ECLI:CZ:NSS:2016:5.AS.125.2015:86
sp. zn. 5 As 125/2015 - 86
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Jakuba Camrdy
a soudců JUDr. Lenky Matyášové a Mgr. Ondřeje Mrákoty v právní věci žalobce: J. H.,
zastoupený JUDr. Janou Sládkovou, advokátkou se sídlem Jiráskova 398/II, Rokycany, proti
žalovanému: Krajský úřad Karlovarského kraje, se sídlem Závodní 88, Karlovy Vary,
za účasti: Plzeňský kraj, se sídlem Škroupova 18, Plzeň, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti
rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne 31. 3. 2015, č. j. 57 A 114/2013 - 66,
takto:
I. Kasační stížnost se zamítá .
II. Žalovanému se náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti nepřiznává .
III. Osoba zúčastněná na řízení nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační
stížnosti.
Odůvodnění:
I. Vymezení věci
Rozhodnutím Městského úřadu Rokycany (dále též „vyvlastňovací úřad”) ze dne
7. 1. 2013, č. j. 281/SMAT/11, bylo k žádosti Plzeňského kraje (ve správním řízení vyvlastnitel,
v soudním řízení správním osoba zúčastněná na řízení) rozhodnuto podle §24 odst. 2 zákona
č. 184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě
(zákon o vyvlastnění), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o vyvlastnění“) tak,
že se pro uskutečnění veřejně prospěšné stavby „Obchvat silnice III/11724 Rokycany – Kamenný
Újezd – Hrádek“ pozemky ve vlastnictví žalobce specifikované ve výroku I. tohoto rozhodnutí
vyvlastňují odnětím vlastnického práva ve prospěch Plzeňského kraje a náhrada za vyvlastnění
těchto pozemků se stanoví ve výši 614 560 Kč a že se dále pozemky specifikované ve výroku II.
tohoto rozhodnutí vyvlastňují omezením vlastnického práva ve formě zřízení věcného břemene
ve prospěch Plzeňského kraje a příslušná náhrada se stanoví ve výši 10 000 Kč. Rozhodnutím
žalovaného ze dne 10. 10. 2013, č. j. 313/LP/13, bylo odvolání žalobce proti uvedenému
rozhodnutí prvního stupně zamítnuto a toto rozhodnutí potvrzeno.
Proti rozhodnutí žalovaného podal žalobce žalobu, kterou Krajský soud v Plzni
rozsudkem ze dne 31. 3. 2015, č. j. 57 A 114/2013 – 66, zamítl. Krajský soud se v odůvodnění
napadeného rozsudku nejprve zabýval námitkou žalobce, že skutkový stav, z něhož oba správní
orgány vycházely, nemá oporu ve spise. Žalobce však tuto námitku v žalobě nekonkretizoval.
Žalovaný se v odůvodnění napadeného rozhodnutí ztotožnil se skutkovým stavem zjištěným
vyvlastňovacím úřadem, který je zřejmý z obsahu správního spisu. Závěr žalovaného
je dle krajského soudu správný a uvedená námitka žalobce nedůvodná.
Dále krajský soud posuzoval námitku, podle níž bylo porušeno základní právo žalobce
vlastnit majetek garantované čl. 11 odst. 1 Listiny základních práv a svobod (dále jen „Listina“).
Dle žalobce v daném případě nelze návrhu na vyvlastnění vyhovět, neboť pro tento postup
nebyla splněna základní podmínka, a to prokázání veřejného zájmu ve smyslu §4 odst. 2 zákona
o vyvlastnění. V §3 odst. 1 zákona o vyvlastnění je stanoveno, že je vyvlastnění přípustné jen,
jestliže veřejný zájem na dosažení tohoto účelu převažuje nad zachováním dosavadních práv
vyvlastňovaného. Veřejný zájem musí být tedy prokázán ve vyvlastňovacím řízení. Veřejně
prospěšnou stavbou je podle §2 odst. 1 písm. l) zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „stavební zákon“)
stavba pro veřejnou infrastrukturu určená k rozvoji nebo ochraně území obce, kraje nebo státu,
vymezená ve vydané územně plánovací dokumentaci. K tomu soud dodal, že v řízení bylo
prokázáno, že realizace stavby je v souladu s cíli a úkoly územního plánování. Správní orgány
vycházely z toho, že účelem stavby je odlehčení obyvatelům přilehlých obcí od osobní a zejména
nákladní dopravy v regionu. Jedná se tedy o stavbu, která má jednoznačně ze své povahy sloužit
potřebám předem neurčeného počtu osob. Bylo také prokázáno, že nemovitosti ve vlastnictví
žalobce, které jsou předmětem vyvlastnění, jsou dle Zásad územního rozvoje Plzeňského kraje
ze dne 2. 9. 2008 určeny ke stavbě předmětného obchvatu a tato stavba je v těchto Zásadách
označena jako veřejně prospěšná. V daném případě byla převaha veřejného zájmu
nad soukromým prokázána, nebylo tedy porušeno právo žalobce vlastnit majetek garantované
čl. 11 odst. 1 Listiny a vyvlastnění, resp. omezení žalobcova vlastnického práva k daným
pozemkům bylo provedeno v souladu s čl. 11 odst. 4 Listiny. Krajský soud se také zabýval
námitkou žalobce, podle níž „zamýšlená silnice nemá ani parametry silnice III. třídy“. V řízení však
bylo prokázáno, že zamýšlenou stavbou je silnice III. třídy, a ačkoli jde o nejnižší třídu silnice,
spadá pod pojem silnice ve smyslu §17 odst. 1 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních
komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o pozemních komunikacích“).
