Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 05.04.2017, sp. zn. Pst 24/2017 - 23 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2017:PST.24.2017:23

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2017:PST.24.2017:23
sp. zn. Pst 24/2017 - 23 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu ve věcech volebních, ve věcech místního a krajského referenda a ve věcech politických stran a politických hnutí složeném z předsedy senátu Tomáše Langáška, soudců Radana Malíka, Petra Mikeše, Pavla Molka, Miloslava Výborného a soudkyň Lenky Kaniové a Daniely Zemanové v právní věci navrhovatelky: vláda, se sídlem nábřeží E. Beneše 4, Praha 1, za kterou jedná na základě pověření JUDr. Václav Henych, ředitel odboru všeobecné správy Ministerstva vnitra, se sídlem nám. Hrdinů 3, Praha 4, proti odpůrci: politické hnutí SPOLU, IČ 03080901, se sídlem Odlehlá 176/21, Brno, o návrhu na pozastavení činnosti politického hnutí, takto: I. Činnost politického hnutí SPOLU se p o z a s t a v u je . II. Navrhovatelce se nepřiznává náhrada nákladů řízení. Odůvodnění: [1] Dne 14. února 2017 podala u Nejvyššího správního soudu vláda (dále jen „navrhovatelka“) návrh na pozastavení činnosti politického hnutí SPOLU (dále jen „odpůrce“) podle §15 odst. 1 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o politických stranách“). Tento návrh odůvodnila navrhovatelka tím, že odpůrce opakovaně nesplnil svou zákonnou povinnost předložit Poslanecké sněmovně úplné výroční finanční zprávy, a to za roky 2014 a 2015. V tomto směru odkázala na usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu č. 761 z 27. schůze konané dne 21. května 2015, ke zprávě o kontrole výročních finančních zpráv politických stran a politických hnutí za rok 2014, dle kterého odpůrce nepředložil výroční fina nční zprávu za rok 2014; tuto předložil až 17. 7. 2015, avšak nikoliv v úplnosti stanovené zákonem, jak vyplývá z usnesení Poslanecké sněmovny č. 1233 ze 47. schůze konané dne 25. 5. 2016 k doplnění výročních finančních zpráv politických stran a politických hnutí za roky 2012 – 2014 (část II.). V případě daru v části IV. formuláře Výroční finanční zprávy za rok 2014 – Dary od fyzických osob a) peněžité dary je vykázán dar od Mgr. J . L. ve výši 300 000 Kč, není však doložena ověřená kopie darovací smlouvy ve smyslu §18 odst. 3 zákona o politických stranách. Podle usnesení Poslanecké sněmovny č. 1232 ze 47. schůze konané dne 25. května 2016, ke zprávě o kontrole výročních finančních zpráv politických stran a politických hnutí za rok 2015, odpůrce nepředložil výroční finanční zprávu za rok 2015 vůbec. Tuto zprávu předložil až 28. 7. 2016, avšak nikoliv v úplnosti stanovené zákonem, když chybí celá část III., IV., V. a VI. formuláře Výroční finan ční zprávy za rok 2015, tj. Přehled o celkových příjmech hnutí v členění podle §17 odst. 4 zákona o politických stranách a o výdajích v členění na provozní a mzdové výdaje, výdaje na daně a poplatky a výda je na volby, přehled o darech a dárcích s uvedením výše peněžitého daru, jména, příjmení, data narození a adresy místa pobytu dárce, je-li dárcem právnická osoba s uvedením její obchodní firmy nebo názvu, sídla a identifikačního čísla, přehled o hodnotě majetku získaného dědictvím, pokud hodnota majetku získaného dědictvím přesahuje 100 000 Kč, přehled o členech, jejic hž celkový členský příspěvek za rok je vyšší než 50 000 Kč a přehled o darech a dárcích s ověřenými kopiemi darovacích smluv, přesahoval-li dar svou celkovou hodnotou od jednoho dárce za rok 50 000 Kč. Odpůrce tuto svoji zákonnou povinnost ve smyslu §18 zákona o politických stranách nesplnil ani dodatečně. Nesplnění těchto povinností představuje zvláštní a samostatný důvod pro pozastavení činnosti odpůrce Nejvyšším správním soudem. [2] Odpůrce se k návrhu, ač Nejvyšší správním soudem vyzván, ve stanovené lhůtě nevyjádřil. [3] Podle §51 odst. 1 s. ř. s. rozhodl Nejvyšší správní soud se souhlasem účastníků řízení bez nařízení jednání. [4] Podle §4 písm. a) zákona o politických stranách nemohou vznikat a v yvíjet činnost strany a hnutí, které porušují ústavu a zákony nebo jejichž cílem je odstranění demokratických základů státu. Z §18 odst. 1 zákona o politických stranách, ve znění do 31. prosince 2016, vyplývala povinnost stran a hnutí předložit každoročně