Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 20.04.2016, sp. zn. 2 Azs 31/2016 - 21 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2016:2.AZS.31.2016:21

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2016:2.AZS.31.2016:21
sp. zn. 2 Azs 31/2016 - 21 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Karla Šimky a soudkyň JUDr. Miluše Doškové a Mgr. Evy Šonkové v právní věci žalobce: A. P., zastoupený Mgr. Petrem Václavkem, advokátem se sídlem Opletalova 25, Praha 1, proti žalované: Policie České republiky, Ředitelství služby cizinecké policie, se sídlem Olšanská 2, Praha 3, ve věci žaloby proti rozhodnutí žalované ze dne 2. 10. 2015, č. j. CPR-23464-3/ČJ-2015-930310-V238, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 18. 12. 2015, č. j. 2 A 76/2015 – 25, takto: I. Kasační stížnosti se p ř i z n á v á odkladný účinek. II. Soud v y z ý v á žalobce, aby ve lhůtě jednoho měsíce ode dne doručení tohoto usnesení doplnil jím podanou kasační stížnost následovně: - uvede, v jakém rozsahu rozhodnutí krajského soudu napadá, - uvede, z jakého důvodu byla kasační stížnost podána, a to v souladu s §103 odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů, a tento důvod blíže skutkově a právně konkretizuje, - uvede, čeho se kasační stížností domáhá, a to v souladu s §110 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů. Odůvodnění: [1] Rozsudkem ze dne 18. 12. 2015, č. j. 2 A 76/2015 - 25, zamítl Městský soud v Praze žalobu žalobce (dále jen „stěžovatel“) proti rozhodnutí žalované ze dne 2. 10. 2015, č. j. CPR-23464-3/ČJ-2015-930310-V238, kterým bylo rozhodnutí Policie České republiky, Krajského ředitelství policie hl. m. Prahy, odboru cizinecké policie ze dne 28. 5. 2015, č. j. KRPA-365239-44/ČJ-2014-000022, ve věci správního vyhoštění stěžovatele podle §119 odst. 1 písm. c) bod 2 zákona č. 326/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o pobytu cizinců“), změněno tak, že délka stanovené doby, po kterou stěžovateli nelze umožnit vstup na území členských států Evropské unie, se mění z jednoho roku na šest měsíců. [2] Proti tomuto rozsudku podal stěžovatel v zákonné lhůtě kasační stížnost, v níž navrhl, aby jí byl přiznán odkladný účinek. Návrh odůvodnil tím, že na území České republiky žije již 9 let, a tudíž zde má vybudované zázemí. Nepřiznání odkladného účinku kasační stížnosti a jeho nucené vycestování by pak pro stěžovatele znamenalo nepřiměřený zásah do jeho rodinného a soukromého života. Stěžovatel v této souvislosti odkázal na usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 1. 2013, č. j. 6 As 82/2012 – 37, ze dne 18. 8. 2011, č. j. 5 As 73/2011 – 100, a ze dne 19. 11. 2014, č. j. 1 Azs 160/2014 - 25, z nichž vyplývá, že pro zachování práva na spravedlivý proces účastníka řízení je nezbytné, aby zůstal do skončení řízení o jeho kasační stížnosti ve věci správního vyhoštění na území České republiky. [3] Ve vyjádření k návrhu na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti žalovaná navrhla, aby byla předmětná žádost stěžovatele zamítnuta, neboť předmětné řízení o jeho správním vyhoštění bylo vedeno z důvodu protiprávního jednání spočívajícím v pobytu na území České republiky bez platného víza. Přiznání odkladného účinku by tedy bylo v rozporu s veřejným zájmem. [4] Nejvyšší správní soud při posuzování návrhu na přiznání odkladného účinku vyšel z následujících úvah. [5] Podle §107 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“), nemá kasační stížnost odkladný účinek; Nejvyšší správní soud jej však může na návrh stěžovatele přiznat. Ustanovení §73 odst. 2 až 5 s. ř. s. se užijí přiměřeně. [6] Dle §73 odst. 2 s. ř. s. soud na návrh žalobce po vyjádření žalovaného usnesením přizná žalobě odkladný účinek, jestliže by výkon nebo jiné právní následky rozhodnutí znamenaly pro žalobce nepoměrně větší újmu, než jaká přiznáním odkladného účinku může vzniknout jiným osobám, a jestliže to nebude v rozporu s důležitým veřejným zájmem. [7] Důvody možného