Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 13.04.2017, sp. zn. 7 Ads 9/2017 - 15 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2017:7.ADS.9.2017:15

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2017:7.ADS.9.2017:15
sp. zn. 7 Ads 9/2017 - 15 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy Mgr. Davida Hipšra a soudců JUDr. Pavla Molka a JUDr. Tomáše Foltase v právní věci žalobkyně: R. P., zastoupena JUDr. Milanem Davídkem, advokátem se sídlem U Zámeckého parku 1211/18, Praha 4, proti žalovanému: Ministerstvo práce a sociálních věcí, se sídlem Na Poříčním právu 376/1, Praha 2, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 6. 12. 2016, č. j. 1 Ad 38/2015 - 43, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení. III. Odměna advokáta JUDr. Milana Davídka se u r č u je částkou 1 573 Kč. Tato částka bude vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu do 30 dnů od právní moci tohoto rozsudku. Odůvodnění: I. [1] Žalobkyně bydlela v jednolůžkovém pokoji, za který platila měsíční nájemné ve výši 6 450 Kč. Od roku 2013 jí byl proto poskytován doplatek na bydlení ve stejné výši podle §4 odst. 1 písm. b) zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi (dále jen „zákon o pomoci v hmotné nouzi“). Z potvrzení ze dne 10. 3. 2014 Úřad práce České republiky - krajská pobočka pro hlavní město Prahu (dále jen „správní orgán I. stupně“) zjistil, že žalobkyně již obývá dvoulůžkový pokoj, za který platila nájemné ve výši 4 950 Kč. Rozhodnutím ze dne 26. 3. 2014, č. j. 7591/2014/AAL, proto žalobkyni od 1. 3. 2014 snížil doplatek na bydlení na 4 000 Kč. Toto rozhodnutí žalovaný zrušil svým rozhodnutím ze dne 6. 8. 2014, č. j. MPSV-UM/13203/14/4S- HMP, a vrátil věc správnímu orgánu I. stupně. [2] Rozhodnutím ze dne 7. 4. 2015, č. j. 8975/2015/AAL, správní orgán I. stupně přiznal žalobkyni doplatek na bydlení ve výši 4 950 Kč od března 2014. Žalovaný rozhodnutím ze dne 22. 6. 2015, č. j. MPSV-UM/12718/15/9S-HMP, pouze upravil výrok prvostupňového rozhodnutí tak, že doplatek na bydlení se snižuje z částky 6 450 Kč na částku 4 950 Kč měsíčně, a to s účinností od 1. 3. 2014 (toto rozhodnutí již bylo Nejvyšším správním soudem věcně přezkoumáno pod sp. zn. 7 Ads 255/2016). [3] Správní orgán I. stupně zároveň dne 3. 11. 2014 zahájil řízení z moci úřední dle §45 odst. 1 písm. b) zákona o pomoci v hmotné nouzi. Rozhodnutím ze dne 7. 4. 2015, č. j. 9349/2015/AAL, správní orgán I. stupně přiznal žalobkyni doplatek k dávce doplatku na bydlení za období březen až srpen 2014 v celkové výši 5 700 Kč. Výše doplatku byla určena rozdílem mezi oprávněným doplatkem na bydlení v částce 4 950 Kč měsíčně a chybně určeným doplatkem na bydlení ve výši 4 000 Kč měsíčně. Uvedený rozdíl 950 Kč byl vynásoben šesti coby počtem měsíců, kdy byl doplatek na bydlení přiznán v nižší výši. Toto rozhodnutí žalovaný zrušil dne 23. 6. 2015, č. j. MPSV-UM/12836/15/9S-HMP, a řízení o poskytnutí doplatku k doplatku na bydlení zastavil, neboť nebyly splněny podmínky pro zahájení řízení podle §45 odst. 1 zákona o pomoci v hmotné nouzi. II. [4] Žalobkyně podala proti rozhodnutí žalovaného ze dne 23. 6. 2015 k Městskému soudu v Praze žalobu, v níž namítala nezákonnost vydaného rozhodnutí, které vycházelo z neúplně zjištěného skutkového stavu. [5] Žalobu Městský soud v Praze zamítl výše uvedeným rozsudkem. Uvedl, že zrušené rozhodnutí správního orgánu I. stupně ze dne 7. 4. 2015, č. j. 9349/2015/AAL, a jemu předcházející správní řízení bylo nadbytečné. Dlužný doplatek na bydlení náležel žalobkyni ve správné výši již na základě rozhodnutí žalovaného ze dne 22. 6. 2015, č. j. MPSV- UM/12718/15/9S-HMP, jímž byl v řízení o doplatku na bydlení přiznán žalobkyni nárok na dávku ve výši 4 950 Kč již počínaje dnem 1. 3. 