ECLI:CZ:NSS:2018:12.KSZ.3.2017:34
sp. zn. 12 Ksz 3/2017 - 34
ROZHODNUTÍ
Nejvyšší správní soud jako soud kárný rozhodl v senátě složeném z předsedy senátu JUDr. Jiřího
Pally, zástupce předsedy senátu JUDr. Stanislava Rizmana a přísedících JUDr. Vítězslava Pýši,
JUDr. Vladimíra Macha, JUDr. Martina Mikysky a doc. JUDr. Jana Svatoně, CSc. v neveřejném
zasedání dne 18. 9. 2018 ve věci návrhu krajského státního zástupce v Praze ze dne 5. 6. 2017,
č. j. 2 SPR 258/2017 - 2, na zahájení řízení o kárné odpovědnosti JUDr. I. P., státního zástupce
Krajského státního zastupitelství v Praze,
takto:
Podle §14 písm. b) zákona č. 7/2002 Sb., o řízení ve věcech soudců, státních zástupců
a soudních exekutorů,
z a s t a v u je s e
řízení o kárné odpovědnosti kárně obviněného
JUDr. I. P., nar. X,
státního zástupce Krajského státního zastupitelství v Praze,
pro skutek spočívající v tom, že
jako státní zástupce Krajského státního zastupitelství v Praze (dále jen „KSZ v Praze“), v rozporu
s povinnostmi státního zástupce při výkonu funkce odpovědně plnit své úkoly a respektovat
přitom zásady, které zákon pro činnost státního zastupitelství stanoví, zejména postupovat
odborně, svědomitě, odpovědně a bez zbytečných průtahů ve smyslu §24 odst. 1 zákona
o státním zastupitelství
1) nejméně v době od 20. 11. 2015 do 15. 12. 2016 v trestní věci vedené na KSZ v Praze
pod sp. zn. KZN 1047/2015 nevykonával dozor nad zákonností přípravného řízení trestního
vedeného policejním orgánem Generální inspekce bezpečnostních sborů (dále jen „GIBS“)
pod č. j. GI-TC-253/2015 (nyní č. j. GI-1347/TĆ-2017-843011) v souladu s ustanovením
§2 odst. 4, 15 trestního řádu a nevyužíval důsledně oprávnění státního zástupce při výkonu
dozoru podle §174 trestního řádu, neboť přestože po doplnění prověřování trestního oznámení
v trestní věci původně skončené usnesením policejního orgánu GIBS o odložení věci podle
§159a odst. 1 trestního řádu ze dne 1. 7. 2015, č. j. GI-TC-253/2015, vydal dne 20. 11. 2015
policejnímu orgánu GIBS závazný pokyn státního zástupce podle §174 odst. 2 písm. a) trestního
řádu znovu v dané trestní věci po provedeném doplnění prověřování, které probíhalo v době
od září 2015 nejméně do listopadu 2015, rozhodnout tak, aby procesní strany nebyly zbaveny
práva na opravné prostředky, nestanovil však policejnímu orgánu GIBS konkrétní lhůtu
ke skončení prověřování a splnění uvedeného pokynu nekontroloval a nestanovil ani následně
policejnímu orgánu lhůty ke konání prověřování ve smyslu §159 odst. 3 trestního řádu, přičemž
poté, co byl nad postupem KSZ v Praze vykonán dohled ze strany Vrchního státního
zastupitelství v Praze (dále jen „VSZ v Praze“) a byl mu dne 5. 5. 2016 postoupen z VSZ v Praze
k přijetí dalších opatření podnět poškozeného Zdeňka Novotného ze dne 16. 12. 2015 s tím,
že navzdory pokynu dozorového státního zástupce KSZ v Praze ze dne 20. 11. 2015 policejní
orgán GIBS po doplnění prověřování nevydal příslušné procesní rozhodnutí a toto poškozenému
nebylo doručeno, postupoval dozorový státní zástupce KSZ v Praze JUDr. I. P. pouze tak, že
zaslal policejnímu orgánu GIBS přípis ze dne 23. 6. 2016, č. j. KZN 1047/2015-39, ve kterém
jednak s obecným odkazem na závěry dohledové prověrky provedené ze stany VSZ v Praze
ve věci KSZ v Praze, sp. zn. KZN 1047/2015, upozornil policejní orgán GIBS na zjištěné
pochybení v podobě nesplnění písemného pokynu dozorového státního zástupce KSZ v Praze
ze dne 20. 11. 2015, aby po doplnění prověřování bylo policejním orgánem GIBS opětovně
ve věci rozhodnuto a toto nové rozhodnutí bylo doručeno poškozenému, jednak opět
bez stanovení konkrétního termínu požádal policejní orgán, aby trestní řízení bylo v tomto
smyslu doplněno, avšak další opatření v rámci dozoru nad postupem policejního orgánu GIBS
k zajištění pokynu ze dne 20. 11. 2015 a citované žádosti ze dne 23. 6. 2016 již nepřijal, a když mu
byl dne 4. 7. 2016 doručen přípis policejního orgánu GIBS ze dne 4. 7. 2016,
č. j. GI-TC 253/205, obsahující stanovisko policejního orgánu GIBS, že přes provedené doplnění
