ECLI:CZ:NSS:2012:KONF.31.2012:5
sp. zn. Konf 31/2012 - 5
USNESENÍ
Zvláštní senát zřízený podle zákona č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých
kompetenčních sporů, složený z předsedy JUDr. Michala Mazance a soudců JUDr. Marie
Žiškové, JUDr. Romana Fialy, JUDr. Pavla Pavlíka, JUDr. Milady Tomkové a JUDr. Pavla Vrchy
rozhodl o návrhu Městského soudu v Praze (soud ve správním soudnictví), na rozhodnutí
kompetenčního sporu mezi ním a Obvodním soudem pro Prahu 10 (soud v občanském
soudním řízení), a dalších účastníků sporu vedeného u Obvodního soudu pro Prahu 10
pod sp. zn. 7 C 97/2011, ve věci žaloby na určení, že klubová testovací komise zřízená
1st Veteran US Car Club Praha v ČR, o. s. je oprávněná ke klubovému testování historických
vozidel: žalobce 1st Veteran US Car Club Praha v ČR, o. s., se sídlem v Praze 514,
U Trpce 35, IČ 26588421, zastoupený JUDr. Miroslavem Svobodou, advokátem se sídlem
v Praze 1, Hybernská 24, a žalovaného Federace klubů historických vozidel ČR, o. s.,
se sídlem v Praze 10, Záběhlická 125/27, IČ 67799507,
takto:
I. P ř í s l u š n ý vydat rozhodnutí ve věci vedené u Obvodního soudu pro Prahu 10
pod sp. zn. 7 C 97/2011, o žalobě na určení, že klubová testovací komise zřízená
1st Veteran US Car Club Praha v ČR, o. s. je oprávněná ke klubovému testování
historických vozidel, je soud v občanském soudním řízení.
II. Usnesení Obvodního soudu pro Prahu 10 ze dne 21. 11. 2011, čj. 7 C 97/2011 - 10,
se z r u š u j e.
Odůvodnění:
Podáním sp. zn. 11 A 44/2012, doručeným dne 23. 4. 2012 zvláštnímu senátu zřízenému
podle zákona č. 131/2002 Sb., o rozhodování některých kompetenčních sporů, navrhl Městský
soud v Praze jako soud ve správním soudnictví tomuto senátu rozhodnutí sporu o pravomoc
podle ustanovení §1 odst. 1 písm. a) zákona č. 131/2002 Sb., který vznikl mezi ním a Obvodním
soudem pro Prahu 10 ve věci žaloby na určení, že klubová testovací komise zřízená 1st Veteran
US Car Club Praha v ČR, o. s. je oprávněná ke klubovému testování historických vozidel.
Z předloženého spisu vyplynuly následující skutečnosti:
Žalobce i žalovaný jsou občanskými sdruženími založenými v souladu se zákonem
č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů, ve znění pozdějších předpisů, zapsanými v seznamu
občanských sdružení vedených Ministerstvem vnitra. Žalovaný je současně právnickou osobou,
která má udělené oprávnění podle §79b odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb., o provozu vozidel
na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti
za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon
o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění
pozdějších předpisů. Žalobci bylo dne 5. 5. 2010 uděleno Asociací Veteran Car Clubů AČR
pověření č. 043 k ustavení klubové testovací komise a testování vozidel na historickou původnost
platné 1 rok od data podpisu.
Podle žalobního tvrzení sdělil žalovaný přípisem ze dne 21. 3. 2011 žalobci,
že z oznámení Autoklubu České republiky vyplývá, že od 17. 3. 2011 není žalobce oprávněn
testovat historická vozidla. Z tohoto důvodu žalovaný vyřadil žalobce z celostátní evidence klubů
a klubových testovacích komisařů, kteří mají oprávnění testovat historická vozidla podle vyhlášky
č. 355/2006 Sb., o stanovení způsobu a podmínek registrace, provozu, způsobu a podmínek
testování historických a sportovních vozidel a způsobu a podmínek testování silničního vozidla,
které je registrováno v registru silničních vozidel. Současně žalovaný žalobci uložil, aby okamžitě
vrátil razítko pro klubovou testovací komisi vystavené žalovaným.
