ECLI:CZ:NSS:2015:4.AS.1.2015:33
sp. zn. 4 As 1/2015 - 33
USNESENÍ
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedkyně JUDr. Dagmar
Nygrínové a soudců JUDr. Jiřího Pally a Mgr. Aleše Roztočila v právní věci žalobce: Ing. J. Ř.,
zast. JUDr. Ing. Milanem Mlezivou, advokátem, se sídlem Skrétova 48, Plzeň, proti žalovanému:
Národní bezpečnostní úřad, se sídlem Na Popelce 2/16, Praha 5, o žalobě proti rozhodnutí
ředitele Národního bezpečnostního úřadu ze dne 8. 8. 2011, čj: 183/2011-NBÚ/07-OP, v řízení
o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 28. 11. 2014, č. j. 11
A 274/2011 - 35,
takto:
Věc se p o s t u p u je rozšířenému senátu.
Odůvodnění:
I. Dosavadní průběh řízení a obsah kasační stížnosti
[1] Rozhodnutím ze dne 8. 8. 2011, č. j: 183/2011-NBÚ/07-OP (dále též „napadené
rozhodnutí“), ředitel žalovaného zamítl rozklad žalobce proti rozhodnutí orgánu prvního stupně
ze dne 3. 5. 2011, č. j. 40182/2011-NBÚ/P, o nevydání osvědčení fyzické osoby pro stupeň
utajení „Přísně tajné“. V odůvodnění napadeného rozhodnutí žalovaný uvedl, že řízení bylo
zahájeno k žádosti žalobce o vydání osvědčení fyzické osoby pro stupeň utajení „Přísně tajné“,
ze dne 13. 4. 2010, přičemž v jeho průběhu sdělila zpravodajská služba výsledky svého šetření
podle ustanovení §107 odst. 3 zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací
a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně
utajovaných informací“), podle nichž vyšly najevo skutečnosti nasvědčující výskytu chování
žalobce, které může mít vliv na jeho důvěryhodnost a ovlivnitelnost a tím i jeho schopnost
utajovat informace. Další doplňkové informace obdobného závěru byly zpravodajskou službou
uvedeny ve sdělení ze dne 9. 3. 2011. Protože tyto zprávy jsou vedeny ve stupni utajení
„Důvěrné“, nemohl být jejich obsah v rozhodnutí orgánu prvního stupně blíže uveden. Správní
orgán prvního stupně po provedeném řízení dospěl k závěru, že u žalobce existuje bezpečnostní
riziko podle §14 odst. 3 písm. d) zákona o ochraně utajovaných informací, neboť bylo zjištěno
„udržování nestandardních vztahů s třetími osobami, které je nepřijatelné vzhledem k pracovní činnosti žalobce,
a současně ve vyjádření účastníka řízení k těmto jevům, které sdělil při pohovoru.“ Bezpečnostní riziko je dále
zvýšeno vyjádřením žalobce při pohovoru ohledně nestandardních a neobvyklých jevů
v souvislosti s jeho pracovní činností, které lze s ohledem na zjištění zpravodajské služby
hodnotit jako účelové. Ředitel žalovaného k rozkladu žalobce uvedl, že po seznámení
se s případem má za to, že byly zjištěny podstatné skutečnosti odůvodňující bezpečnostní riziko
u žalobce, které je doloženo v utajovaných sděleních zpravodajské služby, avšak které žalovaný
nemůže vzhledem k charakteru řízení a předmětným informacím blíže specifikovat.
K nemožnosti žalobce seznámit se se zprávami zpravodajské služby žalovaný vysvětlil, že tato
sdělení plně podporují výše uvedené závěry a že zpravodajské služby poskytují pouze „výsledky
šetření“, nikoli spisový materiál. U informací tohoto charakteru přitom žalovaný presumuje jejich
správnost. Skutečnost, že žalobce nebyl a nemohl být s těmito zprávami seznámen, vyplývá
z povahy věci a z příslušné právní úpravy, přičemž takový postup byl aprobován i Nejvyšším
správním soudem. Odchylky v případě bezpečnostního řízení jsou tak plně odůvodněny jeho
zvláštní povahou v případě přístupu k utajovaným informacím, v němž se jedná o právní vztah
založený nikoliv na nároku, ale na právu státu takový přístup umožnit pouze osobám, u nichž
je bez jakýchkoli pochybností dána záruka, že budou schopny plnit všechny povinnosti na úseku
ochrany utajovaných informací. Žalovaný souhlasil pouze s námitkou žalobce, že správní orgán
prvního stupně jej ve svém rozhodnutí neprávem označil jako osobu „do jisté míry závislou
na nestandardním chování“, avšak ani toto ne zcela odpovídající konstatování nemohlo podle
žalovaného odůvodnit změnu výroku rozhodnutí o nevydání osvědčení. Skutečnost, že žalobce
byl svým zaměstnavatelem po pracovní stránce kladně hodnocen, nemohla ovlivnit zjištění
zpravodajské služby, na jejichž základě bylo u žalobce shledáno bezpečnostní riziko. Vzhledem
k tomu, že jako bezpečnostní riziko nebylo shledáno žalobcovo obchodování s cennými papíry,
nevyjadřoval se žalovaný k námitkám týkajícím se tohoto jednání.
