ECLI:CZ:NSS:2013:6.ADS.16.2013:60
sp. zn. 6 Ads 16/2013 - 60
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Bohuslava Hnízdila
a soudců Mgr. Evy Šonkové a JUDr. Tomáše Langáška v právní věci žalobce: V. S.,
zastoupeného Mgr. Václavem Strouhalem, advokátem, se sídlem Přátelství 1960, Písek, proti
žalované: Policie České republiky, Krajské ředitelství policie Jihočeského kraje, se sídlem
Lannova 26, České Budějovice, v řízení o žalobě proti rozhodnutí žalované ze dne 18. 7. 2012, č.
j. ŘKŘ-753/2012, o kasační stížnosti žalované proti rozsudku Krajského soudu v Českých
Budějovicích ze dne 21. 1. 2013, č. j. 10 A 92/2012 - 64,
takto:
I. Kasační stížnost se zamít á .
II. Žalovaná je pov inn a zaplatit žalobci náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti
ve výši 10 200 Kč do 30 dnů od právní moci tohoto rozsudku k rukám Mgr. Václava
Strouhala, advokáta.
Odůvodnění:
[1] Žalobce, bývalý příslušník Policie České republiky, působil na služebním místě vrchního
inspektora u Krajského ředitelství policie Jihočeského kraje, Integrované operační středisko,
Operační středisko Písek (dále též „IOS“). Služební poměr u žalované ukončil na vlastní žádost
dne 30. 11. 2009. Žádostí ze dne 3. 12. 2009 se domáhal doplacení služebního příjmu
a souvisejících nároků, tedy zpětné doplacení výkonu služby přesčas v rozsahu 150 hodin
v kalendářním roce za rok 2007, 2008 a 2009. Svou žádost odůvodnil tím, že na IOS v Písku
docházelo od roku 2007 k dlouhodobému plánování přesčasů, avšak za odpracované přesčasové
hodiny dostal žalobce úhradu pouze v rozsahu přesahujícím 150 hodin. Jemu nadřízený služební
funkcionář odůvodnil nařízení a neproplacení přesčasových hodin do rozsahu 150 hodin
důležitým zájmem služby podle §54 odst. 1 a §125 odst. 1 zákona č. 361/2003 Sb., o služebním
poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „služební
zákon“). Dle tvrzení žalobce však byly tyto přesčasy plánovány v rozporu se zákonem,
neboť nařizováním a plánováním přesčasů byla řešena dlouhodobá neuspokojivá personální
situace žalované, což nelze považovat za naplnění podmínky důležitého zájmu služby ve smyslu
§54 odst. 1 služebního zákona.
[2] Dne 23. 1. 2012 ředitel pro řízení lidských zdrojů Krajského ředitelství policie
Jihočeského kraje rozhodnutím č. ŘLZ-82/2012 žádost žalobce o doplacení služebního příjmu
zamítl. Proti tomuto rozhodnutí podal žalobce odvolání, jež bylo rozhodnutím ředitele Krajského
ředitelství policie Jihočeského kraje č. ŘKŘ-753/2012 ze dne 18. 7. 2012 zamítnuto.
[3] Proti rozhodnutí ředitele Krajského ředitelství policie Jihočeského kraje
č. ŘKŘ-753/2012 ze dne 18. 7. 2012 (dále jen „napadené rozhodnutí“) podal žalobce správní
žalobu, které Krajský soud v Českých Budějovicích (dále jen „krajský soud“) vyhověl rozsudkem
ze dne 21. 1. 2013, č. j. 10 A 92/2012 – 64 (dále jen „napadený rozsudek“), napadené rozhodnutí
zrušil a věc vrátil žalované k dalšímu řízení. V odůvodnění uvedl, že žalovaná nesplnila povinnost
nařízení služby přesčas řádně odůvodnit tak, aby bylo možné přezkoumat, zda byl přesčas nařízen
za podmínek stanovených v §54 odst. 1 služebního zákona, tj. v důležitém zájmu služby.
S poukazem na judikaturu Nejvyššího správního soudu konstatoval, že zákonným předpokladem
nařízení služby dle §54 odst. 1 služebního zákona je pouze výjimečná nebo nepředvídatelná
situace, nikoli trvale nepříznivý stav personálních kapacit žalované a s tím spojená nutnost
nařizovat přesčasy k zajištění nepřetržitého chodu IOS v Písku, kam byl žalobce služebně
zařazen.