2014, takže nebylo třeba nic doplácet. III. [6] Proti tomuto rozsudku podala žalobkyně (dále jen „stěžovatelka“) v zákonné lhůtě kasační stížnost z důvodů, které podřadila pod §103 odst. 1 písm. a), c), d) a e) s. ř. s. [7] Stěžovatelka označila rozhodnutí městského soudu za ryze formalistické. Městský soud nevzal v potaz veškeré rozhodné skutečnosti. Nesrozumitelné rozhodnutí městského soudu vycházelo z neúplného dokazování a bylo nepřezkoumatelné. Chybějící náležité poučení stěžovatelky ze strany žalovaného vedlo k jeho nepřezkoumatelnosti. [8] Z uvedených důvodů stěžovatelka navrhla, aby Nejvyšší správní soud napadený rozsudek městského soudu zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. IV. [9] Žalovaný se ke kasační stížnosti nevyjádřil. V. [10] Nejvyšší správní soud posoudil kasační stížnost v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů a zkoumal přitom, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.). [11] Kasační stížnost není důvodná. [12] Stěžovatelka v kasační stížnosti neuvádí žádné okolnosti, které by se týkaly zmatečnosti řízení před soudem [§103 odst. 1 písm. c) s. ř. s.], její žaloba ani nebyla soudem odmítnuta a řízení nebylo zastaveno [§103 odst. 1 písm. e) s. ř. s.]. Stěžovatelčiny námitky obsahově směřují pouze k důvodům podle písm. a) a d), tedy k nesprávnému posouzení právní otázky soudem a k nepřezkoumatelnosti řízení. [13] Námitka nesprávného posouzení právní otázky spočívala v tvrzení, že městský soud a žalovaný při rozhodování o doplatku na bydlení nevzali v potaz všechny rozhodné okolnosti. [14] Ustanovení §45 odst. 1 písm. b) zákona o pomoci v hmotné nouzi stanoví: „Dávka neprávem (…) nevyplácená nebo vyplacená v nižší částce, než v jaké náleží, (…) se přizná nebo zvýší, a to ode dne, od něhož dávka nebo její zvýšení náleží, nejvýše však 3 roky zpětně ode dne, kdy orgán rozhodující o dávkách tuto skutečnost zjistil, nebo ode dne, kdy o zvýšení dávky nebo o přiznání dávky příjemce nebo žadatel požádal.“ [15] Právě výše uvedené ustanovení aplikoval správní orgán I. stupně, ale nesprávně. Namísto vydání nového rozhodnutí ve věci doplatku na bydlení, k němuž ho zavázal žalovaný svým rozhodnutím ze dne 6. 8. 2014, č. j. MPSV-UM/13203/14/4S-HMP, zahájil řízení z moci úřední podle uvedeného ustanovení. Částka 5 700 Kč, kterou tímto způsobem hodlal stěžovatelce vyplatit, však byla přiznána stěžovatelce již v rámci původního řízení. To bylo pravomocně skončeno rozhodnutím žalovaného ze dne 22. 6. 2015, č. j. MPSV-UM/12718/15/9S-HMP, jímž byl stěžovatelce doplatek na bydlení snížen z částky 6 450 Kč na správnou částku 4 950 Kč měsíčně s účinností od 1. 3. 2014. [16] Nejvyšší správní soud se ztotožňuje s názorem městského soudu a žalovaného, že zrušené rozhodnutí správního orgánu I. stupně ze dne 7. 4. 2015, č. j. 9349/2015/AAL, bylo stejně jako celé jemu přecházející řízení, nadbytečné. Pokud by totiž žalovaný dané rozhodnutí nezrušil, došlo by k vykonatelnosti rozhodnutí, jež by představovalo právní titul stěžovatelky k finančnímu plnění, na které neměla opodstatněný nárok. Nárok na doplatek na bydlení ve výši 4 950 Kč měsíčně stěžovatelce náležel již na základě rozhodnutí žalovaného ze dne 22. 6. 2015, č. j. MPSV-UM/12718/15/9S-HMP. Žalovaný proto postupoval správně, když podle §90 odst. 1 písm. a) zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, prvostupňové rozhodnutí zrušil a řízení zastavil. [17] Stěžovatelka dále uplatnila námitku podle §103 odst. 1 písm. d) s. ř. s., když uvedla, že napadený rozsudek lze označit za nepřezkoumatelný. Tvrzenou nepřezkoumatelnost spatřovala v neúplném dokazování. Nejvyšší správní soud nevidí žádný konkrétní důvod, proč by měl být rozsudek za nepřezkoumatelný označen, když splňuje základní požadavky kladené na přezkoumatelné soudní rozhodnutí. Má-li být soudní rozhodnutí přezkoumatelné, musí z něj být zřejmé, jaký skutkový stav vzal správní soud za rozhodný a jak uvážil o pro věc podstatných skutečnostech, resp. jakým způsobem postupoval při posuzování těchto skutečností. Uvedené musí nalézt svůj odraz v odůvodnění dotčeného rozhodnutí. Je tomu tak proto, že jen prostřednictvím odůvodnění lze dovodit, z jakého skutkového stavu správní soud vyšel a jak o něm uvážil (srov. rozsudky ze dne 4. 