ECLI:CZ:NSS:2011:PST.2.2011:31
sp. zn. Pst 2/2011 - 31
USNESENÍ
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Vojtěcha Šimíčka
a soudců JUDr. Josefa Baxy, JUDr. Jakuba Camrdy, JUDr. Zdeňka Kühna, JUDr. Radana
Malíka, JUDr. Jana Passera a JUDr. Petra Průchy v právní věci navrhovatele: vláda, se sídlem
nábř. E. Beneše 4, Praha 1, za kterou jedná na základě pověření JUDr. Václav Henych, ředitel
odboru všeobecné správy Ministerstva vnitra, náměstí Hrdinů 3, Praha 4, proti odpůrci: Liga
spořádaných lidí, se sídlem U Ovčína 1452, Dobříš, v řízení o návrhu na pozastavení činnosti
politické strany,
takto:
I. Návrh se odmítá .
II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění:
[1.] Dne 18. 1. 2011 podala u Nejvyššího správního soudu vláda (dále jen „navrhovatel“) návrh
na pozastavení činnosti politické strany Liga spořádaných lidí (dále jen „odpůrce“)
podle ustanovení §15 odst. 1 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách
a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o politických stranách“).
Tento návrh odůvodnil navrhovatel tím, že odpůrce opakovaně nesplnil povinnost podle §18
odst. 1 zákona o politických stranách a nepředložil Poslanecké sněmovně k informaci výroční
finanční zprávu za rok 2008 v úplnosti stanovené zákonem a za rok 2009 vůbec. Odpůrce
tak podle navrhovatele neučinil ani dodatečně a tento stav do podání návrhu na pozastavení
činnosti nenapravil. Podle navrhovatele je z tohoto důvodu činnost odpůrce v rozporu s §4
písm. a) zákona o politických stranách, podle něhož nemohou vznikat a vyvíjet činnost politické
strany a hnutí, které porušují ústavu a zákony nebo jejichž cílem je odstranění demokratických
základů státu.
[2.] Ustanovení §15 odst. 1 zákona o politických stranách zakládá příslušnost Nejvyššího
správního soudu rozhodovat o rozpuštění strany a hnutí, pozastavení činnosti strany a hnutí
a o znovuobnovení jejich činnosti. Návrh podá vláda; pokud tak neučiní do 30 dnů od doručení
podnětu, může návrh podat prezident republiky. O návrhu na rozpuštění politické strany
nebo politického hnutí, pozastavení nebo znovuobnovení jejich činnosti rozhoduje Nejvyšší
správní soud v řízení podle části třetí, hlavy druhé, dílu pátého zákona č. 150/2002 Sb., soudního
řádu správního, v platném znění (dále jen „s. ř. s.“). Podle ustanovení §96 s. ř. s. rozhoduje
o návrhu na pozastavení činnosti politické strany soud podle skutkového stavu, který tu je v době
rozhodnutí soudu. Konečně z ustanovení §15 odst. 2 zákona o politických stranách vyplývá, že
pozastavit činnost strany a hnutí nebo je rozpustit „nelze v době ode dne vyhlášení celostátních voleb
do Poslanecké sněmovny, Senátu, zastupitelstev měst a obcí a zastupitelstev vyšších územních samosprávných celků
do desátého dne po posledním dni těchto voleb. To neplatí, jestliže je činnost strany a hnutí v rozporu s §4.“
[3.] Prezident republiky rozhodnutím ze dne 11. ledna 2011 vyhlásil doplňovací volby
do Senátu Parlamentu České republiky a stanovil jejich konání na dny 18. a 19. března 2011.
Protože podle ustanovení §1 odst. 3 zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České
republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, se za den vyhlášení voleb považuje
den, kdy byla rozeslána částka Sbírky zákonů, v níž bylo rozhodnutí prezidenta republiky
o vyhlášení voleb uveřejněno, a jelikož v daném případě bylo citované rozhodnutí publikováno
pod č. 7/2011 Sb. v částce, která byla rozeslána dne 14. ledna 2011, je nutno konstatovat,
že právě tento den je dnem vyhlášení voleb do Senátu Parlamentu České republiky.
[4.] Podle ustanovení §94 odst. 2 s. ř. s. je návrh na rozpuštění nebo pozastavení
činnosti politické strany a hnutí nepřípustný, byl-li podán v době, o níž zvláštní zákon
stanoví, že v ní nelze činnost politické strany nebo politického hnutí pozastavit nebo je rozpustit.
Byl-li však návrh podán předtím, soud řízení na tuto dobu přeruší.
[5.] Za dané situace, kdy byl návrh na pozastavení činnosti odpůrce podán (18. 1. 2011) až poté,
co byly vyhlášeny předmětné volby do Senátu Parlamentu České republiky (14. 1. 2011),
a tedy v době, o níž zvláštní zákon stanoví, že v ní nelze činnost politické strany nebo politického
hnutí pozastavit nebo je rozpustit, jedná se o návrh nepřípustný. V daném případě se neuplatní
výjimka podle §15 odst. 2, druhé věty, zákona o politických stranách, podle níž lze rozhodnout
o pozastavení činnosti strany a hnutí nebo jejich rozpuštění v předmětném období,
jestliže je činnost strany a hnutí v rozporu s §4 zákona o politických stranách.
Byť je v posuzovaném případě odpůrci vytýkáno opakované porušení povinnosti stanovené
zákonem, nejedná se o případ, na nějž by se vztahovala uvedená výjimka. Primárně se totiž jedná
o posouzení tvrzeného opakovaného porušení povinnosti podle §18 odst. 1 zákona o politických
stranách ze strany odpůrce, přičemž systematickým výkladem §14 odst. 1 a §15 odst. 2 zákona
o politických stranách lze dospět k jednoznačnému závěru, že v tomto případě se uplatní
překážka bránící soudu rozhodnout o pozastavení činnosti strany a hnutí nebo jejich rozpuštění
v době voleb.
[6.] Ze shora uvedených důvodů Nejvyšší správní soud návrh na pozastavení činnosti odpůrce
odmítl [§94 odst. 2, §46 odst. 1 písm. d) s. ř. s.].
[7.] Podle ustanovení §60 odst. 3 s. ř. s. nemá při odmítnutí návrhu žádný z účastníků právo
na náhradu nákladů řízení.
Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné (§53
odst. 3 s. ř. s.).
V Brně dne 8. února 2011
JUDr. Vojtěch Šimíček
předseda senátu