ECLI:CZ:NSS:2011:9.AS.38.2011:83
sp. zn. 9 As 38/2011 - 83
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně Mgr. Daniely
Zemanové a soudců JUDr. Radana Malíka a JUDr. Barbary Pořízkové v právní věci
žalobce: Ing. J. K., zast. JUDr. Kateřinou Krejčiříkovou, advokátkou se sídlem
Masarykova 16, Brno, proti žalovanému: Krajský úřad Jihomoravského kraje, se sídlem
Žerotínovo nám. 3/5, Brno, proti rozhodnutí žalovaného ze dne 2. 3. 2010, č. j. JMK
3770/2010, sp. zn. S - JMK 3770/2010/OÚPSŘ, o uložení pořádkové pokuty, o kasační
stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 5. 1. 2011, č. j. 31 A
35/2010 - 47,
takto:
Rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 5. 1. 2011,
č. j. 31 A 35/2010 - 47, se zrušuje a věc se vrací tomuto soudu
k dalšímu řízení.
Odůvodnění:
Žalobce (dále jen „stěžovatel“) včas podanou kasační stížností napadá v záhlaví
označený rozsudek Krajského soudu v Brně (dále jen „krajský soud“), kterým
byla zamítnuta jeho žaloba proti rozhodnutí žalovaného ze dne 2. 3. 2010,
č. j. JMK 3770/2010, sp. zn. S – JMK 3770/2010/OÚPSŘ. Tímto rozhodnutím žalovaný
zamítl odvolání stěžovatele proti rozhodnutí Městského úřadu Šlapanice, odboru výstavby
(dále jen „stavební úřad“), ze dne 18. 11. 2009, č. j. OV/50103-09/2445-2009/KLU, jímž
byla stěžovateli uložena pokuta ve výši 10 000 Kč za spáchání pořádkového deliktu
dle §173 odst. 1 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu,
ve znění účinném pro projednávanou věc (dále jen „stavební zákon“).
Stěžovatel označuje jako důvody kasační stížnosti skutečnosti uvedené
v ustanovení §103 odst. 1 písm. a) a d) zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen „s. ř. s.“). Namítá, že podle §133 odst. 1
stavebního zákona je institut kontrolní prohlídky určen pro rozestavěné stavby, přičemž
stěžovatel není ve smyslu odst. 4 téhož ustanovení osobou povinnou se kontrolní
prohlídky zúčastnit. V projednávané věci tak nebyly splněny ani formální znaky
pořádkového deliktu, neboť stěžovatel nespadá do okruhu osob vyjmenovaných v §133
odst. 4 stavebního zákona. Přesto byl stěžovatel uznán vinným ze spáchání pořádkového
deliktu dle ustanovení §173 odst. 1 písm. b) stavebního zákona [a nikoli podle písm. a)],
podle kterého stavební úřad může uložit pořádkovou pokutu do výše 50 000 Kč tomu,
kdo závažným způsobem ztěžuje postup v řízení nebo provedení kontrolní prohlídky,
anebo plnění úkolů podle §172 stavebního zákona tím, že se na výzvu stavebního úřadu
nezúčastní kontrolní prohlídky, ač je k tomu podle tohoto zákona povinen. Stěžovatel
dále poukazuje na neurčitost výroku napadeného rozhodnutí, neboť zde není dostatečně
identifikována kontrolní prohlídka, které se nezúčastni l. Rovněž upozorňuje,
že rozhodnutí stavebního úřadu o udělení pořádkové pokuty vydala vedoucí stavebního
úřadu, Ing. H. M., ačkoli měla být z rozhodování vyloučena pro svůj poměr k věci. V této
souvislosti stěžovatel namítá nepřezkoumatelnost napadeného soudního rozhodnutí.
