ECLI:CZ:NSS:2016:3.AZS.238.2015:28
sp. zn. 3 Azs 238/2015 - 28
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy Mgr. Radovana Havelce
a soudců JUDr. Pavla Molka a JUDr. Jaroslava Vlašína ve věci žalobce: B. V. V., zastoupený:
Mgr. Ing. P. K. C., proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, Komise pro rozhodování ve
věcech pobytu cizinců, se sídlem Praha 4, náměstí Hrdinů 1634/3, v řízení o kasační stížnosti
žalovaného proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 24. 9. 2015, č. j. 8 A 5/2011 - 57, ve
znění opravného usnesení Městského soudu v Praze ze dne 22. 10. 2015, č. j. 8 A 5/2011 - 60,
takto:
Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 24. 9. 2015, č. j. 8 A 5/2011 - 57, ve znění
opravného usnesení Městského soudu v Praze ze dne 22. 10. 2015,
č. j. 8 A 5/2011 - 60, se z r ušuj e a věc se v rac í tomuto soudu k dalšímu řízení.
Odůvodnění:
Žalobce měl na území České republiky povolen dlouhodobý pobyt do 10. 12. 2009
za účelem společného soužití rodiny. Žalobcův otec měl totiž na území České republiky do téhož
dne povolen dlouhodobý pobyt za účelem podnikání.
Dne 26. 11. 2009 oba podali, prostřednictvím zmocněnce, žádost o prodloužení doby
platnosti povolení k dlouhodobému pobytu: otec žalobce za účelem podnikání, žalobce za účelem
společného soužití rodiny.
Dne 13. 1. 2010 bylo řízení o žádosti žalobcova otce Policií České republiky, Oblastním
ředitelstvím služby cizinecké policie, Inspektorátem cizinecké policie Praha (dále jen „Oblastní
ředitelství služby cizinecké policie“), zastaveno pro neodstranění podstatných vad žádosti
podle §66 odst. 1 písm. c) zákona č. 500/2004 Sb., správní řád (dále jen „správní řád“).
Dne 21. 4. 2010 vydalo Oblastní ředitelství služby cizinecké policie usnesení č. j. CPPH-
119404/CI-2009-60, kterým zastavilo řízení o žalobcově žádosti o prodloužení doby platnosti
povolení k dlouhodobému pobytu, neboť s ohledem na výsledek řízení o žádosti žalobcova otce
se stala žalobcova žádost zjevně bezpředmětnou ve smyslu §66 odst. 1 písm. g) správního řádu.
Žalobce podal proti tomuto usnesení odvolání, v němž uvedl, že řízení ve věci pobytu
jeho otce nebylo dosud ukončeno. Proto žádal, aby bylo usnesení ze dne 21. 4. 2010 zrušeno.
Rozhodnutím Policie České republiky, Služby cizinecké policie, Ředitelství služby
cizinecké policie (dále jen „Ředitelství služby cizinecké policie“) ze dne 9. 11. 2010, č. j. CPR-
6887-1/ČJ-2010-9CPR-C218, bylo žalobcovo odvolání zamítnuto. Ředitelství služby cizinecké
policie mělo za prokázané, že řízení o žádosti žalobcova otce bylo zastaveno a toto rozhodnutí
nabylo právní moci dne 6. 3. 2010. Proto postupovalo Oblastní ředitelství služby cizinecké policie
v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České
republiky a o změně některých zákonů (dále jen „zákon o pobytu cizinců“), když řízení
o žalobcově žádosti zastavilo pro její zjevnou bezpředmětnost.