Následně žalobce přípisem ze dne 4. 4. 2011 žalovaného vyzval k okamžitému
ukončení nezákonných kroků a k nápravě závadného právního stavu, na kterém se žalovaný,
který má zákonné zmocnění k testování historických vozidel, podílí. Podle žalobce došlo
při jeho vyřazení z celostátní evidence klubů a testovacích komisařů k překročení zákonného
zmocnění. Zákon a prováděcí vyhláška č. 355/2006 Sb. umožňuje odejmout klubové testovací
komisi oprávnění pouze v případě, že komise nesplňuje podmínky stanovené v Příloze č. 6
vyhlášky č. 355/2006 Sb.; žádné jiné důvody pro vznik (ani zánik) oprávnění testovat historická
vozidla vyhláška ani zákon neukládá. Vnitřní předpisy žalovaného ani metodické pokyny
nemohou ukládat subjektům více podmínek, než vyžaduje zákon. Ustanovení §6 vyhlášky
č. 355/2006 Sb. i čl. 4 Přílohy č. 6 předpokládají, že klubová testovací komise může pozbýt
oprávnění testovat historická vozidla, pouze pokud odpadne některý ze zákonných požadavků
pro získání statutu klubové testovací komise. Zákon č. 56/2001 Sb. ani předmětná
vyhláška však klubům historických vozidel neukládají povinnost členství v právnické osobě,
která má zákonné zmocnění k testování historických vozidel. Vyřazení žalobce z celostátní
evidence klubových testovacích komisařů tak bylo podle jeho názoru nezákonné.
Vzhledem k tomu, že žalovaný na přípis žalobce ze dne 4. 4. 2011 nereagoval,
podal žalobce dne 22. 4. 2011 žalobu k Obvodnímu soudu pro Prahu 10, jíž se domáhal určení,
že klubová testovací komise zřízená žalobcem je ve smyslu vyhlášky č. 355/2006 Sb. oprávněná
k testování historických vozidel; ve své žalobě zopakoval výše uvedenou argumentaci. Obvodní
soud pro Prahu 10 přípisem ze dne 3. 8. 2011, čj. 7 C 97/2011 - 8, účastníkům řízení sdělil,
že má za to, že je dána věcná příslušnost Městského soudu v Praze, a umožnil jim vyjádřit
se k tomuto postupu soudu ve lhůtě 15 dnů od doručení přípisu. Poté Obvodní soud
pro Prahu 10 usnesením ze dne 21. 11. 2011, čj. 7 C 97/2011 - 10, vyslovil podle §104b odst. 2,
věty druhé, zákona č. 99/1963 Sb., občanského soudního řádu, ve znění pozdějších předpisů
(dále též „o. s. ř.“), svou věcnou nepříslušnost a věc postoupil Městskému soudu v Praze
jako soudu věcně příslušnému. Podle obvodního soudu se žalobce v projednávané věci domáhá
ochrany před nezákonným zásahem právnické osoby, jíž bylo svěřeno rozhodování o právech
a povinnostech fyzických a právnických osob. Citované usnesení obvodního soudu neobsahovalo
odůvodnění s odkazem na §169 odst. 2 o. s. ř.
Městský soud v Praze, jako soud ve správním soudnictví, následně podal zvláštnímu
senátu návrh k rozhodnutí negativního kompetenčního sporu. Poukázal na §68 písm. b) zákona
č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů (dále též „s. ř. s.“),
podle něhož je žaloba ve správním soudnictví nepřípustná, jedná-li se o rozhodnutí správního
orgánu v soukromoprávní věci, vydané v mezích zákonné pravomoci správního orgánu.
Dále zmínil i §244 odst. 1 o. s. ř., podle kterého lze v občanském soudním řízení projednat
žalobu proti rozhodnutí správního orgánu ve věci týkající se občanskoprávních, pracovních,
rodinných a obchodních vztahů. Městský soud uzavřel, že žalobce se nedomáhá ani přezkumu
správního rozhodnutí podle §65 s. ř. s., ochrany proti nečinnosti podle §79 s. ř. s. ani ochrany
před nezákonným zásahem podle §82 s. ř. s., ale domáhá se určení právního vztahu podle §80
písm. c) o. s. ř.; pojem určovací žaloba soudní řád správní neupravuje ani nezná. Z popsaných
důvodů městský soud navrhl, aby zvláštní senát vyslovil, že k projednání a rozhodnutí věci
je příslušný Obvodní soud pro Prahu 10.
Při řešení vzniklého sporu o pravomoc mezi soudem ve správním soudnictví a soudem
v občanském soudním řízení se zvláštní senát řídil následující úvahou:
S účinností od 1. ledna 2003 se postupuje při kladných nebo záporných kompetenčních
sporech o pravomoc nebo věcnou příslušnost vydat rozhodnutí podle zákona č. 131/2002 Sb.,
o rozhodování některých kompetenčních sporů. Stranami takového sporu jsou podle §1 odst. 1
citovaného zákona a) soudy a orgány moci výkonné, územní, zájmové nebo profesní samosprávy,
b) soudy v občanském soudním řízení a soudy ve správním soudnictví.
