Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 20.07.2016, sp. zn. 1 Afs 127/2016 - 29 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2016:1.AFS.127.2016:29

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2016:1.AFS.127.2016:29
sp. zn. 1 Afs 127/2016 - 29 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Lenky Kaniové a soudců JUDr. Marie Žiškové a JUDr. Filipa Dienstbiera a v právní věci žalobce: AGROVAS MORAVA, s. r. o., se sídlem Braunova 902/11, Praha 5, zastoupený JUDr. Ing. Ondřejem Lichnovským, advokátem se sídlem Sádky 1605/2, Prostějov, proti žalovanému: Finanční úřad pro hlavní město Prahu, se sídlem Štěpánská 619/28, Praha 1, o žalobě proti nezákonnému zásahu žalovaného, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 3. 5. 2016, čj. 5 A 151/2014 - 22, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žalobce nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. III. Žalovanému se nepřiznává náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: I. Vymezení věci [1] Žalovaný prověřoval správnost tvrzené žalobcovy daňové povinnosti daně z přidané hodnoty za období duben a květen 2014. Výzvu (čj. 4683958/14/2005-24906-109844 ze dne 23. 7. 2014) k odstranění pochybností žalovaný doručil žalobci; v ní uvedl, že po přezkoumání podaného daňového přiznání k dani z přidané hodnoty za měsíc květen 2014 má pochybnosti o údajích o přijatých zdanitelných plnění vykázaných v jeho oddílu C. Správce daně zdůraznil, že vzhledem ke skutečnosti, že byl uplatněn nárok na odpočet daně u přijatých zdanitelných plnění a současně nebyla vykázána žádná uskutečněná plnění, má správce pochybnosti, zda tato přijatá plnění byla uplatněna v souladu s §73 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty. Ve výzvě pak konkretizoval, jaké podklady požaduje od žalobce předložit k prověření. [2] Žalobce podal dne 3. 9. 2014 k Městskému soudu v Praze žalobu na ochranu před nezákonným zásahem; v jejím petitu požadoval po soudu, nechť vysloví, že vydání výzvy k odstranění pochybností u daně z přidané hodnoty za zdaňovací období květen 2014 bylo nezákonným zásahem způsobeným žalovaným. [3] Městský soud rozsudkem ze dne 3. května 2016, čj. 5 A 151/2014 - 22, zamítl žalobu jako nedůvodnou. Postup správce daně soud neshledal postupem nezákonným. [4] Proti rozsudku se nyní žalobce (dále „stěžovatel“) brání kasační stížností, v níž v podstatě opakuje žalobní námitky; výzvu k odstranění pochybností považuje za nezákonný zásah ze strany žalovaného. Zdůraznil, že pouhé nepodložené úsudky úřední osoby nepostačují k naplnění zákonných podmínek pro vydání výzvy postupem podle §89 a násl. daňového řádu. Nutnou podmínkou pro zahájení tohoto typu řízení je existence konkrétních pochybností, které musí být opřeny o skutkové důvody. V každém případě pak musí jít o důvodné podezření založené na konkrétních a přesvědčivých poznatcích správce daně či jeho analýzách; v této souvislosti stěžovatel odkázal na usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 8. 7. 2008, sp. zn. 9 Afs 110/2007. Konkrétní pochybnost není naplněna tam, kde daňový subjekt s ohledem na charakter své provozní činnosti dosahuje po delší dobu pravidelných odpočtů. Správce daně byl navíc informován o charakteru stěžovatelovy činnosti, a tedy i o vzniku daňového odpočtu. Výše konkretizovaná výzva byla proto nezákonným zásahem způsobeným žalovaným. II. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem [5] Důvodnost kasační stížnosti posoudil soud v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů a zkoumal přitom, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž je povinen přihlédnout z úřední povinnosti [§109 odst. 3, 4 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů (dále též „s. ř. s.“)]. [6] Než přistoupil soud k věcnému přezkoumání napadeného rozsudku, prověřoval nejprve splnění podmínek řízení před městským soudem; žaloba na ochranu před nezákonným zásahem je totiž dle §85 s. ř. s. nepřípustná, lze-li se ochrany nebo nápravy domáhat jinými právními prostředky; to neplatí, domáhá-li se žalobce pouze určení, že zásah byl nezákonný. V nynějším případě stěžovatel argumentoval, že výzva, na základě níž pak probíhal postup správce daně k odstranění pochybností (§89 a násl. daňového řádu) byla nezákonným zásahem a domáhal se, aby soud tuto nezákonnost deklaroval. To znamená, že před podáním žaloby nebylo podmínkou vyčerpání jiných právních prostředků ochrany, neboť takové prostředky v právním prostředí daňového řádu (podle něhož bylo řízení vedeno) neexistují (k tomu též např. rozsudek NSS ze dne 27. 