[4] Proti rozsudku krajského soudu podala žalovaná (dále jen „stěžovatelka“) včasnou
kasační stížnost z důvodu tvrzené nezákonnosti spočívající v nesprávném posouzení právní
otázky soudem v předcházejícím řízení, který je uveden v §103 odst. 1 písm. a) zákona
č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „s. ř. s.“).
[5] Stěžovatelka v kasační stížnosti namítla, že o nařízení služby přesčas se rozhoduje
rozkazem, není tedy vedeno formální řízení ve věcech služebního poměru, proti němuž by bylo
možné podat odvolání. V důsledku toho není možný soudní přezkum nařízení služby přesčas
ani konkrétních důvodů, které v jednotlivých případech vedly k jejímu nařízení. Dále
stěžovatelka namítla, že dle služebního zákona je každá, byť neoprávněně nařízená služba konaná
nad základní dobu služby v týdnu službou přesčas, jež je zohledněna v základní složce služebního
příjmu. Teprve až za každou hodinu služby přesčas nad 150 hodin v kalendářním roce má mít
příslušník nárok na náhradní volno, případně poměrnou část platu. Tento závěr stěžovatelka
podpořila odkazem na nález Ústavního soudu ze dne 15. 11. 2011, sp. zn. Pl. ÚS 20/09.
Podle stěžovatelky soudy ani jiné státní orgány nejsou a nemohou být příslušné k přezkoumávání
splnění podmínky veřejného zájmu služby, neboť takové posouzení náleží výlučně vedoucím
příslušníkům stěžovatelky, kteří jediní jsou schopni tento zájem identifikovat. Pojem „důležitý
zájem služby“ přitom musí být vykládán jako zájem bezpečnostního sboru na včasném
a kvalitním plnění jeho úkolů dle §201 odst. 1 služebního zákona, jež byl v této věci spatřován
v zajištění nepřetržitého chodu a plné funkčnosti IOS v Písku. Stěžovatelka dodala, že žalobce
během svého služebního poměru nikdy nevznesl námitku proti nařizování služby, všichni
policisté sloužící na IOS v Písku v rámci kalendářního roku sloužili rovnoměrně rozvržené
přesčasové hodiny, v případě přesčasových hodin nad limit 150 hodin byly tyto hodiny
propláceny společně se služebním příjmem. Služební funkcionáři stěžovatelky tedy v nyní
posuzované věci postupovali v souladu s platnou a účinnou právní úpravou a správně aplikovali
příslušná ustanovení služebního zákona.
[6] Žalobce ve svém obsáhlém vyjádření ke kasační stížnosti odkázal na judikaturu
Nejvyššího správního soudu (rozsudky ze dne 26. 9. 2012, č. j. 6 Ads 151/2011 - 126
a ze dne 31. 10. 2012, č. j. 4 Ads 15/2012 - 34), kde byly jednoznačným způsobem vyloženy
předpoklady pro nařizování služby přesčas vyplývající ze služebního zákona. Nyní posuzovanou
kasační stížnost považoval žalobce za zcela účelové a obstrukční podání, v němž stěžovatelka
odmítá akceptovat několikrát vyjádřený závazný právní názor správních soudů. Na závěr navrhl
žalobce přiznání náhrady nákladů řízení ve výši 10 200 Kč.
[7] Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek podle §109 odst. 3 a 4 s. ř. s.,
podle nichž byl vázán rozsahem a důvody, jež byly stěžovatelkou v kasační stížnosti uplatněny.
Přitom neshledal vady uvedené v §109 odst. 4 s. ř. s., k nimž by musel přihlédnout z úřední
povinnosti.
[8] Na úvod je třeba poznamenat, že Nejvyšší správní soud se ústřední právní otázkou
této věci, tedy problematikou nařizování služby přesčas podle §54 odst. 1 služebního zákona,
již několikrát podrobně zabýval, a to dokonce v řízeních iniciovaných stěžovatelkou (viz
rozhodnutí č. j. 4 Ads 11/2013 - 41, č. j. 6 Ads 151/2011 - 126 a č. j. 6 Ads 23/2013 – 39;
všechna zde uvedená rozhodnutí Nejvyššího správního soudu jsou dostupná na www.nssoud.cz).
Všechny tyto věci se týkaly bývalých příslušníků Policie České republiky zařazených na IOS
v Písku, kterým byla z důvodu nedostatečného personálního zajištění nařizována služba přesčas.