Přestože krajskému soudu předložil svůj písemný návrh na vyloučení Ing. H. M. a
referentky P. Ku. ze dne 6. 11. 2007, včetně odpovědi tajemníka Městského úřadu ve
Šlapanicích - Ing. V. H. ze dne 30. 11. 2007, soud se s uvedenými listinami nevypořádal a
v odůvodnění rozhodnutí toliko konstatoval, že z obsahu předloženého správního spisu
není zřejmé, že by stěžovatel vůči Ing. H. M. vznesl námitku podjatosti. V závěru kasační
stížnosti stěžovatel rekapituluje jednotlivé kroky stavebního úřadu, které mají
dokumentovat soustavné porušování povinností ze strany správních orgánů, jakož i
působení značných škod na majetku stěžovatele. Ze všech výše uvedených důvodů proto
stěžovatel navrhuje, aby Nejvyšší správní soud napadené rozhodnutí zrušil a věc vrátil
tomuto soudu k dalšímu řízení.
Žalovaný se ve svém vyjádření ke kasační stížnosti v plném rozsahu ztotožňuje
se závěry vyslovenými krajským soudem v napadeném rozhodnutí. Poukazuje
na to, že stěžovatel sám svým přístupem bránil splnění povinnosti, která byla zmíněna
již v rozhodnutí Krajského soudu v Brně ze dne 25. 2. 2008, č. j. 31 Ca 137/2007 - 56.
Stěžovatel se nedostavoval na kontrolní prohlídky, čímž znemožnil provedení
objektivního šetření, a zapříčinil tak další průtahy v řízení. Žalovaný se domnívá,
že se v napadeném rozhodnutí vypořádal s veškerými námitkami uplatněnými v odvolání,
ohledně věcného posouzení odkázal na odůvodnění svého rozhodnutí a navrhl kasační
stížnost jako nedůvodnou zamítnout.
Z obsahu předloženého soudního a správního spisu Nejvyšší správní soud zjistil
následující skutečnosti rozhodné pro posouzení důvodnosti kasační stížnosti:
Opatřením ze dne 30. 9. 2009, č. j. OV/42524-09/612-2009/KLU, stavební úřad
oznámil Mgr. M. D. a Mgr. M. Do. jako vlastníkům stavby „Opěrné zdi z armokošových
dílců, umístěné na pozemku p. č. 302/17 v k. ú. Vracov u Brna“ a dále stěžovateli a jeho
manželce H. K. jako vlastníkům stavby rodinného domu v obci V., provedení kontrolní
prohlídky podle §133 odst. 1 stavebního zákona, za účasti přizvané osoby – znaleckého
ústavu BESTEX, spol. s r. o., a to dne 9. 10. 2009 (pátek) ve 12.00 hod. Účelem
provedení kontrolní prohlídky mělo být v souladu s §172 odst. 1 stavebního zákona
zjištění stavu stavby opěrné zdi a jejího vlivu na sousední stavbu rodinného domu včetně
opatření důkazů a dalších podkladů pro vydání správního rozhodnutí ve věci žádosti
manželů D. o dodatečné povolení stavby „Opěrná zeď z armokošových dílců vyplněných
skládaným lomovým kamenem, umístěná na pozemku p. č. 302/17 v k. ú. Vranov u Brna,
sloužící pro stabilizaci svahu u rodinného domu v obci V., umístěného na pozemku
p. č. st. 400 v k. ú. Vranov u Brna“. Toto oznámení bylo stěžovateli doručeno dne
5. 10. 2009.
Dle protokolu stavebního úřadu o provedení kontrolní prohlídky ze dne
9. 10. 2009, č. j. OV/42524-09/612-2009/KLU, se stěžovatel na kontrolní prohlídku
nedostavil, čímž zamezil přístupu k rodinnému domu v k. ú. Vranov u Brna, jehož stěny
vykazují poškození trhlinami. Stavební úřad proto podáním ze dne 14. 10. 2009,
č. j. OV/45054-09/612-2009/BEZ, oznámil na den 6. 11. 2009 (pátek) ve 13.30 hod.