Zákon o vyvlastnění v §3 odst. 1 dále stanoví, že „[v]yvlastnění není přípustné, je-li možno
práva k pozemku nebo stavbě potřebná pro uskutečnění účelu vyvlastnění získat dohodou nebo jiným způsobem“.
Při zahájení vyvlastňovacího řízení byl předložen zápis z jednání ze dne 16. 3. 2010 mezi
Plzeňským krajem a žalobcem, na němž byla diskutována trasa předmětného obchvatu s tím,
že jiná trasa není možná, a žalobce odmítl přistoupit na nabídnutou výkupní cenu 350 Kč/m
2
,
požadoval přitom cenu vyšší než je 10 000 Kč/m
2
. Žalobci vyvlastnitel zaslal příslušné návrhy
smluv a žalobce je převzal dne 3. 12. 2010. Opětovně byl žalobci zaslán návrh kupní smlouvy
a smlouvy o zřízení věcného břemene dne 31. 5. 2011 a pro jeho přijetí byla stanovena lhůta
60 dnů, která marně uplynula. Nemožnost dohody mezi vyvlastnitelem a žalobcem byla
potvrzena v průběhu vyvlastňovacího řízení, když se při jednání dne 17. 9. 2012 vyvlastnitel
opětovně pokusil s žalobcem dohodnout. Z uvedeného vyplývá, že práva k pozemkům
ve vlastnictví žalobce nebylo možné získat dohodou.
Krajským soudem byla dále zamítnuta námitka žalobce, podle níž rozsah vyvlastňovaných
pozemků přesahuje rámec nezbytný k dosažení účelu vyvlastnění, s tím, že předmětná stavba
má dle geometrického plánu vést v bezprostřední blízkosti jeho obydlí. Rozsah vyvlastňovaných
pozemků však vyplývá jednak z územního rozhodnutí, jednak z geometrického plánu č. 516-
7/2011 a z katastrálních map příslušné oblasti a z jejich srovnání se záborovým elaborátem
předmětné stavby. Z uvedených důkazů vyplývá, že rozsah a způsob, jakým došlo k vyvlastnění
pozemků ve vlastnictví žalobce, jsou nezbytné pro dosažení účelu vyvlastnění.
Na základě uvedeného krajský soud učinil závěr, že ve vyvlastňovacím řízení došlo
ke splnění zákonných podmínek pro vyvlastnění stanovených v §3 až §5 zákona o vyvlastnění
a žalovaný nepochybil, když se se závěry vyvlastňovacího úřadu ztotožnil. Byl prokázán veřejný
zájem s ohledem na účel vyvlastnění a byla tak splněna podmínka §4 odst. 2 zákona
o vyvlastnění. Dále bylo prokázáno, že ve smyslu §3 odst. 1 zákona o vyvlastnění veřejný zájem
na dosažení daného účelu převažuje nad zachováním dosavadních práv žalobce. Nebylo proto
porušeno právo žalobce vlastnit majetek a vyvlastnění, resp. omezení vlastnického práva bylo
provedeno v souladu s čl. 11 odst. 4 Listiny.
II. Kasační stížnost
Žalobce (stěžovatel) podal proti rozsudku Krajského soudu v Plzni ze dne 31. 3. 2015,
č. j. 57 A 114/2013 - 66, kasační stížnost z důvodu uvedeného v §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s.,
tedy pro nezákonnost spočívající v nesprávném posouzení právní otázky soudem
v předcházejícím řízení.
Dále stěžovatel namítal, že správní řízení je současně stiženo vadami, které spočívají
v tom, že skutková podstata, z níž správní orgán v napadeném rozhodnutí vycházel, nemá oporu
ve spisech nebo je s nimi v rozporu a rozhodnutí žalovaného je nepřezkoumatelné [§103 odst. 1
písm. b) s. ř. s.].
Stěžovatel konkrétně nesouhlasil s návrhem na vyvlastnění, neboť nebyla splněna
základní podmínka, a to prokázání veřejného zájmu ve smyslu §4 odst. 2 zákona o vyvlastnění.
Vzhledem k tomu, že se v daném případě jedná o vyvlastnění za účelem stavby silnice, jejímž
cílem je snížit zatížení v dotčených obcích a odlehčit jejich obyvatelům od osobní a zejména
nákladní dopravy, prokazatelně dojde ke zhoršení kvality ovzduší, zvýšení hlučnosti a prašnosti
i k poklesu realizační ceny přilehlých nemovitostí stěžovatele vlivem blízkosti stavby obchvatu.