[2] Proti napadenému rozhodnutí se žalobce bránil žalobou ze dne 1. 9. 2011, v níž tvrdil,
že v rámci bezpečnostního řízení poskytl žalovanému náležitou součinnost a doložil všechny
příslušné dokumenty. Nemohl se však ztotožnit s názorem žalovaného, že nelze konkretizovat
důvody, na jejichž základě mu nebylo vydáno osvědčení se závěrem, že u něj existuje
bezpečnostní riziko dle §14 odst. 3 písm. d) zákona o ochraně utajovaných informací. Žalovaný
totiž vycházel pouze z písemných zpráv příslušné zpravodajské služby ze dne 1. 2. 2011 a ze dne
9. 3. 2011, aniž by je podrobil vlastnímu přezkumu. Žalobci přitom ani neumožnil se s nimi
seznámit a brojit proti jejich obsahu. Tímto postupem jej poškodil na jeho ústavních právech,
zejména podle čl. 26 odst. 1, a2 a čl. 36 odst. 2 Listiny základních práv a svobod. V důsledku toho
nelze ani posoudit, zda existuje nějaké bezpečnostní riziko na jeho straně či nikoli. Poukázal dále
na to, že v armádě slouží téměř 31 let, po celou dobu byl držitelem různých osvědčení, na jejichž
základě měl možnost seznámit se s utajovanými informacemi nejvyššího stupně; po celou dobu
neměl žádný bezpečnostní incident a není mu známo, že by byl vyšetřován policejními orgány
nebo zpravodajskými službami v souvislosti s porušováním bezpečnostních pravidel. Žalovaný
i s ohledem na tyto skutečnosti měl provést daleko rozsáhlejší důkazní řízení nutné pro objektivní
rozhodnutí v rámci bezpečnostního řízení. Žalobce proto navrhoval, aby soud napadené
rozhodnutí zrušil a věc vrátil žalovanému k dalšímu řízení.
[3] Žalovaný se k žalobě vyjádřil v podání ze dne 12. 12. 2011, v němž zdůraznil smysl
předmětného bezpečnostního řízení a zopakoval, že v jeho průběhu shromáždil informace
především od příslušné zpravodajské služby nasvědčující výskytu chování u žalobce, které může
ovlivnit jeho schopnost utajovat informace, což žalovaný vyhodnotil jako bezpečnostní riziko
dle §14 odst. 3 písm. d) zákona o ochraně utajovaných informací. K námitkám žalobce ohledně
nemožnosti seznámit se se zprávami příslušné zpravodajské služby žalovaný uvedl, že žalobce
opakuje to, co již uváděl ve svém rozkladu, přičemž tuto problematiku žalovaný náležitě posoudil
a vysvětlil v napadeném rozhodnutí. S ohledem na charakter bezpečnostního řízení a dotčené
zájmy státu nemohl v souladu s judikaturou Nejvyššího správního soudu garantovat žalobci
všechna procesní práva, nicméně ta jsou podle jeho názoru zajištěna možností přezkumu
rozhodnutí nezávislým soudem. Žalovaný proto navrhoval, aby městský soud žalobu jako
nedůvodnou zamítl.
[4] Městský soud v Praze rozsudkem ze dne 28. 11. 2014, č. j. 11 A 274/2011 - 35, žalobu
jako nedůvodnou zamítl. Ze spisového materiálu zjistil, že žalobci nebylo vydáno požadované
osvědčení proto, že u něho bylo shledáno bezpečnostní riziko podle §14 odst. 3 písm. d) zákona
o ochraně utajovaných informací, které podle citovaného předpisu brání vydání osvědčení, o něž
žalobce žádal. Zdůraznil, že řízení o bezpečnostní prověrce je v souladu s judikaturou Nejvyššího
správního soudu specifické, v jeho rámci nelze garantovat všechna procesní práva účastníka
řízení s ohledem na předmět tohoto řízení. Není přitom pravdou, že by se žalovaný obsahem
zpráv zpravodajské služby nezabýval, neboť z odůvodnění obou rozhodnutí vyplývá pravý opak.
Nadto žalovaný nebyl oprávněn přezkoumávat obsah zpráv, jak požaduje žalobce, nýbrž
měl pouze vyhodnotit jejich obsah a učinit příslušný závěr o tom, zda je či není dáno
bezpečnostní riziko na straně žadatele o vydání osvědčení. Skutečnost, že se žalobce nemohl
s těmi zprávami seznámit, vyplývá z povahy věci a z povahy předmětného řízení.
[5] Podle závěru soudu by bylo zcela proti smyslu zákona, pokud by účastníkovi řízení, který
teprve žádá o vydání osvědčení, bylo umožněno seznámit se s listinami, které určitý stupeň
utajení již požívají. Závěr o existenci bezpečnostního rizika byl učiněn žalovaným správním
orgánem, přičemž ten se opírá o skutečnosti, které podléhají určitému stupni utajení, proto
je nelze žalobci sdělit. Je rovněž v souladu se zákonem, pokud tyto skutečnosti nebyly
žalobci sděleny ani v odůvodnění napadeného rozhodnutí, neboť tím by byl ohrožen zájem státu,
např. efektivita práce zpravodajských služeb či policejních složek. Nebylo přitom zasaženo
ani do práv žalobce dle čl. 26 odst. 1 Listiny základních práv a svobod tím, že mu nebyly
sděleny důvody rozhodnutí, neboť podle odst. 2 tohoto článku může zákon stanovit podmínky
a omezení pro výkon určitých povolání nebo činností. Žalobce si zvolil činnost, která podle
zákona vyžaduje, aby disponoval příslušným oprávněním, což je v souladu s čl. 26 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod. Žalobci tedy nebylo bráněno ve výběru povolání, musí však splňovat
podmínky, které zákon pro takovou činnost stanoví. K porušení čl. 36 odst. 2 Listiny základních
práv rovněž nedošlo, neboť žalobce měl možnost obrátit se s žádostí o přezkoumání věci
na nezávislý soud, což učinil.
