Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 10.07.2012, sp. zn. Komp 1/2012 - 142 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2012:KOMP.1.2012:142

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2012:KOMP.1.2012:142
sp. zn. Komp 1/2012 - 142 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Michala Mazance a soudců JUDr. Jaroslava Hubáčka, JUDr. Zdeňka Kühna, JUDr. Jana Passera, JUDr. Petra Průchy, JUDr. Kateřiny Šimáčkové a JUDr. Marie Žiškové, v právní věci žalobce: A. P., zastoupená Mgr. Viktorem Rossmanem, advokátem v Praze, Na Ořechovce 4, proti žalovaným: 1) Ministerstvo vnitra, Nad Štolou 3, Praha 7, 2) Ministerstvo zemědělství, Těšnov 17, Praha 1, o žalobě ve věci záporného kompetenčního konfliktu, takto: I. Žaloba se odmítá . II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: Žalobou doručenou Nejvyššímu správnímu soudu dne 30. 3. 2012 se žalobkyně podle §111 a násl. s. ř. s. domáhala obnovy řízení pravomocně skončené věci vedené u Nejvyššího správního soudu pod sp. zn. Komp 1/2006. Nejvyšší správní soud v řízení, které chce žalobkyně obnovit, usnesením dne 9. 11. 2007, čj. Komp 1/2006 - 127, odmítl žalobu žalobkyně ze dne 2. 1. 2006, ve které se domáhala, aby kompetenční senát rozhodl, který správní orgán je příslušný rozhodnout „o opravném prostředku o žádosti o udělení výjimky z konfiskace podaných dne 16. 10. 1945 právním zástupcem Dr. A. S. proti konfiskačnímu výměru Okresního národního výboru v Českých Budějovicích, č. 05 ze dne 4. 10. 1945, vydaného na základě dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb.“. Žalobkyně v nyní posuzované žalobě ze dne 30. 3. 2012 předložila nové dokumenty, konkrétně znalecké posudky z archivu prezidenta republiky z roku 1947, které prokazují, že zákon č. 143/1947 Sb. byl přijímán v rozporu s ústavním pořádkem. Dále předložila dokumenty uložené v archivu Katastrálního úřadu pro hlavní město Prahu, které prokazují, do jakého data byl JUDr. A. S. vlastníkem zkonfiskovaných nemovitostí a kdy došlo k zápisům do katastru. Žalobkyně tvrdila, že v době rozhodování o původním záporném kompetenčním sporu o nově předložených podkladech nevěděla a nemohla je proto v původním řízení předložit Nejvyššímu správnímu soudu. Důvodem obnovy řízení je podle žalobkyně skutečnost, že zákon č. 143/1947 Sb., který Nejvyšší správní soud použil při rozhodování věci v roce 2007, je protiústavní, nesprávný, nespravedlivý a z toho důvodu absolutně neplatný a neúčinný. Dalším důvodem pro obnovu řízení je podle žalobkyně skutečnost, že Nejvyšší správní soud vycházel z toho, že ke konfiskaci majetku JUDr. A. S. mohlo dojít před 25. 2. 1948. Nejvyšší správní soud se nejprve zabýval tím, zda jsou splněny podmínky k rozhodování o obnově řízení v kompetenčním sporu, a dospěl k závěru, že nikoli. Podle §111 s. ř. s. se řízení ukončené pravomocným rozsudkem na návrh účastníka obnoví, jestliže vyšly najevo důkazy nebo skutečnosti, které bez jeho viny nebyly nebo nemohly být v původním řízení uplatněny, popřípadě bylo jinak rozhodnuto o předběžné otázce, jestliže výsledek obnoveného řízení může být pro něj příznivější. Při obnově řízení dochází ke střetu zájmu o napravení neúplného nebo chybně zjištěného skutkového stavu, na jehož základě by soudy ve správním soudnictví mohly vydat odlišné rozhodnutí, a zájmu na právní jistotě ve věci, která již byla pravomocně skončena. Soudní řád správní proto v §114 s. ř. s. omezil možnost podat návrh na obnovu řízení pouze na některá řízení. Konkrétně tedy stanovil, že obnova řízení je přípustná pouze proti rozsudku vydanému v řízení o ochraně před nezákonným zásahem správního orgánu a ve věcech politických stran a hnutí, tedy v řízeních, ve kterých by nové rozhodnutí mohlo efektivně zjednat nápravu v právních poměrech účastníků. Výčet řízení podle §114 s. ř. s., u kterých je obnova řízení možná, je taxativní a nelze jej nad rámec vlastní právní úpravy rozšiřovat. Žalobkyně žádá obnovu řízení podle uvedeného §97 a násl. s. ř. s., tedy řízení o kompetenčních žalobách, které je však z obnovy řízení vyloučeno. Nejvyšší správní soud proto uzavřel, že obnova řízení podle §111 s. ř. s. není v řízení o žalobě na řešení kompetenčního sporu podle §97 s. ř. s. přípustná, a proto návrh v souladu s §46 odst. 1 písm. d) a §114 odst. 1 s. ř. s. odmítnul. Výrok o nákladech řízení vychází z §60 odst. 3 s. ř. s., podle něhož nemá žádný z účastníků právo na náhradu nákladů řízení, mimo jiné též tehdy, byla-li žaloba odmítnuta. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně 10. července 2012 JUDr. Michal Mazanec předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:10.07.2012
Číslo jednací:Komp 1/2012 - 142
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Ministerstvo zemědělství
Prejudikatura:15 Ca 216/2007 - 6
6 Ads 88/2010 - 194
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2012:KOMP.1.2012:142
Staženo pro jurilogie.cz:18.05.2024