Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 25.08.2010, sp. zn. 5 Afs 58/2010 - 23 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2010:5.AFS.58.2010:23

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2010:5.AFS.58.2010:23
sp. zn. 5 Afs 58/2010 - 23 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Ludmily Valentové a soudců JUDr. Lenky Matyášové a JUDr. Jakuba Camrdy v právní věci žalobce: PS PROJEKT PRAHA spol. s r. o., se sídlem Bubenské nábřeží 13/306, Praha 7 – Holešovice, zast. JUDr. Janem Oškrdalem, advokátem se sídlem Štefánikova 65, Praha 5, proti žalovanému: Finanční ředitelství pro hlavní město Prahu, se sídlem Štěpánská 28, Praha 1, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti usnesení Městského soudu v Praze ze dne 27. 8. 2009, č. j. 10 Ca 261/2009 – 9, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žalovanému se nepřiznává právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: Včas podanou kasační stížností se žalobce (dále jen „stěžovatel“) domáhá zrušení shora uvedeného usnesení Městského soudu v Praze (dále jen „městský soud“), kterým tento soud odmítl jeho žalobu na obnovu řízení, vedeného u městského soudu pod sp. zn. 10 Ca 123/2003 a ukončeného jeho rozsudkem ze dne 30. 6. 2004, č. j. 10 Ca 123/2003 - 50, jímž tento soud zamítl žalobu stěžovatele. Stěžovatel je přesvědčen, že odmítnutím žaloby na obnovu řízení je porušeno jeho ústavní právo na spravedlivý proces dle čl. 36 Listiny základních práv a svobod. Dále namítá, že jeho nově objevené důkazy, které nalezl po 3 letech od pr ávní moci původního rozsudku ve správním soudnictví, již nemůže uplatnit ani v řízení před finančním úřadem ani v rámci správního soudnictví. Stěžovatel má za to, že pokud neuplynula obecně i v mnoha zákonech přijímaná lhůta 3 let od právní moci rozhodnutí, stále převažuje zájem na zjištění skute čného stavu a materiální pravdy nad pravdou formální k zajištění práva stěžovatele vlastnit majetek. V tomto porušení svého práva na spravedlivý proces spatřuje stěžovatel nezákonnost usnesení městského soudu. Navrhuje napadené usnesení zrušit a věc vrátit k dalšímu řízení. Žalovaný se ke kasační stížnosti nevyjádřil. Nejvyšší správní soud nejprve přezkoumal formální náležitosti kasační stížnosti a shledal, že kasační stížnost je podána včas, neboť byla podána ve lhůtě dvou týdnů od doručení napadeného usnesení (§106 odst. 2 s. ř. s.), je podána osobou oprávněnou, neboť stěžovatel byl účastníkem řízení, z něhož napadené usnesení vzešlo (§102 s. ř. s.). Kasační stížnost není důvodná. O důvodech kasační stížnosti Nejvyšší správní soud uvážil takto: Především je nutno zdůraznit, že kasační stížnost míří proti usnesení městského soudu, jímž byla žaloba v předmětné věci odmítnuta, nebyla tedy městským soudem meritorně posuzována. Proti rozhodnutí městského soudu o odmítnutí návrhu na povolení obnovy lze v kasační stížnosti z povahy věci uplatnit pouze důvody uvedené v §103 odst. 1 písm. e) s. ř. s., tedy uvést, proč je rozhodnutí o odmítnutí návrhu podle názoru stěžovatele nezákonné a proč mělo být o návrhu na obnovu řízení rozhodnuto meritorně. Stěžovatel má za to, že odmítnutím žaloby na obnovu řízení bylo porušeno jeho ústavní právo na spravedlivý proces dle čl. 36 Listiny základních práv a svobod, neboť nově nalezené důkazy již nemůže uplatnit ani ve správním řízení ani v řízení před správním soudem. S názorem stěžovatele nelze souhlasit. Podle ust. §111 s. ř. s. řízení ukončené pravomocným rozsudkem se na návrh účastníka obnoví, jestliže vyšly najevo důkazy nebo skutečnosti, které bez jeho viny nebyly nebo nemohly být v původním řízení uplatněny, popřípadě bylo jinak rozhodnuto o předběžné otázce, jestliže výsledek obnoveného řízení může být pro něj příznivější. Podle ust. §114 odst. 1 citovaného zákona obnova řízení je přípustná jen proti rozsudku vydanému v řízení a) o ochraně před zásahe m správního orgánu, b) ve věcech politických stran a politických hnutí. V této věci považuje Nejvyšší správní soud za nezbytné uvést, že již v rozsudcích ze dne 27. 4. 2006, č. j. 2 Afs 161/2005 - 113, a č. j. 2 Afs 179/2005 - 121, www.nssoud.cz, zdůraznil, že návrh na obnovu soudního řízení, systematicky zařazený v dílu druhém hlavy třetí části třetí s. ř. s., je mimořádným opravným prostředkem v soudních řízeních ve věcech správního soudnictví, jehož smyslem a účelem je ve výjimečných případech umo žnit obnovení řízení před správním soudem. Ust. §111 s. ř. s. k tomu uvádí, že řízení ukončené pravomocným rozsudkem se na návrh účastníka obnoví, jestliže vyšly najevo důk azy nebo skutečnosti, které bez jeho viny nebyly nebo nemohly být v původním řízení uplat něny, popřípadě bylo jinak rozhodnuto o předběžné otázce, jestliže výsledek obnoveného řízení může být pro něj příznivější. Obnova řízení, i kdyby byly dány „materiální“ podmínky definované v ust. §111 s. ř. s., ovšem není přípustná vždy, nýbrž jen za splnění dalších velmi striktních podmínek, které stanoví v první řadě ust. §114 s. ř. s. Podmínky přípustnosti jsou v tomto ustanovení vymezeny v první řadě pozitivně v tom smyslu, že přípustná je obnova jen u těch druhů řízení, které zák on výslovně vyjmenovává jsou to řízení o ochraně před zásahem správního orgánu a řízení ve věcech politických str an a politických hnutí [ust. §114 odst. 1 písm. a) a b) s. ř. s.]