do 1. dubna Poslanecké sněmovně k informaci výroční finanční zprávu v členění konkretizovaném pod body a) až f) tohoto ustanovení. Podle §14 odst. 1 zákona o politických stranách, ve znění do 31. prosince 2016, může být činnost strany a hnutí rozhodnutím soudu pozastavena, jestliže jejich činnost je v rozporu mimo jiné s §17 až 19. [5] Novelou zákona o politických stranách, provedenou zákonem č. 302/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, byl s účinností od 1. ledna 2017 zřízen Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, na nějž přejdou kontrolní pravomoci v oblasti dohledu nad hospodařením stran a hnutí, dosud vykonávané Poslaneckou sněmovnou (§19f zákona o politický stranách v platném a účinném znění). Namísto Poslanecké sněmovny budou politické strany a hnutí předkládat své výroční finanční zprávy tomuto úřadu (§19h zákona o politický stranách v platném a účinném znění). Stále platí, že nesplnění této povinnosti bude důvodem pro podání podnětu vládě k podání návrhu Nejvyššímu správnímu soudu na pozastavení činnosti politické strany nebo hnutí (§14 odst. 1 zákona o politických stranách v platném a účinném znění). Nicméně podle přechodných ustanovení (Čl. II bod 2. části první zákona č. 302/2016 Sb.) je zřejmé, že odpůrce má i nyní plnit povinnost předložit výroční finanční zprávu za roky 2014 a 2015 (případně též 2016) vůči Poslanecké sněmovně, která splnění povinnosti posoudí naposledy ve lhůtě do 7. června 2017, a že se splnění této povinnosti posuzuje podle zákona o politických stranách v dosavadním znění. Agendu výročních finančních zpráv politických stran a hnutí předá Poslanecká sněmovna nově zřízenému úřadu až letos, nejpozději do 30. září 2017 (Čl. II bod 1. části první zákona č. 302/2016 Sb.). [6] Ustanovení §15 odst. 1 zákona o politických stranách zakládá příslušnost Nejvyššího správního soudu rozhodovat o rozpuštění strany a hnutí, pozastavení činnosti strany a hnutí a o znovuobnovení jejich činnosti. Návrh podá vláda; pokud tak neučiní do 30 dnů od doručení podnětu, může návrh podat prezident republiky. O návrhu na rozpuštění politické strany nebo politického hnutí, pozastavení nebo znovuobnovení jejich činnosti rozhoduje Nejvyšší správní soud v řízení podle části třetí, hlavy druhé, dílu pátého soudního řádu správního. Podle §96 s. ř. s. rozhoduje o návrhu na pozastavení činnosti politické strany nebo politického hnutí soud podle skutkového stavu, který tu je v době rozhodnutí soudu. [7] Z obsahu spisu Nejvyšší správní soud konstatuje, že podle usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu č. 761 z 27. schůze konané dne 21. května 2015, ke zprávě o kontrole výročních finančních zpráv politických stran a politických hnutí za rok 2014, odpůrce nepředložil finanční zprávu za rok 2014 [část II. písm. b) bod 51.], a podle usnesení Poslanecké sněmovny č. 1232 ze 47. schůze konané dne 25. května 2016, ke zprávě o kontrole výročních finančních zpráv politických stran a politických hnutí za rok 2015, odpůrce nepředložil finanční zprávu za rok 2015 [část II. písm. b) bod 53.]. Ty to zprávy předložil až dodatečně 17. 7. 2015 a 28. 7. 2016, avšak nikoliv v úplnosti stanovené zákonem, neboť v nich chyběly náležitosti uvedené v návrhu na pozastavení činnosti (viz bod [1]). Poslanecká sněmovna proto požádala vládu o podání návrhu na pozastavení jeho činnosti, jak se také stalo. [8] Ze sdělení Ing. M. H., tajemnice Kontrolního výboru Poslanecké sněmovny, ze dne 28. 3. 2017, č. j. PS2017/3872, 2017/KV/2012, vyžádaného Nejvyšším správním soudem pro účely tohoto řízení, vyplývá, že odpůrce předložil zprávu nezávislého auditora o ověření roční účetní závěrky k 31. 12. 2015, rozvahu (bilanci) ke dni 31. 12. 2015, pasiva, výkaz zisku a ztráty v plném rozsahu ke dni 31. 12. 2015 a přílohu k řádné účetní závěrce sestavené ke dni 31. 12. 2014 za období od 1. 1. 2014 do 31. 12. 2015 (sic!), nikoliv však část III., IV., V. a VI. formuláře Výroční finanční zprávy za rok 2015. Z dalšího sdělení uvedené tajemnice ze dne 4. 4. 