Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 27.09.2018, sp. zn. 8 Azs 176/2018 - 32 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2018:8.AZS.176.2018:32

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2018:8.AZS.176.2018:32
sp. zn. 8 Azs 176/2018-32 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Miloslava Výborného a soudců JUDr. Michala Mazance a JUDr. Milana Podhrázkého, Ph.D., v právní věci žalobce: S. A., zast. Mgr. Tomášem Císařem, advokátem se sídlem Vinohradská 22, Praha 2, proti žalované: Policie České republiky, Ředitelství služby cizinecké policie, se sídlem Olšanská 2, Praha 3, proti rozhodnutí žalované ze dne 3. 4. 2018, čj. CPR-2911-6/ČJ-2018-930310-V246, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 6. 6. 2018, čj. 4 A 29/2018-27, takto: I. Kasační stížnost se zamítá . II. Žalobce nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. III. Žalované se nepřiznává náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: I. Vymezení věci [1] Rozhodnutím ze dne 6. 12. 2017, čj. KRPA-378969-26/ČJ-2017-000022, Policie České republiky, Krajské ředitelství policie hlavního města Prahy, Odbor cizinecké policie, Oddělení pobytové kontroly, pátrání a eskort, rozhodla podle ustanovení §119 odst. 1 písm. c) bodu 2 zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů (dále jen „zákon o pobytu cizinců“) o správním vyhoštění žalobce a stanovila dobu, po kterou nelze žalobci jako cizinci umožnit vstup na území členských států Evropské unie, v délce trvání jednoho roku. [2] Žalovaná podané odvolání zamítla a rozhodnutí správního orgánu prvního stupně potvrdila v záhlaví citovaným rozhodnutím. [3] Žalobu proti tomuto rozhodnutí Městský soud v Praze napadeným rozsudkem zamítl. Dospěl k závěru, že správní orgán náležitě zjistil skutečný stav věci bez důvodných pochybností. Poukázal na to, že při posuzování možnosti správního vyhoštění správní orgán vychází z individuální situace každého cizince. Městský soud konstatoval, že žalobce neuvedl, v čem konkrétně správní orgán porušil čl. 8 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod; městský soud sám nezjistil, že by správní orgány tento článek porušily. Důvodnou neshledal ani námitku žalobce týkající se nedostatečně zjištěných informací o zemi původu cizince a nesouhlasil ani s námitkou žalobce, podle níž správní orgány neposoudily dostatečně možný zásah do žalobcova soukromého a rodinného života. Rovněž stanovenou délku doby pro vycestování z území České republiky shledal městský soud v souladu se zákonem. V souladu se zákonnými požadavky posoudily správní orgány také délku trvání uděleného správního vyhoštění. II. Argumenty kasační stížnosti a vyjádření žalované [4] Žalobce (dále jen „stěžovatel“) kasační stížnost co do obsahu opřel o důvody uvedené v §103 odst. 1 písm. a) a d) s. ř. s. [5] Stěžovatel namítal, že bylo porušeno především ustanovení §3 správního řádu, neboť správní orgán nezjistil stav věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti. Stěžovatel nesouhlasil s městským soudem v tom, že správní orgán nemohl přistoupit ke smírnému řešení záležitosti a umožnit stěžovateli dobrovolně opustit území České republiky. Uložení správního vyhoštění není dle něj obligatorní, nemusí být tedy ukládáno vždy; správní vyhoštění se neuloží, pokud by takovým postupem bylo nepřiměřeně zasaženo do soukromého a rodinného života cizince. Stěžovatel pak poukázal také na §119a odst. 2 zákona o pobytu cizinců, podle něhož nelze rozhodnutí o správním vyhoštění vydat, pokud by jeho důsledkem byl nepřiměřený zásah do soukromého nebo rodinného života cizince. [6] Podle stěžovatele správní orgány i soud nedostatečně zjistily skutkový stav věci a nepostupovaly správně, pokud uplatňovaly tzv. kolektivní odpovědnost. Argumentoval tím, že správní orgány i soud poukázaly na to, že občané Uzbekistánu přijíždějí do Evropy na krátkodobá víza, která cíleně „přetáhnou“ a následně očekávají vydání víza za účelem strpění. Podle stěžovatele však správní spis neobsahuje žádný důkaz, který by tento závěr podporoval. Každé rozhodnutí musí být dle něj individualizováno a musí vycházet ze spolehlivě zjištěného stavu věci. [7] Stěžovatel namítl také nedostatečné přezkoumání možnosti vycestování z území České republiky. Závazné stanovisko dle něj nerespektuje skutečnou realitu života v Uzbekistánu; stěžovateli reálně hrozí nebezpečí vážné újmy v případě návratu do vlasti. Stanovisko Ministerstva vnitra České republiky i stanoviska ministra, který původní stanovisko přezkoumal, vychází pouze z materiálů ministerstva vnitra ; pochází tedy od totožného orgánu, který stanovisko vydal a chybí proto nezávislý podklad. [8] Městský soud podle stěžovatele přezkoumatelně nezdůvodnil, proč měl za to, že správní vyhoštění bylo uloženo v přiměřené míře. Soud podle něj