ECLI:CZ:NSS:2011:PST.7.2011:12
sp. zn. Pst 7/2011 - 12
USNESENÍ
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Vojtěcha Šimíčka
a soudců JUDr. Josefa Baxy, JUDr. Jakuba Camrdy, JUDr. Zdeňka Kühna, JUDr. Radana
Malíka, JUDr. Jana Passera a JUDr. Petra Průchy v právní věci navrhovatele: vláda, se sídlem
nábř. E. Beneše 4, Praha 1, za kterou jedná na základě pověření JUDr. Václav Henych, ředitel
odboru všeobecné správy Ministerstva vnitra, náměstí Hrdinů 3, Praha 4, proti odpůrci: Strana
pro ekologii a zdraví, se sídlem Habrovice 86, Ústí nad Labem, v řízení o návrhu
na pozastavení činnosti politické strany,
takto:
I. Návrh se odmítá .
II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění:
[1.] Dne 18. 1. 2011 podala u Nejvyššího správního sou du vláda (dále jen „navrhovatel“) návrh
na pozastavení činnosti politické strany Strana pro ekologii a zdraví (dále jen „odpůrce“) podle
ustanovení §15 odst. 1 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách
a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o politických stranách“).
Tento návrh odůvodnil navrhovatel tím, že odpůrce opakovaně nesplnil povinnost podle §18
odst. 1 zákona o politických stranách a nepředložil Poslanecké sněmovně k informaci výroční
finanční zprávy za roky 2008 a 2009. Odpůrce tak podle navrhovatele neučinil ani dodatečně
a tento stav do podání návrhu na pozastavení činnosti nenapravil. Podle navrhovatele je z tohoto
důvodu činnost odpůrce v rozporu s §4 písm. a) zákona o politických stranách, podle něhož
nemohou vznikat a vyvíjet činnost politické strany a hnutí, které porušují ústavu a zákony nebo
jejichž cílem je odstranění demokratických základů státu.
[2.] Ustanovení §15 odst. 1 zákona o politických stranách zakládá příslušnost Nejvyššího
správního soudu rozhodovat o rozpuštění strany a hnutí, pozastavení činnosti strany a hnutí
a o znovuobnovení jejich činnosti. Návrh podá vláda; pokud tak neučiní do 30 dnů od doručení
podnětu, může návrh podat prezident republiky. O návrhu na rozpuštění politické strany
nebo politického hnutí, pozastavení nebo znovuobnovení jejich činnosti rozhoduje Nejvyšší
správní soud v řízení podle části třetí, hlavy druhé, dílu pátého zákona č. 150/2002 Sb., soudního
řádu správního (dále jen „s. ř. s.“). Podle ustanovení §96 s. ř. s. rozhoduje o návrhu
na rozpuštění politické strany nebo politického hnutí soud podle skutkového stavu, který tu je
v době rozhodnutí soudu. Konečně z ustanovení §15 odst. 2 zákona o politických stranách
vyplývá, že pozastavit činnost strany a hnutí nebo je rozpustit „nelze v době ode dne vyhlášení
celostátních voleb do Poslanecké sněmovny, Senátu, zastupitelstev měst a obcí a zastupitelstev vyšších územních
samosprávných celků do desátého dne p o posledním dni těchto voleb. To neplatí, jestliže je činnost strany a hnutí
v rozporu s §4.“
[3.] Prezident republiky rozhodnutím ze dne 11. ledna 2011 vyhlásil doplňovací volby
do Senátu Parlamentu České republiky a stanovil jejich konání na dny 18. a 19. b řezna 2011.
Protože podle ustanovení §1 odst. 3 zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu ČR
a o změně a doplnění některých dalších zákonů, se za vyhlášení voleb považuje den, kdy byla
rozeslána částka Sbírky zákonů, v níž bylo rozhodnutí prezidenta republiky o vyhlášení voleb
uveřejněno, a jelikož v daném případě bylo citované rozhodnutí publikováno pod č. 7/2011 Sb.
v částce, která byla rozeslána dne 14. ledna 2011, je nutno konstatovat, že právě tento den je
dnem vyhlášení voleb do Senátu PČR.
[4.] Podle ustanovení §94 odst. 2 s. ř. s. je návrh na rozpuštění nebo pozastavení činnosti
politické strany a hnutí nepřípustný, byl-li podán v době, o níž zvláštní zákon stanoví,
že v ní nelze činnost politické strany nebo politického hnutí pozastavit nebo je rozpustit. Byl-li
však návrh podán předtím, soud řízení na tuto dobu přeruší.
[5.] Za dané situace, kdy byl návrh na pozastavení činnosti odpůrce podán (18. 1. 2011) až poté,
co byly vyhlášeny předmětné volby do Senátu PČR (14. 1. 2011), a tedy v době, o níž zvláštní
zákon stanoví, že v ní nelze činnost politické strany nebo politického hnutí pozastavit nebo
je rozpustit, jedná se o návrh nepřípustný. V daném případě se neuplatní výjimka podle §15 odst.
2 druhá věty zákona o politických stranách, podle níž lze rozhodnout o pozastavení činnosti
strany a hnutí nebo jejich rozpuštění v předmětném období, jestliže je činnost strany a hnutí
v rozporu s §4 zákona o politických stranách. Byť je v posuzovaném případě odpůrci vytýkáno
opakované porušení povinnosti stanovené zákonem, nejedná se o případ, na nějž by
se vztahovala uvedená výjimka. Primárně se totiž jedná o posouzení tvrzeného
opakovaného porušení povinnosti podle §18 odst. 1 zákona o politických stranách ze strany
odpůrce, přičemž systematickým výkladem §14 odst. 1 a §15 odst. 2 zákona o politických
stranách lze dospět k jednoznačnému závěru, že v tomto případě se uplatní překážka bránící
soudu rozhodnout o pozastavení činnosti strany a hnutí nebo jejich rozpuštění v době voleb.
[6.] Ze shora uvedených důvodů Nejvyšší správní soud návrh na pozastavení činnosti odpůrce
odmítl [§94 odst. 2, §46 odst. 1 písm. d) s. ř. s.].
[7.] Podle ustanovení §60 odst. 3 s. ř. s. nemá při odmítnutí návrhu žádný z účastníků právo
na náhradu nákladů řízení.
Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné (§53 odst. 3
s. ř. s.).
V Brně dne 8. února 2011
JUDr. Vojtěch Šimíček
předseda senátu