Ze shromážděných důkazů tedy vyplývá, že v případě realizace vyvlastnění se zhorší užívání
nemovitostí stěžovatele. Stěžovatel dále poukázal na to, že součástí obsahu vlastnického práva
je věc nerušeně užívat. Žalovaný sice v napadeném rozhodnutí argumentuje tím, že předmětem
vyvlastnění jsou pozemky, a nikoli obytná budova stěžovatele, ale zamýšlený „obchvat“ má vést
v bezprostřední blízkosti jeho obydlí, což má zásadní vliv na kvalitu života a na obsah výkonu
jeho vlastnického práva. Za nezbytné také stěžovatel považoval doplnit dokazování
vypracováním studie frekvence automobilové dopravy v místě obchvatu, jak již navrhoval
v průběhu správního řízení.
Stěžovatel také namítal, že vyvlastnění je možné pouze tehdy, pokud není možné najít jiné
vhodné řešení. Domníval se, že z dosavadního průběhu řízení je patrno, že došlo mezi účastníky
k opakovanému jednání za účelem smírného řešení sporu, ale konkrétní návrhy ze strany
stěžovatele na jiné řešení nebyly ze strany žalovaného dostatečným způsobem přezkoumány.
Dodal také, že v průběhu řízení opakovaně žalovanému navrhoval zvážit jinou trasu obchvatu,
za současného vybudování kruhového objezdu U Kotelny, která by se pouze nepatrně odchýlila
od zamýšlené trasy a pozemky stěžovatele by tak vůbec nezasáhla. Tímto návrhem se však
žalovaný blíže nezabýval. K důkazu si vyžádal pouze písemnost ze dne 17. 9. 2012 obsahující
stanovisko projekční kanceláře D PROJEKT PLZEŇ Nedvěd s.r.o. Z uvedených důvodů
stěžovatel navrhoval, aby Nejvyšší správní soud napadený rozsudek Krajského soudu v Plzni
zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení.
III. Vyjádření žalovaného
Žalovaný ve svém vyjádření uvedl, že stěžovatel de facto vůbec právně nezdůvodňuje,
v čem spatřuje nesprávné posouzení právní otázky. Stěžovatel také neformuloval žádnou právní
otázku, kterou by se měl Nejvyšší správní soud zabývat. Žalovaný dále uvedl, že stěžovatel pouze
namítá nesprávné skutkové závěry, které však nejsou způsobilým důvodem pro podání kasační
stížnosti.
Podle žalovaného stěžovatel ani neuvedl žádné právní zdůvodnění důvodu kasační
stížnosti dle §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s. a existenci tohoto důvodu pouze tvrdí. Dle názoru
žalovaného ani tento důvod kasační stížnosti není dán.
Žalovaný proto navrhl, aby kasační stížnost byla zamítnuta.
IV. Vyjádření osoby zúčastněné na řízení
Osoba zúčastněná na řízení nejprve poukázala na argument stěžovatele, který se týká jeho
zájmu na nerušeném užívání nemovitostí. Dle názoru osoby zúčastněné na řízení však zhoršení
užívání přilehlých nemovitostí, které nejsou předmětem vyvlastňování, nelze posuzovat v rámci
řízení o vyvlastnění. Osoba zúčastněná na řízení také uvedla, že již není třeba doplnit dokazování
vypracováním studie frekvence automobilové dopravy, jak navrhoval stěžovatel, neboť snížení
dopravního zatížení vyplývá z hlukové studie a územního rozhodnutí.
Osoba zúčastěná na řízení také považovala za správný závěr správního orgánu, podle
něhož jiná vhodná trasa není možná. Tento závěr vychází z odborného vyjádření projekční
kanceláře D Projekt Plzeň Nedvěd s.r.o., které bylo vyžádáno na návrh stěžovatele. Vybudování
jakékoli silnice, tedy i silnice III. třídy, může být ve veřejném zájmu, který odůvodňuje
vyvlastnění.
Osoba zúčastěná na řízení se dále domnívala, že realizace výstavby obchvatu výrazně
přispěje ke zlepšení kvality života obyvatel v dotčené oblasti, a měla také za to, že byly splněny
všechny podmínky pro zákonné vyvlastění daných pozemků. Z uvedených důvodů tedy osoba
zúčastněná na řízení navrhovala, aby kasační stížnost byla zamítnuta.
V. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem
Nejvyšší správní soud přezkoumal nejprve formální náležitosti kasační stížnosti a shledal,
že kasační stížnost je podána včas, neboť byla podána ve lhůtě dvou týdnů od doručení
napadeného rozsudku (§106 odst. 2 s. ř. s.), je podána oprávněnou osobou, neboť stěžovatel byl
účastníkem řízení, z něhož napadený rozsudek vzešel (§102 s. ř. s.), a je zastoupen advokátkou
(§105 odst. 2 s. ř. s).
Posléze Nejvyšší správní soud posoudil kasační stížnost v mezích jejího rozsahu
a uplatněných důvodů, přičemž zkoumal, zda napadené rozhodnutí krajského soudu netrpí
vadami, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.), a dospěl
k závěru, že kasační stížnost není důvodná.
