ECLI:CZ:NSS:2010:VOL.2.2010:6
sp. zn. Vol 2/2010 - 6
USNESENÍ
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Vojtěcha Šimíčka
a soudců JUDr. Josefa Baxy, JUDr. Lenky Matyášové, JUDr. Zdeňka Kühna, JUDr. Radana
Malíka, JUDr. Jana Passera a JUDr. Petra Průchy v právní věci navrhovatele: Mgr. V. Ch., proti
odpůrci: Státní volební komise, se sídlem nám. Hrdinů 3, Praha 4, o návrhu „na neplatnost
voleb, konaných dle rozhodnutí prezidenta republiky č. 37/2010 Sb.“,
takto:
I. Návrh se odmítá.
II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění:
Návrhem doručeným Nejvyššímu správnímu soudu dne 31. 5. 2010 se navrhovatel
domáhá, aby Nejvyšší správní soud rozhodl, že „volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu
České republiky konané ve dnech 28. května 2010 a 29. května 2010, vyhlášené Rozhodnutím
prezidenta republiky č. 37/2010 Sb., jsou tímto neplatné, a to pro porušení zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů,
ve znění zákona č. 212/1996 Sb., nálezu Ústavního soudu uveřejněného pod č. 243/1999 Sb.,
zákona č. 204/2000 Sb., nálezu Ústavního soudu uveřejněného pod č. 64/2001 Sb., zákona
č. 491/2001 Sb., zákona č. 37/2002 Sb., zákona č. 171/2002 Sb., zákona č. 230/ 2002 Sb., zákona
č. 62/2003 Sb., zákona č. 418/2004 Sb., zákona č. 323/2006 Sb., zákona č. 480/2006 Sb., zákona
č. 261/2008 Sb. a ústavního zákona č. 195/2009 Sb.“. Svůj návrh odůvodnil tím, že uvedené
volby proběhly nejen v rozporu se zákonem č. 247/1995 Sb., ale i v rozporu s ústavním
pořádkem, a tím, že mimoústavní a nezákonné posunutí volebního termínu z období do 15. října
2009 na termín 28. – 29. května 2010 mělo zásadní vliv na výsledek voleb.
Podle §90 odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb., soudní ho řádu správního, v platném znění
(dále jen „s. ř. s.“), se může za podmínek stanovených zvláštními zákony občan, politická strana
nebo nezávislý kandidát anebo sdružení nezávislých kandidátů a sdružení politických stran
nebo politických hnutí a nezávislých kandidátů návrhem domáhat rozhodnutí soudu
o neplatnosti voleb nebo neplatnosti hlasování anebo neplatnosti volby kandidáta. Tímto
zvláštním zákonem je zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky
a o změně a doplnění některých dalších zákonů, podle jehož §87 odst. 1 se může podáním
návrhu na neplatnost volby kandidáta domáhat ochrany u soudu podle zvláštního právního
předpisu každý občan zapsaný do stálého seznamu ve volebním okrsku, kde byl poslanec volen,
a každá politická strana, politické hnutí nebo koalice, jejíž kandidátní listina ve volebním kraji byla
pro volby do Poslanecké sněmovny zaregistrována, přičemž návrh je třeba podat nejpozději
10 dnů po vyhlášení výsledků voleb Státní volební komisí.
Podání navrhovatele by podle obsahu bylo možno posoudit jako návrh na neplatnost
volby všech zvolených kandidátů, avšak v dané věci nejde o návrh, který je věcně projednatelný,
neboť takový návrh lze totiž podat do deseti dnů po vyhlášení výsledků voleb Stá tní volební
komisí (§87 odst. 1 zákona č. 247/1995 Sb.). Výsledky voleb do Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky vyhlásila Státní volební komise dne 1. 6. 2010, lhůta k podání návrhu
počala běžet následující den, tedy 2. 6. 2010. Návrh doručený N ejvyššímu správnímu soudu dne
31. 5. 2010 byl podán dříve, než byl vyhlášen výsledek voleb, který je návrhem zpochybňován,
a tedy dříve, než vůbec lhůta k podání návrhu začala běžet; jde tedy o návrh předčasný.
Z uvedených důvodů Nejvyšší správní soud podaný návrh jako předčasný odmítl
[§46 odst. 1 písm. b) s. ř. s.].
Podle ustanovení §93 odst. 4 s. ř. s. nemá žádný z účastníků právo na náhradu nákladů
řízení.
Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 14. června 2010
JUDr. Vojtěch Šimíček
předseda senátu