Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 13.12.2012, sp. zn. Vol 14/2012 - 40 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2012:VOL.14.2012:40

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2012:VOL.14.2012:40
sp. zn. Vol 14/2012 - 40 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Vojtěcha Šimíčka a soudců JUDr. Josefa Baxy, JUDr. Jakuba Camrdy, JUDr. Zdeňka Kühna, JUDr. Radana Malíka, JUDr. Jana Passera a JUDr. Petra Průchy v právní věci navrhovatelky: Anna Kašná, proti odpůrci: Ministerstvo vnitra, náměstí Hrdinů 1634/3, Praha 4, v řízení o návrhu na vydání rozhodnutí o povinnosti registrovat kandidátní listinu, takto: I. Návrh se zamítá . II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: I. Předmět a dosavadní průběh řízení [1.] V řešeném případě soud přezkoumává rozhodnutí Ministerstva vnitra ze dne 23. 11. 2012, č. j. MV-124317-5/VS-2012, o odmítnutí kandidátní listiny pro volbu prezidenta republiky, kandidátky Anny Kašné (dále též „navrhovatelka“). [2.] Dne 6. listopadu 2012 obdrželo ministerstvo vnitra (dále též „odpůrce“) kandidátní listinu navrhovatelky a bylo zahájeno řízení o registraci kandidátní listiny pro volbu prezidenta republiky. Oznámení o zahájení řízení o registraci kandidátní listiny včetně Protokolu o převzetí kandidátní listiny pro volbu prezidenta republiky bylo navrhovatelce zasláno dne 6. 11. 2012. Dne 13. 11. 2012 doplnila navrhovatelka ke kandidátní listině neúplné prohlášení kandidáta. Odpůrce přezkoumal podle §26 odst. 1 zákona č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky a o změně některých zákonů (dále též „zákon o volbě prezidenta republiky“) ve lhůtě od 6. listopadu do 12. listopadu 2012 kandidátní listinu kandidátky na funkci prezidenta republiky. [3.] V rámci přezkoumání kandidátní listiny odpůrce zjistil, že na kandidátní listině je uvedeno, že kandidátní listinu podává 20 poslanců a 10 senátorů, ale jejich návrh s náležitostmi dle §25 odst. 1 písm. c) zákona o volbě prezidenta republiky, tj. jména a příjmení navrhujících poslanců nebo navrhujících senátorů s uvedením údaje, že se jedná o poslance nebo senátora, a jejich podpisy, chyběl. [4.] Dále na kandidátní listině navrhovatelky chyběl u kandidátky údaj o pohlaví, věk ke druhému dni volby prezidenta republiky, zaměstnání nebo povolání, které kandidátka v době podání kandidátní listiny zastává, příslušnost kandidátky k politické straně nebo politickému hnutí, nebo údaj, že kandidátka není členkou žádné politické strany nebo politického hnutí. Na kandidátní listině nebylo rovněž uvedeno jméno a příjmení a datum narození zmocněnce navrhujících poslanců nebo navrhujících senátorů s uvedením adresy místa jeho trvalého pobytu, popřípadě adresy pro doručování nebo adresy elektronické pošty a jeho podpis. [5.] Na kandidátní listině nebylo rovněž uvedeno jméno a příjmení a datum narození členů volebního výboru s uvedením adresy místa jejich trvalého pobytu, popřípadě adresy pro doručování nebo adresy elektronické pošty a jejich podpis. V prohlášení kandidátky pak chybělo prohlášení o tom, že kandidátka nedala souhlas k tomu, aby byla uvedena na jiné kandidátní listině, a že údaje vztahující se k její osobě a k volebnímu výboru a jeho členům jsou pravdivé. Kandidátka také v prohlášení uvedla nesprávně adresu místa trvalého pobytu. Ke kandidátní listině nebyl v souladu s ustanovením §25 odst. 2 písm. b) zákona o volbě prezidenta republiky připojen výpis z účtu, tj. údaj o finančních prostředcích převedených ke dni podání kandidátní listiny na volební účet. [6.] Na základě všech zjištěných skutečností byla navrhovatelce zaslána výzva k odstranění závad na kandidátní listině pro volbu prezidenta republiky. Ve lhůtě podle §26 odst. 1 zákona o volbě prezidenta republiky zaslala navrhovatelka dodatek č. 1 ke smlouvě o běžném účtu uzavřený mezi navrhovatelkou a bankovní institucí, kde chyběl údaj o finančních prostředcích převedených na volební účet. Dne 22. 11. 2012 obdržel odpůrce doplnění kandidátní listiny o údaj o pohlaví, věku ke druhému dni volby, zaměstnání nebo povolání a údaj o příslušnosti kandidátky k politické straně. Dále navrhovatelka doplnila prohlášení kandidáta podle §25 odst. 2 písm. a) zákona o volbě prezidenta republiky s tím, že údaj o adrese trvalého pobytu nesouhlasil s údajem podle evidence obyvatel. V ostatním však zůstaly vytčené vady neodstraněny. [7.] Odpůrce v závěru rozhodnutí konstatoval, že vzhledem k tomu, že kandidátní listina nebyla podána v souladu s §21 odst. 1 zákona o volbě prezidenta republiky a nesplňuje tak náležitosti vyžadované §25 odst. 1 písm. c), d) a e) a odst. 2 písm. b) téhož zákona, je nutno kandidátní listinu navrhovatelky odmítnout. II. Obsah návrhu [8.] Navrhovatelka návrhem ze dne 28. 11. 