Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 11.06.2014, sp. zn. Vol 3/2014 - 5 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2014:VOL.3.2014:5

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2014:VOL.3.2014:5
sp. zn. Vol 3/2014 - 5 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Vojtěcha Šimíčka a soudců JUDr. Josefa Baxy, JUDr. Radana Malíka, JUDr. Jana Passera, JUDr. Petra Průchy, JUDr. Miloslava Výborného a Mgr. Daniely Zemanové v právní věci navrhovatelky: L. S. S., proti odpůrci: Státní volební komise, se sídlem nám. Hrdinů 3/1634, Praha 4, o návrhu „na neumožnění práva volit ve volbách do Evropského parlamentu konaných ve dnech 23. 5. a 24. 5. 2014“, takto: I. Návrh se odmítá. II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: Návrhem doručeným Nejvyššímu správnímu soudu dne 27. 5. 2014 se navrhovatelka domáhá, aby Nejvyšší správní soud rozhodl, že volby do Evropského parlamentu konané ve dnech 23. 5. 2014 a 24. 5. 2014 jsou neplatné. Svůj návrh odůvodnila tím, že jí postupem pracovnice ohlašovny Městského úřadu Hranice nebylo umožněno právo volit vybraného kandidáta. Podle §90 odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“), se může za podmínek stanovených zvláštními zákony občan, politická strana nebo nezávislý kandidát anebo sdružení nezávislých kandidátů a sdružení politických stran nebo politických hnutí a nezávislých kandidátů návrhem domáhat rozhodnutí soudu o neplatnosti voleb nebo neplatnosti hlasování anebo neplatnosti volby kandidáta. Tímto zvláštním zákonem je zákon č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů, podle jehož §57 odst. 1 se může podáním návrhu na neplatnost volby kandidáta domáhat ochrany u soudu podle zvláštního právního předpisu každý volič zapsaný do seznamu voličů pro volby do Evropského parlamentu nebo do výpisu z něj a každá politická strana, politické hnutí nebo koalice, jejichž kandidátní listina byla pro volby do Evropského parlamentu na území České republiky zaregistrována, přičemž návrh je třeba podat nejpozději 10 dnů po vyhlášení výsledků voleb Státní volební komisí. Podání navrhovatelky by podle obsahu bylo možno posoudit jako návrh na neplatnost volby kandidáta, avšak v dané věci nejde o návrh, který je věcně projednatelný, neboť takový návrh lze totiž podat do deseti dnů po vyhlášení výsledků voleb Státní volební komisí (§57 odst. 1, věta druhá, zákona č. 62/2003 Sb.). Výsledky voleb do Evropského parlamentu vyhlásila Státní volební komise dne 27. 5. 2014, lhůta k podání návrhu počala běžet následující den, tedy 28. 5. 2014. Návrh doručený Nejvyššímu správnímu soudu dne 27. 5. 2014 byl podán dříve, než byl vyhlášen výsledek voleb, který je návrhem zpochybňován, a tedy dříve, než vůbec lhůta k podání návrhu začala běžet; jde tedy o návrh předčasný. Z uvedených důvodů Nejvyšší správní soud podaný návrh jako předčasný odmítl [§46 odst. 1 písm. b) s. ř. s.]. Podle ustanovení §93 odst. 4 s. ř. s. nemá žádný z účastníků právo na náhradu nákladů řízení. Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 11. června 2014 JUDr. Vojtěch Šimíček předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:11.06.2014
Číslo jednací:Vol 3/2014 - 5
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra, Státní volební komise
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2014:VOL.3.2014:5
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024