Žalobce podal proti tomuto rozhodnutí žalobu podle §65 a násl. zákona č. 150/2002 Sb.,
soudní řád správní (dále jen „s. ř. s.“). V ní poukázal na judikaturu správních soudů, jmenovitě
na rozsudek Městského soudu ze dne 30. 3. 2009, č. j. 10 Ca 15/2009 - 49, a rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 14. 10. 2010, č. j. 5 As 62/2009 - 68, publ. pod č. 2176/2011 Sb. NSS
(všechna rozhodnutí Nejvyššího správního soudu citovaná v tomto rozsudku jsou dostupná
na www.nssoud.cz), podle níž lze řízení zastavit podle §66 odst. 1 písm. g) správního řádu tehdy,
pokud v průběhu řízení dojde k takové změně okolností, že rozhodnutí správního orgánu
o žádosti, ať už kladné či záporné, nebude mít pro žadatele význam a nedojde k žádné změně
v jeho právním postavení. V posuzovaném případě podle žalobce tyto podmínky splněny nebyly,
a to i proto, že otec žalobce podal ve věci své žádosti o prodloužení doby platnosti povolení
k dlouhodobému pobytu správní žalobu. Při ústním jednání pak žalobcův zmocněnec namítl
nicotnost rozhodnutí Oblastního ředitelství služby cizinecké policie ze dne 21. 4. 2010
i rozhodnutí Ředitelství služby cizinecké policie ze dne 9. 11. 2010. Podle názoru žalobce,
podpořeného odkazem na rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 27. 6. 2013,
č. j. 9 A 2/2010 - 98 (taktéž dostupný z www.nssoud.cz), neměly tyto správní orgány pravomoc
k vydání uvedených rozhodnutí, neboť ta od 1. 1. 2009 náležela výlučně Ministerstvu vnitra.
Městský soud v Praze (dále jen „ městský soud“) v řízení jednal s Ministerstvem vnitra,
Komisí pro rozhodování ve věcech pobytu cizinců (dále jen „Komise“), jakožto s účastníkem
řízení na straně žalované, neboť, jak konstatoval v napadeném rozsudku, s účinností zákona
č. 427/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České
republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 325/1999 Sb.,
o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších
předpisů, (zákon o azylu), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále jen
„zákon č. 427/2010 Sb.“), která nastala dne 1. 1. 2011, přešla působnost původního žalovaného,
Ředitelství služby cizinecké policie, na Komisi. Proto městský soud jednal podle §69 s. ř. s.
s Komisí jako s žalovaným.
Po věcné stránce městský soud rozhodl tak, že vyslovil nicotnost rozhodnutí Oblastního
ředitelství služby cizinecké policie ze dne 21. 4. 2010 i rozhodnutí Ředitelství služby cizinecké
policie ze dne 9. 11. 2010 podle §76 odst. 2 s. ř. s. Podle jeho názoru totiž v důsledku novely
zákona o pobytu cizinců provedené zákonem č. 274/2008 Sb., kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím zákona o Policii České republiky (dále jen „zákon č. 274/2008 Sb.“), došlo
od 1. 1. 2009 k přenesení pravomoci rozhodnout v této věci na Ministerstvo vnitra. Městský soud
uvedl, že dle §165 písm. c) zákona o pobytu cizinců, účinného od 1. 1. 2009, Ministerstvo vnitra
v rámci působnosti ve věcech vstupu a pobytu cizinců na území a jejich vycestování z tohoto
území rozhodovalo o povolení k dlouhodobému pobytu za účelem ochrany na území a povolení
k trvalému pobytu. Původní příslušnost oblastních ředitelství cizinecké policie rozhodovat
o trvalém pobytu cizinců dle §164 odst. 1 písm. j) zákona o pobytu cizinců byla zákonem
č. 274/2008 Sb. zrušena. Tato novela ve vztahu k §165 písm. c) zákona o pobytu cizinců
neobsahovala přechodná ustanovení dopadající na řízení zahájená před nabytím účinnosti tohoto
zákona. Proto měl městský soud za to, že správní orgán byl povinen postupovat dle novelizované
zákonné úpravy od okamžiku nabytí její účinnosti. Počínaje dnem 1. 1. 2009 tedy orgán cizinecké
policie nebyl podle názoru městského soudu oprávněn zahájit řízení o povolení k trvalému
pobytu cizince nebo v již zahájeném řízení pokračovat a vydat rozhodnutí. Pokud tak učinil, bylo
rozhodnutí vydáno správním orgánem, který nebyl věcně příslušný ve věci rozhodnout.
V posuzovaném případě byla obě správní rozhodnutí vydána v průběhu roku 2010, tedy již
za účinnosti nové právní úpravy, která svěřovala rozhodování o agendě týkající se pobytu cizinců
nikoliv orgánům cizinecké policie, ale Ministerstvu vnitra a následně Komisi. Obě správní
rozhodnutí proto shledal nicotnými.