provedení opakované kontrolní prohlídky. Stejně jako v předchozím oznámení
stěžovatele poučil, že tomu, kdo závažným způsobem znemožňuje oprávněné osobě nebo
osobě jí přizvané vstup na svůj pozemek nebo stavbu, nebo se na výzvu stavebního úřadu
nezúčastní kontrolní prohlídky, ač je k tomu podle tohoto zákona povinen, může mu
stavební úřad rozhodnutím podle §173 odst. 1 stavebního zákona uložit pořádkovou
pokutu až do výše 50 000 Kč. Ačkoli toto oznámení bylo stěžovateli doručeno dne
19. 10. 2009, stěžovatel se ani na opakovanou kontrolní prohlídku nařízenou na den
6. 11. 2009 bez omluvy nedostavil (viz protokol ze dne 6. 11. 2009), čímž zmařil účel
jejího provedení.
Rozhodnutím stavebního úřadu ze dne 18. 11. 2009, č. j. OV/50103-09/2445-
2009/KLU, byl proto stěžovatel uznán vinným ze spáchání pořádkového deliktu dle
§173 odst. 1 písm. b) stavebního zákona, kterého se měl dopustit tím, že se bez omluvy
nedostavil na kontrolní prohlídku stavby, a svým jednáním znemožnil oprávněné úřední
osobě a osobě jí přizvané vstup na pozemek p. č. 73 v k. ú. Vranov u Brna. Za tento
správní delikt byla stěžovateli uložena pokuta ve výši 10 000 Kč.
Následně, dne 30. 11. 2011, pak stavební úřad vydal pod č. j. OV/52000-09/612-
2009/BEZ, rozhodnutí, kterým ve smyslu §172 odst. 5 stavebního zákona nařídil
stěžovateli umožnění vstupu do nemovitosti V.
Stěžovatel s rozhodnutím stavebního úřadu o uložení pořádkové pokuty
nesouhlasil a podal proti němu včasné odvolání, které žalovaný rozhodnutím ze dne
2. 3. 2010, č. j. JMK 3770/2010, sp. zn. S - JMK 3770/2010/OÚPSŘ, jako nedůvodné
zamítl.
Toto rozhodnutí stěžovatel napadl žalobou u krajského soudu, v níž namítal,
že vydaná správní rozhodnutí jsou nezákonná, neboť stěžovatel není povinen
se ve smyslu §133 a násl. stavebního zákona účastnit kontrolní prohlídky jiného
stavebníka. Dále upozornil, že prvostupňové rozhodnutí o uložení pořádkové pokuty
bylo vydáno pro podjatost vyloučenou úřední osobou – Ing. H. M., vedoucí stavebního
úřadu, což doložil přípisem ze dne 6. 11. 2007 a odpovědí tajemníka Městského úřadu ve
Šlapanicích ze dne 30. 11. 2007, v němž tento stěžovateli sděluje, že sice nemůže Ing. M.
obecně vyloučit ze všech úkonů stavebního úřadu, ale pro případ stavby opěrné zdi učiní
opatření, aby Ing. M. osobně nevykonávala případná další šetření a rozhodování v
uvedené záležitosti.
Krajský soud přezkoumal napadené rozhodnutí žalovaného včetně řízení,
které jeho vydání předcházelo, a dospěl k závěru, že žaloba není důvodná. K namítané
nesprávnosti a nezákonnosti napadených rozhodnutí krajský soud nejprve připomenul
závěry obsažené v rozsudku rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne
22. 7. 2005, č. j. 6 A 76/2001 - 96. Následně se neztotožnil s námitkou stěžovatele,
že by nebyl povinen se ve smyslu §133 a násl. stavebního zákona účastnit na kontrolní
prohlídce stavby jiného stavebníka. Krajský soud poukázal na předchozí rozsudek ze dne
25. 2. 2008, č. j. 31 Ca 137/2007 - 56, s tím, že argumentace stěžovatele je v návaznosti
na v něm obsažené závěry nepřípadná. Krajský soud tak uzavřel, že stěžovatel svým
jednáním naplnil skutkovou podstatu správního deliktu podle §173 odst. 1 písm. b)
stavebního zákona, za což mu byla v souladu se zákonem uložena pořádková pokuta.
