ECLI:CZ:NSS:2011:7.APS.1.2011:59
sp. zn. 7 Aps 1/2011 - 59
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Elišky Cihlářové
a soudců JUDr. Jaroslava Hubáčka a JUDr. Karla Šimky v právní věci žalobkyně: T. N. A. N.,
zastoupená Mgr. Jiřím Hladíkem, advokátem se sídlem Příkop 838/6, Brno, proti žalovanému:
Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 3, Praha 7, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti
usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 30. 9. 2010, č. j. 36 A 64/2010 – 29,
takto:
Usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 30. 9. 2010, č. j. 36 A 64/2010 – 29,
se zrušuje a věc se vrací tomuto soudu k dalšímu řízení.
Odůvodnění:
Usnesením Krajského soudu v Brně ze dne 30. 9. 2010, č. j. 36 A 64/2010 - 29 bylo
zastaveno řízení o žalobě, kterou se žalobkyně (dále jen „stěžovatelka“) domáhala vydání
předběžného opatření, aby Policii ČR, Oblastní ředitelství služby cizinecké policie Brno,
Inspektorát cizinecké policie Vyškov (dále jen „Policie ČR“) bylo nařízeno přerušit řízení v její
věci vedené pod sp. zn. CPBR-404/CI-2010-064067 a současně, aby byl vydán rozsudek, kterým
se správnímu orgánu zakazuje pokračovat v nezákonném zásahu do jejich práv. V odůvodnění
usnesení krajský soud uvedl, že podáním ze dne 2. 7. 2010 vzala stěžovatelka žalobu zpět,
protože nezákonný zásah již netrvá, čímž byla splněna podmínka ust. §47 písm. a) s. ř. s.
Postupem Policie ČR byla stěžovatelka uspokojena, a proto jsou splněny podmínky pro zastavení
řízení podle ust. §47 písm. b) s. ř. s. Vzhledem k tomu, že krajský soud neměl pochybnosti
o projevu vůle stěžovatelky, jímž byla žaloba vzata zpět, rozhodl p odle ust. §47 písm. a) s. ř. s.
o zastavení řízení. Současně rozhodl o nákladech řízení podle ust. §60 odst. 7 s. ř. s.
Proti tomuto usnesení podala stěžovatelka v zákonné lhůtě kasační stížnost z důvodu
uvedeného v ust. §103 odst. 1 písm. e) s. ř. s. V kasační stížnosti vyjádřila nesouhlas se závěrem
krajského soudu, že v důsledku zpětvzetí žaloby byly splněny podmínky pro zastavení řízení.
Projev stěžovatelky totiž není pro svou neurčitost jednoznačný, neboť obsahuje dva navzájem
si odporující projevy vůle, a to zpětvzetí žaloby a prohlášení o uspokojení podle ust. §62 s. ř. s.,
přičemž tyto dva instituty mají z pohledu správního práva různé důsledky. Zatímco zpětvzetí
žaloby je ryze procesním úkonem, institut uspokojení vyžaduje i částečnou kontrolu soudem.
Jelikož zpětvzetí má jiné účinky než uspokojení, měl krajský soud nejprve vyzvat stěžovate lku,
aby vyjasnila neurčitost svého podání. Pokud tak neučinil, nebyly splněny podmínky pro zastavení
řízení a napadené usnesení bylo přinejmenším předčasné. Rovněž výrok napadeného usnesení
podle názoru stěžovatelky nevyhovuje zákonným požadavkům. Bylo-li řízení zastaveno
pro zpětvzetí žaloby, měl výrok znít “ Zpětvzetí žaloby se bere na vědomí a řízení se dle ust. §47
písm. a) s. ř. s. zastavuje.“, protože je nutný i výrok o vzetí zpě tvzetí podání na vědomí,
jak to učinil Nejvyšší správní soud např. v rozsudku č. j. 3 As 78/2006 - 125. Z procesní
opatrnosti stěžovatelka také poukázala na to, že byla-li žaloba vzata zpět „účinně“ již podáním
ze dne 2. 7. 2010, nemohl krajský soud vyzývat správní orgán, aby se vyjádřil ve věci samé,
protože by to odporovalo dispoziční zásadě. Stěžovatelka rovněž napadla výrok o nákladech
řízení, protože jej považuje za věcně nesprávný. Předně krajský soud odňal stěžovatelce možnost
uplatnit námitky k této otázce, když předčasně vydal rozhodnutí. Vychází-li krajský soud z toho,
že je “zcela zřejmý časový sled úkonů“, z čehož dovozuje zneužití práva stěžovatelky , jsou zde
zásadní nedostatky skutkové i právní argumentace. Proto stěžovatelka navrhla, aby napadené
usnesení bylo zrušeno a věc vrácena krajskému soudu k dalšímu řízení.
