ECLI:CZ:NSS:2016:10.ADS.104.2015:55
sp. zn. 10 Ads 104/2015 - 55
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedkyně Daniely Zemanové
a soudců Zdeňka Kühna a Radana Malíka v právní věci žalobce: J. J., zast. JUDr. Josefem
Cholastou, advokátem se sídlem Hlavní náměstí 46/14, Krnov, proti žalovanému: Ministerstvo
práce a sociálních věcí, se sídlem Na Poříčním právu 1, Praha 2, proti rozhodnutí žalovaného
ze dne 16. 8. 2011, čj. 2011/44074-421, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku
Krajského soudu v Ostravě ze dne 9. 4. 2015, čj. 38 Ad 9/2012 – 152,
takto:
I. Kasační stížnost se zamítá .
II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení.
III. Ustanovenému zástupci žalobce JUDr. Josefu Cholastovi, advokátu,
se p ři zn áv á odměna a náhrada hotových výdajů ve výši 12 342 Kč, která bude
proplacena z účtu Nejvyššího správního soudu do 30 dnů od právní moci tohoto
rozhodnutí.
Odůvodnění:
I. Vymezení věci
[1] Žalobce (dále jen „stěžovatel“) napadl kasační stížností rozsudek Krajského soudu
v Ostravě, kterým byla zamítnuta jeho žaloba proti rozhodnutí žalovaného Ministerstva práce
a sociálních věcí. Tímto v záhlaví označeným rozhodnutím žalovaný změnil rozhodnutí Úřadu
práce České republiky, krajské pobočky v Ostravě, ze dne 19. 4. 2011, o povinnosti žalobce vrátit
podporu v nezaměstnanosti ve výši 62 299 Kč. Změnou rozhodnutí bylo do výroku doplněno
vymezení časového období (od 9. 1. 2009 do 26. 4. 2010), za které je žalobce povinen částky
podpory v nezaměstnanosti vrátit.
[2] Krajský soud v napadeném rozsudku zdůraznil, že žalobní námitky stěžovatele směřují
proti jinému rozhodnutí, a to rozhodnutí žalovaného ze dne 23. 3. 2011, jímž bylo potvrzeno
rozhodnutí úřadu práce o vyřazení stěžovatele z evidence uchazečů o zaměstnání ode dne
1. 9. 2009. V rámci tohoto řízení bylo možno řešit výhrady stěžovatele týkající se postupu
pracovnic úřadu práce a okolnosti předcházející zjištění jeho příjmu z dohody o pracovní činnosti
převyšující polovinu minimální mzdy. Stěžovatel se domáhal zejména prokázání toho,
že při sepsání žádosti o zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání v srpnu 2009 nebyl vyzván
k doložení výdělků u společnosti Dopravní podnik Ostrava (dále též „DPO“). Řízení o vyřazení
z evidence uchazečů o zaměstnání však bylo pravomocně ukončeno a závěry v něm učiněné
nyní, v rámci navazujícího řízení, není možno dále zpochybňovat. Důkazy, jejichž provedení
se stěžovatel domáhal, se týkají skutečností, které byly relevantní pro rozhodování o vyřazení
z evidence uchazečů o zaměstnání. V projednávané věci správní orgány byly povinny vycházet
z pravomocného rozhodnutí, dle něhož byl stěžovatel vyřazen z evidence uchazečů pro nesplnění
podmínky pro vedení uchazečů o zaměstnání stanovené v §25 odst. 1 písm. a a odst. 3 písm. b)
zákona o zaměstnanosti, a oznamovací povinnosti podle §27 odst. 2 téhož zákona.
[3] Nad rámec povinného odůvodnění krajský soud krátce shrnul podklady, z nichž vycházel
žalovaný při rozhodnutí o vyřazení stěžovatele z evidence uchazečů o zaměstnání,
a z nich učiněné závěry. Zejména upozornil na protokol o jednání na úřadu práce dne 27. 9. 2010,
ve kterém je uvedeno, že stěžovatel potvrdil existenci dohody o pracovní činnosti s DPO
od 1. 1. 2007, příjmy z ní vyplacené. Při dalším jednání dne 25. 10. 2010 stěžovatel potvrdil
výdělky u DPO a vyjádřil se, že v době, kdy se evidoval u úřadu práce „na tuto dohodu
nemyslel“, v průběhu evidence si ji též neuvědomil. Oba protokoly z jednání jsou stěžovatelem
podepsány a tím je jejich obsah potvrzen. Podle krajského soudu tyto skutečnosti vyvracejí
tvrzení uplatňované stěžovatelem v nyní projednávané věci, dle něhož byla pracovnice úřadu
práce o jeho dohodě o pracovní činnosti při vstupu do evidence uchazečů informovaná.