[6] Skutečnost, že žalobce sloužil v armádě téměř 31 let, není pro posouzení věci podle
městského soudu relevantní, neboť nedokládá splnění podmínek dle zákona o ochraně
utajovaných informací. Městský soud v neposlední řadě nezjistil pochybení žalovaného v tom,
že by prováděl nedostatečné dokazování, neboť předmětné zprávy zpravodajské služby byly
konkrétní a představovaly dostatečný podklad pro závěr o existenci bezpečnostního rizika
na straně žalobce. Žalobce ostatně ani neuvádí žádné konkrétní důkazy, které by podle jeho
názoru měly tento závěr vyvrátit. Žalovaný přitom prováděl i další dokazování stran osobních
a majetkových poměrů žalobce. Proto lze v obecné rovině konstatovat, že samotné řízení
se neomezilo pouze na uvedené zprávy zpravodajských služeb. Důvodem pro nevydání osvědčení
byl však především obsah zpráv zpravodajských služeb, je proto podle soudu logické,
že negativní výrok je odůvodněn zejména odkazem na uvedené zprávy. Specifičnost správního
řízení, které odůvodňuje omezení procesních práv žalobce, je vykompenzována tím, že správní
soud má plný přístup k podkladům rozhodnutí, které jsou součástí správního spisu, s jejichž
obsahem se městský soud seznámil. V souladu se získanými poznatky soud přezkoumával postup
a důvody pro nevydání osvědčení v úplnosti i nad rámec uplatněných námitek, přičemž
po posouzení obsahu utajovaných zpráv dospěl k závěru, že tvoří dostatečný podklad pro závěr
uvedený v napadeném rozhodnutí žalovaného.
[7] Proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 28. 11. 2014, č. j. 11 A 274/2011 - 35,
se žalobce (dále též „stěžovatel“) bránil kasační stížností ze dne 10. 12. 2014. V doplnění kasační
stížnosti ze dne 9. 1. 2014 uvedl, že rozsudek napadá z důvodů uvedených v ustanovení §103
odst. 1 písm. a), b) a d) zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů
(dále jen „s. ř. s.“). Stěžovatel nesouhlasil s názorem městského soudu, že nelze konkretizovat
důvody, na jejichž základě mu nebylo vydáno osvědčení, ani se závěrem, že u něj existuje
bezpečnostní riziko podle §14 odst. 3 písm. d) zákona o ochraně utajovaných informací.
Žalovaný sice vycházel ze zpráv zpravodajské služby, ale nepodrobil je vlastnímu přezkumu
a stěžovateli nebylo umožněno se k nim vyjádřit. Tímto postupem, který městský soud aproboval,
bylo zasaženo do jeho ústavních práv dle čl. 26 odst. 1, 2 a čl. 36 odst. 2 Listiny základních práv
a svobod, neboť nikým nebylo objektivně posouzeno, zda u stěžovatele existuje nějaké
bezpečnostní riziko. Samotný stěžovatel si žádného takového rizika není vědom, a to zvláště
s ohledem na řádný výkon služby a bezproblémové pracovní chování. Stěžovatel přitom
byl připraven na konfrontaci s obsahem zpráv zpravodajských služeb, což mu nebylo umožněno.
Z rozsudku městského soudu nelze seznat, zda soud provedl nějaké dokazování, a to zejména
ohledně obsahu zpráv zpravodajské služby, přičemž dokazování ohledně jejich obsahu není podle
Nejvyššího správního soudu vyloučeno. Vytýkal tudíž městskému soudu, že pouze uvěřil
zpravodajské službě a blíže obsah jejích zpráv neověřil. S ohledem na specifikum dané věci
to byl právě soud, kdo měl stěžovateli garantovat příslušná procesní práva a blíže se obsahem
zpráv zabývat. Pokud tak neučinil, jsou jeho závěry nepřezkoumatelné. Stěžovatel proto
navrhoval, aby Nejvyšší správní soud zrušil rozsudek městského soudu a věc mu vrátil k dalšímu
řízení.
[8] Žalovaný se ke kasační stížnosti stěžovatele vyjádřil podáním ze dne 21. 1. 2015, v němž
se ztotožnil se závěry městského soudu. K požadavku stěžovatele, aby zprávy o výsledcích šetření
zpravodajské služby byly konkrétní, uvedl, že stěžovatel jen stěží může zpochybňovat
konkrétnost zjištění zpravodajské služby jen proto, že s těmito zprávami nebyl seznámen. K jejich
obsahu však žalovaný uvedl, že zahrnují natolik konkrétní informace, které umožňují
dodatečně posoudit jejich věrohodnost a že odůvodňují závěry obsažené v napadeném
rozhodnutí i rozsudku městského soudu. S odkazem na judikaturu Nejvyššího správního soudu
i Evropského soudu pro lidská práva dovodil, že v bezpečnostním řízení není možné jeho
účastníkovi s ohledem na charakter řízení garantovat veškerá procesní práva, neboť to by popřelo
samotný smysl takového řízení. Žalovaný proto navrhoval, aby Nejvyšší správní soud kasační
stížnost jako nedůvodnou zamítl.
II. Prejudikatura Nejvyššího správního soudu a stanovisko 4. senátu
[9] Při předběžném posouzení věci rozhodující 4. senát Nejvyššího správního soudu shledal,
že k právní otázce, která je v tomto případě sporná, zaujaly jednotlivé senáty Nejvyššího
správního soudu zcela rozdílné právní názory. Podle předkládajícího 4. senátu Nejvyššího
správního soudu je stěžejní otázkou, zda a v jakém rozsahu je nutné žalobci umožnit přístup
k informacím podléhajícím utajení podle zákona o ochraně utajovaných informací v řízení
před právním soudem o žalobě podle §65 a násl. s. ř. s., proti rozhodnutí, kterým žalobci nebylo
vydáno osvědčení fyzické osoby podle zákona o ochraně utajovaných informací za situace,
kdy tyto informace představují jediný, případně zcela zásadní důvod pro nevyhovění požadavku
žalobce na vydání osvědčení fyzické osoby pro přístup k utajovaným informacím, a kdy žalobci
tyto utajované informace nemohou být v souladu se zákonem sděleny v průběhu předchozího
správního řízení.
