Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 12.07.2016, sp. zn. 9 As 57/2016 - 44 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2016:9.AS.57.2016:44

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2016:9.AS.57.2016:44
sp. zn. 9 As 57/2016 - 44 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedkyně JUDr. Barbary Pořízkové a soudců JUDr. Radana Malíka a JUDr. Petra Mikeše, Ph.D., v právní věci žalobkyně: Vinařství Mutěnice, s.r.o., se sídlem Údolní 1174, Mutěnice, zast. Mgr. Hanou Hřebenářovou, advokátkou se sídlem Jaselská 14, Brno, proti žalovanému: Státní zemědělská a potravinářská inspekce, ústřední inspektorát, se sídlem Květná 15, Brno, proti rozhodnutí žalované ze dne 4. 6. 2013, č. j. BL980-9/124/9/2012-SŘ, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 17. 12. 2015, č. j. 29 A 39/2013 - 50, takto: I. Kasační stížnost se odmítá. II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení. III. Žalobkyni se v rac í zaplacený soudní poplatek za kasační stížnost ve výši 5 000 Kč, který jí bude vrácen z účtu Nejvyššího správního soudu do 30 dnů od právní moci tohoto usnesení, a to k rukám její zástupkyně Mgr. Hany Hřebenářové, advokátky se sídlem Jaselská 14, Brno. Odůvodnění: I. Vymezení věci [1] Podanou kasační stížností brojí žalobkyně (dále jen „stěžovatelka“) proti shora označenému rozsudku Krajského soudu v Brně (dále jen „krajský soud“), kterým byla dle §78 odst. 7 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“), zamítnuta její žaloba proti shora uvedenému rozhodnutí žalovaného. [2] Tímto rozhodnutím žalovaný zamítl její odvolání a potvrdil rozhodnutí Státní zemědělské a potravinářské inspekce, inspektorátu v Brně (dále též „inspektorát“), ze dne 4. 7. 2012, č. j. BO766-7/045/7/2012-SŘ, kterým inspektorát uložil dle §39 odst. 6 písm. c) zákona č. 321/2004 Sb., o vinohradnictví a vinařství a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění účinném pro projednávanou věc (dále jen „zákon o vinohradnictví“), stěžovatelce pokutu ve výši 500 000 Kč za to, že se dopustila správního deliktu podle §39 odst. 1 písm. ff) zákona o vinohradnictví, jelikož porušila povinnost stanovenou předpisem Evropské unie upravujícím oblast vinohradnictví, vinařství nebo obchodu s produkty. [3] Konkrétně šlo o uvádění vína do oběhu, klamavě označeného na etiketě dominantním výrazem „VINNÉ SKLEPY HODONÍN“, doplněného údajem o odrůdě vinné révy, přičemž skutečnou proveniencí (původem) vína bylo Maďarsko, Slovensko, Itálie nebo Rumunsko, což bylo uvedeno na zadní etiketě u vín o objemu 0,75 l, resp. na přední etiketě u vín o objemu 1 l, zde však velmi drobným písmem, umístěným kolmo k výrazu „VINNÉ SKLEPY HODONÍN“, což mohlo ve spotřebiteli evokovat dojem, že jde o víno původem z České republiky. Uváděním do oběhu klamavě označeného vína porušila stěžovatelka čl. 16 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002 ze dne 28. 1. 2002, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva, zřizuje se Evropský úřad pro bezpečnost potravin a stanoví postupy týkající se bezpečnosti potravin ve znění platném pro projednávanou věc (dále jen „nařízení 178/2002“). [4] Podle §79 odst. 5 zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), byla stěžovatelce rovněž uložena povinnost uhradit náklady řízení paušální částkou ve výši 1 000 Kč (výrok II. rozhodnutí). [5] Stěžovatelka měla naplnit skutkovou podstatu deliktu tím, že ve své provozovně na adrese Údolní 1174, Mutěnice, uváděla do oběhu dne 9. 11. 