[4] Rozhodnutí žalovaného, které krajský soud v tomto řízení přezkoumával, se týkalo
povinnosti vrátit podporu v nezaměstnanosti za období od 1. 9. 2009 do 26. 4. 2010 ve výši
62 299 Kč, uložené dle §55 odst. 2 zákona o zaměstnanosti. Stěžovatel neměl žádné námitky
proti výši přeplatku. Krajský soud námitky označil za nedůvodné a žalobu dle §78 odst. 7 s. ř. s.
zamítl.
II. Kasační stížnost a vyjádření žalovaného
A) kasační námitky stěžovatele
[5] V kasační stížnosti stěžovatel uplatnil námitky dle §103 odst. 1 písm. a), b), d) a e) s. ř. s.
[6] Uvedl, že se v řízení před krajským soudem domáhal prokázání tvrzení,
dle něhož při podání žádosti o zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání pracovnici úřadu
práce informoval o dohodě o pracovní činnosti s DPO, čímž svoji oznamovací povinnost splnil.
Krajský soud však jím navržené důkazy neprovedl a nezabýval se jimi, což stěžovatel hodnotí
jako závažné porušení zákona.
[7] Napadený rozsudek je zatížený vadou řízení, neboť krajský soud nezákonně zamítl
návrhy stěžovatele na provedení důkazů, týkajících se plnění oznamovací povinnosti a poučení
jeho osoby při předání žádosti o zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání dne 27. 8. 2009.
Správní soud byl povinen v souladu s §77 s. ř. s. tyto důkazy provést.
[8] Vzhledem k tomu, že odůvodnění napadeného rozhodnutí žalovaného je rozporuplné
a nesrozumitelné a krajský soud tyto vady nevytkl ani neodstranil, je nepřezkoumatelný
i jeho rozsudek.
[9] Podle názoru stěžovatele krajský soud použil nesprávnou normu správního práva,
neuvádí však konkrétní tvrzení, jaký jiný zákon měl být aplikován. Z námitek lze pouze dovodit,
že podle stěžovatele nebyly splněny podmínky pro použití §55 odst. 2 zákona o zaměstnanosti,
neboť nebylo možno prokázat stěžovatelovo zavinění za vznik přeplatku.
[10] Žalovaný při posuzování skutečností rozhodných pro vrácení plateb podpory nezjistil
dostatečně skutkový stav věci, konkrétně neurčil osoby zodpovědné za vznik negativního stavu.
Zaměstnanci úřadu práce měli stěžovateli určit lhůty ke sdělení výdělků z oznámených činností,
což neučinili a jejich pochybení předcházelo nesplnění povinnosti stěžovatelem, proto nebylo
zaviněné.
[11] Stěžovatel též neměl v měsíci září 2009 výdělek přesahující polovinu minimální mzdy.
[12] Krajský soud nesprávně uvedl, že stěžovatel nezpochybnil výši částky,
kterou má dle rozhodnutí žalovaného vrátit. Stěžovatel nesprávnou výši přeplatku namítal
ve správním řízení, domnívá se, že stejné skutečnosti nemusí v žalobě opakovat.
[13] V závěru kasační stížnosti stěžovatel navrhl napadený rozsudek krajského soudu i jemu
předcházející rozhodnutí správních orgánů zrušit, vrátit věc k novému rozhodnutí a přiznat
stěžovateli náhradu nákladů řízení.
B) vyjádření žalovaného a replika stěžovatele
[14] Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti odkázal na odůvodnění svého rozhodnutí
a obsah vyjádření podaného v řízení o žalobě. Podle jeho názoru námitky uvedené v kasační
stížnosti nesměřují proti rozhodnutí o povinnosti vrátit podporu v nezaměstnanosti,
nýbrž proti rozhodnutí o vyřazení stěžovatele z evidence uchazečů o zaměstnání.
Toto rozhodnutí nebylo stěžovatelem napadeno, a právě jím bylo konstatováno zavinění
stěžovatele za nesplnění oznamovací povinnosti dle §27 odst. 2 zákona o zaměstnanosti.
Žalovaný z něho musel vzhledem k presumpci správnosti správních rozhodnutí vycházet.
Proto měl za prokázané, že k neoprávněné výplatě podpory v nezaměstnanosti došlo zaviněním
stěžovatele.