[10] Při rozboru rozhodovací praxe Nejvyššího správního soudu 4. senát zjistil, že lze rozeznat
dva přístupy řešící tuto problematiku:
[11] První názorový proud představuje přístup, podle kterého je v dané situaci postačující,
pokud správní soud příslušnou utajovanou část správního spisu prověří, t.j. zkontroluje, zda tam
uvedené důvody jsou relevantní či nikoli, přičemž přístup k těmto informacím žalobci
neumožní. Tento názor Nejvyšší správní soud zaujal např. v rozsudku ze dne 30. 1. 2013,
č. j. 3 As 4/2012 – 40, podle kterého „v dané věci je však situace odlišná od běžného rozhodování správního
orgánu, či soudu. Bezpečnostní řízení totiž obsahuje takové mechanismy, které omezují procesní práva účastníků,
respektive je definují v souladu se smyslem právní úpravy. Činí tak jednak tím, že do některých částí spisu
omezují nahlížení (§133 zákona o ochraně utajovaných informací), a zároveň nekladou takové nároky
na detailnost odůvodnění rozhodnutí (§122 zákona o ochraně utajovaných informací), které bylo v tomto režimu
vydáno. Je tedy nutné „najít rovnováhu mezi dvěma legitimními, avšak navzájem protichůdnými zájmy – na
zajištění spravedlivého procesu pro toho, jehož bezpečnostní způsobilost je zkoumána (čl. 36 a násl. Listiny
základních práv a svobod), a zájmem na utajení informací potřebných k ochraně veřejného zájmu“ (viz rozsudek
Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 11. 2011, čj. 7 As 31/2011 - 101). Ve stejném duchu se k posuzování
této námitky postavil i městský soud. Přiklonil se však k závěru, že zájem na utajení informací byl důležitější
a převyšuje zájem stěžovatele na zajištění „běžného“ procesu. Nejvyšší správní soud ve výše citovaném rozsudku
také uvedl, že „soud je v takovém případě ve zvýšené míře než při „běžném“ soudním řízení, v němž účastník
má k dispozici stejné informace jako soud, garantem práva na spravedlivý proces (čl. 36 a násl. Listiny
základních práv a svobod), což vyžaduje i zvýšenou aktivitu soudu vůči postupu veřejné správy. Jen za splnění
těchto podmínek může být přístup k informacím v nezbytných případech odepřen účastníkům řízení či dalším
na řízení participujícím osobám“.
Není pravda, že by v rozsudku městského soudu chyběla úvaha o tom, zda je v dané věci omezení práva
na spravedlivý proces přiměřené, či nikoli. Také Nejvyšší správní soud důkladně prostudoval utajovanou část
soudního spisu a zabýval se otázkou, zda bylo její oddělení opravdu nezbytné pro ochranu veřejného zájmu.
Nakonec shledal, že tomu tak skutečně bylo. Utajovaná část spisu totiž obsahuje informace, ze kterých plyne
relevantní kontakt stěžovatele s osobami, které vyvíjí nebo vyvíjely činnost proti zájmu České republiky.
Z této části spisu je patrné, že zpravodajské služby činnost těchto osob úspěšně a přehledně monitorují. Stejně
tak bylo zmapováno i spojení stěžovatele s těmito osobami. Podklady zpravodajských služeb jsou tak naprosto
přesvědčivé a Nejvyšší správní soud v nich nenašel žádné rozpory nebo nesrovnalosti. Po zralém uvážení je proto
i Nejvyšší správní soud toho názoru, že přístupem k utajovaným informacím ze strany stěžovatele by mohlo dojít
k narušení činnosti zpravodajských služeb nebo policie a jejich dosavadní práce. Vyzrazením informací by mohlo
dojít i k odhalení informačních zdrojů a postupů těchto složek, což by mohlo vést k narušení stávajících ověřených
metodik. Podobně se Nejvyšší správní soud staví i k namítané nedostatečné argumentaci směrem k věcné stránce
posuzovaného případu. Toto tvrzení je možné najít v námitkách uvedených v kasační stížnosti pod písm. a) a e).
V případě, kdy převáží zájem ochrany utajovaných informací, k čemuž došlo v nyní posuzované věci, ocitají
se správní orgány a soudy ve složité situaci, protože detailní odůvodnění jejich rozhodnutí, by velmi pravděpodobně
ústilo k vyzrazení některých důležitých informací. Složitá je situace zvláště v případě, kdy stěžejním důkazem
posuzované věci je utajovaná zpráva zpravodajských služeb nebo policie. Právě takovému problému musel čelit
žalovaný i městský soud. Za takové konstelace neměl městský soud příliš možností, aby svým odůvodněním
uváděné rozpory rozptýlil. Nejvyšší správní soud přezkoumal, zda se městský soud vyjádřil dostatečným způsobem
alespoň k těm rozporům, které by bylo možné vyvrátit bez odtajnění informací a v intencích §122 odst. 3 zákona
o ochraně utajovaných informací. Stěžovatel poukazuje na určité nejasnosti, vycházejí z premisy, že osoby,
které vyvíjí nebo vyvíjely činnost proti zájmům České republiky, stěžovatel uvedl v pohovoru ze dne 20. 8. 2009,
který byl součástí bezpečnostního řízení, a o nichž tedy žalovaný věděl již předtím. V žalobě potom popsal, proč
jednotlivé osoby, které v pohovoru označil, nemohou spadat do kategorie osob vyvíjejících činnost proti zájmům
ČR, případně proč nemohly být bezpečnostním rizikem. Nejvyšší správní soud nejprve upozorňuje, že tato premisa
nevychází z relevantních informací. Rozhodnutí žalovaného čj. 83/2010- NBÚ/07-OP neobsahuje žádný závěr,
který by takovou konstrukci navozoval. Žalovaný pouze uvedl, že styky žalobce s určitými osobami byly
prokázány ze zpráv zpravodajských služeb, případně z výpovědí stěžovatele při pohovoru. Z takového závěru
však není možné dovozovat, že se jedná pouze o ty osoby, které stěžovatel uvedl v pohovoru. Ani k jednotlivým
osobám, které stěžovatel uváděl, se nemohl městský soud vyjádřit. Mohl by tím buď přímo rozkrýt utajované
informace, nebo by mohl stěžovatele nasměrovat tak, že by si utajované informace dovodil sám. Takový postup
by však odporoval veřejnému zájmu na ochranu utajovaných informací a byl by i v rozporu s ust. §122 odst. 3
zákona o ochraně utajovaných informací.