Stěžovatel v dané věci předně namítal, že se krajský soud dopustil nesprávného právního
posouzení tím, že shledal, že byl prokázán veřejný zájem ve smyslu §4 odst. 2 zákona
o vyvlastnění a že tento veřejný zájem převažuje nad zachováním dosavadních práv stěžovatele
ve smyslu §3 odst. 1 zákona o vyvlastnění. Nejvyšší správní soud se s uvedenou argumentací
stěžovatele neztotožňuje.
Pojem veřejný zájem používají stavební zákon i zákon o vyvlastnění, aniž by jej samy
vymezovaly. Veřejný zájem tedy musí prokázat vyvlastňovací úřad v rámci vyvlastňovacího řízení.
Ustálená judikatura považuje veřejný zájem za zájem obecně prospěšný, jehož nositelem
je společnost a který má za cíl zabezpečení jejího optimálního rozvoje.
K pojmu „veřejný zájem“ se Nejvyšší správní soud vyjádřil již v rozsudku ze dne
24. 3. 2005, č. j. 5 As 11/2003 – 66, publ. pod č. 630/2005 Sb. NSS, v němž se zabýval výkladem
podmínek vyvlastnění dle §108 tehdejšího zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon). Zdejší soud ve zmíněném rozsudku konkrétně uvedl:
„V moderním právním státě je odmítána možnost neomezené volné úvahy. Neurčitý právní pojem, zde
představovaný ‚veřejným zájmem‘ nelze obsahově dostatečně přesně vymezit a jeho aplikace závisí na posouzení
v každém jednotlivém případě. Zákonodárce vytváří prostor veřejné správě, aby zhodnotila, zda konkrétní situace
patří do rozsahu toho kterého neurčitého právního pojmu, či nikoli. Ovšem naplnění obsahu neurčitého právního
pojmu pak s sebou přináší povinnost správního orgánu rozhodnout způsobem, který norma předvídá.
Při interpretaci neurčitých právních pojmů se uvážení zaměřuje na konkrétní skutkovou podstatu a její hodnocení.
Naproti tomu u správního uvážení je úvaha orientována na způsob užití právního následku. Zákon tedy
poskytuje volný prostor k rozhodování v hranicích, které stanoví. Tento prostor bývá vyjádřen různě, např.
alternativními možnostmi rozhodnutí s tím, že je na úvaze správního orgánu, jak s těmito možnostmi naloží.
Úprava může být kombinována právě s použitím neurčitých pojmů, které zpravidla diskreční pravomoc omezují.“
Uvedené závěry jsou relevantní i dle současné právní úpravy, která stanoví podmínky
vyvlastnění v §3, §4 a §5 zákona o vyvlastnění, mezi něž řadí i podmínku, že ve vyvlastňovacím
řízení musí být prokázán veřejný zájem (§4 odst. 2 citovaného zákona). Zdejší soud proto
vychází z toho, že §3 odst. 1 zákona o vyvlastnění je kombinací neurčitého právního pojmu
a správního uvážení, kdy neurčitým právním pojmem je „veřejný zájem“ a vlastní možnost
rozhodnutí správního orgánu vyjádřená slovy „vyvlastnění je přípustné“, pokud zároveň vyplývá
i ze zvláštních zákonů definujících jednotlivé účely vyvlastnění, představuje správní uvážení.
Jak již Nejvyšší správní soud uvedl ve zmiňovaném rozsudku ze dne 24. 3. 2005,
č. j. 5 As 11/2003 - 66, „[v]odítkem pro zjištění, zda je dán veřejný zájem na omezení vlastnických práv
jedněch vlastníků ve prospěch vlastníků druhých, musí spočívat v naléhavosti veřejného zájmu v relaci k právu
na ochranu vlastnictví vlastníka pozemku ve smyslu principu nedotknutelnosti vlastnictví. […]Veřejný zájem
je z tohoto pohledu třeba zjišťovat pro každý konkrétní případ, přičemž veřejný zájem je nutno chápat jako
zájem, který by bylo možno označit za obecně prospěšný.“
Podle §2 odst. 1 písm. l) stavebního zákona se rozumí „veřejně prospěšnou stavbou stavba pro
veřejnou infrastrukturu určená k rozvoji nebo ochraně území obce, kraje nebo státu, vymezená ve vydané územně
plánovací dokumentaci“. Ustanovení §170 odst. 1 písm. a) stavebního zákona dále stanoví: „Práva
k pozemkům a stavbám, potřebná pro uskutečnění staveb nebo jiných veřejně prospěšných opatření podle tohoto
zákona, lze odejmout nebo omezit, jsou-li vymezeny ve vydané územně plánovací dokumentaci a jde-li o veřejně
prospěšnou stavbu dopravní a technické infrastruktury, včetně plochy nezbytné k zajištění její výstavby a řádného
užívání pro stanovený účel.“ Realizaci předmětné stavby silnice III. třídy je třeba bezesporu za veřejně
prospěšnou stavbu dopravní infrastruktury ve výše uvedeném smyslu považovat a takto je také
vymezena v platné územně plánovací dokumentaci; vyvlastnění pro tento účel je tedy přípustné.