2012 brojí proti výše uvedenému rozhodnutí ministerstva vnitra o odmítnutí kandidátní listiny. [9.] Ve svém návrhu tvrdí, že 30. 9. 2012 zaslala M. Š. do Senátu veškeré listiny ohledně majetku a vkladu včetně životopisu s přílohami. Navrhovatelka tvrdí, že jí bylo sděleno, že všichni senátoři dostali na stůl k projednání a podpoře kandidátní listinu pro kandidaturu na prezidenta republiky. [10.] Navrhovatelka rovněž tvrdí, že její kandidátní listinu podepsalo deset senátorů a čtyři poslanci, jmenovitě uvádí Ing. Václava Klučku, JUDr. Jiřího Pospíšila, Karla Schwarzenberga, Ing. Zdeňka Škromacha. Svá tvrzení ohledně podpisů a splnění podmínek pro kandidaturu nijak důkazně nedokládá a navrhuje, aby si soud vyžádal veškerou dokumentaci od odpůrce. [11.] Navrhovatelka dále obšírně popsala údajné tunelování svých majetků, své restituční a další právní spory a rovněž autonehodu, jejímž důsledkem se ocitla na vozíku. Součástí návrhu je několik příloh, např. záznam o číslu účtu, dále s věcí nesouvisející přílohy – výpis z katastru nemovitostí, kopie první stránky indexu z vysoké školy, trestní oznámení na tunelování majetku aj. [12.] Svůj návrh posléze doplnila zasláním dalších příloh- živnostenského listu, svého životopisu, soudního rozsudku a dalších dokumentů. [13.] Ze všech těchto důvodů žádá navrhovatelka ochranu ve věci registrace a požaduje, aby byla jí podaná kandidátní listina pro volbu prezidenta republiky zaregistrována. III. Vyjádření odpůrce [14.] Odpůrce ve svém vyjádření ze 3. 12. 2012 zopakoval své stanovisko z napadeného rozhodnutí, že kandidátní listina nebyla podána v souladu s §21 odst. 1 zákona o volbě prezidenta republiky a nesplňuje náležitosti vyžadované §25 odst. 1 písm. c), d) a e) a odst. 2 písm. b) téhož zákona. Odpůrce dále uvedl, že navrhovatelka neuvádí žádné argumenty, k nimž by se mohl vyjádřit. Uzavřel tedy, že návrh považuje za zcela nedůvodný a navrhl, aby jej Nejvyšší správní soud zamítl. IV. Vlastní argumentace soudu [15.] Včasný návrh byl podán v souladu s ustanovením §89 odst. 1 písm. a) s. ř. s., a to občankou, která navrhla kandidátku na funkci prezidenta republiky a je zároveň touto kandidátkou. Navrhovatelce tak svědčí souběžně dva důvody aktivní legitimace podle §89 odst. 2 s. ř. s. Zároveň jsou splněny i ostatní procesní podmínky pro zahájení řízení. Soud tedy postoupil k meritornímu projednávání věci. [16.] Nejprve je třeba konstatovat, že navrhovatelka nenapadá rozhodnutí z hlediska právních argumentů, ale rozporuje skutkovou podstatu věci, tvrdí tedy, že splnila svou kandidaturou podmínky „parlamentní“ podpory kandidáta. [17.] Její tvrzení však nemá žádnou oporu ve spisovém materiálu. Ze spisu odpůrce totiž bylo zjištěno, že navrhovatelka skutečně podala svou kandidátní listinu bez jakýchkoli podpisů. V rámci přezkoumání kandidátní listiny soud shledal, že na kandidátní listině je sice uvedeno, že kandidátní listinu podává 20 poslanců a 10 senátorů, ale jména a příjmení navrhujících poslanců nebo senátorů s uvedením údaje, že se jedná o poslance nebo senátora, a jejich podpisy, chybí. Navrhovatelka nadto ve svém návrhu nijak důkazně nedoložila, že by zmínění poslanci a senátoři kandidátní listinu podepsali, pouze tvrdila, že jí to bylo sděleno. Bylo tedy i nadbytečné zkoumat, zda jmenovaní poslanci či senátoři takový krok učinili. [18.] I další vady na kandidátní listině přesně odpovídají zjištěním, které popsal v napadeném rozhodnutí odpůrce. Je tedy postaveno najisto, že navrhovatelka tím, že nedodala žádné podpisy na kandidátní listinu a neopravila ani další vady kandidátní listiny, nesplnila podmínky vyžadované pro volbu prezidenta republiky. [19.] Další argumentace navrhovatelky týkající se restitučních a dalších sporů nesměřuje k jádru k souzené věci, a není pro rozhodování v rámci ochrany registrace kandidátní listiny relevantní. [20.] Z výše uvedeného je zjevné, že navrhovatelka nesplnila ústavní ani zákonné podmínky stanovené v čl. 56 odst. 5 Ústavy a v §25 zákona o volbě prezidenta republiky. Odpůrce tedy nepochybil, pokud kandidátní listinu v rámci řízení o registraci odmítl. V. Závěr a náklady řízení [21.] Z výše uvedených důvodů soud dospěl k závěru, že návrh není důvodný a zamítl jej. [22.] O nákladech řízení bylo rozhodnuto podle §93 odst. 4 s. ř. s., podle něhož ve věcech volebních žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení. Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 13. prosince 2012 JUDr. Vojtěch Šimíček předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:13.12.2012
Číslo jednací:Vol 14/2012 - 40
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
zamítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:Vol 6/2012 - 28
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2012:VOL.14.2012:40
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024