. Zákon v tomto ustanovení charakterizuje řízení, v nichž je obnova povolena, jednak materií, jež je jejich předmětem, jednak však – vzhledem k systematice s. ř. s. – také povahou řízení, jak je v s. ř. s. upravena. Ust. §114 odst. 1 písm. a) s. ř. s. tak zjevně odkazuje na řízení podle ust. §82 a násl. s. ř. s., které se vyznačuje tím, že je v něm poskytována ochrana před nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením správního orgánu, který není rozhodnutím, tj. ochrana před „neformálními“ zásahy do subjektivních práv. Ustanovení §114 odst. 1 písm. b) s. ř. s. pak zjevně odkazuje n a řízení podle ust. §94 a násl. s. ř. s., tedy na řízení ve věcech týkajících se registrace politické strany nebo politického hnutí, změny jejich stanov, rozpuštění, pozastavení nebo znovuobnovení jejich činnosti. Vymezení soudních řízení, u nichž je obno va přípustná, je v ust. §114 odst. 1 s. ř. s. nepochybně provedeno jako vymezení taxativní – jedná se o pozitivní výčet typů řízení, v nichž obnova přípustná je; a contrario tedy platí, že v jiných typech řízení než tam uvedených obnova přípustná není. Negativní podmínky přípustnosti obnovy řízení stanovené v ust. §114 s. ř. s. pak vymezují, že i když jsou splněny podmínky podle ust. §114 odst. 1 s. ř. s., tj. i když se jedná o některý ze dvou shora popsaných taxativně vymezených druhů řízení před správ ními soudy, ani tehdy není obnova přípustná vždy – přípustná je pouze tehdy, nejedná-li se o návrh na obnovu řízení, v němž bylo rozhodnuto o kasační stížnosti (ust. §114 odst. 2 s. ř. s.), a nejde -li o návrh směřující jen proti důvodům rozhodnutí nebo proti výroku o nákladech řízení (ust. §114 odst. 3 s. ř. s.). V případě stěžovatele v nyní projednávané věci není splněna pozitivní podmínka podle ust. §114 odst. 1 s. ř. s., neboť stěžovatel navrhuje obnovu řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu, kterou se stěžovatel domáhal, aby krajský soud přezkoumal rozhodnutí žalovaného, jímž tento zamítl odvolání stěžovatele proti dodatečnému platebnímu výměru na daň z příjmů právnických osob. Řízení o této žalobě jednoznačně není ani řízením o ochraně př ed zásahem správního orgánu, ani řízením ve věcech politických stran a politických hnutí. Zjevně se jedná o řízení o žalobě dle §65 s. ř. s. Není tedy splněna jedna z nutných podmínek přípustnosti obnovy řízení, jak ji stanoví ust. §114 odst. 1 s. ř. s. (srov. k uvedenému závěru též rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 1. 9. 2005, č. j. 3 Azs 219/2005 - 51, publikovaný pod č. 736/2006 Sb. NSS, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 4. 2005, č. j. 4 As 17/2004 - 55, publikovaný pod č. 626/2005 Sb. NSS, či usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 7. 2005, č. j. Na 50/2005 - 25, www.nssoud.cz). Nejvyšší správní soud proto konstatuje, že městský soud postupoval správně, když návrh na obnovu řízení odmítl jako nepřípustný podle ust. §46 odst. 1 písm. d) s. ř. s, neboť z citovaného ust. §114 odst. 1 s. ř. s. a contrario vyplývá, že návrh na obnovu řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu podle ust. §65 a násl. s. ř. s. není přípustný. Nejvyšší správní soud tak s ohledem na výše uvedené nemůže přisvědčit námitce nezákonnosti napadeného usnesení. Další kasační námitky stěžovatele, týkající se vlastních „materiálních“ podmínek obnovy řízení ve smyslu ust. §111 s. ř. s ., považuje Nejvyšší správní soud, vzhledem k nepřípustnosti návrhu na obnovu řízení v dané věci, za irelevantní. S ohledem na výše uvedené Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že stěžovatelem uplatněné kasační námitky nejsou ve vztahu k napadenému usnesení městského soudu důvodné. Protože v řízení nebyly shledány ani jiné nedostatky, ke kterým Nejvyšší správní soud dle ust. §109 odst. 3 s. ř. s. přihlíží z úřední povinnosti, kasační stížnost byla v souladu s ust. §110 odst. 1, větou poslední, s. ř. s. zamítnuta. O nákladech řízení Nejvyšší správní soud rozhodl v souladu s §60 odst. 1 s. ř. s. ve spojení s §120 s. ř. s. Stěžovatel, který neměl v tomto soudním řízení úspěch, nemá právo na náhradu nákladů řízení (§60 odst. 1 s. ř. s.) a žalovanému, který byl v řízení úspěšný, náklady řízení nevznikly, resp. je neúčtoval. Proto soud rozhodl, že žalovanému se náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti nepřiznává. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 25. srpna 2010 JUDr. Ludmila Valentová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:25.08.2010
Číslo jednací:5 Afs 58/2010 - 23
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:PS PROJEKT PRAHA spol. s r.o.
Finanční ředitelství pro hlavní město Prahu
Prejudikatura:3 Azs 219/2005
4 As 17/2004
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2010:5.AFS.58.2010:23
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024