Tato služba přesčas jim však nebyla proplacena s odůvodněním, že byla nařízena kvůli důležitému
zájmu služby a tím již byla zohledněna v základní složce služebního příjmu jednotlivých
příslušníků. Ve všech uvedených věcech krajský soud shledal rozhodnutí stěžovatelky
nepřezkoumatelným, neboť v něm nebylo řádně odůvodněno nařizování služby přesčas, a věc
vrátil stěžovatelce k dalšímu řízení. Nejinak tomu je i v nyní posuzovaném případě. Za situace,
kdy je skutkový i právní stav věci shodný a stížnostní námitky stěžovatelky obdobné anebo zcela
totožné, Nejvyšší správní soud nemá důvod revidovat právní názor vyjádřený v rozsudku ze dne
26. 9. 2012, č. j. 6 Ads 151/2011 - 126. Nejvyšší správní soud v něm uvedl, že §54 odst. 1
služebního zákona „předpokládá, že k nařízení výkonu služby přesčas lze přistoupit pouze v důležitém zájmu
služby. Tento důležitý zájem služby nelze pak shledat v tom (…), když je dlouhodobý až trvalý nedostatek osob
nahrazován zvýšenými nároky na stávající příslušníky nařizováním služeb přesčas s odkazem na důležitý zájem
služby.“ Nejvyšší správní soud dále konstatoval, že „[u]vedl-li pak krajský soud, že je třeba,
aby žalovaná jednoznačným, průkazným a nezpochybnitelným způsobem prokázala, že služba přesčas není
z jejich strany využívána k jiným účelům a za jiných podmínek, než které připouští platná právní úprava, má to
dopad na případy, kdy jsou uplatňovány nároky vyplývající z nesprávné aplikace §54 odst. 1 služebního zákona,
tak jak je to namítáno žalobcem v tomto případě.“ Tento závěr také nemůže být v rozporu s nálezem
Ústavního soudu ze dne 15. 11. 2011, sp. zn. Pl. ÚS 20/09, jak tvrdí stěžovatelka. Ústavní soud
v tomto nálezu posuzoval toliko ústavnost §112 odst. 2 věty první služebního zákona
a podmínkami, za nichž lze nařídit službu přesčas, se nezabýval.
[9] Kasační námitky stěžovatelky, které jdou nad rámec polemiky s ustálenou judikaturou
Nejvyššího správního soudu ohledně §54 odst. 1 služebního zákona, byly rovněž vypořádány
zdejším soudem, a to například rozsudkem ze dne 23. 5. 2013, č. j. 4 Ads 11/2013 – 41. Nejvyšší
správní soud neshledává žádný důvod se od něj odchýlit ani v nyní posuzované věci a vzhledem
k vyčerpávajícímu odůvodnění citovaného rozsudku na něj plně odkazuje. Na tomto místě
proto jen stručně shrnuje, že nyní posuzovaná věc se netýká samotných úkonů, kterými vedoucí
příslušník v rámci svého oprávnění nařizuje podřízenému příslušníku službu přesčas. Předmětem
posouzení je rozhodnutí vydané v řízení o služebním poměru, ve kterém se rozhodovalo
o materiálním nároku příslušníka vyplývajícím z vykonané služby přesčas. Takové rozhodnutí
správního orgánu nepochybně představuje úkon správního orgánu ve smyslu §65 odst. 1 s. ř. s.,
který podléhá soudnímu přezkumu. Krajský soud tedy neporušil §171 písm. h) služebního
zákona, neboť zrušené rozhodnutí nebylo samotným nařízením služby přesčas. Nelze
ani souhlasit s tvrzením stěžovatelky, že i neoprávněně nařízená služba přesčas je zohledněna
při stanovení základního služebního příjmu příslušníka a za její výkon mu tak nenáleží žádné další
plnění. Stěžovatelka nemožnost přiznat náhradu za neoprávněně nařízenou službu přesčas
dovozuje z §112 odst. 2 věty první a §125 odst. 1 služebního zákona. Tato ustanovení skutečně
nedopadají na případy neoprávněného nařízení služby přesčas do limitu 150 hodin v kalendářním
roce a v důsledku toho ani neupravují nároky příslušníků vyplývající z takového nezákonného
opatření. Služba přesčas nařízená dle §54 odst. 1 služebního zákona představuje výjimečné
opatření a je podmíněna důležitým zájmem služby. Není-li podmínka naplněna, je tato služba
nařízena v rozporu se zákonem. Závěr stěžovatelky, že v případech neoprávněného výkonu
služby v rozsahu do 150 hodin v kalendářním roce příslušníkovi nenáleželo žádné plnění, není
ústavně konformní a odporuje zásadám demokratického právního státu i obecnému principu
spravedlnosti. Z těchto důvodů se jedná o mezeru v zákoně, kterou je třeba na základě analogické
aplikace §125 odst. 1 služebního zákona uzavřít tak, že příslušník má nárok na náhradní volno,
případně na poměrnou část přiznaného základního tarifu, osobního příplatku a zvláštního
příplatku, i za každou hodinu služby přesčas do limitu 150 hodin v kalendářním roce,
která mu byla nařízena v rozporu se zákonem. Důvodnost kasační stížnosti nelze dovodit
ani z toho, že žalobce nenamítal nezákonné nařizování služby přesčas již během svého trvání
svého služebního poměru, ač byl seznámen s důvody nařizování služby přesčas. Lhůta
pro uplatnění peněžitých nároků ze služebního poměru na jednotlivá opětující se plnění totiž činí
dle §207 odst. 2 služebního zákona 3 roky ode dne jejich splatnosti. Jestliže tedy žalobce uplatnil
nárok z nezákonně nařízené služby přesčas během této promlčecí lhůty, nelze takovému postupu
nic vytýkat.