Nejvyšší správní soud proto podotýká, že rozhodnutí žalovaného ani rozsudek městského soudu nemůže
být považován za nepřezkoumatelný, popřípadě věcně nesprávný jen proto, že v něm nejsou podrobně uvedeny
všechny důvody, pro které byl stěžovatel shledán bezpečnostně nezpůsobilým. Výše uvedené zcela odpovídá závěrům
Ústavního soudu, který v nálezu ze dne 6. 9. 2007, sp. zn. II. ÚS 377/04, konstatoval, že „není jistě možné,
aby byl NBÚ pod záminkou absolutního zachování procesních práv účastníka nucen uvádět ve svých rozhodnutích
skutečnosti, které by mohly ohrozit zájem státu, efektivitu práce zpravodajských služeb či policejních složek, anebo
bezpečnost jejich agentů či třetích osob“. Z výše uvedeného je tedy patrné, že kasační důvod dle §103 odst. 1 písm.
d) neobstál a Nejvyšší správní soud se tak věnoval dalším tvrzeným námitkám, jež jsou v kasační stížnosti
obsaženy.“
[12] Ke zcela identickým závěrům Nejvyšší správní soud dospěl v rozsudcích ze dne
19. 6. 2013, č. j. 3 As 63/2012 – 25; ze dne 15. 7. 2010, č. j. 9 As 9/2010 – 94. Tento přístup
byl rovněž aprobován Ústavním soudem, který ústavní stížnost proti posledně uvedenému
rozhodnutí odmítl, a to usnesením ze dne 18. 11. 2010, sp. zn. III. ÚS 3044/2010.
[13] Oproti tomuto ustálenému přístupu se v rozhodovací praxi Nejvyššího správního soudu
objevuje další názorový proud, podle kterého je nutné utajované informace v průběhu soudního
řízení zpřístupnit – za náležitého poučení žalobce a jeho zástupce, provádět jimi rozsáhlé
dokazování, a případně ověřovat jejich správnost. Tento názor se objevuje v rozsudku
Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 11. 2011, č. j. 7 As 31/2011 – 101, č. 2602/2012 Sb. NSS,
podle kterého „Z posledně uvedeného ustanovení lze proto vyvodit, že zákon respektuje v neprospěch ochrany
utajovaných informací práva účastníka řízení ve smyslu čl. 38 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, neboť
ve své podstatě upravuje jeho oprávnění a oprávnění jeho zástupce nahlížet do částí spisu, jež obsahují utajované
informace a jimiž byl nebo bude prováděn důkaz soudem. Účelu zajištění ochrany utajovaných informací
má být dosaženo tím, že předseda senátu poučí nahlížející osoby podle zvláštního zákona o trestních následcích
porušení tajnosti utajovaných informací, jak vyplývá z ust. §45 odst. 6 s. ř. s. Podpisem protokolu o tomto
poučení se poučené osoby stávají osobami určenými v rozsahu potřeby k seznámení s utajovanou informací.
S tím koresponduje i právní úprava obsažená v zákoně o ochraně utajovaných informací, který v ust. §58 odst. 4
odkazuje na zvláštní právní předpis (v daném případě s. ř. s.), který stanoví, které fyzické osoby a za jakých
podmínek mají přístup k utajované informaci bez platného osvědčení fyzické osoby v trestním řízení, v občanském
soudním řízení a v soudním řízení správním, a to v rozsahu nezbytném pro uplatnění jejich práv a plnění
povinností v těchto řízeních.
Z citovaných ustanovení tedy vyplývá, že při soudním přezkumu nelze obecně vyloučit dokazování obsahu
utajovaných informací, ovšem musí být stanoveny zvláštní podmínky pro zajištění ochrany utajovaných informací.
Mezi tyto podmínky lze zařadit nutnost poučení předsedou senátu, nutnost zproštění mlčenlivosti či dokonce
vyloučení možnosti dokazování, pokud by mohlo dojít k ohrožení nebo vážnému narušení činnosti zpravodajských
služeb nebo policie.
Závěr městského soudu, že dokazování ohledně věcného obsahu utajovaných informací nepřipadá
v úvahu, tak není správný. Pokud městský soud podle ust. §133 odst. 2 a 3 zákona o ochraně utajovaných
informací oddělil část spisu s utajovanými informacemi, do níž nemohl stěžovatel nahlížet (pokyn předsedkyně
senátu na č. l. 29), přičemž vycházel ze sdělení NBÚ, nemohl Nejvyšší správní soud přezkoumat, zda byl tento
postup v souladu se zákonem. Citované ustanovení stanoví dvě podmínky pro vyloučení dokazování ve věci. První
podmínkou je, že NBÚ označí okolnosti, o kterých tvrdí, že ve vztahu k nim nelze zprostit mlčenlivosti.