Dne 22. 10. 2015 vydal městský soud opravné usnesení č. j. 8 A 5/2011 - 60, jímž opravil
nákladový výrok napadeného rozsudku.
Žalovaný (dále jen „stěžovatel“) podal proti tomuto rozsudku kasační stížnost, formálně
odkazující na kasační důvody uvedené v §103 odst. 1 písm. a) a d) s. ř. s; ve skutečnosti však
městskému soudu vytýká pouze nesprávné posouzení právní otázky ve smyslu písm. a).
Stěžovatel zejména zdůrazňuje, že se v předmětné věci nejednalo o žádost o povolení k trvalému
pobytu, jak je uvedeno v napadeném rozsudku, ale o žádost o prodloužení doby platnosti
povolení k dlouhodobému pobytu za účelem rodinným na základě žádosti podané
dne 26. 11. 2009. Ke změně věcné příslušnosti v řízeních týkajících se povolení k dlouhodobému
pobytu došlo až novelou zákona o pobytu cizinců provedenou zákonem č. 427/2010 Sb.,
s účinností od 1. 1. 2011. Podle přechodných ustanovení tohoto zákona (čl. II body 1. a 4.)
v zahájených správních řízení pokračuje, namísto oblastních ředitelství služby cizinecké policie,
správní orgán, kterému svěřuje věcnou působnost nová právní úprava, tedy v prvním stupni
Ministerstvo vnitra, a to podle zákona o pobytu cizinců v jeho dosavadním znění. Z toho
dle stěžovatele vyplývá, že orgánem příslušným pro rozhodování o žádosti o prodloužení doby
platnosti povolení k dlouhodobému pobytu, podané dne 26. 11. 2009, bylo Oblastní ředitelství
služby cizinecké policie a v odvolacím řízení Ředitelství služby cizinecké policie (viz §42 odst. 5,
§44a odst. 4 a §46a zákona o pobytu cizinců ve znění účinném do 31. 12. 2010). Rozsudek
Městského soudu v Praze ze dne 27. 6. 2013, č. j. 9 A 2/2010 - 98, uvedený žalobcem, se týkal
jiného řízení, konkrétně řízení o žádosti o povolení k trvalému pobytu na území České republiky
a o přiznání právního postavení dlouhodobě pobývajícího rezidenta v Evropském společenství
podané podle §68 ve spojení s §83 odst. 1 zákona o pobytu cizinců, kde byla námitka nicotnosti
důvodná. Z výše uvedených důvodů stěžovatel navrhl, aby Nejvyšší správní soud napadený
rozsudek městského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Taktéž navrhl, aby zdejší soud
přiznal kasační stížnosti odkladný účinek.
Žalobce se ke kasační stížnosti nevyjádřil.
Usnesením Nejvyššího správního soudu ze dne 9. 12. 2015, č. j. 3 Azs 238/2015 - 21,
nebyl kasační stížnosti odkladný účinek přiznán.
Nejvyšší správní soud při posuzování kasační stížnosti hodnotil, zda jsou splněny
podmínky řízení, přičemž dospěl k závěru, že kasační stížnost je přípustná, má požadované
náležitosti, byla podána včas, a to osobou oprávněnou. Důvodnost kasační stížnosti posoudil
Nejvyšší správní soud v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů a zkoumal přitom, zda
napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž je povinen přihlédnout z úřední povinnosti
(§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.). Ve věci přitom rozhodl bez nařízení jednání za podmínek vyplývajících
z ustanovení §109 odst. 2 s. ř. s.
Mezi stranami je sporná pouze jedna právní otázka – zda byla k rozhodnutí o žádosti
žalobce o prodloužení doby platnosti povolení k dlouhodobému pobytu a následnému
rozhodnutí o odvolání příslušná cizinecká policie, či Ministerstvo vnitra.
Právní úprava zakotvená v zákoně o pobytu cizinců byla ke dni rozhodnutí Oblastního
ředitelství služby cizinecké policie (21. 4. 2010) i ke dni rozhodnutí Ředitelství služby cizinecké
policie (9. 11. 2010) následující. Jak vyplývá z §42 odst. 1 a 5, žádost o povolení k dlouhodobému
pobytu se podávala policii. Ta podle §44 odst. 1 vydala cizinci povolení k dlouhodobému pobytu
formou průkazu o povolení k pobytu, přičemž za podmínek uvedených v §44a odst. 1 bylo
možné dobu platnosti povolení k dlouhodobému pobytu opakovaně prodloužit. Z §164 odst.
