Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 31.03.2015, sp. zn. 6 As 37/2015 - 20 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2015:6.AS.37.2015:20

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2015:6.AS.37.2015:20
sp. zn. 6 As 37/2015 - 20 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Petra Průchy, soudce zpravodaje JUDr. Tomáše Langáška a soudkyně Mgr. Jany Brothánkové v právní věci žalobců: a) D. S. a b) R. F., zastoupených JUDr. Františkem Kosíkem, advokátem, se sídlem Kpt. Vajdy 3046/2, Ostrava – Zábřeh, proti žalovanému: Krajský úřad Moravskoslezského kraje, se sídlem 28. října 117, Ostrava, za účasti osoby zúčastněné na řízení: House VACLAW s.r.o., IČ: 28570685 se sídlem Korejská 877/14, Ostrava, zastoupené JUDr. Helenou Strachotovou, advokátkou, se sídlem Matiční 730/3, Ostrava, týkající se žaloby proti rozhodnutí žalovaného ze dne 27. června 2012, č. j. MSK 35872/2012, v řízení o kasační stížnosti žalobců a) a b) proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 19. listopadu 2014, č. j. 22 A 87/2012 - 252, o návrhu žalobců na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti takto: Kasační stížnosti se nepřiznává odkladný účinek. Odůvodnění: [1] Magistrát města Ostravy (dále jen „stavební úřad“) rozhodl dne 19. prosince 2011 pod č. j. SMO/407003/11/Správ./Ing.X, k žádosti společnosti House Vaclaw, s.r.o., o umístění stavby „Polyfunkční dům Vaclaw na Kostelním náměstí v Moravské Ostravě“. Žalobci jako spoluvlastníci bytového domu, k jehož štítové zdi má uvedená stavba bezprostředně přiléhat, s jejím umístěním z řady důvodů nesouhlasí (jedná se zejména o zastínění jejich domu plánovanou stavbou, zaslepení větracích otvorů z jejich půdy, přesah stavby na jejich pozemek atd.). Jejich odvolání proti územnímu rozhodnutí nicméně žalovaný zamítl rozhodnutím uvedeným v návětí. Žalobci napadli rozhodnutí žalovaného žalobou u Krajského soudu v Ostravě (dále jen „krajský soud“); i ten ovšem žalobu zamítl rozsudkem uvedeným v návětí. [2] Žalobci (dále jen „stěžovatelé“) se kasační stížností u Nejvyššího správního soudu domáhají zrušení rozsudku krajského soudu. Součástí kasační stížnosti je také návrh na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti. [3] Žalovaný se k návrhu na přiznání odkladného účinku nevyjádřil. [4] Nejvyšší správní soud se rozhodl odkladný účinek kasační stížnosti nepřiznat. [5] Podle §73 odst. 2 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“), zjišťuje Nejvyšší správní soud při rozhodování o odkladném účinku kasační stížnosti splnění zákonných předpokladů uvedených v citovaném ustanovení, tj. 1) výrazný nepoměr újmy způsobené stěžovateli v případě, že účinky napadeného rozhodnutí nebudou odloženy ve vztahu k újmě způsobené jiným osobám, pokud by účinky rozhodnutí odloženy byly; a zároveň 2) absenci rozporu s důležitým veřejným zájmem. Jak již Nejvyšší správní soud dříve judikoval, povinnost tvrdit a prokázat vznik újmy má stěžovatel (viz např. usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 29. února 2012 č. j. 1 As 27/2012-32, všechna zde citovaná rozhodnutí jsou dostupná na www.nssoud.cz). Stěžovatel musí konkretizovat, jakou újmu by pro něj znamenal výkon nebo jiné právní následky rozhodnutí a z jakých konkrétních okolností to vyvozuje. Hrozící újma musí přitom být závažná a reálná, nikoliv pouze hypotetická či bagatelní. [6] Stěžovatelé návrh na přiznání odkladného účinku odůvodnili velmi obecně, neboť pouze konstatovali, že „přiznáním odkladného účinku se pozastavují do skončení řízení před soudem účinky napadeného rozhodnutí.