2011 vína Veltlínské zelené, bílé víno suché, země původu Maďarsko o objemu 0,75 l v počtu celkem 10 630 ks lahví (blíže označených šarží) i o objemu 1 l v počtu celkem 2 788 ks lahví v rozhodnutí blíže označených šarží (počet lahví konkrétních šarží a druhů vína vyplynul z přehledu předloženého stěžovatelkou); Müller Thurgau, bíle víno suché, země původu Maďarsko, o objemu 0,75 l v počtu lahví uvedených do oběhu celkem 32 328 ks (blíže označených šarží) a o objemu 1 l v celkovém počtu 6 110 ks lahví (blíže označených šarží); Rulandské šedé, bílé víno suché, země původu Slovensko, o objemu 0,75 l v celkovém počtu 79 722 ks lahví (blíže označených šarží); Modrý Portugal, červené víno suché, země původu Maďarsko o objemu 0,75 l v celkovém počtu 64 360 ks lahví (blíže označených šarží) i objemu 1 l v celkovém počtu 5 389 ks lahví (blíže označených šarží); Cabernet Sauvignon, červené víno suché, Vino da Tavola rosso Veneto indicazione geografica tipica Cabernet, země původu Itálie, o objemu 0,75 l v celkovém počtu 46 378 ks lahví (blíže označených šarží); Svätovavrinecké, červené víno suché, země původu Slovensko o objemu 1 l (ze zaslaného přehledu nevyplynulo množství prodaného vína); Frankovka, červené víno suché, Vin Colinele Dobrogei rosu, země původu Rumunsko, o objemu 1 l v celkovém počtu lahví 3 596 ks blíže označených šarží. [6] Krajský soud jednotlivé žalobní námitky vyhodnotil jako nedůvodné. Dospěl k závěru, že odůvodnění rozhodnutí správních orgánů obou stupňů obsahují náležitosti stanovené v §68 správního řádu a jsou přezkoumatelná, dostatečně odůvodněná. Dále se soud neztotožnil s tvrzením stěžovatelky, kterým odmítala klamavost označení vína. Zvolený způsob označení mohl reálně ve spotřebiteli vyvolat dojem, že jde o víno původem z ČR. Dojem o původu vína však nebyl pravdivý, neboť víno pocházelo z Maďarska, Slovenska, Itálie či Rumunska. Neshledal opodstatněné ani tvrzení, že ustanovení §39 odst. 1 písm. ff) zákona o vinohradnictví je neurčité a protiústavní. Nepřisvědčil stěžovatelce ani v tom, že její jednání mělo být podřazeno pod skutkovou podstatu uvedenou v §39 odst. 1 písm. b) nebo písm. z) zákona o vinohradnictví. Tyto právní kvalifikace lze aplikovat bez dalšího především na ty vinařské produkty, jejichž celý proces výroby proběhl na území ČR. Jelikož v dané věci stěžovatelka uváděla na trh vína, jejichž provenience byla mimo ČR, bylo na místě vycházet z obecně závazného a přímo použitelného evropského právního předpisu a podřadit její jednání pod tzv. zbytkovou skutkovou podstatu zakotvenou v §39 odst. 1 písm. ff) zákona o vinohradnictví. [7] Krajský soud nepřisvědčil ani tvrzení, že v posuzované věci nebyl přesvědčivě zjištěn skutkový stav. Zpracování znaleckého posudku pro zjištění, zda bylo označení vína způsobilé uvádět spotřebitele v omyl, by bylo v dané věci nadbytečné. Znalecký posudek je jedním z možných důkazů, poskytující pro řízení podstatné informace, které však závisí na odborných znalostech. Možnost ovlivnění spotřebitele a uvedení jej v omyl v důsledku použitého označení vína tu jednoznačně byla a nebylo proto třeba zpracovávat znalecký posudek. Výše pokuty byla odůvodněna v souladu s §40 odst. 2 zákona o vinohradnictví dostatečně i s přihlédnutím k závažnosti správního deliktu, a to především ke způsobu jeho spáchání, jeho následkům a okolnostem, za nichž byl spáchán. Ustanovení §24 odst. 5 zákona č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, na které v žalobě odkazovala stěžovatelka, se v dané věci neaplikovalo. Obsah správního spisu jako celku a podaná žaloba nezakládaly důvod pro snížení již uložené pokuty. Stěžovatelka v žalobě nenavrhovala její moderaci. Pokutu soud považoval za přiměřenou a odpovídající vyhodnocení závažnosti protiprávního jednání a též zohledňující majetkové poměry. [8] K tvrzení stěžovatelky, že její jednání nebylo úmyslné, soud uvedl, že odpovědnost právnických osob za správní delikty dle zákona o vinohradnictví je odpovědností objektivní. V průběhu řízení netvrdila existenci liberačního důvodu, ani jej neprokázala. II. Obsah kasační stížnosti