ECLI:CZ:NSS:2014:6.ADS.65.2013:38
sp. zn. 6 Ads 65/2013 - 38
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Elišky Cihlářové
a soudců JUDr. Tomáše Foltase a JUDr. Jaroslava Hubáčka v právní věci žalobce: R. S.,
zastoupený JUDr. Jiřím Cajthamlem, Dr., advokátem, se sídlem Modlanská 20, Teplice, proti
žalované: Česká správa sociálního zabezpečení, se sídlem Křížová 25, Praha 5, v řízení o
kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 3. 7. 2013, č.
j. 78 Ad 13/2012 - 73,
takto:
I. Kasační stížnost se zamítá .
II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení.
III. Odměna advokáta JUDr. Jiřího Cajthamla, Dr., advokáta, se u r č u je částkou
3.146 Kč. Tato částka bude vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu do 60 dnů
od právní moci tohoto rozsudku.
Odůvodnění:
Rozsudkem Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 3. 7. 2013,
č. j. 78 Ad 13/2012 - 73, byla zamítnuta žaloba, kterou se žalobce (dále jen „stěžovatel“) domáhal
zrušení rozhodnutí České správy sociálního zabezpečení (dále jen „ČSSZ“) ze dne 2. 7. 2012,
č. j. 380 826 955/315-EK, kterým byly zamítnuty námitky stěžovatele proti rozhodnutí téhož
správního orgánu ze dne 13. 4. 2012, č. j. 380 826 955/423 o přiznání starobního důchodu
od 1. 5. 2001 ve výši 6.845 Kč měsíčně podle ust. §29 písm. a) zákona č. 155/1995 Sb., ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon o důchodovém pojištění“), a čl. 5 odst. 2 vyhlášky ministra
zahraničních věcí č. 116/1960 Sb., o Dohodě mezi ČSR a SSSR o sociálním zabezpečení (dále jen
„Dohoda“). Krajský soud v odůvodnění rozsudku uvedl, že mezi účastníky řízení nebylo žádného
sporu o tom, že stěžovatel byl na území bývalého Sovětského svazu (konkrétně na území
Kazachstánu) naposledy zaměstnán na oddělení vnitřního hornického transportu jako
strojvedoucí podzemní dopravy. Rozpor mezi nimi se týká výše přiznaného starobního důchodu,
když stěžovatel má za to, že jemu přiznaný starobní důchod neodpovídá starobnímu důchodu,
který by měl být přiznán pracovníku vykonávajícímu práci přes 40 let v hornictví. Krajský soud
dospěl k závěru, že pro výpočet výše starobního důchodu stěžovatele je zásadní čl. 5 odst. 2
Dohody, podle něhož se občanům, kteří přesídlili z území jedné smluvní strany na území druhé
smluvní strany a po přesídlení nepracovali, vyměří důchody a jiné dávky z průměrného měsíčního
výdělku zaměstnanců obdobného oboru a kvalifikace ke dni přiznání důchodu nebo jiné dávky
v zemi, do níž přesídlili. V souladu s judikaturou Nejvyššího správního soudu je pro účely
zjišťování průměrného měsíčního výdělku využíván informační systém Ministerstva práce
a sociálních věcí. Z tohoto systému bylo zjištěno, že průměrný hrubý měsíční výdělek v České
republice v předmětném období v oboru srovnatelném s oborem, ve kterém pracoval stěžovatel
(strojvedoucí podzemní dopravy) činil 15.460 Kč. Po úpravě podle ust. §15 zákona
o důchodovém pojištění pak byl stanoven výpočtový základ ve výši 9.225 Kč. Za předmětnou
dobu pojištění náleží stěžovateli starobní důchod podle ust. §34 zákona o důchodovém pojištění
ve výši 60 % výpočtového základu, tj. 5.535 Kč měsíčně, což je procentní výměra starobního
důchodu ve smyslu ust. §33 odst. 2 citovaného zákona. Spolu se základní výměrou stanovenou
ve smyslu ust. §33 odst. 1 citovaného zákona ve výši 1.310 Kč proto výše starobního důchodu
k datu přiznání, tj. k 1. 5. 2001, činí 6.845 Kč měsíčně. Na základě výše uvedených důvodů dospěl
krajský soud k závěru, že ČSSZ nepochybila, pokud nevyhověla požadavku stěžovatele ohledně
zjištění průměrného výdělku pomocí znaleckého posudku, neboť ve věci si opatřila dostatečný
a přezkoumatelný údaj o průměrném výdělku, který získala z informačního systému Ministerstva
práce a sociálních věcí, z něhož následně prováděla vlastní výpočet stěžovatelova starobního
důchodu. Z téhož důvodu pak i krajský soud ve smyslu ust. §52 odst. 1 s. ř. s. nedoplnil
dokazování znaleckým posudkem za účelem zjištění průměrného výdělku.