[15] Nad rámec toho však zopakoval, že stěžovatel mu oznámil činnost pro DPO až dne
25. 10. 2010. Upozornil také na to, že námitky stěžovatele uplatněné v průběhu správního řízení
se týkaly výhradně doručení rozhodnutí o odvolání ve věci vyřazení z evidence uchazečů
o zaměstnání. Žádné námitky ohledně výše přeplatku uplatněny nebyly.
[16] Podle názoru žalovaného krajský soud o žalobě rozhodl v souladu se zákonem,
své rozhodnutí řádně odůvodnil. Navrhl, aby Nejvyšší správní soud kasační stížnost zamítl.
[17] Stěžovatel reagoval na vyjádření žalovaného replikou, ve které rekapituloval průběh řízení
o vyřazení stěžovatele z evidence uchazečů o zaměstnání. Znovu namítl, že krajský soud
se těmito skutečnostmi přes žádosti stěžovatele nezabýval. Rozsáhle se zabýval možností
souběhu pobírání dávek v nezaměstnanosti a dalšími výdělečnými činnostmi, pojmem minimální
mzda, zpochybňoval závěr, dle něhož jeho příjem za září 2009 přesáhl polovinu minimální mzdy.
Zopakoval, že nebylo prokázáno jeho zavinění za přeplatek.
III. Právní hodnocení Nejvyššího správního soudu
[18] Nejvyšší správní soud nenalezl žádné formální vady či překážky pro projednání kasační
stížnosti, a proto přezkoumal v záhlaví označený rozsudek krajského soudu v rozsahu a v rámci
kasační stížností uplatněných důvodů. Ověřil přitom, zda napadené rozhodnutí či řízení
jeho vydání předcházející netrpí vadami, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti
(§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.).
[19] Stěžovatel namítl, že napadené rozhodnutí je nezákonné pro nesprávné právní posouzení
(§103 odst. 1 písm. a/ s. ř. s.), nedostatečně zjištěný skutkový stav ve správním
řízení a nepřezkoumatelnost rozhodnutí žalovaného (§103 odst. 1 písm. b/ s. ř. s.)
a pro nepřezkoumatelnost napadeného rozsudku krajského soudu (§103 odst. 1 písm. d/ s. ř. s.).
[20] Nejvyšší správní soud v prvé řadě zdůrazňuje, že v projednávané věci jsou
přezkoumávána rozhodnutí týkající se povinnosti stěžovatele vrátit podporu v nezaměstnanosti
podle §55 odst. 2 zákona o zaměstnanosti. Podle tohoto ustanovení je uchazeč o zaměstnání
povinen vrátit částky neprávem přijaté, byla-li jeho zaviněním podpora v nezaměstnanosti
přiznána a poskytována neprávem nebo ve vyšší částce, než skutečně náležela, zejména proto,
že uchazeč o zaměstnání zamlčel nebo nesprávně uvedl některou rozhodnou skutečnost
nebo nesplnil svou oznamovací povinnost. Porušení oznamovací povinnosti stěžovatele
bylo určeno pravomocným rozhodnutím žalovaného ze dne 23. 3. 2011, čj. 2011/4061-424.
Závěry přijatými v tomto rozhodnutí ohledně porušení oznamovací povinnosti byl žalovaný
vázán a musel je respektovat. Na tuto skutečnost byl stěžovatel krajským soudem opakovaně
upozorněn, v odůvodnění napadeného rozsudku je zcela srozumitelně konstatováno,
že žalobní námitky směřují proti jinému rozhodnutí, které není a nemůže být přezkoumáváno
v projednávané věci.
[21] S tímto závěrem se Nejvyšší správní soud zcela ztotožňuje. Splnění podmínek
pro vyřazení stěžovatele z evidence uchazečů o zaměstnání stanovených v §30 zákona
o zaměstnanosti bylo posuzováno v jiném řízení, toto řízení bylo ukončeno pravomocným
rozhodnutí. Skutečnosti, o kterých bylo pravomocně rozhodnuto, musí být správními
orgány i jakýmikoliv jinými subjekty respektovány v případných navazujících řízeních.
Není možno obcházet účinky existujícího pravomocného rozhodnutí tím, že konkrétní závěry
v něm přijaté by byly jinak posouzeny v jiném řízení. Takový postup by byl v rozporu se zásadou
zákonnosti, právní jistoty a legitimního očekávání (§2 správního řádu).
[22] Stěžovatel se i přes opakovaná upozornění v kasační stížnosti opět domáhá věcného
přezkumu závěrů týkajících se oprávněnosti jeho vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání.
