Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 10.01.2013, sp. zn. 8 Afs 61/2012 - 32 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2013:8.AFS.61.2012:32

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2013:8.AFS.61.2012:32
sp. zn. 8 Afs 61/2012 - 32 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Michala Mazance a soudců Mgr. Davida Hipšra a JUDr. Jana Passera v právní věci žalobce: K. K., zastoupeného JUDr. Zdeňkem Sochorcem, advokátem se sídlem V Teničkách 614, Uherské Hradiště, proti žalovanému: Odvolací finanční ředitelství, se sídlem Masarykova 31, Brno (dříve Finanční ředitelství v Brně, se sídlem nám. Svobody 4, Brno), proti rozhodnutí žalovaného ze dne 19. 11. 2010, čj. 13942/10-1100-700519, o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 31. 7. 2012, čj. 30 Af 14/2011 - 35, o návrhu žalobce na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti, takto: Návrh žalobce na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti se zamítá . Odůvodnění: [1] Finanční úřad v Uherském Hradišti (dále jen „správce daně“) rozhodnutím ze dne 28. 6. 2010, čj. 108691/10/336911705263, dodatečně vyměřil žalobci daň z příjmů fyzických osob za zdaňovací období roku 2006 ve výši 226 898 Kč podle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů a podle §46 odst. 7 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků (dále jen „zákon o správě daní a poplatků“), a sdělil mu penále z dodatečně vyměřené daně ve výši 1344 Kč podle §37b odst. 1 písm. a) téhož zákona. Finanční ředitelství v Brně (dále jen „žalovaný“) rozhodnutím ze dne 19. 11. 2010, čj. 13942/10-1100-700519, zamítlo odvolání žalobce proti tomuto rozhodnutí. [2] Proti rozhodnutí žalovaného podal žalobce žalobu ke Krajskému soudu v Brně (dále jen „krajský soud“). Krajský soud zamítl žalobu rozsudkem ze dne 31. 7. 2012, čj. 30 Af 14/2011 - 35. Napadené rozhodnutí bylo přezkoumatelné a splňovalo i formální náležitosti podle §32 odst. 2 zákona o správě daní a poplatků. Krajský soud dospěl k závěru, že správce daně nebyl nečinný, ani že nedošlo k prekluzi práva vyměřit daň. Postup správce daně v souvislosti s vydáním výzvy k podání dodatečného daňového přiznání i zahájení vytýkacího řízení po podání dodatečného daňového přiznání byly v souladu se zákonem. Soud neshledal ani procesní pochybení správce daně v rozsahu, který by odůvodňoval zrušení rozhodnutí žalovaného. [3] Žalobce (dále jen „stěžovatel“) podal proti rozsudku krajského soudu kasační stížnost, v níž navrhl, aby Nejvyšší správní soud přiznal kasační stížnosti odkladný účinek. Svou žádost odůvodnil tím, že uhrazení částky 226 898 Kč žalovanému by jej přivedlo do velkých existenčních potíží a znamenalo by zánik jeho živnosti. Odkladný účinek podle jeho názoru není v rozporu s veřejným zájmem, neboť toliko odloží vykonatelnost správního rozhodnutí do doby, než bude ve věci vydáno konečné rozhodnutí. Kromě toho správce daně dodatečně doměřenou daň již zajistil zástavním právem k jeho nemovitosti, proto neexistuje riziko, že by daň nebyla uhrazena. [4] Žalovaný uvedl ve vyjádření k návrhu na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti, že nebyly splněny podmínky na přiznání odkladného účinku dle §73 odst. 2 s. ř. s. Nepostačovalo, pokud stěžovatel obecně tvrdil hrozbu nepoměrně větší újmy, než jaká by přiznáním odkladného účinku vznikla jiným osobám. Stěžovatel měl svá tvrzení rozvést, uvést konkrétní údaje o svých majetkových poměrech a předložit důkazní prostředky. Výše částky změny daňové povinnosti