a vyjádření ke kasační stížnosti [9] Proti rozsudku krajského soudu podala stěžovatelka kasační stížnost, jejíž důvody podřazuje pod §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. [10] Má za to, že ze skutkových zjištění vyplývá, že stáčela vína označená údajem „VINNÉ SKLEPY HODONÍN“ výhradně pro právnickou osobu BUDA – MONT, spol. s.r.o. (dále jen „společnost BUDA – MONT“), a to na základě její objednávky. [11] Krajský soud dovodil objektivní odpovědnost stěžovatelky za spáchaný delikt. Ta se však domnívá, že za škodlivý následek neodpovídá. Nebyla to stěžovatelka, kdo rozhodl o vyrobeném množství, datu výroby, o způsobu distribuce, o balení a zejména, jakým způsobem budou výrobky označovány. Stěžovatelka nenabízela produkt jiným velkoobchodům ani spotřebitelům. Na objednávku třetí osoby vyráběla zboží způsobem, který byl shledán závadným. [12] Otázka deliktní odpovědnosti byla posouzena nesprávně. Ne vždy je ten, kdo se účastní výroby závadné potraviny, odpovědný. Zakázková výroba nesplňuje podmínky odpovědnosti dle zákona o vinohradnictví [konkrétně §3 písm. o), §3 písm. q) a §39 odst. 1 ]. Tím, že volní složka jednání je omezena rámcem objednávky třetí osoby, nemohou být splněny zákonné podmínky odpovědnosti za správní delikt. [13] Navrhuje, aby Nejvyšší správní soud rozsudek krajského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. [14] Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti uvádí, že uplatněná kasační námitka poukazující na nedostatek deliktní odpovědnosti nebyla vznesena v celém správním řízení, ani v řízení u krajského soudu. S ohledem na skutečnost, že se jedná o jediný kasační důvod, měl by Nejvyšší správní soud kasační stížnost odmítnout. V případě shledání přípustnosti kasační stížnosti je přesvědčen, že stěžovatelka uváděla vína do oběhu a je odpovědná za to, že tato vína odpovídají požadavkům stanoveným příslušnými komunitárními i národními právními předpisy. Proto alternativně soudu navrhuje zamítnutí kasační stížnosti. III. Posouzení Nejvyšším správním soudem [15] Nejvyšší správní soud se nejprve zabýval otázkou přípustnosti kasační stížnosti. [16] Podle §104 odst. 4 s. ř. s. [k]asační stížnost není přípustná, opírá-li se jen o jiné důvody, než které jsou uvedeny v §103 s. ř. s., nebo o důvody, které stěžovatel neuplatnil v řízení před soudem, jehož rozhodnutí má být přezkoumáno, ač tak učinit mohl. [17] Předně je nutné upozornit na potřebu lišit „důvody“ (§104 odst. 4 s. ř. s.) na straně jedné a nové „skutečnosti“ ve smyslu §109 odst. 5 s. ř. s. na straně druhé. Uvedené pojmy nestojí v téže logické rovině; primární jsou "důvody", sekundární „skutečnosti“, přičemž zjevně platí, že konkrétní „důvod“ může být naplněn různými „skutečnostmi“ (okolnostmi zásadně „skutkové“ povahy). Ustanovení §109 odst. 5 s. ř. s. jen překáží tomu, aby způsobilý důvod, řádně uplatněný, byl v kasační stížnosti „rozšiřován“ o „skutečnosti“ dříve neuvedené, resp. aby byl na těchto novotách dodatečně založen. Oproti tomu, závěr o nepřípustnosti kasační stížnosti (ve smyslu §104 odst. 4 s. ř. s.) se pojí nikoliv se „skutečnostmi“, nýbrž s „důvody“, z nichž je kasační stížnost podána (§103 odst. 1 s. ř. s. (k tomu srov. nález Ústavního soudu ze dne 17. 5. 