ECLI:CZ:NSS:2017:VOL.87.2017:5
sp. zn. Vol 87/2017 - 5
USNESENÍ
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu ve věcech volebních, ve věcech místního a krajského
referenda a ve věcech politických stran a politických hnutí složeném z předsedy senátu Tomáše
Langáška, soudců Josefa Baxy, Radana Malíka, Petra Mikeše, Pavla Molka (soudce zpravodaj),
Miloslava Výborného a soudkyně Daniely Zemanové v právní věci navrhovatele: Mgr. et Bc. K.
S., proti odpůrci: Ministerstvo vnitra, se sídlem nám. Hrdinů 1634/3, Praha 4, v řízení o návrhu
na vydání rozhodnutí o povinnosti registrovat kandidátní listinu,
takto:
I. Návrh se odm ít á .
II. Žádný z účastníků n emá právo na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění:
[1] Navrhovatel doručil dne 4. 12. 2017 Nejvyššímu správnímu soudu podání označené jako
„Otázka lhůty k podání“, které bylo podáno elektronickou formou bez uznávaného elektronického
podpisu. S ohledem na §93 odst. 2 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „s. ř. s.“), k němu Nejvyšší správní soud nemohl přihlížet,
o čemž byl navrhovatel vyrozuměn přípisem ze dne 5. 12. 2017, č. j. Vol 86/2017 - 8.
[2] Následně doručil navrhovatel poštou dne 5. 12. 2017 Nejvyššímu správnímu soudu
podepsaný návrh, jímž se domáhal vydání rozhodnutí o odpůrcově povinnosti přijmout
k registraci navrhovatelovu kandidátní listinu. Za důvod návrhu označil skutečnost, že v rámci
výzvy k odstranění vad odpůrce uvedl, že „…tento nedostatek již nelze zhojit ve lhůtě pro odstranění vad
ani na základě této výzvy.“ Tento výrok podle navrhovatelova názoru způsobil, že pak poslanci
odmítli podpořit svými podpisy jeho kandidátní listinu.
[3] Soud se nejprve zabýval tím, zda byl návrh podán včas.
[4] Podle §65 odst. 1 zákona č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky a o změně
některých zákonů (dále jen „zákon o volbě prezidenta republiky“), se proti rozhodnutí
o odmítnutí kandidátní listiny lze domáhat ochrany u soudu do dvou pracovních dnů od doručení
rozhodnutí. Podle §26 odst. 3 téhož zákona odpůrce „neprodleně vyhotoví rozhodnutí o registraci nebo
o odmítnutí kandidátní listiny v listinné a elektronické podobě a stejnopis tohoto rozhodnutí zašle do vlastních
rukou zmocněnci“. Rozhodnutí odpůrce současně „zveřejní na svých internetových stránkách určených pro
volby, vyvěsí ho na úřední desce Ministerstva vnitra v sídle Státní volební komise a vyznačí na něm den vyvěšení.
Za doručené se rozhodnutí považuje třetím dnem ode dne vyvěšení“.
[5] V daném případě bylo rozhodnutí o odmítnutí kandidátní listiny vyvěšeno v pátek
24. 11. 2017, jak uvádí i sám navrhovatel, ve smyslu zákonné fikce bylo tedy doručeno v pondělí
27. 11. 2017 (§26 odst. 3 zákona o volbě prezidenta republiky), lhůta podle §65
odst. 1 citovaného zákona pak uběhla ve středu 29. 11. 2017 v 16:00. Podepsaný návrh doručený
Nejvyššímu správnímu soudu dne 5. 12. 2017 byl tedy opožděný.
[6] Pouze obiter dictum Nejvyšší správní soud reaguje na navrhovatelovu námitku, že jako
tělesně postižený nemá možnost obíhat všechny úřední desky a ne vždy má přístup na internet,
takže by se lhůta v jeho případě měla počítat až od 30. 11. 2017, kdy mu bylo rozhodnutí odpůrce
doručeno poštou. Nejvyšší správní soud vychází ve své judikatuře z toho, že lhůta pro podání
návrhu ve věcech volebních je lhůtou hmotněprávní (srov. např. usnesení ze dne 22. 6. 2006,
č. j. Vol 69/2006 - 9). Rozhodující pro včasnost návrhu je tedy okamžik jeho doručení soudu,
nikoli například okamžik podání k poštovní přepravě. Ustanovení §37 odst. 2 s. ř. s. se tedy
ve věcech volebních neaplikuje, protože soudní řád správní má pro tuto skupinu věcí zvláštní
úpravu v §93 odst. 2. Lhůta určená podle dnů je zachována, je-li poslední den lhůty učiněn úkon
u příslušného orgánu, a to nejpozději do 16:00 hodin (§73 odst. 3 zákona o volbě prezidenta
republiky), přičemž lhůty nelze prodloužit ani prominout jejich zmeškání (§73 odst. 4 téhož
zákona). I kdyby tedy začala lhůta pro podání návrhu běžet až doručením rozhodnutí odpůrce
poštou dne 30. 11. 2017, jak by preferoval stěžovatel, pak by musela skončit druhého
z následujících pracovních dnů, tedy dne 4. 12. 2017 v 16:00 hodin. Návrh byl ovšem Nejvyššímu
správnímu soudu doručen až dne 5. 12. 2017, tedy opožděně. Tyto úvahy nicméně pouze reagují
na navrhovatelovu námitku a nic nemění na tom, že lhůtu k podání tohoto typu návrhu je třeba
počítat od doručení zveřejněním na úřední desce.
[7] Z uvedených důvodů soud podaný návrh jako opožděný odmítl [§46 odst. 1
písm. b) s. ř. s.].
[8] Podle ustanovení §93 odst. 4 s. ř. s. nemá žádný z účastníků právo na náhradu nákladů
řízení.
Poučení: Proti tomuto usnesení ne j so u opravné prostředky přípustné.
V Brně dne 7. prosince 2017
Tomáš Langášek
předseda senátu