12. 2003, č. j. 2 Azs 47/2003 - 130, publ. pod č. 244/2004 Sb. NSS, a ze dne 29. 7. 2004, č. j. 4 As 5/2003 - 52). Co do rozsahu přezkoumávání správního rozhodnutí (po věcné stránce) je správní soud vázán dispoziční zásadou, nestanoví-li zákon jinak (srov. §75 odst. 2 s. ř. s.). Napadený rozsudek těmto kritériím přezkoumatelnosti vyhovuje. [18] Z odůvodnění rozhodnutí je zřejmé, z jakého skutkového stavu městský soud vycházel, jak vyhodnotil pro věc rozhodné skutkové okolnosti a jak je následně právně posoudil. Nelze proto považovat za pochybení, pokud se městský soud nevyjadřoval ke všemu, co stěžovatelka uváděla v žalobě, pokud se nejednalo o samostatné žalobní body. [19] Stěžovatelka taktéž namítala, že nebyla ve správním řízení řádně poučena. Tato námitka je obecná a nekonkretizuje, kdy a jak mělo k pochybení dojít. Městský soud se na str. 5 napadeného rozsudku s touto námitkou dostatečně vypořádal a uvedl, že i když poučení správního orgánu I. stupně v rozhodnutí ze dne 7. 4. 2015, č. j. 9349/2015/AAL, nebylo úplné, tak lze ze stěžovatelčina postupu po vydání tohoto rozhodnutí usoudit, že poučení porozuměla a také se jím řídila. [20] Samotné rozhodnutí městského soudu obsahuje požadované poučení o opravném prostředku podle §54 odst. 2 s. ř. s. Stěžovatelčina procesní práva tak nebyla zkrácena. Nejvyšší správní soud proto neshledal opodstatněnou ani námitku absence poučení. [21] S poukazem na shora uvedené důvody Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost jako nedůvodnou (§110 odst. 1 s. ř. s.). [22] Soud rozhodl o náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti podle §60 odst. 1 věty první s. ř. s. za použití §120 s. ř. s. Stěžovatelka nebyla v řízení o kasační stížnosti úspěšná, proto nemá právo na náhradu nákladů řízení. Žalovanému, jemuž by jinak právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti příslušelo, soud náhradu nákladů řízení nepřiznal, protože mu v řízení o kasační stížnosti nevznikly žádné náklady nad rámec běžné úřední činnosti. [23] Stěžovatelce byl krajským soudem ustanoven advokát podle §35 odst. 8 s. ř. s., který podle poslední věty tohoto ustanovení zastupuje stěžovatelku i v řízení o kasační stížnosti. V takovém případě platí hotové výdaje a odměnu za zastupování stát (§35 odst. 8 s. ř. s. ve spojení s §120 s. ř. s.). Nejvyšší správní soud přiznal ustanovenému zástupci za řízení o kasační stížnosti odměnu za jeden úkon právní služby v hodnotě 1 000 Kč podle §7 bod 3 a §9 odst. 2 vyhlášky č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních služeb (advokátní tarif), s přihlédnutím k §11 odst. 1 písm. d) advokátního tarifu (podání návrhu ve věci samé v podobě kasační stížnosti). K odměně náleží náhrada hotových výdajů ve výši 300 Kč (§13 odst. 3 téže vyhlášky). Vzhledem k tomu, že advokát je plátcem daně z přidané hodnoty, je odměna dále zvýšena o částku odpovídající této dani, kterou je tato osoba povinna z odměny za zastupování a z náhrad hotových výdajů odvést podle zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů. Částka daně, vypočtená podle citovaného zákona, činí 273 Kč. Celkem tedy odměna ustanoveného advokáta činí částku ve výši 1 573 Kč. Tato částka mu bude vyplacena do 30 dnů od právní moci tohoto rozsudku z účtu Nejvyššího správního soudu. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 13. dubna 2017 Mgr. David Hipšr předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:13.04.2017
Číslo jednací:7 Ads 9/2017 - 15
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo práce a sociálních věcí
Prejudikatura:2 Azs 47/2003
4 As 5/2003
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2017:7.ADS.9.2017:15
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024