vzniku nepoměrně větší újmy stěžovatele oproti jiným osobám jsou zásadně individuální, závislé na osobě a situaci stěžovatele. Povinnost tvrdit a prokázat vznik újmy má proto stěžovatel, zpravidla poukazem na konkrétní skutkové okolnosti případu. Pokud jde o splnění druhého zákonného předpokladu, tj. že přiznání odkladného účinku není v rozporu s důležitým veřejným zájmem, soud vychází z povahy věci, z obsahu spisového materiálu, případně z vyjádření účastníků řízení o kasační stížnosti. [8] Uložené správní vyhoštění a povinnost cizince vycestovat z České republiky představují zásah do práva na respektování soukromého života ve smyslu čl. 8 Úmluvy. Z tohoto ustanovení kromě substantivních negativních a pozitivních závazků vyplývají i závazky procedurální. Osobám, do jejichž práv je v určitém řízení zasaženo, tak musí být dostatečným způsobem umožněno v tomto řízení chránit své zájmy. V tomto ohledu proto existuje určitá provázanost mezi čl. 8 Úmluvy a zárukami, které garantuje právo na spravedlivý proces dle čl. 6 Úmluvy (viz Kmec, J., Kosař, D., Kratochvíl, J., Bobek, M. Evropská úmluva o lidských právech. Komentář. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2012, s. 887). [9] Je-li tedy přezkoumáváno rozhodnutí příslušných správních orgánů o správním vyhoštění, je újma hrozící stěžovateli z jeho výkonu zřejmá ze samotné povahy tohoto rozhodnutí. To platí přinejmenším, pokud jde o zajištění práva na spravedlivý proces a práva na respektování soukromého života. K tomu musí soud přihlédnout i tehdy, jestliže stěžovatel v žádosti o přiznání odkladného účinku kasační stížnosti netvrdí konkrétní skutkové okolnosti svého případu ani nenavrhuje důkazy k jejich prokázání. [10] K těmto závěrům ostatně dospěl Nejvyšší správní soud opakovaně, přičemž lze odkázat např. na jeho usnesení ze dne 19. 11. 2014, č. j. 1 Azs 160/2014 – 25, popř. i usnesení ze dne 18. 8. 2011, č. j. 5 As 73/2011 - 100, v němž uvedl: „Navíc má Nejvyšší správní soud za to, že může být pro výkon stěžovatelova ústavního práva na spravedlivý proces nezbytné, aby stěžovatel mohl zůstat na území ČR do skončení řízení o jeho kasační stížnosti. Byť je stěžovatel v tomto řízení, jak požaduje soudní řád správní, zastoupen advokátem, nelze přehlédnout, že k právu na spravedlivý proces náleží i právo účastníka vystupovat v tomto řízení osobně, být v kontaktu se svým zástupcem udělovat mu konkrétní pokyny pro výkon zastoupení atd.“ [11] Nejvyšší správní soud má tudíž za to, že ve vztahu ke kasační stížnosti proti rozhodnutí městského soudu ve věcech správního vyhoštění je nezbytné pro ochranu práv stěžovatele odkladný účinek přiznat, a to nejen pro možnost jeho účasti na samotném řízení o kasační stížnosti, ale zejména pro případ, že by věc byla zrušena a vrácena městskému soudu, případně žalované nebo správnímu orgánu I. stupně. Kasační soud při rozhodování o žádosti o odkladném účinku nemůže předjímat, že k takové situaci na základě věcného přezkumu napadeného rozhodnutí městského soudu nemůže dojít, a musí proto stěžovateli zajistit možnost plnohodnotné účasti na případném dalším řízení. [12] Tyto skutečnosti musel Nejvyšší správní soud vzít v potaz při vyvažování újmy, která by mohla stěžovateli vzniknout nepřiznáním odkladného účinku, a újmy, která by mohla vzniknout jiným osobám, pokud by k odložení účinků jinak závazného rozhodnutí došlo. Zásah do stěžovatelových procesních práv dle čl. 8 Úmluvy by byl v případě nepřiznání odkladného účinku podstatný. Naproti tomu nelze bez dalšího dovozovat, že by přiznání odkladného účinku mělo způsobit jakoukoliv újmu jiným osobám. V tomto vyvažování proto lze dojít k závěru, že by újma hrozící stěžovateli v důsledku nepřiznání odkladného účinku byla nepoměrně větší, než možná újma hrozící jiným osobám v důsledku jeho přiznání. První kritérium přiznání odkladného účinku je proto splněno. [13] Pokud jde o možný rozpor s důležitým veřejným zájmem, je opět nutné poměřit na jedné straně újmu hrozící stěžovateli v případě nepřiznání odkladného účinku a na straně druhé důležité zájmy společnosti. Pro zamítnutí návrhu přitom nepostačuje pouze existence kolidujícího veřejného zájmu, jak by se mohlo zdát z doslovného výkladu §73 odst. 2 s. ř. s. Toto ustanovení nutno vykládat ústavně konformním způsobem, a proto je třeba za pomoci testu proporcionality vážit intenzitu hrozícího zásahu do základního práva svědčícího žalobci s intenzitou narušení veřejného zájmu (srov. usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 6. 