prověřování dalšími úkony trestního řízení není důvod ve věci znovu rozhodovat, protože věc již
byla jednou rozhodnuta před pokračováním prověřování usnesením policejního orgánu GIBS
ze dne 1. 7. 2015, č. j. GI-TC-253/2015, a současně žádost, aby státní zástupce zaslal policejnímu
orgánu GIBS závazný pokyn, jak má policejní orgán GIBS ve věci rozhodnout, státní zástupce
KSZ v Praze JUDr. I. P. nijak na zmíněné faktické odmítnutí splnění již opakovaně vydaných
pokynů dozorového státního zástupce KSZ v Praze ze dne 20. 11. 2015 a ze dne 23. 6. 2016
policejním orgánem GIBS nereagoval, uvedené sdělení policejního orgánu GIBS vzal pouze na
vědomí a současně - srozuměn se skutečností, že závazné pokyny státního zástupce nebyly
policejním orgánem GIBS splněny a trestní řízení není po došetření ukončeno meritorním
rozhodnutím s vyrozuměním poškozeného - dal kanceláři KSZ v Praze pokyn k založení
všeobecného spisu KSZ v Praze, sp. zn. KZN 1047/2015, bez dalšího opatření, aniž by v rámci
dozoru nad zákonností přípravného řízení zajistil splnění stanovených pokynů či přijal jiná
opatření k řádnému skončení trestního řízení, což vedlo k tomu, že policejní orgán GIBS v dané
trestní věci po doplnění prověřování již nevydal žádné rozhodnutí reagující na výsledky doplnění
prověřování a o závěrech doplnění prověřování nebyl informován poškozený, přičemž věc byla
založena a dozorový státní zástupce KSZ v Praze JUDr. I. P. se začal věcí zabývat až poté, co mu
bylo dne 30. 11. 2016 postoupeno z VSZ v Praze nové podání poškozeného Z. N. ze dne 16. 10.
2016 k přezkoumání postupu KSZ v Praze při výkonu dozoru, avšak v reakci na tento podnět
poškozeného nepřijal dozorový státní zástupce KSZ v Praze žádná opatření k odstranění
nečinnosti policejního orgánu GIBS a ani žádná opatření k odstranění nečinnosti policejního
orgánu GIBS neplánoval, přičemž k odstranění jeho nečinnosti a nečinnosti policejního orgánu
GIBS, jakož i k zajištění práv poškozeného v trestním řízení došlo až následně poté, co byla dne
16. 12. 2016 shora uvedená závada postupu v trestním řízení zjištěna v rámci dohledu
vykonávaného krajským státním zástupcem v Praze podle §12e zákona o státním zastupitelství a
na to navazujícími rozhodnutími a opatřeními v rámci dozoru KSZ v Praze nad postupem
policejního orgánu GIBS ve smyslu §174 odst. 2 písm. f) trestního řádu a podle §174 odst. 2
písm. a) trestního řádu,
2) při zpracování trestní věci vedené na KSZ v Praze pod sp. zn. KZN 1176/2016, ve které
vykonával dozor nad zákonností přípravného řízení trestního vedeného policejním orgánem
GIBS pod č. j. GI-TC-513/2016, pro podezření ze spáchání trestného činu dne 17. 10. 2016
příslušnicí Vězeňské služby ČR ke škodě odsouzené v oddělení pro výkon trestu odnětí svobody
odsouzených žen Věznice Praha 6 Ruzyně v objektu Vězeňské služby ČR Velké Přílepy, okres
Praha západ, poté, co byl dne 22. 11. 2016 požádán státní zástupkyní netrestního oddělení
KSZ v Praze o poskytnutí informace o průběhu trestního řízení v dané trestní věci pro účely
výkonu dozoru nad dodržováním právních předpisů v místech, kde je vykonáván trest odnětí
svobody podle §4 odst. 1 písm. b) zákona o státním zastupitelství a §78 zákona č. 169/1999 Sb.,
v platném znění, vyžádal si sice spisový materiál policejního orgánu GIBS č. j. GI-TC-513/2016,
ale poté, co mu byl dne 14. 12. 2016 spisový materiál policejním orgánem GIBS předložen
se zprávou o stavu prověřování, vzal uvedenou informaci policejního orgánu GIBS pouze
na vědomí a přípisem ze dne 16. 12. 2016, č. j. KZN 1176/2016-14, vrátil spisový materiál zpět
policejnímu orgánu GIBS se sdělením, že souhlasí s prodloužením lhůty k prověřování
do 20. 1. 2017 a současně pokynem pro kancelář KSZ v Praze nechal uložit spis KSZ v Praze,
sp. zn. KZN 1176/2016, na lhůtu 20. 1. 2017, aniž by poskytl státní zástupkyni netrestního
oddělení KSZ v Praze požadovanou součinnost a informaci o průběhu přípravného řízení
trestního, a takto postupoval přesto, že věděl a byl jak s ohledem na obsah žádosti státní
zástupkyně netrestního oddělení KSZ v Praze ze dne 22. 11. 2016, č. j. KDT 541/2016-11,