Tato podmínka byla v daném případě splněna. Druhou podmínkou je, že předseda senátu rozhodne o oddělení
těch částí spisu, kterých se tyto okolností týkají, jestliže činnost zpravodajských služeb nebo policie může
být ohrožena nebo vážně narušena. Předseda senátu musí vždy podle konkrétních okolností (především podle
obsahu a charakteru utajované skutečnosti, podle jejich vztahu k účastníkům řízení či dalším v řízení
vystupujícím osobám a podle toho, jaký význam ony informace pro dotyčné osoby mají) posoudit, zda lze zajištění
ochrany utajovaných skutečností v daném případě dosáhnout prostředky, jež procesní práva prověřovaných osob
omezí v menší míře, než je vyloučení dokazování věcného obsahu utajovaných skutečností, anebo zda je třeba
vyloučit dokazování věcného obsahu z důvodu, že by seznámení účastníků řízení s utajovanými informacemi vedlo
k výraznému ohrožení nebo vážnému narušení činnosti zpravodajských služeb nebo policie. Tato druhá podmínka
však splněna nebyla, neboť ve spise nejsou v utajované části založeny podklady, na základě kterých by mohl
být vyvozen závěr, zda by seznámení účastníků řízení s utajovanými informacemi vedlo k ohrožení nebo váženému
narušení činnosti zpravodajských služeb nebo policie. Z obsahu utajované části neplyne totiž žádná skutečnost,
nýbrž pouze názor zpravodajských služeb o spolehlivosti stěžovatele. I když není vyloučeno, že tento názor
je důvodný, nelze jej považovat za zprávu o výsledcích šetření…
Znamená to tedy, že úvaha podle ust. §14 odst. 3 a 6 zákona o utajovaných informacích musí v první
řadě vycházet z dostatečných skutkových zjištění o všech rozhodných znacích skutkové podstaty podle některého
z písmen odst. 3 citovaného ustanovení a o všech rozhodných vodítcích vyplývajících z jeho odst. 6. Zjištěné
skutkové okolnosti pak musí ve svém souhrnu být přesvědčivým podkladem pro závěr, že v konkrétním případě
znamená naplnění určité skutkové podstaty skutečně bezpečnostní riziko. Je zřejmé, že skutkový základ úvahy
mohou tvořit v podstatě jakékoli informace, které má příslušný orgán k dispozici, ať již je získal z jakýchkoli
zdrojů a jakýmikoli prostředky. Podstatná je jen informační hodnota takových zjištění. Tu je nutno hodnotit
ze všech pro věc relevantních hledisek, zejména je nutno hodnotit věrohodnost (a tedy pravdivostní hodnotu) dané
informace a také uvážit, zda je správně vykládána a zda ve skutečnosti nemá jiný význam, než jaký se na první
pohled jeví. Posuzování informační hodnoty určitého zjištění je nutně vždy úvahou pravděpodobnostní, založenou
v určité míře na odhadu. Proto – a Nejvyšší správní soud to zmínil již ve svém rozsudku ze dne 30. 1. 2009,
č. j. 5 As 44/2006 - 74, www.nssoud.cz – někdy pro závěr o existenci bezpečnostního rizika postačí zjištění,
že je pravděpodobné, že příslušná zákonem předvídaná skutková podstata byla naplněna. Může tomu tak
být ovšem pouze v případě, že taková eventualita je nejpravděpodobnějším vysvětlením skutkových zjištění
a že se na základě dostupných údajů jeví být významně pravděpodobnější než jiná v úvahu připadající vysvětlení.“
[14] Explicitní požadavek na provedení obsáhlého dokazování Nejvyšší správní soud zaujal
v rozsudku ze dne 21. 12. 2012, č. j. 7 As 117/2012 – 28, č. 2825/2013 Sb. NSS, podle kterého
„při respektování zákonných mezí nelze od městského soudu vyžadovat konkrétnější hodnocení, aby přitom
nevyšly najevo utajované skutečnosti. Nicméně z odůvodnění jeho rozhodnutí musí být patrné, že se zabýval
důvody, pro které bylo stěžovateli osvědčení odejmuto. Vedle toho je povinen i vyhodnotit důvodnost utajení
utajovaných informací. Pokud by utajení nebylo nezbytné, pak by jistě byl povinen důkaz provést a v rozsudku
výslovně vyhodnotit. Byť tak městský soud neučinil výslovně, v odůvodnění napadeného rozsudku uvedl, že úvahy
NBÚ o bezpečnostním riziku na straně stěžovatele mají oporu v obsahu spisového materiálu, který obsahuje
dostatek poznatků a informací o konkrétních skutkových tvrzeních, v nichž NBÚ spatřuje naplnění zákonných
znaků bezpečnostního rizika ve smyslu ust. §14 zákona o utajovaných informacích. Za obsah spisového
materiálu lze přitom považovat jak část přístupnou, tak i část utajovanou. Městský soud tedy dospěl k závěru,
že důvodnost utajení informací byla důvodná a že postup NBÚ je možno aprobovat jako celek. Tento jeho závěr
je však nezákonný. Městský soud pominul, že rozhodnutí NBÚ je zatíženo vadou řízení spočívající v tom,
že skutková podstata, z níž v napadeném správním rozhodnutí vycházel, nemá oporu ve spisech. Základním,
a pro věc klíčovým, skutkovým důvodem rozhodnutí NBÚ byly utajované informace zpravodajské služby, týkající
se zejména stěžovatelova chování popsaného ve zprávě vedené pod č. j. V5300/2007-NBÚ/P. Vzhledem
k povaze této informace nemůže Nejvyšší správní soud o ní sdělit nic bližšího než to, že v případě, že by byla
pravdivá, jednoznačně by NBÚ opravňovala k závěru, že u stěžovatele existuje bezpečnostní riziko.