Proti tomuto rozsudku podal stěžovatel v zákonné lhůtě kasační stížnost z důvodů
uvedeného v ust. §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. V kasační stížnosti krajskému soudu vytýkal
porušení ust. §77 s. ř. s. a čl. 2, 4 a 5 odst. 2 Dohody. Podle stěžovatele měl krajský soud
připustit navržený důkaz znaleckým posudkem a neměl vycházet z informačního systému
Ministerstva práce a sociálních věcí. Dále stěžovatel vyslovil nesouhlas s krajským soudem,
že informační systém, ze kterého bylo zjištěno, že průměrný hrubý měsíční výdělek v roce 2001
v oboru strojvedoucí podzemní dopravy v šachtě činil 15.460 Kč, přinesl přesnou a objektivní
informaci o výši průměrného měsíčního výdělku. Tuto pochybnost akcentuje i to, že v řízení
vedeném u Krajského soudu v Ústí nad Labem pod sp. zn. 78 Ad 6/2013, jehož účastnicí byla
stěžovatelova manželka, bylo z téhož informačního systému zjištěno, že v oboru mechanik,
opravář těžebních, stavebních, zemních strojů a zařízení činil průměrný hrubý měsíční výdělek
v roce 1999 17.720 Kč. Stěžovatel dále poukázal na účel Dohody s tím, že nelze souhlasit s ČSSZ
a krajským soudem, že není možno nárokovat výhody, které náleží za výkon zaměstnání
v preferované pracovní kategorii – práce v hornictví se stálým pracovištěm pod zemí. Na základě
výše uvedeného stěžovatel navrhl zrušení rozsudku krajského soudu a vrácení věci k dalšímu
řízení.
ČSSZ ve vyjádření ke kasační stížnosti vyslovila souhlas se závěry krajského soudu. Podle
jejího názoru bylo třeba při stanovení důchodu vycházet z údajů sdělených Ministerstvem práce
a sociálních věcí, o jejichž správnosti není důvodu pochybovat. Proto navrhla, aby kasační
stížnost byla zamítnuta.
Stěžovatel v replice na vyjádření ČSSZ uvedl, že i když je o důchodech rozhodováno
ve správním řízení, jde o spor mezi občanem a státem s prvky civilního práva. Formální
posuzování postupu orgánu státu, omezené jen na správnost aplikace právních předpisů, je
na místě jen v případě, že právní předpisy otázku řeší. Při absenci takové právní úpravy by
i ve správním soudnictví mělo být umožněno v odůvodněných případech provedení důkazu,
který by mohl vést k objektivnímu zjištění rozhodné skutečnosti, a to zejména proto,
že v předcházejícím správním řízení rozhoduje o právech a povinnostech žadatele o starobní
důchod jedna z potencionálně sporných stran. Jen tak je podle stěžovatele možné garantovat jeho
ústavní právo na spravedlivý proces.
Nejvyšší správní soud přezkoumal napadený rozsudek v souladu s ust. §109 odst. 3
a 4 s. ř. s., vázán rozsahem a důvody, které uplatnil stěžovatel v podané kasační stížnosti, a přitom
neshledal vady uvedené v odstavci 4, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti.
Podle ust. §77 odst. 2 s. ř. s. může soud v rámci dokazování zopakovat nebo doplnit
důkazy provedené správním orgánem, neupraví-li zvláštní zákon rozsah a způsob dokazování
jinak. Soud jím provedené důkazy hodnotí jednotlivě i v jejich souhrnu i s důkazy provedenými
v řízení před správním orgánem a ve svém rozhodnutí vyjde ze skutkového a právního stavu
takto zjištěného.