Krajský soud rovněž nepřisvědčil námitce stěžovatele, že prvostupňové rozhodnutí bylo
vydáno vyloučenou úřední osobou. V této souvislosti uvedl, že z obsahu správního spisu
nevyplývá, že by stěžovatel v průběhu řízení vznesl námitku podjatosti vůči Ing. H. M. a
že by o této námitce bylo rozhodnuto.
Kasační stížnost je podle §102 a násl. s. ř. s. přípustná a podle jejího obsahu jsou
v ní uplatněny důvody dle ustanovení §103 odst. 1 písm. a) a d) s. ř. s., tj. nezákonnost
rozhodnutí spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem [§103 odst. 1
písm. a) s. ř. s.] a dále nepřezkoumatelnost rozhodnutí pro nedostatek důvodů [§103
odst. 1 písm. d) s. ř. s.]. Rozsahem a důvody kasační stížnosti je Nejvyšší správní soud
podle ustanovení §109 odst. 2 a 3 s. ř. s. vázán.
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek v rozsahu důvodů
uplatněných kasační stížností a dospěl k závěru, že kasační stížnost je důvodná.
V projednávané věci stěžovatel v kasační stížnosti namítá, že není ve smyslu §133
odst. 4 stavebního zákona osobou povinnou zúčastnit se kontrolní prohlídky, neboť toto
ustanovení dopadá pouze na rozestavěné stavby. Přestože v daném případě nebyly
splněny ani formální znaky pořádkového deliktu, stěžovatel byl uznán vinným z jeho
spáchání a byla mu uložena pořádková pokuta ve výši 10 000 Kč.
Důvodnost takto uplatněných stížních námitek Nejvyšší správní soud posoudil
následovně:
Institut kontrolní prohlídky stavby je upraven v §133 stavebního zákona. Podle
tohoto ustanovení stavební úřad provádí kontrolní prohlídku rozestavěné stavby ve fázi
uvedené v podmínkách stavebního povolení, v plánu kontrolních prohlídek stavby, před
vydáním kolaudačního rozhodnutí a v případech, kdy má být nařízeno neodkladné
odstranění stavby, nutné zabezpečovací práce, nezbytné úpravy nebo vyklizení stavby.
Stavební úřad však může kontrolní prohlídku stavby provést též u nařízených udržovacích
prací, u odstraňované stavby a v jiných případech, kdy je to pro plnění úkolů st avebního
řádu potřebné (§133 odst. 1, věta za středníkem, stavebního zákona).
Nelze tedy souhlasit s argumentací stěžovatele, že institut kontrolní prohlídky
stavby upravený v §133 stavebního zákona dopadá toliko na rozestavěné stavby.
Ze shora citovaného ustanovení vyplývá, že vedle kontrolních prohlídek rozestavěných
staveb stavební úřad provádí kontrolní prohlídky také v těch případech, kdy má být
nařízeno neodkladné odstranění stavby, nutné zabezpečovací práce, nezbytné úpravy
nebo vyklizení. Fakultativně pak mohou být kontrolní prohlídky prováděny i v dalších
případech, a to u nařízených udržovacích prací, u odstraňované stavby, nebo pokud stavební
úřad shledá, že je to potřebné z hlediska plnění úkolů stavebního řádu. Skutečnost, že podle §133
odst. 1 stavebního zákona lze kontrolní prohlídky provádět také u dokončených staveb,
vyplývá nejen ze samotného smyslu a účelu tohoto institutu, ale také z okruhu
zjišťovaných skutečností, jejichž demonstrativní výčet je obsažen v §133 odst. 2
stavebního zákona [srovnej např. důvody uvedené pod písm. c), d), f), g) či h) tohoto
ustanovení].
