ECLI:CZ:NSS:2014:VOL.3.2014:5
sp. zn. Vol 3/2014 - 5
USNESENÍ
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Vojtěcha Šimíčka
a soudců JUDr. Josefa Baxy, JUDr. Radana Malíka, JUDr. Jana Passera, JUDr. Petra Průchy,
JUDr. Miloslava Výborného a Mgr. Daniely Zemanové v právní věci navrhovatelky: L. S. S.,
proti odpůrci: Státní volební komise, se sídlem nám. Hrdinů 3/1634, Praha 4, o návrhu „na
neumožnění práva volit ve volbách do Evropského parlamentu konaných ve dnech 23. 5. a 24. 5.
2014“,
takto:
I. Návrh se odmítá.
II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění:
Návrhem doručeným Nejvyššímu správnímu soudu dne 27. 5. 2014 se navrhovatelka
domáhá, aby Nejvyšší správní soud rozhodl, že volby do Evropského parlamentu konané
ve dnech 23. 5. 2014 a 24. 5. 2014 jsou neplatné. Svůj návrh odůvodnila tím, že jí postupem
pracovnice ohlašovny Městského úřadu Hranice nebylo umožněno právo volit vybraného
kandidáta.
Podle §90 odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „s. ř. s.“), se může za podmínek stanovených zvláštními zákony občan,
politická strana nebo nezávislý kandidát anebo sdružení nezávislých kandidátů a sdružení
politických stran nebo politických hnutí a nezávislých kandidátů návrhem domáhat rozhodnutí
soudu o neplatnosti voleb nebo neplatnosti hlasování anebo neplatnosti volby kandidáta.
Tímto zvláštním zákonem je zákon č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu
a o změně některých zákonů, podle jehož §57 odst. 1 se může podáním návrhu na neplatnost
volby kandidáta domáhat ochrany u soudu podle zvláštního právního předpisu každý volič
zapsaný do seznamu voličů pro volby do Evropského parlamentu nebo do výpisu z něj a každá
politická strana, politické hnutí nebo koalice, jejichž kandidátní listina byla pro volby
do Evropského parlamentu na území České republiky zaregistrována, přičemž návrh je třeba
podat nejpozději 10 dnů po vyhlášení výsledků voleb Státní volební komisí.
Podání navrhovatelky by podle obsahu bylo možno posoudit jako návrh na neplatnost
volby kandidáta, avšak v dané věci nejde o návrh, který je věcně projednatelný,
neboť takový návrh lze totiž podat do deseti dnů po vyhlášení výsledků voleb Státní volební
komisí (§57 odst. 1, věta druhá, zákona č. 62/2003 Sb.). Výsledky voleb do Evropského
parlamentu vyhlásila Státní volební komise dne 27. 5. 2014, lhůta k podání návrhu počala běžet
následující den, tedy 28. 5. 2014. Návrh doručený Nejvyššímu správnímu soudu dne 27. 5. 2014
byl podán dříve, než byl vyhlášen výsledek voleb, který je návrhem zpochybňován, a tedy dříve,
než vůbec lhůta k podání návrhu začala běžet; jde tedy o návrh předčasný.
Z uvedených důvodů Nejvyšší správní soud podaný návrh jako předčasný odmítl
[§46 odst. 1 písm. b) s. ř. s.].
Podle ustanovení §93 odst. 4 s. ř. s. nemá žádný z účastníků právo na náhradu nákladů
řízení.
Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 11. června 2014
JUDr. Vojtěch Šimíček
předseda senátu