aby Nejvyšší správní soud rozsudek krajského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Ke kasační stížnosti stěžovatele se vyjádřil žalovaný přípisem ze dne 13. 11. 2009. Správní orgán popřel oprávněnost podané kasační stížnosti. Domnívá se, že jak jeho rozhodnutí, tak i rozsudek krajského soudu byly vydány v souladu s právními předpisy. Žalovaný odkázal na správní spis, zejména na vlastní podání a výpovědi stěžovatele učiněné ve správním řízení. Vzhledem k odůvodněnému právnímu posouzení (aplikace §16 odst. 1 písm. f) zákona o azylu) nebyl dán důvod řídit se judikaturou k jinému ustanovení zákona o azylu . Námitka stran §16 odst. 2 tohoto zákona je proto nepřípadná. V kasační stížnosti není podle žalovaného obsažen žádný relevantní argument, který by závěry správního orgá nu zpochybňoval. Žalovaný proto navrhl, aby Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl. Při rozhodování o kasační stížnosti stěžovatele musel nejprve Nejvyšší správní soud posoudit, zda jsou splněny podmínky řízení. Předně tak zkoumal, je- li kasační stížnost přijatelná ve smyslu ust. §104a s. ř. s., tedy zda svým významem podstatně přesahuje vlastní zájmy stěžovatele. Vycházel přitom z precedentního usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 4. 2006, č. j. 1 Azs 13/2006 – 39, publ. pod č. 933/2006 Sb . NSS. Podle tohoto usnesení je kasační stížnost přijatelná v těchto typových případech: 1) Kasační stížnost se dotýká právních otázek, které dosud nebyly vůbec či nebyly plně řešeny judikaturou Nejvyššího správního soudu; 2) kasační stížnost se týká právních otázek, které jsou dosavadní judikaturou řešeny rozdílně. Rozdílnost v judikatuře přitom může vyvstat na úrovni krajských soudů i v rámci Nejvyššího správního soudu; 3) kasační stížnost bude přijatelná pro potřebu učinit judikatorní odklon, tj. Nejvyšší správní soud ve výjimečných a odůvodněných případech sezná, že je namístě změnit výklad určité právní otázky, řešené dosud správními soudy jed notně; 4) další případ přijatelnosti kasační stížnosti bude dán tehdy, pokud by bylo v napadeném rozhodnutí krajského soudu shledáno zásadní pochybení, které mohlo mít dopad do hmotněprávního postavení stěžovatele. O zásadní právní pochybení se v konkrétním případě může jednat především tehdy, pokud: a) Krajský soud ve svém rozhodnutí nerespektoval ustálenou a jasnou soudní judikaturu a nelze navíc vyloučit, že k tomuto nerespektování nebude docházet i v budoucnu; b) krajský soud v jednotlivém případě hrubě pochybil při výkladu hmotného či procesního práva. Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že o naposledy uvedený případ přijatelnosti se jedná v projednávané věci. Podle §16 odst. 1 písm. f) zákona o azylu se žádost o udělení mezinárodní ochrany zamítne jako zjevně nedůvodná, jestliže žadatel neuvádí skutečnost svědčící o tom, že by mohl být vystaven pronásledování z důvodů uvedených v §12 nebo že mu hrozí vážná újma podle §14a. Podle §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s. lze kasační stížnost podat z důvodu tvrzené nepřezkoumatelnosti spočívající v nesrozumitelnosti nebo nedostatku důvodů rozhodnutí, popřípadě v jiné vadě řízení před soudem, mohla -li mít taková vada za následek n ezákonné rozhodnutí o věci samé. Jak již dříve Nejvyšší správní soud ju dikoval, je rozhodnutí soudu nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů tehdy, jestliže stěžovatel v řízení před krajským soudem uplatnil námitky, s nimiž se krajský soud v odůvodnění rozsudku nevypořádal (rozsudek ze dne 8. 4. 2004, č. j. 4 Azs 27/2004 - 74, www.nssoud.cz); podle rozsudku ze dne 29. 7. 2004, čj. 4 As 5/2003- 52, www.nssoud.cz, je pak napadený rozsudek nutno posoudit jako nepřezkoumatelný, pokud z jeho odůvodnění není zřejmé, jakými úvahami se soud řídil při naplňování zásady volného hodnocení důkazů či utváření závěru o skutkovém stavu, z jakého důvodu nepovažoval za důvodnou právní argumentaci stěžovatele v žalobě a proč subsumoval popsaný skutkový stav pod zvolené právní normy. Jak je patrné z rekapitulační části tohoto rozsudku, o mezil se Krajský soud v Praze v odůvodnění napadeného rozhodnutí na konstatování, že stěžovatel v průběhu správního řízení neuvedl žádné skutečnosti odůvodňující udělení azylu či doplňkové ochrany, a proto byly podmínky rozhodnutí podle §16 odst. 1 písm. f) zákona o azylu splněny. Žádným způsobem se přitom nevyjádřil k jednotlivým žalobním bodům. V těchto stěžovatel zpochybňoval adekvátnost postupu podle §16 odst. 1 písm. f) zákona o azylu za situace, kdy podle svého přesvědčení azylově relevantní skutečnosti tvrdil; a dále vytýkal napadenému správnímu rozhodnutí nedostatky odůvodnění, kdy podle jeho názoru nen í seznatelné, jakými úvahami se správní orgán řídil při hodnocení jeho výpovědi, resp. při výkladu aplikovaného zákonného ustanovení. Obě tyto stěžejní žalobní námitky zůstaly zcela stranou pozornosti krajského soudu . Z odůvodnění napadeného rozsudku navíc není možné zjistit, o jaká skutková zjištění opřel krajský soud své rozhodovací důvody, ani jakými úvahami se při svém rozhodování řídil. Je proto na místě uzavřít, že rozsudek Krajského soudu v Praze je nepřezkoumatelný pro nedostatek důvodů, přičemž tato vada představuje hrubé pochybení při aplikaci procesního práva, které mohlo mít dopad do hmotněprávního postavení stěžovatele a které je důvodem přijatelnosti kasační stížnosti ve smyslu §104a s. ř. s. Z výše uvedeného pak vyplývá, že kasační stížnost je nejen přijatelná, ale také důvodná, neboť je naplněn důvod vymezený v §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s. Nejvyšší správní soud proto napadený rozsudek Krajského soudu v Praze zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. V něm je krajský soud vázán právním názorem vysloveným v tomt o rozsudku (§110 odst. 3 s. ř. s.). V novém rozhodnutí tedy především uvede, proč má za to, že podmínky aplikace §16 odst. 1 písm. f) zákona o azylu byly v daném případě splněny, tj. jaká tvrzení stěžovatel uplatnil v průběhu správního řízení a proč tyto nelze považovat za azylově relevantní . Dále se krajský soud vypořádá s námitkou nepřezkoumatelnosti napadeného správního rozhodnutí, tzn. uvede důvody, proč považuje rozhodnutí žalovaného za dostatečně odůvodněné a jeho argumentaci za logickou a konzistentní. V novém rozhodnutí rozhodne krajský soud i o nákladech řízení o kasační stížnosti (§110 odst. 2 s. ř. s.). Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné (§53 odst. 3 s. ř. s.). V Brně dne 4. března 2010 JUDr. Jaroslav Vlašín předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:04.03.2010
Číslo jednací:3 Azs 55/2009 - 101
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zrušeno a vráceno
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2010:3.AZS.55.2009:101
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024