Stávající právní úprava obsažená v §133 stavebního zákona tak stavebnímu úřadu
umožňovala, aby ve věci prošetření žádosti o dodatečné povolení stavby „Opěrné zdi
z armokošových dílců vyplněných skládaným lomovým kamenem“ umístěné na pozemku
p. č. 302/17 v k. ú. Vranov u Brna, sloužící ke stabilizaci svahu u rodinného domu v obci
V., ve vlastnictví manželů D., nařídil kontrolní prohlídku této stavby i stavby sousedního
rodinného domu v obci Vranov, ve vlastnictví stěžovatele a jeho manželky, a to zvláště v
situaci, kdy kontrolní prohlídkou měl být zjišťován vliv stavby opěrné zdi na stavbu
sousedního domu ve vlastnictví stěžovatele.
Tento postup stavebního úřadu byl v souladu také se závěry obsaženými v již dříve
vydaném rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 25. 2. 2008, č. j. 31 Ca 137/2007 - 56,
kterým krajský soud zrušil vydané stavební povolení a jímž byl stavební úřad ve svém
dalším řízení a rozhodování vázán. Z odůvodnění tohoto rozsudku pro danou věc
vyplynulo, že je nutno vypracovat objektivní znalecký posudek, který by nezávisle
posoudil, zda (s ohledem na nestabilní terénní poměry) vůbec bylo vhodné provádět
stavbu předmětné opěrné zdi, a pokud ano, zda technické parametr y této stavby (u níž
je v současnosti žádáno o její dodatečné povolení) tomuto terénu vyhovují. Z tohoto
důvodu se proto kontrolní prohlídky měly konat za účasti přizvané osoby, znaleckého
ústavu BESTEX, spol. s r. o.
Pokud tedy stěžovatel v této souvislosti v kasační stížnosti namítá, že není osobou
povinnou dostavit se na místo rozestavěné stavby jiného stavebníka, ani svou neúčast
jakkoli omlouvat, neboť není osobou povinnou dle §133 odst. 4 stavebního zákona,
pak Nejvyšší správní soud této stížní námitce nepřisvědčil. Jak je uvedeno výše, stavební
úřad nařídil provedení kontrolní prohlídky nejen stavby opěrné zdi ve vlastnictví sousedů,
ale také stavby rodinného domu ve vlastnictví stěžovatele a jeho manželky. Z tohoto
důvodu byl tedy stěžovatel povinen se kontrolní prohlídky stavby svého rodinného domu
zúčastnit, případně svou účast z vážných důvodů omluvit. Přestože ustanovení §133
odst. 4 stavebního zákona výslovně nezahrnuje vlastníka stavby do okruhu osob
povinných zúčastnit se kontrolní prohlídky, vyplývá uvedená povinnost z jiného
ustanovení, a to z §154 odst. 1 písm. c) stavebního zákona. Podle tohoto ustanovení je
vlastník stavby povinen umožnit kontrolní prohlídku stavby, a pokud tomu nebrání vážné
důvody, této prohlídky se zúčastnit. Tentýž závěr, tj. že „povinnost umožnit kontrolní prohlídku
(stejně jako účast při ní) ukládá vlastníku stavby §154 odst. 1 písm. c) stavebního zákona“, Nejvyšší
správní soud vyslovil již ve svém rozhodnutí ze dne 18. 12. 2009, č. j. 2 As 57/2009 - 62,
dostupném na www. nssoud.cz.
Povinnost účasti vlastníka stavby na kontrolní prohlídce zakotvená v §154 odst. 1
písm. c) stavebního zákona je nicméně podmíněna tím, že mu v účasti nebrání vážné
důvody. Vlastník stavby tak může svou neúčast při kontrolní prohlídce z vážných důvodů
omluvit a svou povinnost umožnit zpřístupnění kontrolované stavby zajistit také tím,
že k tomuto úkonu zmocní jinou osobu. Pokud by objektivně nebylo možno
ve stanoveném termínu zajistit přístup na stavbu samotným vlastníkem stavby,
ani by nebylo možno k tomuto úkonu zajistit zmocnění jiné osoby, pak je nutno, aby
stěžovatel (vlastník stavby) tuto skutečnost včas a s uvedením akceptovatelných důvodů
správnímu orgánu sdělil (srovnej shora citovaný rozsudek Nejvyššího správního soudu
ze dne 18. 12. 2009, č. j. 2 As 57/2009 - 62, dostupný na www.nssoud.cz). Při nedosažení
součinnosti ze strany vlastníka by pak stavební úřad mohl za splnění stanovených
podmínek postupovat podle §172 stavebního zákona, případně podle §173 téhož
zákona.