9. 2013, čj. 9 Aps 2/2013 - 63). Tato podmínka řízení byla tedy splněna. [7] Kasační stížnost není důvodná. [8] Klíčovou otázkou tak je, zda městský soud posoudil správně otázku naplnění podmínek pro vydání výzvy k odstranění pochybností za květen 2014 a zda učinil správný závěr, že výzva nebyla nezákonným zásahem. [9] Právním podkladem pro postup k odstranění pochybností je §89 a §90 daňového řádu. Podle §89 odst. 1 daňového řádu, má-li správce daně konkrétní pochybnosti o správnosti, průkaznosti nebo úplnosti podaného řádného daňového tvrzení nebo dodatečného daňového tvrzení a dalších písemností předložených daňovým subjektem nebo o pravdivosti údajů v nich uvedených, vyzve daňový subjekt k odstranění těchto pochybností. Podle §90 odst. 1 téhož zákona o průběhu postupu k odstranění pochybností sepíše správce daně podle povahy odpovědi protokol nebo úřední záznam, ve kterém uvede vyjádření nebo důkazní prostředky, na jejichž základě považuje pochybnosti za zcela nebo zčásti odstraněné, a případné důvody přetrvávajících pochybností. Podle §90 odst. 2 daňového řádu, nedošlo-li k odstranění pochybností a výše daně nebyla prokázána dostatečně věrohodně, sdělí správce daně daňovému subjektu výsledek postupu k odstranění pochybností. Daňový subjekt je oprávněn do 15 dnů ode dne, kdy byl seznámen s dosavadním výsledkem postupu k odstranění pochybností, podat návrh na pokračování v dokazování spolu s návrhem na provedení dalších důkazních prostředků. Podle odst. 3 téhož ustanovení, pokud správce daně shledá důvody k pokračování v dokazování, zahájí v rozsahu těchto důvodů daňovou kontrolu. Neshledá-li správce daně důvody k pokračování v dokazování, vydá do 15 dnů ode dne, kdy daňový subjekt podal návrh na pokračování v dokazování, rozhodnutí o stanovení daně. [10] Nejvyšší správní soud účel, povahu a smysl postupu k odstranění pochybností dle daňového řádu vyložil ve své judikatuře, a to i v návaznosti na právní názor, který učinil ve vztahu k právní úpravě vytýkacího řízení dle §43 dříve platného zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků (srov. rozsudek Nejvyššího správního soudu čj. 1 Ans 10/2012 - 52, čj. 1 Aps 20/2013 - 61). Pro případ obou uvedených právních úprav, ale i ve vztahu k jiným postupům správce daně, které přispívají ke zjištění a vyměření daňové povinnosti ve správné výši (vyhledávací činnost, místní šetření, daňová kontrola), vyhodnotil, že postup k odstranění pochybností je specifickým procesním institutem, který správce daně používá, pokud má pochybnosti o daňovém tvrzení, avšak na rozdíl od obecné vyhledávací činnosti, místního šetření nebo daňové kontroly jej používá pouze k objasnění konkrétních pochybností a jako prostředek k neprodlenému a bezprostřednímu zjištění či ověření řádného splnění daňové povinnosti. Nejvyšší správní soud dovodil, že meze uplatnění postupu k odstranění pochybností jsou dány vlastní právní úpravou tohoto postupu, vyplývající z §89 odst. 1, §90 odst. 1 a 2 daňového řádu. Tato ustanovení vytyčují způsob použití postupu k odstranění pochybností tak, aby tento postup trval co nejkratší dobu a nebyl zbytečně ani jednou ze stran prodlužován. V daňovém řádu byl institut postupu k odstranění pochybností zaveden právě z důvodu nutnosti zdokonalení předchozí úpravy obdobného institutu vytýkacího řízení (viz §43 a násl. zákona o správě daní a poplatků), které postrádalo především požadavek dostatečné konkretizace výzev k odstranění pochybností a dále pak zde nebyly stanovené lhůty pro zahájení a ukončení vytýkacího řízení. [11] Postup k odstranění pochybností je tedy procesním nástrojem, který opravňuje správce daně užít jej jen tehdy, má-li konkrétní pochybnosti o správnosti, průkaznosti nebo úplnosti podaného řádného daňového tvrzení nebo dodatečného daňového tvrzení a dalších písemností předložených daňovým subjektem nebo o pravdivosti údajů v nich uvedených; pak vyzve daňový subjekt k odstranění těchto pochybností. Ve výzvě správce daně uvede své pochybnosti způsobem, který umožní daňovému subjektu, aby se k nim vyjádřil, neúplné údaje doplnil, nejasnosti vysvětlil, nepravdivé údaje opravil nebo pravdivost údajů prokázal a předložil důkazní prostředky tak, aby došlo k odstranění těchto pochybností. [12] Tak tomu bylo i v souzeném případě. Jak ověřil Nejvyšší správní soud ze správního spisu, po podání daňového přiznání k dani z přidané hodnoty za období květen 2014 dne 25. 