Nezákonnost rozhodnutí krajského soudu spatřuje výhradně v tom, že se těmito otázkami odmítl
zabývat. Na základě tohoto východiska pak dovozuje jednotlivé vady řízení a důvody
nezákonnosti. Vzhledem k tomu, že přezkum rozhodnutí o zaviněném porušení povinností
stěžovatele a následném závěru o vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání v projednávaném
řízení z výše uvedených důvodů není možný, takto zaměřená formulace kasačních námitek
předurčuje závěr o jejich nedůvodnosti.
[23] Nejvyšší správní soud nejprve ověřil přezkoumatelnost napadeného rozsudku
a dospěl k závěru, že krajský soud své rozhodnutí dostatečně a srozumitelně odůvodnil.
Uvedl, z jakých podkladů vycházel (viz str. 3 rozsudku), přehledně shrnul podstatu věci a právní
úpravu, která se na ni vztahuje. Zdůraznil, že v projednávané věci je přezkoumáváno rozhodnutí
žalovaného o povinnosti vrátit podporu v nezaměstnanosti, avšak uplatněné žalobní námitky
směřují proti rozhodnutí úřadu práce, kterým byl stěžovatel vyřazen z evidence uchazečů
o zaměstnání (a následnému rozhodnutí o zamítnutí odvolání). Upozornil stěžovatele,
že námitky týkající se zákonnosti vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání, včetně otázky
zavinění za nesplnění oznamovací povinnosti, není možno věcně přezkoumat v nyní
projednávané věci. Dále shrnul podmínky stanovené v §55 odst. 2 zákona o zaměstnanosti
pro uložení povinnosti vrátit podporu v nezaměstnanosti, uvedl, proč byly v případě stěžovatele
splněny. Nejvyšší správní soud považuje takto formulované odůvodnění za plně přezkoumatelné.
[24] Stěžovatel označil napadený rozsudek za nepřezkoumatelný, neboť jím bylo dle jeho
názoru potvrzeno nesrozumitelné a nepřezkoumatelné rozhodnutí žalovaného. Nejvyšší správní
soud z obsahu rozhodnutí žalovaného ověřil, že obsahuje srozumitelný výrok i dostatečné
odůvodnění. Stěžovatel spatřoval rozporuplnost a nesrozumitelnost tohoto rozhodnutí
v nevypořádání se s otázkou zavinění za nesplnění oznamovací povinnosti, s nedostatečným
posouzením okolností jeho zavedení a následné vyřazení do evidence uchazečů o zaměstnání.
Jak je však uvedeno výše, těmito otázkami se správní orgány v řízení o vrácení podpory
v zaměstnanosti zabývat nemohly.
[25] Stěžovatel dále namítl vady řízení před krajským soudem, neboť soud nezákonně zamítl
návrhy stěžovatele na provedení důkazů, týkajících se plnění oznamovací povinnosti a poučení
jeho osoby při předání žádosti o zařazení do evidence uchazečů o zaměstnání dne 27. 8. 2009.
Nejvyšší správní soud z obsahu odůvodnění ověřil, že krajský soud se s těmito důkazními návrhy
vypořádal – rozhodl, že je neprovede, neboť směřují k prokázání skutečností, které nejsou
v projednávané věci relevantní. Nejvyšší správní soud se s tímto hodnocením ztotožňuje,
opět s odkazem na závěry uvedené pod body 21 a 22 odůvodnění tohoto rozhodnutí.
Ze stejného důvodu nebyl krajský soud povinen provádět tyto nebo jiné důkazy týkající
se okolností a důvodů vyřazení stěžovatele z evidence uchazečů o zaměstnání ani dle §77 s. ř. s.
[26] Námitka zpochybňující použití správné právní normy je stěžovatelem uplatněna pouze
v obecné rovině. Podle názoru stěžovatele nebyly splněny podmínky pro použití §55 odst. 2
zákona o zaměstnanosti, neboť nebylo možno prokázat stěžovatelovo zavinění za vznik
přeplatku. Nejvyšší správní soud k již výše uvedenému pouze stručně doplňuje, že vadu
nesprávného právního posouzení neshledal, zavinění stěžovatele za vznik přeplatku bylo
posuzováno v řízení o vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání, toto řízení bylo
ukončeno pravomocným rozhodnutím žalovaného, v němž bylo zavinění stěžovatele zjišťováno
a potvrzeno.