Kladným (pozitivním) kompetenčním sporem je podle §1 odst. 2 citovaného zákona
spor, ve kterém si jedna strana osobuje pravomoc vydat rozhodnutí v totožné věci individuálně
určených účastníků, o níž bylo druhou stranou vydáno pravomocné rozhodnutí; záporným
(negativním) sporem je podle téhož ustanovení spor, ve kterém jeho strany popírají
svou pravomoc vydat rozhodnutí v totožné věci individuálně určených účastníků.
Obvodní soud pro Prahu 10 v předcházejícím soudním řízení popřel svou pravomoc věc
rozhodnout a rovněž navrhovatel popírá svou pravomoc ve věci rozhodnout poté, co mu byla
věc postoupena; zvláštní senát konstatuje, že se v posuzované věci jedná o negativní (záporný)
kompetenční spor, k jehož projednání a rozhodnutí je povolán zákonem č. 131/2002 Sb.
Zvláštní senát rozhoduje o kompetenčním sporu podle skutkového a právního
stavu ke dni svého rozhodnutí (srov. usnesení zvláštního senátu ze dne 24. 11. 2004,
čj. Konf 3/2003 - 18, publikované pod č. 485/2005 Sb. NSS, www.nssoud.cz).
Podle §79b odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb. lze historické vozidlo provozovat na pozemních
komunikacích, pokud splnilo podmínky testování, kterým se nahrazuje technická prohlídka vozidla.
Z odstavce 2 citovaného ustanovení vyplývá, že testování historického vozidla provádí právnická osoba,
která má udělené oprávnění Mezinárodní federací historických vozidel (Fédération Internationale des Véhicules
Anciens) nebo Mezinárodní automobilovou federací. Výsledek testování vyznačí právnická osoba v průkazu
historického vozidla. Výsledek testování platí nejdéle do 31. května kalendářního roku následujícího
po kalendářním roce, ve kterém se testování historického vozidla provedlo (podtržení doplněno).
Ze sedmého odstavce citovaného ustanovení se dále podává, že podmínky provozu historického
a sportovního vozidla, způsob a podmínky testování historického a sportovního vozidla a vzor žádosti o provedení
testování historického a sportovního vozidla stanoví prováděcí právní předpis.
Prováděcím právním předpisem je v dané věci vyhláška č. 355/2006 Sb., jejíž §6 stanoví,
že testování historického vozidla provádí právnická osoba, která má oprávnění udělené Mezinárodní federací
historických vozidel podle Mezinárodního technického kódu Mezinárodní federace historických vozidel - FIVA,
International Technical Code (dále jen "mezinárodní technický kód") nebo Mezinárodní automobilovou federací
podle přílohy K Mezinárodních sportovních řádů - FIA, Appendix K to the International Sporting Code
(dále jen "mezinárodní sportovní řády"), a to v rozsahu uděleného oprávnění, prostřednictvím svých testovacích
komisí (odstavec 1; podtržení doplněno). Právnická osoba, která má oprávnění udělené Mezinárodní
federací historických vozidel nebo Mezinárodní automobilovou federací (dále jen "právnická osoba") poskytne
místně příslušnému úřadu seznam členů svých testovacích komisí s jejich podpisovými vzory a doloží rozsah
oprávnění pro testování historických vozidel (odstavec 2). Právnická osoba zajišťuje odborné školení členů
klubových a krajských testovacích komisí pro testování historických vozidel (odstavec 3).
Testování historických vozidel se skládá ze dvou dílčích testování. První část testování
historických vozidel je klubové testování historických vozidel, při kterém se kontroluje historická
původnost vozidla. Druhou částí je testování historických vozidel krajskou testovací komisí,
která kontroluje technickou způsobilost historického vozidla k provozu na pozemních
komunikacích. Část klubového testování musí vždy předcházet části testování historického
vozidla krajskou testovací komisí. Mezi jednotlivými částmi testování nesmí uplynout doba delší
než 30 kalendářních dnů. Krajská testovací komise kontroluje stav historického vozidla,
např. stav přední a zadní nápravy, funkčnosti řízení, osvětlení, brzd, bezpečnostních pásů,
případně stav opotřebení pneumatik (§6 odst. 4 vyhlášky č. 355/2006 Sb.).