6. 2014, vydal dne 23. 7. 2014 správce daně výzvu k odstranění pochybností, kde jasně vyjádřil svoji pochybnost, zda za situace, že byl uplatněn nárok na odpočet daně u přijatých zdanitelných plnění a současně nebyla vykázána žádná uskutečněná plnění (jak bylo deklarováno v daňovém přiznání), zda postupoval stěžovatel v souladu s §73 zákona o dani z přidané hodnoty. Svoje úvahy a možnosti vyvrácení těchto pochybností formou různých listin správce daně rozvinul v odůvodnění této výzvy. Takový postup správce daně plyne i z obvyklosti působení a průběhu plnění u této nepřímé daně. Obvykle je totiž uplatňován nárok na odpočet daně za situace, kdy plátce daně ve zdaňovacím období nejen, že zboží či služby nakupuje, ale také prodává či poskytuje; správce daně tedy vyslovil dotaz pro ujasnění, jak tomu bylo v daném případě. Uvedená formulace výzvy splnila nároky na konkretizaci pochybností, které příslušné ustanovení klade na správce daně. V tomto ohledu neshledává Nejvyšší správní soud pochybení žalovaného, ani městského soudu. [13] Námitka stěžovatele však ještě zdůrazňuje, že stěžovatel již dříve správci daně popsal způsob své činnosti a správce daně měl tak předpokládat, že každé zdaňovací období má shodnou náplň jeho činnosti; správce daně jej neměl proto vyzývat k odstranění pochybností, protože žádné pochybnosti již neměl mít. [14] Ani s touto námitkou se Nejvyšší správní soud neztotožnil. Daňový řád již ve svých úvodních ustanoveních, popisujících předmět a účel úpravy (§1), klade na správce daně povinnost, aby správně zjistil a stanovil daň a zabezpečil její úhradu. S touto povinností souvisí zrcadlově i povinnost daňového subjektu prokázat, co sám tvrdí (§92). Přitom je nepochybné, že se o daňové povinnosti (zde DPH) za jednotlivá zdaňovací období, vedou jednotlivá nezávislá řízení, která vyústí v jednotlivá rozhodnutí o dani. Skutečnost, že správce daně nemusí každé rozhodnutí daňovému subjektu doručit, ztotožní-li se s údaji v daňovém tvrzení uvedenými, nemá vliv na tento závěr. Každé řízení končí v tomto ohledu vydáním rozhodnutí v materiálním slova smyslu. Pokud tedy správce daně měl pochybnost právě ve vztahu k údajům uvedeným v daňovém přiznání za období květen 2014, pak je mohl a měl vyjádřit a umožnit tak daňovému subjektu jeho pochybnosti rozptýlit. Jen tímto postupem mohl správce daně naplnit požadavek zákona, tedy správně stanovit daňovou povinnost. [15] Rovněž stěžovatelův odkaz na usnesení rozšířeného senátu sp. zn. 9 Afs 110/2007 není přiléhavý; v právní větě zde senát uvedl: „Ve výzvě správce daně podle §43 daňového řádu musí být uvedeny konkrétní skutkové důvody zakládající pochybnosti o správnosti, průkaznosti nebo úplnosti podaného daňového přiznání nebo hlášení, popřípadě dodatečného daňového přiznání nebo následného hlášení a dalších písemností předložených daňovým subjektem, nebo o pravdivosti údajů v nich uvedených. Výzva odkazující pouze na příslušný řádek takového přiznání či hlášení nebo takové písemnosti tomuto požadavku zpravidla neodpovídá.“ Jak bylo uvedeno shora, právě takto vyjádřenou pochybnost správce daně ve výzvě vyslovil; výzva tak naplnila požadavek vyslovený rozšířeným senátem. [16] Nejvyšší správní soud neshledal v postupu žalovaného excesivní postup, jež by mohl být nezákonným zásahem. III. Závěr a náklady řízení [17] Nejvyšší správní soud shledal námitky uplatněné stěžovatelem nedůvodnými; jelikož v řízení nevyšly najevo ani žádné vady, k nimž musí kasační soud přihlížet z úřední povinnosti (§109 odst. 4 s. ř. s.), zamítl kasační stížnost jako nedůvodnou (§110 odst. 1 věta druhá s. ř. s.). [18] O náhradě nákladů řízení rozhodl Nejvyšší správní soud v souladu s §60 odst. 1 s. ř. s. Stěžovatel neměl ve věci úspěch, a nemá proto právo na náhradu nákladů řízení. Žalovanému pak v řízení o kasační stížnosti žádné náklady nad rámec běžné úřední činnosti nevznikly, a proto mu soud náhradu nákladů nepřiznal. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 20. července 2016 JUDr. Lenka Kaniová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:20.07.2016
Číslo jednací:1 Afs 127/2016 - 29
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:AGROVAS MORAVA, s.r.o.
Finanční úřad pro hlavní město Prahu
Prejudikatura:9 Aps 2/2013 - 63
1 Ans 10/2012 - 52
1 Aps 20/2013 - 61
9 Afs 110/2007 - 102
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2016:1.AFS.127.2016:29
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024