8. 2008, č. j. 5 As 17/2008 - 131). S ohledem na důvod správního vyhoštění, a to pobyt stěžovatele na území České republiky bez příslušných cizinecko-právních titulů, tedy závažné, avšak toliko administrativní pochybení, je v daném případě riziko narušení veřejného zájmu ve srovnání s možnou újmou hrozící stěžovateli spíše menší intenzity. Nepřiznání odkladného účinku proto není v rozporu s důležitým veřejným zájmem. Tím je splněna druhá podmínka pro přiznání odkladného účinku kasační stížnosti. [14] Na základě shora uvedeného Nejvyšší správní soud rozhodl o přiznání odkladného účinku kasační stížnosti tak, jak je uvedeno ve výroku. Současně však upozorňuje, že přiznání odkladného účinku kasační stížnosti je svou podstatou rozhodnutím předběžné povahy a nelze z něj předjímat rozhodnutí o věci samé (srov. usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 4. 10. 2005, č. j. 8 As 26/2005 - 76). Nejvyšší správní soud dále poukazuje na skutečnost, že ukáže-li se v průběhu řízení, že pro přiznání odkladného účinku nebyly důvody, nebo že tyto důvody v mezidobí odpadly, může Nejvyšší správní soud toto usnesení i bez návrhu zrušit (§73 odst. 5 ve spojení s §107 odst. 1 s. ř. s.). [15] Podle §106 odst. 1 s. ř. s. je jednou z náležitostí kasační stížnosti uvedení rozsahu, v jakém stěžovatel rozhodnutí soudu napadá. V daném případě stěžovatel ve svém podání neuvedl k rozsahu napadení rozsudku městského soudu žádné údaje. Soud proto stěžovatele vyzval k odstranění této vady. [16] Podle §106 odst. 1 s. ř. s. je povinností stěžovatele v kasační stížnosti uvést, z jakého důvodu napadá rozhodnutí městského soudu. Stěžovatel má tedy uvést, z jakého důvodu ve smyslu ust. §103 odst. 1 s. ř. s. byla kasační stížnost podána, a takto uvedený důvod i blíže skutkově a právně konkretizovat. Podle ust. §104 odst. 4 s. ř. s. kasační stížnost není přípustná, opírá-li se jen o jiné d ůvody, než které jsou uvedeny v ust. §103 odst. 1 s. ř. s., nebo o důvody, které stěžovatel neuplatnil v řízení před soudem, jehož rozhodnutí má být přezkoumáno, ač tak učinit mohl. Protože stěžovatel ve své kasační stížnosti důvod podání kasační stížnosti neuvedl a nekonkretizoval, vyzval jej soud k odstranění této vady. [17] Soud dále vyzval stěžovatele, aby uvedl, čeho se kasační stížností domáhá, tj. aby uvedl závěrečný návrh (návrh výroku, jak má soud rozhodující o kasační stížnosti rozhodnout), neboť podle ust. §37 odst. 3 s. ř. s. je jednou z náležitostí podání údaj, co podatel navrhuje. Vzhledem k tomu, že stěžovatel v kasační stížnosti neuvedl, čeho se domáhá, vyzval jej soud k odstranění této vady. [18] Nejvyšší správní soud nemůže bez doplnění náležitostí v řízení o kasační stížnosti pokračovat, proto vyzval stěžovatele podle §109 odst. 1 věty první s. ř. s. k doplnění kasační stížnosti. [19] Nevyhoví-li stěžovatel uvedené výzvě ve stanovené lhůtě a nebude-li v řízení možno pro tento nedostatek pokračovat, soud kasační stížnost odmítne (§37 odst. 5 ve spojení s §120 s. ř. s.). Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 20. dubna 2016 JUDr. Karel Šimka předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:20.04.2016
Číslo jednací:2 Azs 31/2016 - 21
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
přiznání odkl. účinku
Účastníci řízení:Ředitelství služby cizinecké policie
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2016:2.AZS.31.2016:21
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024