Tato informace je pro účel bezpečnostního řízení i dostatečně konkrétní, ale zcela u ní absentuje cokoli,
co by nezávislému příjemci informace umožnilo učinit si závěr o její věrohodnosti. Z toho, co je obsahem správního
spisu, včetně jeho utajované části, nelze učinit žádný závěr, zda informace zpravodajské služby popisuje skutečný
stav věcí, anebo zda se jedná o tvrzení zcela či zčásti smyšlené nebo zkreslené. Není z ní patrné, jakým způsobem
byla získána a o jaká (a jak věrohodná) konkrétní skutková zjištění se opírá. Nezávislému příjemci informací,
jímž je v daném případě soud, pak nezbývá nic jiného, než této informaci uvěřit nebo neuvěřit. Takový podklad
rozhodnutí není v právním státě přípustný, jestliže rozhodnutí správního orgánu, třebaže zcela legitimně podléhá
vysokému stupni utajení, zasahuje do tak významných subjektivních práv stěžovatele, jakým je základní právo
získávat prostředky pro své životní potřeby prací (čl. 26 odst. 3 Listiny základních práv a svobod). Představa,
že soud uvěří zpravodajské službě, aniž by měl možnost si ověřit, že její tvrzení spočívají na skutečných
a pravděpodobně pravdivých informacích, by znamenala rezignaci na kontrolní funkci správního soudnictví vůči
veřejné správě.
Po zpravodajské službě není pro účely bezpečnostního řízení žádána nepochybná jistota o pravdivosti
jí poskytovaných informací. V již citovaném rozsudku ze dne 25. 11. 2011, č. j. 7 As 31/2011 - 101 Nejvyšší
správní soud vyslovil, že „(p)osuzování informační hodnoty určitého zjištění je nutně vždy úvahou
pravděpodobnostní, založenou v určité míře na odhadu. Proto někdy pro závěr o existenci bezpečnostního rizika
(§14 odst. 3 zákona č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti) postačí
zjištění, že je pravděpodobné, že příslušná zákonem předvídaná skutková podstata byla naplněna. Může tomu
tak být ovšem pouze v případě, že taková eventualita je nejpravděpodobnějším vysvětlením skutkových zjištění
a že se na základě dostupných údajů jeví být významně pravděpodobnější než jiná v úvahu připadající vysvětlení.“
Pro účely bezpečnostního řízení by tedy postačoval konkrétní popis zdroje získaných informací a způsobu jejich
získání, včetně popisu okolností a důvodů, pro které má zpravodajská služba uvedené informace za věrohodné.
Za těchto podmínek by si již soud mohl učinit úsudek, zda jsou natolik věrohodné, aby mohly zasáhnout do osudu
jednotlivce tím, že na jejím základě ztratí způsobilost pro práci s utajovanými informacemi. Nejvyšší správní soud
je si vědom nelehké úlohy, kterou zde má zpravodajská služba. Pokud uvolní konkréta o tom, jak informace
získala, může tím, že se, byť i v režimu nakládání s utajovanými informacemi, k nim dostanou další subjekty,
konkrétně příslušní soudci, potenciálně ohrozit zdroj informací či jiné důležité hodnoty či zájmy chráněné
zpravodajskou službou, neboť každé rozšíření okruhu subjektů, které k utajované informaci mají přístup
(i když jsou povinny s ní nakládat v režimu příslušného stupně utajení), zvyšuje riziko jejího vyzrazení.
Na druhé straně, pokud tak zpravodajská služba neučiní, její informace nemohou být podkladem pro závěr
o existenci bezpečnostního rizika. Pokud NBÚ nebude schopen existenci tohoto rizika dovodit i z jiných,
na zjištěních zpravodajských služeb nezávislých, informací, může se stát, že nebude schopen unést své důkazní
břemeno o existenci bezpečnostního rizika, a tedy rozhodnout např. o zrušení příslušného osvědčení pro práci
s utajovanými informacemi, jak tomu je v případě stěžovatele. Tuto volbu však za NBÚ a s ním spolupracující
zpravodajské služby nemůže vyřešit soud tím, že rezignuje na svoji kontrolní funkci, je-li mu zákonem
na základě čl. 36 odst. 2 Listiny základních práv a svobod svěřena. Je na uvedených orgánech, aby zvážily,
zda větším rizikem je poskytnutí příslušných informací soudu, anebo rezignace na jejich uplatnění v bezpečnostním
řízení.“
[15] Čtvrtý senát Nejvyššího správního soudu je tedy přesvědčen, že zde existuje podstatný
rozkol v judikatuře Nejvyššího správního soudu, který zakládá pravomoc rozšířeného senátu
podle §17 s. ř. s., přičemž vyřešení otázky ohledně standardu práv žalobce v řízení před správním
soudem o žalobě podle §65 a násl. s. ř. s. proti rozhodnutí, kterým žalobci nebylo vydáno
osvědčení fyzické osoby podle zákona o ochraně utajovaných informací za situace, kdy tyto
utajované informace představují jediný, případně zcela zásadní důvod pro nevyhovění žalobcovu
požadavku na vydání osvědčení fyzické osoby pro přístup k utajovaným informacím,
a kdy žalobci tyto utajované informace nemohou být v souladu se zákonem sděleny v průběhu
předchozího správního řízení, je stěžejní i pro posouzení předmětné kasační stížnosti. Má totiž
vliv na zodpovězení otázky, zda městský soud postupoval správně, pokud standardní dokazování
neprováděl a pouze po nahlédnutí do utajované části předmětného správního spisu dospěl
k závěru, že postup žalovaného byl oprávněný, pokud žalobci nevydal osvědčení podle zákona
o ochraně utajovaných informací.
[16] S tím souvisí též otázka posuzování věrohodnosti závěrů zpravodajských služeb.