2017, č. j. PS2017/4200, 2017/KV/328, vyplývá, že odpůrce svou povinnost předložit výroční finanční zprávu za rok 2014 v úplnosti stanovené zákonem nesplnil ani dodatečně, neboť nedoložil ověřenou kopii darovací smlouvy na dar ve výši 300 000 Kč. [9] Na základě uvedených skutečností Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že podaný návrh je důvodný, neboť z údajů obsažených ve spise (konkrétně z výše citovaných usnesení Poslanecké sněmovny, ze sdělení tajemnice Kontrolního výboru Poslanecké sněmovny a jí předložených podání odpůrce – viz bod [8]) bylo zjištěno, že odpůrce skutečně nesplnil zákonem uložené povinnosti, neboť v zákonem stanoveném termínu, ani později, nepředložil příslušnému orgánu, tj. Poslanecké sněmovně, výroční finanční zprávy za roky 2014 a 2015 v úplnosti stanovené zákonem. Odpůrce tak nesplnil zákonnou povinnost stanovenou v §18 zákona o politických stranách, přičemž nesplnění této povinnosti představuje zvláštní a samostatný důvod, pro který může Nejvyšší správní soud rozhodnout o pozastavení činnosti strany nebo hnutí. [10] Ze smyslu §14 odst. 1 zákona o politických stranách je zřejmé, že za situace, kdy politická strana nebo politické hnutí výroční finanční zprávu nepředložily buď vůbec, anebo ji nepředložily se zákonem požadovanými náležitostmi, a kdy se tak stalo opakovaně, takové porušení §18 odst. 1 zákona o politických stranách opodstatňuje pozastavení činnosti politické strany nebo politického hnutí. Nejvyšší správní soud při svém rozhodování vycházel i z nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 26/94 ze dne 18. října 1995 (N 62/4 SbNU 113; 296/1995 Sb.), podle kterého strany a hnutí trvale porušující zákon (tedy nikoli zákon jednorázově porušily, nýbrž toto porušování má charakter perpetuálního chování – viz znění §4 zákona) nemohou vyvíjet činnost, neboť tímto opakovaným porušováním zákonů se chovají způsobem ohrožujícím demokratické základy státu. Smyslem institutu pozastavení činnosti politické strany nebo hnutí je v těchto případech vytvořit právní rámec pro nápravu vadného stavu, a pokud k této nápravě ve stanovené lhůtě nedojde, k následnému podání návrhu na rozpuštění politické strany nebo hnutí. Podle §14 odst. 2 zákona o politických stranách totiž mohou strany a hnutí při pozastavení činnosti činit pouze úkony zaměřené na odstranění stavu, který byl důvodem k rozhodnutí soudu o pozastavení jejich činnosti, a to nejdéle po dobu jednoho roku. [11] Trvají-li i nadále skutečnosti, pro které byla činnost strany nebo hnutí pozastavena, podají orgány uvedené v §15 zákona o politických stranách návrh na rozpuštění strany nebo hnutí. Podle §14 odst. 3 cit. zákona pokud dojde ve stanovené lhůtě k odstranění stavu, který byl důvodem pro pozastavení činnosti strany a hnutí, považuje se činnost strany a hnutí za řádně obnovenou dnem, kterým byla stanovená povinnost uznána za splněnou příslušným orgánem (k tomu viz usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 29. srpna 2007, sp. zn. Obn 1/2006, dostupné na www.nssoud.cz). Jinými slovy, ačkoliv Nejvyšší správní soud na základě zjištěných skutečností rozhodl o pozastavení činnosti odpůrce, odpůrci nic nebrání v tom, aby bezprostředně po dodatečném splnění zákonných povinností pokračoval v plném rozsahu ve své činnosti. [12] Výrok o nákladech řízení se opírá o §60 odst. 1 s. ř. s. Procesně ú spěšné navrhovatelce, která by jinak měla na náhradu nákladů právo, nevznikly v souvislosti s řízením před Nejvyšším správním soudem náklady nad rámec její běžné činnosti, ze spisu ani jiné nevyplývají, proto jí soud náhradu nákladů řízení nepřiznal. Poučení: Proti tomuto rozsudku ne j s o u opravné prostředky podle soudního řádu správního přípustné. Politické hnutí je o p rá v n ěn o podat návrh podle článku 87 odst. 1 písm. j) Ústavy České republiky, jestliže tvrdí, že rozhodnutí o jeho rozpuštění nebo jiné rozhodnutí týkající se jeho činnosti není ve shodě s ústavními nebo jinými zákony. Návrh lze podat ve lhůtě třiceti dnů od právní moci tohoto rozsu dku k Ústavnímu soudu, podání návrhu má odkladný účinek (§73 a §79 odst. 1 věta druhá zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů). V Brně dne 5. dubna 2017 Tomáš Langášek předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:05.04.2017
Číslo jednací:Pst 24/2017 - 23
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
- pozastavení činnosti
Účastníci řízení:Vláda České republiky
SPOLU
Prejudikatura:Obn 1/2006 - 11
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2017:PST.24.2017:23
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024