ECLI:CZ:NSS:2017:VOL.70.2017:5
sp. zn. Vol 70/2017 - 5
USNESENÍ
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu ve věcech volebních, ve věcech místního a krajského
referenda a ve věcech politických stran a politických hnutí, složeném z předsedy senátu Tomáše
Langáška a soudců Josefa Baxy jako soudce zpravodaje, Radana Malíka, Petra Mikeše, Pavla
Molka, Miloslava Výborného a Daniely Zemanové, v právní věci navrhovatele: K. L., proti
odpůrci: Státní volební komise, se sídlem nám. Hrdinů 1634/4, 140 21 Praha, ve věci „návrhu
na neplatnost volby kandidáta“ do Poslanecké Sněmovny České republiky,
takto:
I. Návrh se od m ít á .
II. Žádný z účastníků n emá právo na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění:
[1] Návrhem, který byl prostřednictvím držitele poštovní licence Nejvyššímu správnímu
soudu odeslán dne 2. 11. 2017 a doručen dne 6. 11. 2017, se navrhovatelka domáhá kontroly
toho, zda se jeho „hlasovací lístek nachází mezi ostatními platnými hlasovacími lístky uloženými po dobu
přezkumného období v zapečetěných archivech.“
[2] Pravomocí soudů jednajících ve volebním soudnictví je podle §88 až §90 zákona
č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „s. ř. s.“), poskytovat
ochranu ve věcech seznamů voličů (§88 s. ř. s.), ve věcech registrace (§89 s. ř. s.) a ve věcech
neplatnosti voleb, neplatnosti hlasování anebo neplatnosti volby kandidáta (§90 s. ř. s.).
I když z návrhu není zcela zřejmé, zda se navrhovatel domáhá neplatnosti volby kandidáta
či něčeho jiného, soud nepokládal za nutné vyzývat jej k doplnění a upřesnění návrhu, neboť
v dané věci je zjevné, že jde o opožděný návrh.
[3] K té části návrhu, která se týká voleb do Senátu Parlamentu České republiky, Nejvyšší
správní soud uvádí, že podle §87 odst. 2 věty druhé zákona č. 247/1995 Sb., o volbách
do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, je třeba návrh
na neplatnost hlasování, neplatnost voleb nebo neplatnost volby kandidáta podat „nejpozději
do 10 dnů po vyhlášení výsledků voleb Státní volební komisí.“
[4] Pokud jde o způsob podání návrhu, je nutno úkon učinit ve stanovené lhůtě přímo
u příslušného orgánu, tzn. u soudu. Lhůta je proto zachována tehdy, jestliže je návrh doručen
soudu v poslední den lhůty, z čehož plyne, že nepostačuje podání návrhu k poštovní přepravě,
není-li zároveň naplněn předpoklad, že v téže lhůtě byl návrh doručen soudu (srov. usnesení
Nejvyššího správního soudu ze dne 6. 5. 2004, č. j. Vol 2/2004 - 7).
[5] Celkové výsledky voleb do Poslanecké sněmovny České republiky konaných ve dnech
20. a 21. 10. 2017 byly vyhlášeny a uveřejněny sdělením Státní volební komise ve Sbírce zákonů
pod č. 352/2017 Sb., která byla rozeslána dne 24. 10. 2017. Desetidenní lhůta k podání návrhu
tak uplynula dnem 3. 11. 2017 v 16:00. Návrh byl Nejvyššímu správnímu soudu doručen dne
6. 11. 2017, a byl proto podán opožděně.
[6] S ohledem na shora uvedené Nejvyšší správní soud podle §46 odst. 1 písm. b) a d) s. ř. s.
návrh odmítl, neboť dospěl k závěru, že se jedná o návrh opožděný a zmeškání lhůty k podání
návrhu nelze prominout (§93 odst. 3 s. ř. s.).
[7] O nákladech řízení bylo rozhodnuto podle §93 odst. 4 s. ř. s., podle něhož ve věcech
volebních žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení.
Poučení: Proti tomuto usnesení nejsou opravné prostředky přípustné (§53
odst. 3 s. ř. s.).
V Brně dne 7. listopadu 2017
Tomáš Langášek
předseda senátu