I v tomto směru existuje rozporná judikatura, kdy podle jednoho názoru Národnímu
bezpečnostnímu úřadu ani soudu nepřísluší přezkoumávat či zpochybňovat věrohodnost
skutkových zjištění, k nimž zpravodajská služba v rámci řízení o vydání osvědčení
pro styk s utajovanými informacemi v průběhu šetření ohledně určité osoby dospěje.
Takto implicitně byl tento závěr vysloven v rozsudku Městského soudu v Praze ze dne
19. 2. 2008, č. j. 9 Ca 82/2007 – 34, a obdobný názor zaujal též pátý senát Nejvyššího správního
soudu v rozsudku ze dne 30. 1. 2009, č. j. 5 As 44/2006 – 74, který uvedl: „Nejvyšší správní soud
v této souvislosti konstatuje, že úkolem soudů nemohlo být meritorní posouzení otázky, zda stěžovatel svým
jednáním naplnil některé z bezpečnostních rizik ve smyslu §23 zákona č. 148/1998 Sb., či zda u něj takové
riziko bylo nepochybně prokázáno. Soudní přezkum byl zaměřen na to, zda postup rozhodujících orgánů, který
vyústil v rozhodnutí o nevydání osvědčení, nebyl v rozporu se zákonem č. 148/1998 Sb., dál na to,
zda stěžovateli byly sděleny důvody, pro něž žalovaný a správní orgán I. stupně osvědčení nevydaly,
a zda skutečnosti zjištěné ve vztahu k osobě stěžovatele mohly vyvolat úvahu správních orgánů o jeho bezpečnostní
nezpůsobilosti.“ Naproti tomu sedmý senát Nejvyššího správního soudu v rozsudcích výše
již citovaných č. j. 7 As 31/2011 – 101, a 7 As 117/2012 – 34, připustil možnost, či fakticky uložil
soudu, aby posuzoval věrohodnost zjištění zpravodajských služeb. Z toho pak vychází
též rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 27. 8. 2013, č. j. 8 As 73/2012 – 43, který uvádí,
že: „Nejvyšší správní soud nejprve připomíná zvláštní charakter řízení, v jehož rámci je nakládáno s utajovanými
skutečnostmi. Platí, že určité skutečnosti, byť by byly podstatné pro rozhodnutí, zůstanou utajeny účastníku
řízení. Tato skutečnost však současně zvýrazňuje význam soudního přezkumu a vede k povinnosti soudu
přezkoumat napadené rozhodnutí, s podklady pro jehož vydání se účastník řízení nemohl plně seznámit, i nad
rámec žalobních bodů, příp. kasačních důvodů.“
[17] Čtvrtý senát k první z předmětných otázek uvádí, že považuje za správnější první výše
uvedený názorový proud, podle něhož postačuje, pokud do utajované části spisu má přístup
pouze správní soud, nikoli samotný účastník řízení nebo jeho zástupce. K tomu je totiž nutné
poznamenat, že se zde nejedná o „běžný spor“ mezi občanem a státem, ale o zcela specifický
případ, jak ostatně uvádí příslušná judikatura Nejvyššího správního soudu, ale i Ústavního soudu,
kdy je nutné patřičnou měrou vážit zájmy státu na ochraně utajovaných informací, tedy velmi
citlivých informací pro existenci a fungování státu jako takového, se zájmy dotčeného subjektu.
Dostatečným garantem práv a zárukou před excesy moci výkonné je podle názoru 4. senátu
nezávislý soud, který by měl po zvážení všech okolností případu, vycházeje zejména z obsahu
utajované části spisu, být schopen rozhodnout, zda závěr žalovaného obsažený v napadeném
správním rozhodnutí obstojí či nikoli. Umožnění nahlížení do této části spisu dotčené osobě
a případné ověřování tam uvedených informací prostřednictvím dokazování by smysl ochrany
utajovaných informací často popřelo, nadto by mohlo zcela ohrozit zájem společnosti
na fungování státu, a to nejen v oblasti hospodářské v případě sofistikované hospodářské
kriminality, ale i v oblasti jeho samotné existence a charakteru demokratického právního státu
založeného na úctě k právům a svobodám člověka a občana.
[18] Necitlivým přístupem správních soudů by mohla být rovněž ohrožena činnost či dokonce
život pracovníků zpravodajských služeb a jejich spolupracovníků a mohlo by být zmařeno
případné trestní stíhání proti pachatelům závažných trestných činů.
[19] K druhé ze sporných otázek, tj. otázce věrohodnosti závěrů zpravodajských služeb,
se čtvrtý senát přiklání k názoru zaujatému v tomto směru především osmým senátem
a povinnosti soudu přezkoumat napadené rozhodnutí včetně podkladů, s nimiž nebylo účastníku
řízení umožněno se seznámit, a to i nad rámec žalobních bodů, příp. kasačních důvodů, tedy
ex offo.
[20] Z důvodu tohoto rozporu je věc podle ustanovení §17 odst. 1 s. ř. s. předkládána
rozšířenému senátu, coby jedinému orgánu, kterému přísluší tyto otázky vyřešit.
Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné.
Rozšířený senát bude ve věci rozhodovat ve složení JUDr. Josef Baxa, Mgr. Aleš
Roztočil, Mgr. Jana Brothánková, JUDr. Lenka Matyášová, JUDr. Barbara
Pořízková, JUDr. Karel Šimka a Mgr. Daniela Zemanová. Účastníci mohou
namítnout podjatost těchto soudců (§8 odst. 1 s. ř. s.) v propadné lhůtě jednoho
týdne od doručení tohoto usnesení.
Účastníci se mohou vyjádřit k tomuto usnesení ve lhůtě jednoho týdne od jeho
doručení.
V Brně dne 11. září 2015
JUDr. Dagmar Nygrínová
předsedkyně senátu