Obdobně přípustnost vyvlastnění pro daný účel vyplývala, jak konstatovaly již správní orgány
i krajský soud, z §17 odst. 1 zákona o pozemních komunikacích, v relevantním znění, podle
něhož bylo možné pro uskutečnění stavby dálnice, silnice nebo místní komunikace vlastnické
právo ke stavbě, pozemku a zařízení vyvlastnit podle zvláštního právního předpisu, tj. podle
zákona o vyvlastnění.
Lze tedy vyjít zejména z toho, že v Zásadách územního rozvoje Plzeňského kraje ze dne
2. 9. 2008 jsou předmětné nemovitosti stěžovatele určeny pro stavbu obchvatu, která je zde
označena jako stavba veřejně prospěšná, obdobně jako tomu bylo již v obecně závazné vyhlášce
Plzeňského kraje č. 1/2004 ze dne 31. 8. 2004 o závazné části územního plánu vyššího územního
celku Plzeňské aglomerace, který byl právě zmíněnými Zásadami nahrazen. Městský úřad
Rokycany navíc vydal územní rozhodnutí ze dne 3. 5. 2004, č. j. Stav. 4138/2003, o umístění
stavby „Obchvat silnice 111/11724 Rokycany – Kamenný Újezd – Hrádek“, v němž se uvádí:
„Komunikační propojení Hrádek – Kamenný Újezd – Rokycany bude sloužit jako první etapa páteřní
komunikace, propojující průmyslové území mikroregionu a bude umožňovat další rozvoj podnikatelských aktivit
v jednotlivých katastrech měst a obcí, aby byl minimalizován dopad účinků dopravy na vlastní obytné zóny měst
a obcí. Tato etapa umožní zásadní odlehčení stávající nevyhovující komunikační sítě Kamenného Újezdu
a Rokycan ve vazbě na silnice II/183 (Šťáhlavskou) a tím na dálnici D5 (MÚK Litohlavy). V současnosti lze
na základě sčítání Správy a údržby silnic Rokycany konstatovat cca trojnásobný nárůst celkového počtu dopravy
od roku 1990, což při zcela nevyhovujících parametrech stávající komunikační sítě v zástavbě (zejména
Kamenného Újezdu a Rokycan) vyvolává značné problémy z hlediska rozvoje stávajících průmyslových aktivit
regionu.“
Vyvlastňovací úřad si na návrh stěžovatele vyžádal vyjádření projektanta obchvatu
k řešení navrhovanému stěžovatelem, přičemž příslušná projekční kancelář D PROJEKT
PLZEŇ Nedvěd s.r.o. ve svém vyjádření ze dne 17. 9. 2012 uvedla, že stěžovatelem navrhované
řešení zřízením kruhového objezdu U Kotelny „není reálné s ohledem na potřebné technické parametry
křižovatky, a to zejména na prostorové možnosti a návazný průběh křižovatkových ramen ve směru účelové
komunikace ‚K betonárce‘ a ve směru místní komunikace směr Hrádek. Změna trasy, která by nezasahovala
do pozemků ve vlastnictví pana H. v k. ú. Nová Huť, by navíc byla v rozporu s platným územním plánem města
Hrádek a pravomocným územním rozhodnutím, a proto nebyla zvažována“. Tato vyjádření považuje
Nejvyšší správní soud pro účely vyvlastňovacího řízení, jehož předmětem nemůže být samotné
umístění stavby místní komunikace, z hlediska obsahu i formy za zcela dostačující.
Podkladem pro rozhodnutí vyvlastňovacího úřadu byla dále hluková studie, která byla
zpracována jako součást dokumentace pro stavební povolení a zadání stavby „III/11724 Obchvat
Rokycany – Hrádek“ a která byla rovněž vyžádána na návrh stěžovatele. Z uvedené hlukové studie
přitom vyplynulo, že dopravní zátěž v úseku stávající komunikace narůstá a lze očekávat,
že narůstat nadále bude (viz část 6. Vstupní údaje, Tabulka 1). Z hlediska hodnocení hladin hluku
pak studie dospěla k závěru, že „bude provedení přeložky silnice III/11724 znamenat velmi výrazné snížení
hluku v obcích podél stávající komunikace. Nová trasa přeložky je z hlediska hlukové zátěže vedena optimálně,
nemá žádný dopad na stávající obytnou zástavbu“.
Vyvlastňovací úřad následně dospěl k závěru, že je již z povahy plánované výstavby
zřejmé, že má jít o výstavbu ve veřejném zájmu, jenž převažuje nad zájmem stěžovatele
na zachování současného stavu, neboť cílem stavby obchvatu je odlehčení od dopravy
v dotčených obcích ve prospěch předem neurčeného počtu osob. Vyvlastňovací úřad dále
podotkl, že stěžovatel je posledním vlastníkem bránícím výstavbě.
Nejvyšší správní soud se s tímto závěrem vyvlastňovacího úřadu ztotožňuje a má rovněž
za to, že v rámci vyvlastňovacího řízení byla převaha veřejného zájmu nad zachováním
dosavadních práv stěžovatele dostatečným způsobem prokázána.