Ministerstvo vnitra ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedlo, že s ohledem na charakter
kasačních námitek, které směřují proti postupu soudu, nechává posouzení jejich důvodnosti
na uvážení Nejvyššího správního soudu. Nicméně zastává názor, že projev vů le stěžovatelky,
kterým vzala zpět svoji žalobu, byl jednoznačný, a proto zas tavení řízení bylo v souladu
se zákonem. Ministerstvo vnitra tak popírá oprávněnost kasační stížnosti, protože postup
správního orgánu i rozhodnutí soudu jsou v souladu s právními předpisy a důvody,
o něž stěžovatelka opírá kasační stížnost, je nemohou zpochybnit. Proto navrhlo zamítnutí
kasační stížnost pro nedůvodnost.
V dané věci je třeba nejprve uvést, že pravomoc původně žalovaného správního orgánu
Policie České republiky, Oblastní ředitelství služby cizinecké policie Brno, Inspektorát cizinecké
policie Vyškov v důsledku nabytí účinnosti zákona č. 427/2010 Sb. ke dni 1. 1. 2011 zanikla.
Nejvyšší správní soud proto v řízení o kasační stížnosti pokračoval jako s účastníkem řízení
s Ministerstvem vnitra, neboť na tento správní orgán přešla odpovídající pravomoc původně
žalovaného správního orgánu rozhodovat o povolení pobytu cizince [§69 in fine ve spojení
s §120 s. ř. s., §165 písm. j) zákona č. 326/1999 Sb. ve znění pozdějších předpisů].
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadené usnesení krajského soudu v souladu
s ust. §109 odst. 2 a 3 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody, které uplatnila stěžovatelka,
přičemž neshledal vady uvedené v odstavci 3 citovaného ustanovení, k nimž by musel
přihlédnout z úřední povinnosti.
Podle ust. §62 odst. 1 až 4 s. ř. s. může odpůrce, dokud soud nerozhodl, vydat nové
rozhodnutí nebo opatření, popřípadě provést jiný úkon, jimiž navrhovatele uspokojí, nezasáhne-li
tímto postupem práva nebo povinnosti třetích osob. Svůj záměr navrhovatele uspokojit sdělí
správní orgán soudu a vyžádá si správní spisy, pokud je již soudu předložil. Předse da senátu
stanoví lhůtu, v níž je třeba rozhodnutí vydat, opatření nebo úkon provést a oznámit je
navrhovateli i soudu; uplyne-li tato lhůta marně, pokračuje soud v řízení. Dojde -li soudu
oznámení odpůrce podle odstavce 2, vyzve předseda senátu navrhovatele, aby se ve stanovené
lhůtě vyjádřil, zda je postupem správního orgánu uspokojen. Zmeškání této lhůty nelze
prominout. Soud řízení usnesením zastaví, sdělí-li navrhovatel, že je uspokojen. Soud řízení
zastaví i tehdy, nevyjádří-li se takto navrhovatel ve stanovené lhůtě, jestliže ze všech okolností
případu je zřejmé, že k jeho uspokojení došlo.
Podle ust. §47 s. ř. s. soud řízení usnesením zastaví a) vzal- li navrhovatel svůj návrh zpět;
šlo-li však o společný návrh více osob, vezme předseda senátu t oliko zpětvzetí návrhu jedním
z navrhovatelů usnesením na vědomí, b) prohlásí-li navrhovatel, že byl po podání návrhu
postupem správního orgánu plně uspokojen.
Je nesporné, že v daném případě stěžovatelka v podání ze dne 2. 7. 2010 označeném
„zpětvzetí žaloby a návrhu na nařízení předběžného opatření, prohlášení o uspokojení
navrhovatele“ uvedla jednak, že po podání žaloby došlo na straně správního orgánu k odstranění
nezákonného zásahu do jejich práv a tímto je splněna podmínka ust. §47 písm. a) s. ř. s. a jednak
prohlásila, že ve smyslu ust. §62 odst. 4 s. ř. s. byla uspokojena. Proto rovněž i z tohoto důvodu
jsou podle stěžovatelky splněny podmínky pro zastavení řízení podle ust. §47 písm. b) s. ř. s.
S ohledem na skutečnost, že správní orgán po podání žaloby upustil od pokračování
v nezákonném zásahu, tedy po podání žaloby změnil své chování, vzala stěžovatelka žalobu zpět
v celém rozsahu a žádala, aby toto vzal soud na vědomí a řízení zastavil. Z tohoto důvodu také
žádala o náhradu nákladů řízení.
V takto formulovaném podání stěžovatelka spojila dva úkony, které vyžadují různý
procesní postup soudu, i když vedou ke stejnému výsledku, jímž je zastavení řízení. Protože nelze
zastavit řízení jak pro zpětvzetí, tak pro uspokojení současně, b ylo nezbytné, aby si krajský soud
nejprve ujasnil projev vůle stěžovatelky a poté, zda jí up latněný důvod je relevantní
pro rozhodnutí o zastavení řízení.
Zpětvzetí návrhu je procesní úkon navrhovatele, z jehož obsahu jednoznačně vyplývá,
že na projednání svého návrhu zcela, popř. v přesně určené části, nemá zájem a že je srozuměn
s tím, že o jeho návrhu soud nebude meritorně rozhodovat.
