ECLI:CZ:NSS:2017:VOL.40.2017:17
sp. zn. Vol 40/2017 - 17
USNESENÍ
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu ve věcech volebních, ve věcech místního a krajského
referenda a ve věcech politických stran a politických hnutí, složeném z předsedy senátu Tomáše
Langáška, soudců Josefa Baxy, Radana Malíka, Petra Mikeše, Pavla Molka, Miloslava Výborného
a soudkyně Michaely Bejčkové, v právní věci navrhovatelky: Demokratická strana zelených,
se sídlem Klenčí pod Čerchovem 34, proti odpůrci: Státní volební komise, se sídlem
nám. Hrdinů 1634/4, Praha 4, ve věci „návrhu na neplatnost voleb, resp. na přepočítání
preferenčních hlasů – ve volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
konaných ve dnech 20. a 21. 10. 2017“,
takto:
I. Návrh se odm ít á .
II. Žádný z účastníků n emá právo na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění:
[1] Návrhem ze dne 1. 11. 2017 se navrhovatelka domáhá vydání rozhodnutí o neplatnosti
voleb do Poslanecké sněmovny České republiky konaných dne 20. a 21. 10. 2017, resp.
přepočítání preferenčních hlasů ve čtyřech okrscích Plzeňského kraje, konkrétně okrsku
č. 7 v obci Sušice, okrsku č. 4 v obci Měčín, okrsku č. 2 v obci Nýrsko a okrsku č. 3062 v obci
Plzeň. Podle navrhovatelky se v těchto okrscích udělovaly preferenční hlasy automaticky prvním
čtyřem kandidátům, a tedy v rozporu se zákonem č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu
České republiky (dále jen „volební zákon“), a s Ústavou České republiky.
[2] Návrh podle textu podává Demokratická strana zelených zastoupená předsedou Jiřím
Anderlem. Návrh byl ovšem Nejvyššímu správnímu soudu doručen prostřednictvím datové
schránky fyzické osoby Jiřího Anderle. I přesto soud na návrh pohlížel jako na návrh podaný
Demokratickou stranou zelených. NSS ze seznamu politických stran a hnutí ověřil,
že pan Jiří Anderle je předsedou Demokratické strany zelených zaregistrované
pod č. reg. MV 14845-4/VS-2009. Ze stanoviska pléna Nejvyššího soudu ze dne 5. 1. 2017,
sp. zn. Plsn 1/2015, k podáním činěným v elektronické podobě a k doručování elektronicky
vyhotovených písemností soudem prováděnému prostřednictvím veřejné datové sítě, plyne, že
procesní úkon učiněný prostřednictvím datové schránky za podmínek uvedených v §18 odst. 2
zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, osobou
tam označenou „má stejné účinky jako procesní úkon učiněný písemně a podepsaný osobou, pro kterou byla
zřízena datová schránka. Je-li osobou, pro kterou byla zřízena datová schránka, právnická osoba, má takový
procesní úkon učiněný prostřednictvím datové schránky stejné účinky jako procesní úkon, který za právnickou
osobu písemně učiní a podepíše osoba oprávněná jednat za právnickou osobu podle příslušného procesního
předpisu“ (bod IV stanoviska; zvýraznění NSS). Výše uvedené pro nyní projednávaný případ
znamená, že na návrh je třeba hledět stejně, jako by byl podán písemně a podepsán předsedou
Demokratické strany zelených. Výše uvedený závěr je zcela v souladu i s jednáním předsedy
navrhovatele, který sám jako fyzická osoba podal obsahově totožný návrh projednávaný
pod sp. zn. Vol 36/2017. Toto jednání bylo s největší pravděpodobností vedeno úmyslem podat
dva stejné návrhy dvěma různými subjekty s odlišnými podmínkami aktivní legitimace, nikoliv
podat totožný návrh stejnou osobou dvakrát.
[3] Podle §87 odst. 1 volebního zákona se neplatnosti volby kandidáta nebo kandidátů může
domáhat každý občan zapsaný do stálého seznamu ve volebním okrsku, kde byl poslanec volen,
a každá politická strana, politické hnutí nebo koalice, jejíž kandidátní listina ve volebním kraji byla pro volby
do Poslanecké sněmovny zaregistrována. Politická strana může tedy brojit proti volbě kandidáta
nebo kandidátů pouze v těch volebních krajích, ve kterých byla pro dané volby do Poslanecké
sněmovny zaregistrována.
[4] Podle §12 odst. 1 písm. b) volebního zákona kandidátní listiny politických stran, hnutí
a koalic projednává a registruje krajský úřad. Navrhovatelka se domáhá soudního přezkumu
ve čtyřech okrscích Plzeňského kraje, je proto rozhodující, zda měla v tomto kraji
zaregistrovanou kandidátní listinu. Krajský úřad Plzeňského kraje podáním ze dne 10. 11. 2017,
čj. PK-VVŽÚ/8043/17, sdělil k žádosti Nejvyššího správního soudu, že pro volby do Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky konané ve dnech 20. a 21. 10. 2017 nebyla kandidátní
listina navrhovatelky zaregistrována. Navrhovatelka proto není aktivně legitimována k podání
volebního návrhu týkajícího se Plzeňského kraje, neboť nesplňuje podmínku §87 odst. 1
volebního zákona.
[5] S ohledem na shora uvedené Nejvyšší správní soud podle §46 odst. 1 písm. c) s. ř. s.
návrh odmítl, neboť dospěl k závěru, že se jedná o návrh podaný osobou zjevně neoprávněnou.
[6] O nákladech řízení bylo rozhodnuto podle §93 odst. 4 s. ř. s., podle něhož ve věcech
volebních žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení.
Poučení: Usnesení nabývá právní moci dnem vyvěšení na úřední desce Nejvyššího
správního soudu (§93 odst. 5 s. ř. s.).
Proti tomuto usnesení ne j s o u opravné prostředky přípustné
(§53 odst. 3 s. ř. s.).
V Brně dne 16. listopadu 2017
Tomáš Langášek
předseda senátu