Ustanovení §173 stavebního zákona vymezuje dvě skutkové podstaty jednání,
za které lze uložit pořádkovou pokutu v maximální výši 50 000 Kč. Společnou
podmínkou pro uložení pokuty podle odst. 1 tohoto ustanovení je, že osoba závažným
způsobem ztěžuje postup v řízení nebo provedení kontrolní prohlídky, anebo plnění
úkolů podle §172 tím, že:
a) znemožňuje oprávněné úřední osobě nebo osobě jí přizvané vstup na svůj pozemek
nebo stavbu,
b) na výzvu stavebního úřadu se nezúčastní kontrolní prohlídky, ač je k tomu podle
stavebního zákona povinna.
V projednávané věci byla stěžovateli uložena pořádková pokuta „za spáchání
správního pořádkového deliktu podle §173 odst. 1 písm. b) stavebního zákona, jehož se měl dopustit
tím, že se bez omluvy nedostavil na kontrolní prohlídku stavby, a svým jednáním tak znemožnil
oprávněné úřední osobě a osobě jí přizvané vstup na pozemek p. č. 73 v k. ú. Vranov u Brna.“
Z takto formulovaného výroku rozhodnutí však není možno s určitostí seznat,
podle jakého ustanovení a konkrétně za jaké jednání byla stěžovateli pokuta udělena.
Nelze určit, zda pořádková pokuta byla uložena za jednání podle §173 odst. 1 písm. b)
stavebního zákona, na což lze usuzovat z toho, že toto ustanovení je ve výroku
rozhodnutí výslovně uvedeno a zároveň výrok obsahuje vymezení skutku, že se pokuta
ukládá za správní pořádkový delikt, kterého se měl stěžovatel dopustit tím, že se bez omluvy
nedostavil na kontrolní prohlídku stavby; nebo zda pořádková pokuta byla uložena za jednání
podle §173 odst. 1 písm. a) stavebního zákona, na což lze naopak usuzovat z užité
formulace, že stěžovatel svým jednáním znemožnil oprávněné úřední osobě nebo osobě jí přizvané
vstup na pozemek p. č. 73 v k. ú. Vranov u Brna; případně zda byla stěžovateli pokuta uložena
podle obou těchto ustanovení, tj. podle §173 odst. 1 písm. a) a b) stavebního zákona,
za jednání naplňující znaky obou shora citovaných skutkových podstat.
Pokud stavební úřad měl v úmyslu stěžovatele pokutovat za jednání dle §173
odst. 1 písm. b) stavebního zákona, zároveň bylo nezbytné, aby ve výroku rozhodnutí
náležitě specifikoval kontrolní prohlídku, které se stěžovatel nezúčastnil, neboť z obsahu
spisu v této souvislosti vyplývá, že stavební úřad stanovil postupně několik termínů
provedení kontrolní prohlídky, resp. opakované kontrolní prohlídky.
Nejvyšší správní soud na tomto místě považuje za nutné připomenout, že ačkoli
smyslem ukládání pořádkových pokut je především umožnění efektivního průběhu řízení
a zabránění průtahům či jiným problémům, nelze opomenout, že i ukládání pořádkových
pokut je součástí správního trestání a představuje donucovací prostředek sankčního
charakteru. Z tohoto důvodu je proto nutno trvat na náležité identifikaci skutku a jeho
právní kvalifikaci, které neslouží toliko k vědomosti účastníka o tom, čeho konkrétně
se měl dopustit a za jaké jednání je sankcionován, ale jejichž význam spočívá především
v tom, že výroková část zasahuje práva a povinnosti účastníků řízení a jedině ona může
nabýt právní moci se všemi důsledky z toho vyplývajícími.