[27] Nedostatečné zjištění skutkového stavu věci stěžovatel též odvíjí pouze od toho,
že správní orgány v tomto řízení neprováděly důkazy o skutečnostech významných pro řízení
o vyřazení stěžovatele z evidence uchazečů o zaměstnání. Proto jeho námitka není důvodná.
Mezi tyto skutečnosti patří i zjištění, zda stěžovatel měl v měsíci září 2009 výdělek přesahující
polovinu minimální mzdy.
[28] Stěžovatel se dále ohradil proti tvrzení krajského soudu, podle něhož nebyla z jeho strany
zpochybněna výše částky, kterou měl dle rozhodnutí žalovaného vrátit. Stěžovatel nesprávnou
výši přeplatku namítal ve správním řízení, domnívá se, že stejné skutečnosti nemusí v žalobě
opakovat. Nejvyšší správní soud k tomu odkazuje na jednu ze základních zásad správního
soudnictví v České republice – dispoziční zásadu. Správní soud v souladu s ní přezkoumává
napadené rozhodnutí pouze v mezích žalobních bodů (§75 odst. 2 s. ř. s.). Tomu odpovídá
i povinnost žalobce formulovat žalobní body, z nichž musí být patrno, z jakých skutkových
a právních důvodů považuje žalobce napadené výroky rozhodnutí za nezákonné nebo nicotné
(§71 odst. 1 písm. d/ s. ř. s.). Pokud stěžovatel nesouhlasil s výší částky stanovené napadeným
rozhodnutím žalovaného, byl povinen tuto námitku v žalobě uplatnit, včetně odůvodnění.
Pro úplnost Nejvyšší správní soud uvádí, že ze správního spisu vedeného v projednávané věci
nevyplývá, že by výši částky stěžovatel zpochybnil v průběhu správního řízení.
IV. Závěr a náklady řízení
[29] Kasační námitky uplatněné stěžovatelem nejsou důvodné, ani z přezkumu dle §109
odst. 3 a 4 s. ř. s., který Nejvyšší správní soud provádí z úřední povinnosti, nevyplynul důvod
pro zrušení napadeného rozsudku krajského soudu. Kasační stížnost proto byla v souladu
s ustanovením §110 odst. 1 s. ř. s. větou poslední zamítnuta.
[30] O nákladech řízení o kasační stížnosti rozhodl Nejvyšší správní soud dle ustanovení §60
odst. 1 s. ř. s. ve spojení s §120 s. ř. s. Stěžovatel neměl ve věci úspěch, proto mu právo
na náhradu nákladů řízení nenáleží. Toto právo by svědčilo žalovanému, protože však žalovaný
náhradu nákladů nežádal a Nejvyšší správní soud žádné náklady, jež by mu vznikly a překročily
rámec jeho běžné administrativní činnosti, ze spisu nezjistil, rozhodl tak, že ani žalovanému
náhrada nákladů řízení nenáleží.
[31] Usnesením krajského soudu byl žalobci ustanoven zástupcem pro řízení advokát
JUDr. Josef Cholasta. Zástupce ustanovený v řízení před krajským soudem, je-li jím advokát,
zastupuje navrhovatele i v řízení o kasační stížnosti (srov. ustanovení §35 odst. 8 s. ř. s.).
V takovém případě hotové výdaje a odměnu za zastupování platí stát (§120 a §35 odst. 8 věta
první s. ř. s.). Nejvyšší správní soud přiznal ustanovenému zástupci odměnu za zastupování
a náhradu hotových výdajů v celkové výši 12 342 Kč, která se skládá z částky 9 300 Kč
za tři úkony právní služby [dvě další porady s klientem přesahující jednu hodinu a sepsání kasační
stížnosti podle §7, §9 odst. 4 písm. d) a §11 odst. 1 písm. c) a d) vyhlášky č. 177/1996 Sb.,
o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních služeb (advokátní
tarif)], z částky 900 Kč za s tím související režijní paušál (§13 odst. 1 a 3 advokátního tarifu)
a z částky 2 142 Kč odpovídající 21 % dani z přidané hodnoty (ustanovený zástupce žalobce
doložil, že je plátcem této daně). Zástupci byly uznány pouze účelně vynaložené úkony právní
služby, s ohledem na pokračování v zastoupení z řízení před krajským soudem a na obsah podání,
v nichž byla opakována argumentace z řízení o žalobě. Odměna za zastupování a náhrada
hotových výdajů bude ustanovenému zástupci vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu
do 30 dnů od právní moci tohoto rozsudku.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 21. září 2016
Daniela Zemanová v
předsedkyně senátu