Podle konstantní judikatury Nejvyššího správního soudu k citovanému ustanovení není
povinností soudu provést jakýkoliv důkaz navržený účastníkem řízní. Rozsah případného
doplnění dokazování soud zváží tak, aby nenahrazoval činnost správního orgánu
(viz např. rozsudky ze dne 26. 11. 2008, č. j. 8 As 47/2005 – 104, ze dne 30. 5. 2013,
č. j. 2 Afs 32/2012 – 33, či ze dne 27. 11. 2013, č. j. 8 As 9/2013 – 30, dostupné
na www.nssoud.cz).
Ze správního spisu vyplynulo, že ČSSZ ke skutkovým závěrům dospěla na základě
vyjádření Ministerstva práce a sociálních věcí ze dne 8. 3. 2012, č. j. 2012/18910-313, které na její
žádost poskytlo údaj o průměrném hrubém měsíčním výdělku v České republice k datu přiznání
starobního důchodu stěžovateli v oboru strojvedoucí dopravy v šachtě, který byl čerpán
z informačního systému o průměrném výdělku, jenž byl zřízen podle zákona č. 89/1995 Sb.,
o státní statistické službě, ve znění pozdějších předpisů. Tento podklad pro rozhodnutí si ČSSZ
vyžádala na základě čl. 5 odst. 2 Dohody, podle níž se občanům, kteří přesídlili z území jedné
smluvní strany na území druhé smluvní strany a po přesídlení nepracovali, vyměří důchody a jiné
dávky z průměrného měsíčního výdělku zaměstnanců obdobného oboru a kvalifikace ke dni
přiznání důchodu nebo jiné dávky v zemi, do níž přesídlili.
Takový postup je zcela v souladu s judikaturou Nejvyššího správního soudu. V této
souvislosti lze poukázat na rozsudek ze dne 15. 2. 2012, č. j. 3 Ads 171/2011 – 78, v němž
se uvádí, že „Pro výpočet výše starobního důchodu stěžovatele je zásadní ustanovení článku 5 odst. 2 Dohody,
podle něhož se občanům, kteří přesídlili z území jedné smluvní strany na území druhé smluvní strany
a po přesídlení nepracovali, vyměří důchody a jiné dávky z průměrného měsíčního výdělku zaměstnanců obdobného
oboru a kvalifikace ke dni přiznání důchodu nebo jiné dávky v zemi, do níž přesídlili. K tomuto ustanovení nebyl
v rámci Protokolu k Dohodě připojen žádný dodatek, který by je podrobněji upravoval, po celou dobu platnosti
Dohody nebyl přijat ani žádný jiný obecně závazný předpis, který by stanovil, jak v těchto případech postupovat.
Posuzování této otázky tedy bylo vždy výhradně věcí úvahy nositele sociálního zabezpečení (pojištění) v návaznosti
na metodiku jeho nadřízeného orgánu – Ministerstva práce a sociálních věcí. Pro účely zjišťování průměrného
měsíčního výdělku je tedy nositelem pojištění využíván zmiňovaný informační systém Ministerstva práce a sociálních
věcí.“
Lze tedy souhlasit s krajským soudem, že údaj o průměrném hrubém měsíčním výdělku
v České republice získaný z informačního systému Ministerstva práce a sociálních věcí mohl
sloužit jako podklad pro rozhodnutí ČSSZ. Ostatně stěžovatel ani ve správním, ani v soudním
řízení nepředložil žádný důkaz, který by správnost údajů obsažených v citovaném informačním
systému zpochybňoval. Nelze odhlédnout ani od toho, že ze správního spisu vyplývá,
že Ministerstvo práce a sociálních věcí informaci o průměrném výdělku v předmětném oboru
poskytlo již v roce 2008 (viz vyjádření ze dne 2. 10. 2008, č. j. 2008/64684-432), přičemž uvedená
částka se shoduje s částkou sdělenou ve vyjádření ze dne 8. 3. 2012, č. j. 2012/18910-313,
o které se opírá napadené správní rozhodnutí.