Pokud jde o argumentaci stěžovatele, dle níž vlivem plánovaného obchvatu
dojde ke zhoršení kvality ovzduší, zvýšení hranice hlučnosti a prašnosti a k poklesu realizační
ceny přilehlých nemovitostí stěžovatele, považuje Nejvyšší správní soud i tuto námitku
za nedůvodnou. Totožnou námitkou se v obdobném případě zabýval již Nejvyšší soud, jenž
v usnesení ze dne 25. 9. 2012, sp. zn. 22 Cdo 3138/2010, www.nsoud.cz, konstatoval, že tyto
zájmy „nemohou být zasaženy vyvlastněním, nýbrž stavbou či provozem silnice. Jinak řečeno, zájem na zachování
vlastnictví určité věci nelze ztotožňovat se zájmem na nerušeném užívání jiné věci. Zda a jak se bránit proti
újmám, které hrozí působit stavba či provoz silnice, určují právní předpisy regulující stavbu či provoz, nikoliv
zákon o vyvlastnění“.
Nejvyšší správní soud k tomu poznamenává, že vyvlastňovaný tak má za dané situace
stejné právní postavení jako kdokoliv jiný, kdo se cítí zamýšlenou stavbou dotčen na svých
právech. Obecně totiž platí, že v případě, kdy nová stavba či změna v území může vést ke snížení
hodnoty okolních nemovitostí (jiných než vyvlastňovaných), je především na samotných
vlastnících, aby si svá práva střežili. Jak uvedl Nejvyšší správní soud např. v rozsudku ze dne
12. 3. 2010, č. j. 7 As 13/2010 – 145, www.nssoud.cz: „Pokud se stěžovatelé domnívali, že může dojít
ke snížení hodnoty jejich nemovitostí, měli si svá práva střežit včas, tj. již v procesu pořizování a schvalování
územně plánovací dokumentace a snažit se tak zasadit o takovou formu zástavby, kterou považují pro sebe
za přijatelnou. Rovněž je představitelné, aby se výše uvedeným postupem mimo rámec územního plánování
a územního řízení domáhali náhrady, pokud by měli za to, že splní podmínky pro její přiznání.“
Každý vlastník nemovitostí dotčených zamýšlenou veřejně prospěšnou stavbou má tedy
především možnost usilovat o minimalizaci dopadů této stavby do jeho práv uplatňováním
příslušných námitek či připomínek v řízení o návrhu příslušné územně plánovací dokumentace
(s možností následné soudní ochrany dle §101a a násl. s. ř. s.) a v dále v územním, příp.
i stavebním řízení (s možností následné soudní ochrany dle §65 a násl. s. ř. s.). Na některé takové
případy kromě toho dopadá možnost uplatnění náhrady za změnu v území dle §102 stavebního
zákona, ale ani v ostatních případech, pokud by vlivem blízkosti např. určité stavby dopravní
infrastruktury skutečně došlo ke zhoršení kvality ovzduší, zvýšení hlučnosti a prašnosti a poklesu
realizační ceny dotčených nemovitostí (jiných než vyvlastňovaných), nelze vyloučit ani uplatnění
nároku na kompenzaci dle §1013 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v rámci ochrany
proti obtěžování imisemi. Sama přípustnost vyvlastnění nemovitostí ovšem není dotčena tím,
že v případě realizace účelu vyvlastnění může vyvlastňovaný utrpět újmu rovněž na jiných,
nevyvlastňovaných objektech.
Dále se Nejvyšší správní soud zabýval námitkou stěžovatele, podle níž mělo být
dokazování doplněno o studii frekvence automobilové dopravy, aby bylo prokázáno, zda
skutečně dojde ke snížení dopravního zatížení přilehlých obcí. Jak ovšem vyplývá již z rozhodnutí
vyvlastňovacího úřadu, důkaz vyhotovením studie frekvence automobilové dopravy vyhodnotil
vyvlastňovací úřad jako nepřínosný pro řízení a neslučující se se zásadou hospodárnosti řízení.
Vyvlastňovací úřad současně podotkl, že si na žádost stěžovatele opatřil výše zmíněnou hlukovou
studii, z níž jednoznačně vyplynulo, že realizací účelu vyvlastnění dojde ke snížení hluku v obcích
podél stávající komunikace. Obdobně se v žalobou napadeném rozhodnutí vyjádřil rovněž
žalovaný, který posoudil návrh na doplnění dokazování vyhotovením studie frekvence
automobilové dopravy jako nadbytečný, neboť vzhledem k důkazům, které byly v rámci
řízení opatřeny, a vzhledem ke zjištěním z toho vyplývajícím nelze očekávat, že by provedením
tohoto důkazu byly závěry učiněné z ostatních důkazů zpochybněny. Nejvyšší správní soud
se s uvedenými závěry ztotožňuje, a nepovažuje proto ani tuto námitku za důvodnou.