2007, sp. zn. III. ÚS 93/06). [18] V posuzované věci stěžovatelka podala kasační stížnost z důvodu §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s., jehož naplnění shledala v tom, že soud nesprávně posoudil její deliktní odpovědnost, protože to nebyla stěžovatelka, kdo rozhodl o vyrobeném množství, datu výroby, o způsobu distribuce, o balení a zejména, jakým způsobem budou výrobky označovány. Má za to, že jednala dle objednávky společnosti BUDA – MONT. [19] Z obsahu podané žaloby soud ověřil, že stěžovatelka uplatnila v řízení před krajským soudem následující žalobní body (důvody). [20] Nesprávné právní posouzení spatřovala v chybném hodnocení klamavosti, protože označení lahví z její strany nebylo klamavé a neuvádělo spotřebitele v omyl, což zdůvodňovala čitelností údaje o zemi původu, pozorností spotřebitele při koupi nové značky vína. Dále namítala neurčitost a protiústavnost §39 odst. 1 písm. ff) zákona o vinohradnictví. V této souvislosti zpochybňovala aplikovatelnost nařízení 178/2002, které není předpisem upravujícím vinohradnictví a vinařství, nýbrž obecně potravinové právo. Měla za to, že byl nesprávně vymezen její správní delikt. Její jednání mělo být podřazeno pod skutkovou podstatu uvedenou v §39 odst. 1 písm. b) nebo písm. z) zákona o vinohradnictví. [21] Další námitky stěžovatelky směřovaly do nedostatečného zjištění stavu věci. Žalovaný dle jejího názoru vycházel ze závěrů, které nebyly ve správním řízení prokázány. Jednalo se mj. o chování spotřebitelů při nákupu vína, preferencí spotřebitelů ve vztahu tuzemského a zahraničního vína, vyšší cenu vín původem z ČR apod. Žalovaný nebyl oprávněn konstatovat, že označení vína uvádí spotřebitele v omyl bez dostatečného zdůvodnění. Namítala v této souvislosti zpracování znaleckého posudku. [22] Rovněž měla za to, že žalobou napadené rozhodnutí je nepřezkoumatelné (nevypořádání se s podřazením pod odpovídající správní delikt, nejasné odůvodnění ve vztahu k možné ekonomické újmě spotřebitelů, nedostatečné zdůvodnění výše uložené pokuty). [23] Poslední okruh námitek stěžovatelky směřoval do nepřiměřenosti udělené pokuty. V případě, že by označení vína spotřebitele uvádělo v omyl, tak tento omyl nebyl úmyslně vyvolán. Správní orgán nezohlednil při rozhodování o výši pokuty určité skutečnosti (malou závažnost jejího jednání, distribuce pouze kvalitních vín, nedosažení majetkového prospěchu). Dále byla údajně porušena zásada legitimního očekávání ve smyslu §2 odst. 4 správního řádu. Dle informací stěžovatelky byly v obdobných případech ukládány pokuty v rozmezí od 10 000 Kč do 100 000 Kč. [24] Z uvedeného je jednoznačně zřejmé, že stěžovatelka nesprávné posouzení její deliktní odpovědnosti v žalobě nenamítala. Za daných okolností se dle soudu jedná o důvod, který nebyl uplatněn v řízení před krajským soudem, ač k jeho uplatnění stěžovatelce objektivně nic nebránilo. Tato kasační námitka je ve smyslu §104 odst. 4 s. ř. s. nepřípustná. [25] Vzhledem k tomu, že se jednalo o jedinou uplatněnou kasační námitku, nezbylo Nejvyššímu správnímu soudu, než kasační stížnost jako nepřípustnou dle §46 odst. 1 písm. d) s. ř. s., ve spojení s §104 odst. 4 a 120 s. ř. s. odmítnout. IV. Závěr a náklady řízení [26] O věci rozhodl bez jednání postupem podle §109 odst. 2 s. ř. s., dle kterého o kasační stížnosti rozhoduje soud zpravidla bez jednání. [27] O nákladech řízení před Nejvyšším správním soudem bylo rozhodnuto v souladu s §60 odst. 3 a §120 s. ř. s., podle kterých nemá žádný z účastníků právo na náhradu nákladů řízení, byla-li kasační stížnost odmítnuta. [28] Podle §10 odst. 3 zákona č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, byl-li návrh na zahájení řízení před prvním jednáním odmítnut, soud vrátí z účtu soudu zaplacený poplatek. Soud proto rozhodl o vrácení zaplaceného soudního poplatku ve výši 5 000 Kč stěžovatelce prostřednictvím její zástupkyně. Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 12. července 2016 JUDr. Barbara Pořízková předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:12.07.2016
Číslo jednací:9 As 57/2016 - 44
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Vinařství Mutěnice, s.r.o.
Státní zemědělská a potravinářská inspekce, Ústřední inspektorát
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2016:9.AS.57.2016:44
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024