Pokud stěžovatel poukazoval na řízení vedené s jeho manželkou u Krajského soudu
v Ústí nad Labem pod sp. zn. 78 Ad 6/2013, resp. na průměrný hrubý měsíční výdělek v oboru
mechanik, opravář těžebních, stavebních, zemních strojů a zařízení, je třeba uvést, že v dané věci
Nejvyšší správní soud posuzuje zákonnost rozhodnutí vztahujícího se ke stěžovateli, nikoliv
k jiné osobě. Navíc stěžovatelem uváděný obor se liší od oboru stěžovatele, neboť stěžovatel
nevykonával práci v oboru mechanik či opravář, ale při obsluze strojů, a jeho odměňování proto
mohlo být značně odlišné. Ostatně to nepřímo vyplývá i z vyjádření Ministerstva práce
a sociálních věcí, resp. rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem ze dne 10. 7. 2013,
č. j. 78 Ad 6/2013 – 50, který je znám Nejvyššímu správnímu soudu z jeho úřední činnosti,
v němž se uvádí, že „Ministerstvo práce a sociálních věcí České správě sociálního zabezpečení v odpovědi
ze dne 4. 10. 2012, č. j. 2012/78198-313, sdělilo, že průměrný hrubý měsíční výdělek v České republice
za období 1. a 3. čtvrtletí roku 1999 v oboru mechanik, opravář těžebních, stavebních, zemních strojů a zařízení
(KZAM-R 72354) činil 17.720,-Kč, a v oboru obsluha zemních a příbuzných strojů (KZAM-R 72354), činil
13.410,-Kč.“ Z tohoto rozsudku je tedy zřejmé, že činnost spočívající v obsluze strojů (jejich
řízení) byla méně honorována než jejich opravování (seřizování). Stěžovatel přitom vykonával
činnost spočívající v obsluze, resp. řízení strojů (strojvedoucí).
Nejvyšší správní soud tedy považuje provedené dokazování za dostatečné pro zjištění
skutkového stavu. Podle Nejvyššího správního soudu krajský soud postupoval zcela v souladu
s právní úpravou, resp. judikaturou.
Nejvyšší správní soud se rovněž ztotožňuje s krajským soudem v tom, že pro věc je
nepodstatné, že stěžovatel na území bývalého Sovětského svazu pracoval v hornictví. Stěžovatel
totiž na území České republiky nevykonával činnost v preferované pracovní kategorii, a tudíž
nemůže nárokovat výhody, které plynou z výkonu zaměstnání v takovém zaměstnání. Tento
výklad není v rozporu ani s Dohodou, neboť ta na takovou situaci nepamatuje.
Ve vztahu k podstatě dané věci je třeba doplnit ve shodě s rozsudkem Nejvyššího
správního soudu ze dne 15. 2. 2012, č. j. 3 Ads 171/2011 – 78, i to, že Dohoda byla uzavřena
v roce 1959 a účinnosti nabyla dne 1. 7. 1960. Jednalo se typově o teritoriální smlouvu, u níž
se v oblasti důchodového zabezpečení uplatňuje pravidlo, podle něhož hodnocení dob
zaměstnání pro posouzení důchodových nároků a vyplácení důchodů je prováděno vždy pouze
jednou z institucí sociálního zabezpečení smluvních států podle aktuálního bydliště žadatele
o důchod či poživatele důchodu. Dohoda byla uzavřena za účinnosti zákona č. 55/1956 Sb.
o sociálním zabezpečení, a tomu pak odpovídala i právní úprava jednotlivých institutů
ve smlouvě ohledně posouzení nároku na dávku a stanovení její výše. Dohoda se postupem času
v důsledku společenských, politických i právních změn po roce 1989 stala anachronickou, její
aplikace byla čím dál tím obtížnější a až na samou hranici použitelnosti se dostala po nabytí
účinnosti zákona č. 155/1995 Sb., kterým byl v České republice dokončen přechod ze systému
důchodového zabezpečení na systém důchodového pojištění. V této souvislosti lze poukázat
na výkladové potíže s pojmem přesídlení podle čl. 7 Dohody, požadavek na souhlas smluvních
stran podle bodu II. Protokolu, problémy s určením metody stanovení průměrného měsíčního
výdělku podle čl. 5 odst. 2 v případech, kdy důchodce po přesídlení pracoval a tato doba by proto
na rozdíl od dřívější úpravy spadala do rozhodného období podle ust. §18 citovaného zákona,
případně též problém vylučování dob z rozhodného období pro stanovení tohoto výdělku, byly-li
získány na území druhého smluvního státu. To vše, spolu s dalšími skutečnostmi, pak vedlo
k vypovězení Dohody českou stranou, aniž však byla tato smlouva nahrazena jinou. Po zániku
Dohody není Česká republika účastníkem žádné smlouvy o sociálním zabezpečení, která by byla
koncipována výhradně na teritoriálním principu. Ze smluv smíšeného typu stojí za zmínku
Smlouva mezi Českou republikou a Ukrajinou o sociálním zabezpečení, která ve vztazích mezi
oběma státy nahradila právě Dohodu, a kde se v návaznosti na to promítl teritoriální princip
do hodnocení získaných dob pojištění podle přechodného ustanovení čl. 39 odst. 4 Smlouvy.