Pravidla pro jednotné testování historických vozidel stanoví Příloha 6 vyhlášky
č. 355/2006 Sb. Podle jejího bodu 1 jsou pravidla závazná pro práci klubových i krajských
testovacích komisí. Testování historických vozidel na historickou původnost, které provádějí
klubové testovací komise, se provádí podle mezinárodního technického kódu před zapsáním
vozidla do registru historických vozidel a pak v pravidelných ročních intervalech. Jako historické
vozidlo lze schválit mechanicky poháněné vozidlo minimálně 30 let staré, které je uchováváno
a udržováno v historicky autentickém stavu (bod 3 Přílohy 6). Klubová testovací komise
může být zřízena v klubu historických vozidel po splnění následujících náležitostí: a) v klubu
jsou minimálně 3 odborně proškolené osoby pro testování historických vozidel podle §6 odst. 3
této vyhlášky a na základě absolvování odborného školení jim byl vydán průkaz technického
komisaře, b) předseda klubu historických vozidel nahlásí právnické osobě složení klubové
testovací komise a předloží podpisové vzory všech členů komise (bod 4 Přílohy 6).
Z metodického pokynu Ministerstva dopravy č. 2/2006 vydaného dne 19. 9. 2006,
čj. 11/2006-150-METO, k zabezpečení jednotného postupu při registraci historických vozidel,
je zřejmé, že „[o]právnění testovat historická vozidla na historickou původnost pro vydání „Průkazu
historického vozidla“ má právnická osoba, která je národní autoritou Mezinárodní federace historických vozidel
FIVA (dále jen FIVA) prostřednictvím svých testovacích komisí. Oprávnění od FIA je v rozsahu přílohy
K mezinárodních sportovních řádů FIA a týká se používání historických vozidel pro závody. Potvrzení
o příslušném oprávnění a o národní autoritě eviduje Ministerstvo dopravy, odbor schvalování vozidel a předpisů.
V současné době je doloženo, že národní autoritou FIVA je Federace klubů historických vozidel ČR
(dále jen FKHV ČR) s uděleným oprávněním od FIVA pro testování historických vozidel na historickou
původnost. Národní autoritou FIA a držitelem oprávnění FIA pro testování podle přílohy K mezinárodních
sportovních řádů FIA je Autoklub České republiky (AČR).“
Zvláštní senát v projednávané věci posuzoval, zda Federace klubů historických vozidel,
o. s. při sestavování klubových testovacích komisí oprávněných k provádění testování
historických vozidel ve smyslu §79b zákona č. 56/2001 Sb. ve spojení s §6 vyhlášky č. 355/2006 Sb. vystupuje v soukromoprávním nebo veřejnoprávním postavení.
Z §79b zákona č. 56/2001 Sb. ve spojení s §6 vyhlášky č. 355/2006 Sb. zřetelně vyplývá,
že testování historických vozidel provádí právnická osoba soukromého práva – tzv. národní
autorita (Federace klubů historických vozidel, o. s.), která má oprávnění udělené Mezinárodní
federací historických vozidel, prostřednictvím svých testovacích komisí. Dikce výše citovaných
právních předpisů předpokládá, že testování historických vozidel provádí žalovaný svým jménem
prostřednictvím jím zřízených testovacích komisí. Způsob organizace této činnosti spadá výlučně
do autonomie žalovaného; děje se tedy v rovině soukromého práva. Úkolem žalovaného
je nastavit vlastní pravidla pro kreaci svých testovacích komisí při respektování požadavků
stanovených právními předpisy. Vznikne-li o výkon oprávnění k testování historických vozidel
spor, pak je sporem soukromoprávním.
Z výše uvedených důvodů zvláštní senát vyslovil, že k rozhodnutí o věci je dána
pravomoc soudu v občanském soudním řízení (§5 odst. 1 zákona č. 131/2002 Sb.; výrok I.).
Zvláštní senát podle §5 odst. 3 zákona č. 131/2002 Sb. zruší rozhodnutí, kterým strana
kompetenčního sporu popřela svou pravomoc o věci rozhodovat, ačkoliv podle rozhodnutí
zvláštního senátu je vydání rozhodnutí ve věci uvedené v návrhu na zahájení řízení
v její pravomoci. Dalším výrokem proto zvláštní senát zrušil usnesení obvodního soudu,
a odstranil tak překážku věci rozhodnuté (výrok II.).
Pravomocné rozhodnutí zvláštního senátu je podle §5 odst. 5 zákona č. 131/2002 Sb.
závazné pro strany kompetenčního sporu, účastníky řízení, v němž spor vznikl, pro správní
orgány [§4 odst. 1 písm. a) s. ř. s.] i soudy. Dále tedy bude Obvodní soud pro Prahu 10
pokračovat v řízení o podané žalobě.
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně 15. listopadu 2012
JUDr. Michal Mazanec
předseda zvláštního senátu