K ukládání pořádkových pokut dochází vydáním písemného správního
rozhodnutí, které musí splňovat předepsané formální i obsahové náležitosti. Obsahové
náležitosti rozhodnutí vycházejí z ustanovení §68 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb.,
správního řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), a jsou jimi:
výroková část, odůvodnění a poučení účastníků. Těžiště rozhodnutí spočívá v jeho
výrokové části, v níž se uvede řešení otázky, která je předmětem řízení, právní ustanovení,
podle kterých bylo rozhodováno, a označení účastníků řízení (srovnej §68 odst. 2
správního řádu). Řádně formulovaný výrok včetně konkrétního popisu skutku a uvedení
právního ustanovení, podle kterého bylo rozhodováno, představuje nezastupitelnou
součást rozhodnutí. Pouze z výroku rozhodnutí lze zjistit, zda a jaká povinnost byla
porušena a jaké opatření či sankce byla uložena, jen výrok rozhodnutí (a nikoli jeho
odůvodnění) může být vynucen správní exekucí apod. Na výrokové části správního
rozhodnutí je rozhodnutí jako celek postaveno. Účastníkům řízení o správním trestání,
kterých se toto rozhodnutí dotýká, z výroku rozhodnutí musí být zřejmé, za jaké jednání
jsou postihováni, tento skutek musí být vymezen tak, aby nemohl být zaměnitelný s jiným.
Vzhledem k výše popsané zásadní roli výroku ve vztahu ke správnímu rozhodnutí
jako celku nepostačuje, pokud by specifikace deliktního jednání v dostatečném rozsahu
byla uvedena až v odůvodnění správního rozhodnutí a nikoli v jeho výroku.
Ve vztahu k nyní projednávané věci tak by lo nezbytné postavit najisto,
za jaké konkrétní jednání byl stěžovatel postižen, což lze zaručit pouze konkretizací údajů
obsahující popis skutku uvedením místa, času a způsobu spáchání, případně i uvedením
jiných skutečností, které by mohly jednání stěžovatele blíže charakterizovat; a dále
aby takto popsané jednání bylo jednoznačně právně kvalifikováno, tj. podřazeno
pod skutkovou podstatu konkrétního zákonného ustanovení. Uvedení těchto náležitostí
ve výroku rozhodnutí má význam zejména z hlediska zajištění řádného práva na obhajobu
stěžovatele a jeho případnou možnost se odpovědnosti zprostit (vyvinit). V případě
ukládání pořádkových pokut se totiž nejedná o odpovědnost objektivní, za jejíž porušení
by bylo možno uložit pokutu vždy, bez ohledu na konkrétn í skutečnosti, ale jedná
se o odpovědnost subjektivní, tj. o odpovědnost za zavinění (k tomu srovnej již
rozhodnutí Vrchního soudu v Praze ze dne 4. 7. 2001, č. j. 7 A 16/2000 - 29, rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 12. 2009, č. j. 2 As 57/2009 - 62, nebo rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 10. 2. 2010, č. j. 1 As 2/2010 - 80).
Vychází-li tedy Nejvyšší správní soud z výše uvedených závěrů, jakož
i ze základních zásad vztahujících se k obsahovým náležitostem výroku správního
rozhodnutí (nadto v situaci, kdy je subjektu ukládána sankce), pak je zřejmé, že napadené
správní rozhodnutí tyto základní náležitosti postrádá. V daném případě správní orgán
rozhodl ve věci nejednoznačným a vnitřně rozporným výrokem, neboť z rozhodnutí není
možno zjistit, za jaké konkrétní jednání a podle jakého zákonného ustanovení byla
stěžovateli pořádková pokuta uložena. Takto vydané rozhodnutí, obsahující rozpor
v popisu skutku a jeho právní kvalifikaci, je zatíženo vadou nepřezkoumatelnosti
pro nesrozumitelnost. Pokud tedy krajský soud přezkoumal rozhodnutí žalovaného,
kterým uvedené vady nebyly odstraněny, pak i krajský soud zatížil své rozhodnutí vadou
ve smyslu §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s., neboť přezkoumal rozhodnutí, které nebylo
přezkumu způsobilé.