1 písm. h) a i) pak vyplývala působnost oblastních ředitelství služby cizinecké policie rozhodnout
o vydání povolení k dlouhodobému pobytu a v rozsahu své působnosti rozhodnout
o prodloužení doby platnosti průkazů vydaných podle tohoto zákona. Působnost nadřízeného
správního orgánu ve správním řízení ve vztahu k oblastním ředitelstvím cizinecké policie
vykonávalo podle §163 odst. 1 písm. f) bod 1 ředitelství služby cizinecké policie. Ustanovení
§167 odst. 3 přikazovalo policii vždy si v řízení o prodloužení doby platnosti povolení
k dlouhodobému pobytu vyžádat výpis z evidence Rejstříků trestů. Ministerstvu vnitra pak
z §165 písm. c) vyplývala pouze působnost rozhodovat o povolení k dlouhodobému pobytu
za účelem ochrany na území a o povolení k trvalému pobytu.
Z výše uvedené právní úpravy je nepochybné, že příslušná k rozhodnutí o žádosti žalobce
byla v předmětné době skutečně cizinecká policie, jak tvrdí stěžovatel, nikoliv Ministerstvo vnitra,
jak dovodil městský soud. Pravomoc oblastního ředitelství služby cizinecké policie rozhodnout
ve věci v prvním stupni vyplývá z §164 odst. 1 a podpůrně z dalších výše uvedených ustanovení
zákona o pobytu cizinců. Pravomoc ředitelství služby cizinecké policie rozhodnout o odvolání
žalobce vyplývala z §163 odst. 1 písm. f) bodu 1 zákona o pobytu cizinců.
Ministerstvo vnitra rozhodovalo v předmětné době podle §165 písm. c) zákona o pobytu
cizinců, o nějž svůj závěr opřel městský soud, toliko o povolení k dlouhodobému pobytu
za účelem ochrany na území (viz §42e zákona o pobytu cizinců) a o povolení k trvalému pobytu
(viz §66 a násl. zákona o pobytu cizinců). O žádné z těchto dvou řízení však v předmětné věci
nešlo. Proto také nebylo namístě převzít závěry a argumentaci z rozsudku Městského soudu
ze dne 27. 6. 2013, č. j. 9 A 2/2010 - 98, kde se jednalo právě o žádost o povolení k trvalému
pobytu. Stejně tak městský soud přehlédl, že zákon č. 274/2008 Sb. nenabyl účinnosti ke dni
1. 1. 2009 v celém svém znění (viz jeho čl. LXVIII). K tomuto datu byla na Ministerstvo vnitra
převedena zejména agenda trvalých pobytů; k převodu agendy přechodných pobytů, kam spadá
i nyní posuzovaný případ, z cizinecké policie na Ministerstvo vnitra došlo právě až 1. 1. 2011
(srov. i důvodovou zprávu k zákonu č. 274/2008 Sb.), a to včetně rozhodování o prodloužení
platnosti povolení k dlouhodobému pobytu, jak ostatně konstatoval Nejvyšší správní soud
v rozsudku ze dne 19. 1. 2012, č. j. 9 As 80/2011 - 69.
Z uvedených důvodů je posouzení předložené právní otázky ze strany městského soudu
nesprávné ve smyslu §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. Kasační stížnost byla tedy podána důvodně,
a proto Nejvyšší správní soud podle §110 odst. 1, věty první, s. ř. s. zrušil napadený rozsudek
městského soudu a věc mu vrátil k dalšímu řízení. V něm bude městský soud vázán právním
názorem vysloveným v tomto rozsudku (§110 odst. 4 s. ř. s.), což zejména znamená, že bude
na napadená správní rozhodnutí nahlížet jako na de iure existující akty.
O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne městský soud v novém rozhodnutí
ve věci (§110 odst. 3 s. ř. s).
Poučení: Proti tomuto rozsudku ne j so u opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 9. března 2016
Mgr. Radovan Havelec
předseda senátu