V této souvislosti je třeba doplnit i to, že ČSSZ vydala napadené rozhodnutí o nároku stěžovatele
na starobní důchod s použitím Dohody v době, kdy tato již nebyla součástí právního řádu České
republiky (dne 2. 7. 2012) a kdy zároveň neexistovalo žádné ustanovení smlouvy ji nahrazující či
jiného právního předpisu, který by tuto Dohodu učinil i po ukončení její platnosti použitelnou, či
které by danou problematiku upravovalo shodně. Dále je třeba uvést, že od 1. 1. 1996 (s účinností
zákona č. 155/1995 Sb.) jsou v České republice přiznávány důchodové dávky téměř v plném
rozsahu na pojistném principu. Vznik nároku na dávku i výše dávky jsou tak závislé na získané
době pojištění a výši příjmů, z nichž bylo do systému důchodového pojištění České republiky
odvedeno tomu odpovídající pojistné. Stěžovatel v daném případě ovšem na území České
republiky po přesídlení nepracoval a do systému důchodového pojištění neodvedl žádné pojistné.
Druhou smluvní stranou přitom nejsou, a ani v minulosti nebyly, do systému důchodového
pojištění České republiky v rámci provádění Dohody refundovány za zápočet dob zaměstnání
žádné finanční prostředky.
Nejvyšší správní soud neposoudil jako důvodné ani stížní námitky ohledně porušení
práva na spravedlivý proces. Spravedlivý proces představuje základní právo každého jednotlivce,
aby jeho věc byla projednána v procesu, který splňuje zákonná a ústavní pravidla spravedlnosti
a dále představuje právo na spravedlivé rozhodnutí, které by z takového procesu mělo vzejít.
Podle Nejvyššího správního soudu bylo takovým způsobem postupováno. Podrobněji viz výše.
Z výše uvedených důvodů není kasační stížnost důvodná, a proto ji Nejvyšší správní soud
podle ust. §110 odst. 1 poslední věta s. ř. s. zamítl. O kasační stížnosti rozhodl bez jednání,
protože mu takový postup umožňuje ust. §109 odst. 2 s. ř. s.
Výrok o náhradě nákladů řízení se opírá o ust. §60 odst. 1 a 2 ve spojení s §120 s. ř. s.
Stěžovatel v řízení úspěch neměl, a proto mu právo na náhradu nákladů řízení nenáleží a ČSSZ
nemá právo na náhradu nákladů řízení na základě ust. §60 odst. 2 s. ř. s.
Stěžovateli byl pro řízení o kasační stížnosti ustanoven advokát a v takovém případě platí
hotové výdaje zástupce a odměnu za zastupování stát (§35 odst. 8 s. ř. s.). Náklady řízení
sestávají z odměny advokáta za dva úkony právní služby (dvě písemná podání ve věci samé)
ve výši 2 x 1.000 Kč podle ust. §7, §9 odst. 2, §11 odst. 1 písm. d) vyhlášky č. 177/1996 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů a náhrady hotových výdajů ve výši 2 x 300 Kč podle ust. §13
odst. 3 citované vyhlášky. Protože advokát je plátcem daně z přidané hodnoty, zvyšuje se jeho
odměna o částku odpovídající této dani, kterou je povinen odvést podle zákona č. 235/2004 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů, tj. o 546 Kč. Celková částka odměny proto činí 3.146 Kč.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně 2. května 2014
JUDr. Eliška Cihlářová
předsedkyně senátu