tak s ohledem na článek 9 odst. 3 pokynu obecné povahy nejvyššího státního zástupce
poř. č. 10/2012, o výkonu dozoru nad dodržováním právních předpisů v místech, kde je podle
zákonného oprávnění omezována osobní svoboda, v platném znění, srozuměn s tím, že údaje
o trestním řízení jsou nezbytné jako podklad pro informaci netrestního oddělení KSZ v Praze
o výsledku šetření mimořádné události pro Nejvyšší státní zastupitelství již v prosinci 2016, a dále
pak při neposkytnutí požadované informace porušil pokyn krajského státního zástupce v Praze
ze dne 9. 9. 2016, týkající se postupu při poskytování informací státními zástupci z trestního
řízení pro účely netrestní působnosti KSZ v Praze, se kterým byl seznámen dne 9. 9. 2016
na poradě krajského státního zástupce v Praze se státními zástupci KSZ v Praze, vykonávajícími
dozor nad trestním řízením konaným policejním orgánem GIBS a jehož obsahem byl úkol,
aby údaje o trestním řízení konaném policejními orgány GIBS o trestných činech ve věznicích
v obvodu působnosti KSZ v Praze byly netrestnímu oddělení KSZ v Praze předávány zásadně
státními zástupci KSZ v Praze, vykonávajícími dozor nad zákonností přípravného řízení trestního
konaného policejními orgány GIBS, přičemž s ohledem na nečinnost dozorového státního
zástupce KSZ v Praze JUDr. I. P. při poskytování součinnosti a informací netrestnímu oddělení
KSZ v Praze musel být v zájmu dodržení lhůty pro podání informace o mimořádné události ve
výkonu trestu odnětí svobody ze strany státní zástupkyně netrestního oddělení KSZ v Praze
znovu dne 19. 12. 2016 kontaktován přímo policejním orgán GIBS a od tohoto policejního
orgánu musely být znovu ze strany KSZ v Praze zjišťovány údaje z trestního spisu policejního
orgánu GIBS o stavu trestního řízení, a to údaje, které již policejní orgán GIBS poskytl KSZ v
Praze v trestním řízení a které měl státní zástupce JUDr. I. P. k dispozici při obdržení policejního
spisu GIBS dne 14. 12. 2016, aniž by je státní zástupkyni netrestního oddělení KSZ v Praze
jakkoli předal,
protože
kárně obviněnému zanikla funkce státního zástupce.
Odůvodnění:
[1] Navrhovatel dne 6. 6. 2017 podal Nejvyššímu správnímu soudu jako soudu kárnému návrh
na zahájení řízení o kárné odpovědnosti státního zástupce Krajského státního zastupitelství
v Praze JUDr. I. P., v němž mu klade za vinu spáchání kárného provinění podle §28 zákona č.
283/1993 Sb., o státním zastupitelství (dále jen „zákon o státním zastupitelství“), jehož se měl
kárně obviněný dopustit skutkem popsaným ve výroku tohoto rozhodnutí.
[2] Dne 2. 7. 2018 navrhovatel kárnému soudu sdělil, že se kárně obviněný vzdal funkce
státního zástupce. Dále navrhovatel předložil ověřenou kopii písemného oznámení kárně
obviněného ze dne 5. 6. 2018 o vzdání se této funkce, jež ministr spravedlnosti obdržel o dva dny
později. Rovněž zaslal ověřenou kopii přípisu Ministerstva spravedlnosti, odboru organizace
justice, ze dne 28. 6. 2018, č. j. MSP-148/2018-OOJ-SZ/4, kterým byl informován, že se kárně
obviněný vzdal funkce státního zástupce, která mu zaniká dnem 31. 8. 2018.
[3] Podle §14 písm. b) zákona č. 7/2002 Sb., o řízení ve věcech soudců, státních zástupců
a soudních exekutorů (dále jen „zákon o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních
exekutorů“), senát bez ústního jednání řízení zastaví, zanikla-li státnímu zástupci jeho funkce. Podle
§21 odst. 3 zákona o státním zastupitelství funkce státního zástupce zaniká uplynutím 2 kalendářních
měsíců následujících po měsíci, v němž oznámení státního zástupce o tom, že se funkce státního zástupce vzdává,
bylo ministru spravedlnosti doručeno.
[4] Kárně obviněnému tedy skutečně zanikla funkce státního zástupce uplynutím dne
31. 8. 2018. Nejvyšší správní soud jako soud kárný proto podle §14 písm. b) zákona o řízení
ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů toto řízení o kárné odpovědnosti
státního zástupce zastavil.
Poučení: Proti tomuto rozhodnutí není odvolání přípustné.
V Brně dne 18. září 2018
JUDr. Jiří Palla
předseda kárného senátu
ve věcech státních zástupců