Institut uspokojení navrhovatele je upraven v části třetí, hlavě první s. ř. s. v obecných
ustanoveních o řízení a z důvodu tohoto systematického zařazení by se tedy mohl vz tahovat
i na řízení o ochraně před nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením správního orgánu.
Jeho smyslem je umožnit správnímu orgánu vydat nové rozhodnutí nebo opatření, popř. provést
jiný úkon, a to po podání návrhu na zahájení řízení před správním soudem. Institut uspokojení
má své uplatnění typicky v řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu (§65 a násl. s. ř. s.).
Aby soud mohl rozhodnout o zastavení řízení podle ust. §62 odst. 4 s. ř. s. musí být splněny
podmínky, které zákon v odst. 1 a 4 citovaného ustanovení stanoví.
Krajský soud však ponechal zcela bez povšimnutí, že stěžovatelka se domáhala zastavení
řízení i podle ust. §47 písm. b) s. ř. s., tj. proto, že byla po podání návrhu postupem správního
orgánu plně uspokojena. V důsledku toho pak v odůvodnění usnesení zcela absentují úvahy
krajského soudu, zda lze institut uspokojení tak, jak je upraven v ust. §62 s. ř. s., aplikovat
i na řízení o ochraně před nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením správního orgánu
a proč rozhodl o zastavení řízení podle ust. §47 písm. a) s. ř. s.
Namítala-li stěžovatelka, že rovněž výrok napadeného usnesení nevyhovuje zákonným
požadavkům, protože bylo-li řízení zastaveno pro zpětvzetí žaloby, mělo být rozh odnuto,
že se zpětvzetí žaloby bere na vědomí a řízení se zastavuje, je tato stížní námitka nedůvodná
a odkaz na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 14. 2. 2007, č. j. 3 As 78/2006 - 125
zcela nepřípadný. Pouze v případě, že by byl podán společný návrh více osobami a jen některá
z nich vzala návrh zpět, rozhodne předseda senátu usnesením, že toto zpětvzetí bere
na vědomí a soud v řízení dále pokračuje o návrhu ostatních navrhovatelů, o kterém meritorně
rozhodne. Je-li však pouze jeden navrhovatel, jak tomu je v případě stěžovatelky, a ten vezme
svůj návrh zpět, soud usnesením rozhodne jen o zastavení řízení a ve věci již není meritorně
rozhodováno.
V další stížní námitce stěžovatelka vytýkala krajskému soudu, že po zpětvzetí žalob y
vyzýval ještě správní orgán, aby se vyjádřil ve věci samé, protože takový postup podle jejího
názoru odporuje dispoziční zásadě. Procesní postup krajského soudu poté, co mu bylo doručeno
podání stěžovatelky ze dne 2. 7. 2010, když řízení následně zastavil podle ust. §47 písm. a) s. ř. s.,
bylo neúčelné, ale nejedná se o vadu, která mohla vliv na zákonnost jeho rozhodnutí.
Opodstatněná je však stížní námitka ve vztahu k výroku o nákladech řízení. Náhrada
nákladů řízení v případě, že není ve věci rozhodnuto meritorně, ale řízení bylo zastaveno nebo
žaloba byla odmítnuta, je upravena v ust. §60 odst. 3 s. ř. s. tak, že žádný z účastníků nemá právo
na náhradu nákladů řízení, bylo-li řízení zastaveno nebo žaloba odmítnuta. Vzal- li však
navrhovatel podaný návrh zpět pro pozdější chování odpůrce nebo bylo-li řízení zastaveno
pro uspokojení navrhovatele, má navrhovatel proti odpůrci právo na náhradu nákladů řízení.
Proto nepřichází v úvahu aplikace ust. §60 odst. 7 s. ř. s., které dopadá na případy, kdy povinnost
nahradit náklady řízení se může jevit jako nepřiměřená tvrdost. Toto ustanovení pak umožňuje,
aby účastníkům, kteří by jinak měli právo na náhradu nákladů řízení, tato nebyla zcela nebo zčásti
přiznána. Při zkoumání, jsou-li dány ve smyslu ust. §60 odst. 7 s. ř. s. důvody zvláštního zřetele
hodné soud přihlíží k majetkovým, sociálním, osobním a dalším poměrům všech účastníků řízení.
S ohledem na výše uvedené je rozhodnutí krajského soudu o nákladech řízení nezákonné.
Nejvyšší správní soud z výše uvedených důvodů napadené usnesení krajského soudu
podle ust. §110 odst. 1 věta první před středníkem s. ř. s. zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení,
v němž je krajský soud podle odst. 3 citovaného ustanovení vázán právním názorem vysloveným
v tomto rozsudku. O věci bylo rozhodnuto bez jednání postupem podle §109 odst. 1 s. ř. s.,
podle něhož o kasační stížnosti rozhoduje Nejvyšší správní soud zpravidla bez jednání.
O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne krajský soud v novém rozhodnutí
(§110 odst. 2 s. ř. s.).
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 23. září 2011
JUDr. Eliška Cihlářová
předsedkyně senátu