“ Opomněli však uvést, jaká konkrétní újma jim může ponecháním územního rozhodnutí v účinnosti vzniknout. Do jisté míry by samozřejmě bylo možno vyjít z obsahu kasační stížnosti, kde stěžovatelé líčí jednotlivá příkoří, jež jim mají vzniknout realizací stavby polyfunkčního domu Vaclaw. Nelze však přehlížet, že již v řízení před krajským soudem zamítl soud návrh na přiznání odkladného účinku žalobě, a to svým usnesením ze dne 13. prosince 2012 č. j. 22 A 87/2012-235 [resp. č. j. 22 A 88/2012-247 v případě stěžovatele b)]. Krajský soud k tomu uvedl: „Újma tvrzená žalobkyni má nastat až samotnou realizací stavby (výstavbou). K újmě žalobkyně by tak mohlo dojít až v důsledku vydání stavebního povolení k předmětné stavbě, neboť územní rozhodnutí samotné nezakládá stavebníkovi právo stavět a vytvořit tak následky, jichž se žalobkyně obává. Výkon napadeného, tzn. územního, rozhodnutí tak sám o sobě (bez stavebního povolení) není způsobilý přivodit žalobkyni jí tvrzenou újmu.“ Tento náhled krajského soudu je navíc v souladu s dosavadní judikaturou správních soudů. Poukázat lze v prvé na řadě na usnesení Krajského soudu v Plzni ze dne 5. listopadu 2004 č. j. 57 Ca 14/2004-40, které bylo publikováno pod č. 455/2005 Sb. NSS. Obdobně však již, přinejmenším v jednom případě, judikoval též Nejvyšší správní soud, a to v usnesení ze dne 13. června 2006 č. j. 6 As 57/2005-217 (nověji, byť pouze implicitně, tak Nejvyšší správní soud učinil v usnesení ze dne 15. října 2013 č. j. Aprk 58/2013-126). [7] Nelze samozřejmě vyloučit, že v daném případě by se Nejvyšší správní soud od předchozí judikatury mohl odchýlit. K tomuto kroku by soud mohl přistoupit buď na základě skutkového odlišení konkrétní kauzy od dřívějších případů (zejména v případě stavby, která podle stavebního zákona z roku 2006 nevyžaduje k realizaci žádnou formu stavebního povolení), nebo na základě odlišné právní argumentace opřené o novou právní úpravu [zejména s přihlédnutím k §94 odst. 5 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, který stanoví, že dojde-li ke zrušení územního rozhodnutí po povolení stavby, územní rozhodnutí se již nevydává]. Stěžovatelé by ovšem museli unést břemeno tvrzení a břemeno důkazní. V daném případě by museli zejména odůvodnit, proč jim – v rozporu s názorem krajského soudu – hrozí újma již ze samotné možnosti, že stavebník na základě pravomocného a účinného územního rozhodnutí bude moci požádat o stavební povolení k realizaci stavby umístěné územním rozhodnutím (a potenciálně je získat). V případě nyní posuzovaného návrhu lze však skutková tvrzení stěžovatelů o hrozící újmě označit za nedostačující. Stěžovatelé neuvádějí např. ani to, v jaké fázi se mezitím nachází stavební řízení, a zda je tedy vůbec ještě požadovaná ochrana aktuální (srov. k tomu usnesení Krajského soudu v Praze ze dne 12. prosince 2013 č. j. 47 A 15/2013-82). Právní polemika s důvody, pro něž nebyl odkladný účinek přiznán podané žalobě, pak zcela chybí. [8] Nejvyšší správní soud proto uzavřel, že vzhledem k informacím, které má od stěžovatele k dispozici, není přiznání odkladného účinku kasační stížnosti na místě. Nejvyšší správní soud tím nikterak nepředjímá výsledek řízení ve věci samé. Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 31. března 2015 JUDr. Petr Průcha předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:31.03.2015
Číslo jednací:6 As 37/2015 - 20
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
nepřiznání odkl. účinku
Účastníci řízení:Krajský úřad Moravskoslezského kraje
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2015:6.AS.37.2015:20
Staženo pro jurilogie.cz:04.05.2024