Stěžovatel v kasační stížnosti dále namítal, že se žalovaný blíže nezabýval jeho návrhem
na jinou trasu obchvatu za současného vybudování kruhového objezdu U Kotelny, a poukazoval
na nedostatek vůle žalovaného k nalezení smírného řešení. Tyto námitky je však třeba považovat
za nepřípustné, neboť nebyly vzneseny v řízení před krajským soudem, ač tak stěžovatel učinit
mohl (§104 odst. 4 s. ř. s.). Nad rámec uvedeného závěru je možné pro úplnost doplnit, že i tyto
námitky, které stěžovatel uplatnil ve správním řízení, již byly správními orgány řádným způsobem
vypořádány a nelze je považovat za důvodné. Vyvlastňovací úřad uvedl, že námitka navrhující
jinou variantu stavby je v daném řízení irelevantní, přičemž si vyžádal rovněž výše zmíněné
vyjádření projekční kanceláře D PROJEKT PLZEŇ Nedvěd s.r.o., z něhož vyplynulo,
že stěžovatelem navrhovaná varianta by nebyla ani technicky proveditelná. Pokud jde
o nemožnost smírného řešení, resp. dodržení podmínek vyplývajících z §3 odst. 1 věty druhé
a §5 zákona o vyvlastnění, v relevantním znění, ta byla správními orgány dovozena z obsahu
listin předložených vyvlastnitelem, konkrétně ze zápisu z jednání ze dne 16. 3. 2010, dle něhož
stěžovatel odmítl přistoupit na nabídnutou výkupní cenu 350 Kč/m
2
a požadoval cenu vyšší
než je 10 000 Kč/m
2
, a dále z návrhů příslušných smluv, které stěžovatel převzal dne 3. 12. 2010,
a následně mu byl nový návrh kupní smlouvy a smlouvy o zřízení věcného břemene zaslán dne
31. 5. 2011 a pro jeho přijetí byla stanovena lhůta 60 dnů, která marně uplynula. Nemožnost
dohody mezi vyvlastnitelem a stěžovatelem byla potvrzena rovněž v průběhu vyvlastňovacího
řízení, kdy se při jednání dne 17. 9. 2012 vyvlastnitel opětovně pokusil se stěžovatelem
dohodnout. Správní orgány tedy dospěly k závěru, že ačkoli byl návrh dohody mezi účastníky
vyvlastnitelem předložen, pro zásadní neshody na výši náhrady za vyvlastňovaná práva k dohodě
nedošlo.
Nejvyšší správní soud tedy neshledal uplatněné kasační námitky důvodnými.
Nejvyšší správní soud se dále nad rámec kasačních námitek z úřední povinnosti [§109
odst. 4 ve spojení s §103 odst. 1 písm. c) s. ř. s.] zabýval otázkou, zda byl krajský soud
k projednání dané žaloby věcně příslušný.
Při přezkoumání napadeného rozhodnutí krajský soud vycházel dle §75 odst. 1 s. ř. s.
ze skutkového a právního stavu, který tu byl v době rozhodování správního orgánu. V průběhu
správního řízení o vyvlastnění byl podstatným způsobem novelizován zákon o vyvlastnění. Stalo
se tak s účinností od 1. 2. 2013 zákonem č. 405/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 184/2006 Sb.,
o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě. Nová právní úprava
zřetelně odlišuje v rozhodnutí o vyvlastnění výrok o tom, jakým způsobem dochází k omezení,
odnětí, nebo zrušení práv k pozemku nebo stavbě, a výrok o náhradě za vyvlastnění. Na to
navazuje odlišný procesní režim případného následného soudního přezkumu, resp. opětovného
projednání předmětu správního řízení v řízení před soudem, pokud jde o jednotlivé výroky
rozhodnutí o vyvlastnění. Podle §28 odst. 1 zákona o vyvlastnění platí, že výrok podle §24
odst. 3 zákona o vyvlastnění (tedy přímo výrok o vyvlastnění) lze přezkoumat v řízení o žalobě
proti rozhodnutí správního orgánu. Naopak výrok podle §24 odst. 4 zákona o vyvlastnění (výrok
o náhradě za vyvlastnění) lze projednat v občanském soudním řízení.
Ze správního spisu vyplývá, že dne 3. 8. 2011 podal vyvlastnitel žádost o zahájení
vyvlastňovacího řízení, o které rozhodl dne 7. 1. 2013 Městský úřad Rokycany ve prospěch
vyvlastnitele. Toto rozhodnutí tedy bylo vydáno za účinnosti zákona o vyvlastnění ve znění
před novelou provedenou zákonem č. 405/2012 Sb. Odvolací rozhodnutí, kterým bylo
rozhodnutí správního orgánu I. stupně potvrzeno, však bylo vydáno dne 10. 10. 2013, tedy
již za účinnosti zákona č. 405/2012 Sb. V přechodném ustanovení čl. II odst. 1 tohoto zákona
je ovšem uvedeno, že „[ž]ádosti na vyvlastnění, o nichž bylo řízení zahájeno přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona a dosud nebylo pravomocně skončeno, se projednají a rozhodnou podle zákona č. 184/2006 Sb.,
ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona“. Správní orgány tedy byly povinny podle
přechodných ustanovení dokončit dané vyvlastňovací řízení podle dosavadní právní úpravy.
Otázkou věcné příslušnosti správních soudů podle nové právní úpravy se již Nejvyšší
správní soud zabýval v rozsudku ze dne 20. 8. 2014, č. j. 8 As 48/2014 - 27, publ. pod.