[10] Shodně s krajským soudem lze nyní posuzovanou věc uzavřít tak, že odůvodnění
napadeného rozhodnutí postrádá rozhodný důvod pro v něm učiněný závěr o splnění podmínek
pro nařizování služby přesčas žalobci v rozsahu do 150 hodin v kalendářním roce. Z rozhodnutí
není zjistitelné, kdy konkrétně došlo k výjimečné či nepředvídatelné situaci, která je podmínkou
pro zákonné nařízení služby přesčas dle §54 odst. 1 služebního zákona, a kdy nařizováním služby
přesčas byla řešena neuspokojivá personální situace stěžovatelky. Z toho důvodu nelze zjistit
rozsah náhrady za službu přesčas, na kterou má žalobce právní nárok.
[11] Vzhledem ke všem shora uvedeným skutečnostem dospěl Nejvyšší správní soud k závěru,
že kasační stížnost není důvodná, a proto ji podle §110 odst. 1 věty druhé s. ř. s. zamítl.
[12] O nákladech řízení o kasační stížnosti rozhodl Nejvyšší správní soud podle §60 odst. 1
s. ř. s. ve spojení s §120 s. ř. s., podle něhož má účastník, který měl ve věci plný úspěch, právo
na náhradu nákladů řízení před soudem, které důvodně vynaložil, proti účastníkovi, který ve věci
úspěch neměl. Stěžovatelka nebyla v řízení o kasační stížnosti úspěšná, a proto nemá právo
na náhradu nákladů řízení. Naopak žalobce měl ve věci plný úspěch, proto mu Nejvyšší správní
soud přiznal náhradu nákladů řízení.
[13] Žalobce byl v řízení o kasační stížnosti zastoupen advokátem, proto mu přísluší odměna
podle vyhlášky č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování
právních služeb (advokátní tarif), ve znění pozdějších předpisů, a to za tři úkony právní služby:
převzetí a příprava zastoupení na základě smlouvy o poskytnutí právních služeb [§11 odst. 1
písm. a) advokátního tarifu], porada s klientem přesahující jednu hodinu [§11 odst. 1 písm. c)
advokátního tarifu] a sepsání vyjádření ke kasační stížnosti ze dne 17. 4. 2013 [§11 odst. 1
písm. d) advokátního tarifu]. Odměna za jeden úkon právní služby činí podle §7 bodu 5
advokátního tarifu, aplikovaného na základě §9 odst. 4 písm. d) advokátního tarifu, 3 100 Kč
a podle §13 odst. 3 advokátního tarifu je třeba k ní přičíst 300 Kč na úhradu hotových výdajů
za každý úkon, celkem tedy 900 Kč. Advokát žalobce uvedl, že není plátcem daně z přidané
hodnoty, proto je tato částka konečná. Žalobci se tedy přiznává náhrada nákladů řízení
spočívajících v odměně a hotových výdajích advokáta v celkové výši 10 200 Kč. Přiznanou částku
je stěžovatelka povinna zaplatit v přiměřené třicetidenní lhůtě.
Poučení: Proti tomuto rozsudku ne jsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 27. listopadu 2013
JUDr. Bohuslav Hnízdil
předseda senátu