neodůvodnila přiznání odkladného účinku kasační stížnosti, protože dodatečně vyměřená daň byla pouze o 6720 Kč vyšší, než jakou tvrdil stěžovatel. Uhrazení tohoto rozdílu nemůže stěžovateli přinést velké existenční potíže. Dále žalovaný poukázal na to, že stěžovatel získal v roce 2006 příjmy z prodeje nemovitostí přesahující částku jednoho a čtvrt milionu korun. Žalovaný navrhl, aby Nejvyšší správní soud nepřiznal kasační stížnosti odkladný účinek. [5] Nejvyšší správní soud při posouzení návrhu na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti vycházel z následujících skutečností, úvah a závěrů. [6] Podle §107 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního (dále jens. ř. s.“), nemá kasační stížnost odkladný účinek. Nejvyšší správní soud jej však může na návrh stěžovatele přiznat; přitom užije přiměřeně §73 odst. 2 až 5 s. ř. s. Možnost přiznání odkladného účinku kasační stížnosti je ve smyslu §73 odst. 2 s. ř. s. podmíněna kumulativním naplněním dvou objektivních podmínek: kasační stížnosti lze přiznat odkladný účinek, jestliže by výkon nebo jiné právní následky rozhodnutí znamenaly pro stěžovatele nepoměrně větší újmu, než jaká přiznáním odkladného účinku může vzniknout jiným osobám, a jestliže to nebude v rozporu s důležitým veřejným zájmem. [7] Břemeno tvrzení i břemeno důkazní ohledně prokázání splnění podmínek pro přiznání odkladného účinku, tj. negativních právních důsledků spjatých se zrušujícím rozhodnutím krajského soudu, nese v dané věci stěžovatel. Hrozbu nepoměrně větší újmy musí jednak dostatečně určitě tvrdit a rovněž náležitě doložit. Nejvyšší správní soud poukazuje na dispoziční zásadu ovládající celé řízení o kasační stížnosti. Kasační soud není povolán k tomu, aby za navrhovatele vlastní vyhledávací činností zjišťoval či dokazoval důvody pro přiznání odkladného účinku kasační stížnosti. Žádost o přiznání odkladného účinku kasační stížnosti proto musí být dostatečně individualizovaná a podepřená konkrétními důkazy (srov. usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 30. 1. 2012, čj. 8 As 65/2011 - 74). [8] Uvedené požadavky stěžovatel v posuzovaném případě nenaplnil. V kasační stížnosti požádal o přiznání odkladného účinku, přičemž pouze obecně poukázal na to, že uhrazení dodatečně vyměřené daně by jej přivedlo do existenčních potíží a vedlo by k zániku jeho živnosti. Z uvedených skutečností a ani z důvodů uvedených v kasační stížnosti nelze dovodit pro stěžovatele hrozbu nepoměrně větší újmy, než jaká může vzniknout přiznáním odkladného účinku jiným osobám. Z tohoto důvodu není naplněna jedna ze dvou kumulativních podmínek stanovených v §73 odst. 2 s. ř. s. a zdejší soud se proto již nezabýval tím, zda by přiznání odkladného účinku bylo v rozporu s důležitým veřejným zájmem. [9] S odkazem na shora uvedené důvody nepřiznal Nejvyšší správní soud kasační stížnosti odkladný účinek. Nejvyšší správní soud uzavírá, že usnesení o přiznání či nepřiznání odkladného účinku kasační stížnosti je svou podstatou rozhodnutím předběžné povahy a nelze z něj nikterak předjímat rozhodnutí o věci samé. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně 10. ledna 2013 JUDr. Michal Mazanec předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:10.01.2013
Číslo jednací:8 Afs 61/2012 - 32
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
nepřiznání odkl. účinku
Účastníci řízení:Odvolací finanční ředitelství
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2013:8.AFS.61.2012:32
Staženo pro jurilogie.cz:18.05.2024