č. 3143/2015 Sb. NSS. Zdejší soud tedy považuje za dostatečné odkázat na jeho odůvodnění:
„[19] [...] Soudní řízení netvoří jeden celek s předchozím správním řízením o vyvlastnění. Je zahájeno
žalobou, nikoli žádostí o vyvlastění, vede je soud, nikoli správní orgán, a to podle odlišných procesních pravidel.
Nelze na něj tedy aplikovat shora citované přechodné ustanovení obsažené v čl. II odst. 1 zákona č. 405/2012 Sb., které se týkalo pouze řízení o žádostech, o nichž bylo zahájeno řízení přede dnem nabytí účinnosti zákona
č. 405/2012 Sb.
[20] Přechodné ustanovení obsahující pravidlo pro probíhající soudní řízení je uvedeno v čl. II odst. 2
zákona č. 405/2012 Sb. Podle tohoto ustanovení se řízení ve věcech vyvlastnění projednávaných v občanském
soudním řízení, která byla zahájena přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona a dosud nebyla pravomocně
skončena, dokončí podle zákona č. 184/2006 Sb., ve znění účinném do dne nabytí tohoto zákona. S užitím
argumentu a contrario lze učinit bezpečný závěr, že soudní řízení nezahájená před účinností novely (což je i tento
případ) nebudou v soudním řízení projednávána režimu části páté občanského soudního řádu, alespoň pokud
jde o výrok o vyvlastnění, neboť věcná příslušnost soudu k přezkumu výroku o vyvlastnění vyplývá s odkazem
na §28 odst. 1 zákona o vyvlastnění ve znění po 1. 2. 2013 z úpravy správního soudnictví (§7 s. ř. s.). […]
[21] Ustanovení §28 zákona o vyvlastnění, které upravuje projednání vyvlastnění v řízení před soudem,
bylo a je procesní normou. I v případě absence výslovného přechodného ustanovení bylo proto na místě aplikovat
obecné pravidlo nepravé retroaktivity procesních předpisů, podle kterého se dříve započatá řízení dokončí podle
nových procesních pravidel s tím, že právní účinky úkonů dříve učiněných zůstávají v platnosti (srov. nález
Ústavního soudu ze dne 7. 4. 2009, sp. zn. Pl. ÚS 26/08, publikovaný pod č. 171/2009 Sb.). Při použití
argumentu a minori ad maius bylo užití nových procesních pravidel nezbytné tím spíše, že soudní řízení by bylo
zahájeno za účinnosti nové procesní úpravy. Nejvyšší správní soud neshledal žádného důvodu, aby soudní řízení
o vyvlastňovacím výroku proběhlo podle dosavadní právní úpravy v občanském soudním řízení, naopak, čl. II
odst. 2 zákona č. 405/2012 Sb. takový postup výslovně nepředpokládá.“
Nejvyšší správní soud si uvědomuje, že správní soudy nebyly oprávněny přezkoumávat
tu část napadených správních rozhodnutí v předmětné věci, která se týkala náhrady za vyvlastnění
předmětných nemovitostí. Pokud by tedy bylo správním orgánem I. stupně rozhodnuto dvěma
samostatnými výroky (o vyvlastnění a o výši náhrady za vyvlastněné nemovitosti), krajský soud by
byl nucen žalobu v části mířící proti výroku rozhodnutí vyvlastňovacího úřadu o náhradě a proti
rozhodnutí žalovaného v rozsahu, v jakém se týkalo odvolacího přezkumu výroku o náhradě,
odmítnout podle §46 odst. 2 s. ř. s. a stěžovatele poučit v souladu s tímto ustanovením. Správní
orgán I. stupně však správně postupoval podle úpravy před zmiňovanou novelou. Z tohoto
důvodu nelze ani rozhodnutí I. stupně přesně rozdělit na části týkající se vyvlastnění a výše
náhrady. Za situace, kdy žádný žalobní bod nesměřoval proti výši náhrady za vyvlastněné
nemovitosti (a to ani argument poklesem ceny nemovitostí, které nebyly předmětem vyvlastnění),
krajský soud nepochybil, pokud žalobu, kterou neshledal důvodnou, jako celek zamítl.
VI. Závěr a náklady řízení
Nejvyšší správní soud dospěl ze všech uvedených důvodů k závěru, že kasační stížnost
není důvodná, a proto ji v souladu s §110 odst. 1 in fine s. ř. s. zamítl.
O náhradě nákladů řízení Nejvyšší správní soud rozhodl v souladu s §60 odst. 1 a 5
s. ř. s. ve spojení s §120 s. ř. s. Žalovaný měl ve věci úspěch, příslušelo by mu tedy vůči
stěžovateli právo na náhradu nákladů důvodně vynaložených v řízení o kasační stížnosti,
z obsahu spisu však plyne, že mu v tomto řízení žádné náklady nad rámec jeho běžné úřední
činnosti nevznikly. Osobě zúčastněné na řízení soud neuložil žádnou povinnost, s jejímž
splněním by jí vznikly náklady.
Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné (§53 odst. 3,
§120 s. ř. s.).
V Brně dne 12. října 2016
JUDr. Jakub Camrda
předseda senátu