Nejvyšší správní soud rovněž přisvědčil kasační námitce stěžovatele, že krajský
soud se v odůvodnění rozhodnutí vůbec nevypořádal s tvrzeními stěžovatele a s jím
předloženými listinami (konkrétně se žádostí stěžovatele ze dne 6. 11. 2007 a se sdělením
tajemníka Městského úřadu ve Šlapanicích ze dne 30. 11. 2007), které měly prokázat,
že prvostupňové rozhodnutí o uložení pořádkové pokuty bylo vydáno vyloučenou úřední
osobou - Ing. H. M. Krajský soud ve vztahu k těmto tvrzením a listinným důkazním
prostředkům zcela rezignoval na jakékoli odůvodnění, a v této části je proto jeho
rozhodnutí zatíženo vadou nepřezkoumatelnosti pro nedostatek důvodů dle §103 odst. 1
písm. d) s. ř. s. Přesto Nejvyšší správní soud považuje za nutné nad rámec výše
uvedeného upozornit, že poté, co Krajský soud v Brně ve věci sp. zn. 31 Ca 137/2007
zrušil vydané stavební povolení na stavbu opěrné zdi (ze dne 12. 2. 2007,
č. j. SÚ/60673-06/2516-2006/KUP), stavební úřad nejprve oznámil zahájení řízení
o odstranění stavby opěrné zdi a následně na základě žádosti manželů Dobešových zahájil
počátkem roku 2009 řízení o její dodatečné povolení. V řízení o odstranění stavby,
resp. o jejím dodatečném povolení, tedy nebylo možno cokoli dovozovat z písemností
datovaných 6. 11. 2007 a 30. 11. 2007, které byly uplatněny a jsou součástí spisového
materiálu v jiném (již pravomocně ukončeném) řízení a nelze je pokládat za kvalifikované
vznesení námitky podjatosti včetně rozhodnutí o ní.
K odkazu krajského soudu na rozsudek rozšířeného senátu Nejvyššího sprá vního
soudu ze dne 22. 7. 2005, č. j. 6 A 76/2001 - 96, Nejvyšší správní soud uvádí, že toto
rozhodnutí bylo zrušeno nálezem Ústavního soudu ze dne 2. 6. 2009, Pl. ÚS 9/2006,
publikovaným na http://nalus.usoud.cz.
Závěrem pak Nejvyšší správní soud podotýká, že se nemohl zabývat kasačními
námitkami stěžovatele, které se týkají postupu správních orgánů obou stupňů v řízení
ohledně stavby opěrné zdi, neboť předmětem posouzení v uvedené věci byla pouze
otázka zákonnosti uložené pořádkové pokuty.
Z výše uvedených důvodů tak Nejvyšší správní soud napadené rozhodnutí
krajského soudu v souladu s ustanovením §110 odst. 1 s. ř. s., ve spojení s §103 odst. 1
písm. a) a d) s. ř. s., zrušil a věc vrátil tomuto soudu k dalšímu řízení. Dle ustanovení
§110 odst. 3 s. ř. s. je krajský soud v dalším řízení vázán právním názorem vysloveným
Nejvyšším správním soudem ve zrušovacím rozhodnutí. Na krajském soudu tedy nyní
bude, aby znovu posoudil zákonnost vydaných správních rozhodnutí, a to v intencích
shora vyslovených závěrů zdejšího soudu.
V novém rozhodnutí krajský soud rozhodne také o náhradě nákladů řízení
o kasační stížnosti (§110 odst. 2 s. ř. s.).
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 17. srpna 2011
Mgr. Daniela Zemanová
předsedkyně senátu