pouze odkázal na zákonné rozpětí, aniž by se zabýval konkrétními okolnostmi případu. [9] Stěžovatel v závěru kasační stížnosti shrnul, že soud porušil své přezkumné povinnosti a zcela nedostatečně odůvodnil své rozhodnutí, vycházel z nedostatečně zjištěných skutečností a nedostatečně vypořádal námitky uplatněné v žalobě a nezabýval se ani skutečným stavem věci; tento postup městského soudu mohl mít a měl vliv na zákonnost rozhodnutí soudu. K tomu odkázal stěžovatel na judikaturu zdejšího soudu a soudu Ústavního. Pokud soud pouze rekapituluje uplatněné námitky, aniž by k nim zaujal přezkoumatelné stanovisko, nelze mít povinnosti správního soudu ve vztahu k odůvodnění rozhodnutí za splněné. [10] Žalovaná ve vyjádření ke kasační stížnosti konstatovala, že stěžovatel neuvedl v kasační stížnosti žádné nové skutečnosti; kasační stížnost se podle něj shoduje s odvoláním a žalobou. Žalovaná odkázala na spisový matriál a uvedla, že ve svém postupu neshledala pochybení. Ztotožnila se se závěry učiněnými v napadeném rozsudku městského soudu a navrhla zamítnutí kasační stížnosti. III. Právní hodnocení Nejvyššího správního soudu [11] Nejvyšší správní soud nenalezl žádné formální vady či překážky projednatelnosti kasační stížnosti, a proto přezkoumal jí napadený rozsudek městského soudu v rozsahu a v rámci kasační stížností uplatněných námitek, zkoumaje přitom, zda napadené rozhodnutí či jemu předcházející řízení netrpí vadami, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti [§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.]. [12] Kasační stížnost není důvodná. [13] Nejvyšší správní soud se nejprve zabýval námitkou nepřezkoumatelnosti napadeného rozsudku, neboť pouze přezkoumatelné rozhodnutí je zpravidla způsobilé být předmětem hodnocení z hlediska tvrzených nezákonností a vad řízení. [14] K obecné argumentaci stěžovatele, podle níž soud porušil své přezkumné povinnosti a vycházel z nedostatečně zjištěných skutečností a nevypořádal dostatečně ani námitky stěžovatele uplatněné v žalobě, Nejvyšší správní soud připomíná, že takto zcela nekonkrétně formulované námitky nemůže vypořádat jinak, něž rovněž toliko všeobecným odkazem na jejich nezpůsobilost založit – z pohledu přezkoumatelnosti – dostatečný podklad pro kasační přezkum naříkaného rozsudku a jemu předcházejících správních rozhodnutí (srov. k tomu podobně např. rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 13. 4. 2004, čj. 3 Azs 18/2004-37, publ. ve Sb. NSS č. 312/2004, nebo ze dne 31. 8. 2010, čj. 2 Afs 28/2010-103). [15] Žádnou z vad zakládajících nepřezkoumatelnost ve smyslu judikaturou Nejvyššího správního soudu vytýčených požadavků (srov. např. rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 4. 12. 2003, čj. 2 Azs 47/2003-130, publikováno ve Sb. NSS č. 7/2004, ze dne 4. 12. 2003, čj. 2 Ads 58/2003-75, publikováno ve Sb. NSS č. 3/2004, ze dne 18. 10. 2005, čj. 1 Afs 135/2004-73, publikováno ve Sb. NSS č. 3/2006, či rozsudek ze dne 8. 4. 2004, čj. 4 Azs 27/2004-74) naříkaný rozsudek netrpí. Městský soud i správní orgány srozumitelným a přezkoumatelným způsobem odůvodnily svá rozhodnutí a zabývaly se všemi stěžovatelovými námitkami. Městský soud pak v souladu se zákonnými požadavky odůvodnil, proč dospěl k závěru, podle něhož byla délka uloženého správního vyhoštění přiměřená. Odkázal přitom jak na rozhodnutí správního orgánu prvního stupně, tak na žalobou napadené rozhodnutí žalované. Konstatoval, že neshledal nedostatky v posouzení a uzavřel, že správní orgány uvážili o věci s ohledem na individuální situaci stěžovatele. Správní orgán uložil správní vyhoštění v dolní hranici stanovené zákonem a zároveň se neodchýlil od své běžné praxe. Nejvyšší správní soud s posouzením samotné otázky přiměřenosti souhlasí s městským soudem; délku zákazu vstupu na území členských států Evropské unie byla stěžovateli stanovena při dolní hranici možného zákazu vstupu na území členských států Evropské unie, neboť v daném případě bylo možné stěžovateli zakázat vstup na území členských států až na dobu 3 let. [16] Námitky nepřezkoumatelnosti nejsou pro shora uvedené důvodné. [17] Nejvyšší správní soud dále hodnotil námitku stěžovatele, podle níž bylo porušeno ustanovení §3 správního řádu, neboť správní orgán nezjistil stav věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti. [18] Podle §3 s. ř. platí, že nevyplývá-li ze zákona něco jiného, postupuje správní orgán tak, aby byl zjištěn stav věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti, a to v rozsahu, který je nezbytný pro soulad jeho úkonu s požadavky uvedenými v §s. ř. Podle §50 odst. 3 s. ř. je pak správní orgán povinen zjistit všechny okolnosti důležité pro ochranu veřejného zájmu. V řízení, v němž má být z moci úřední uložena povinnost, je správní orgán povinen i bez návrhu zjistit všechny rozhodné okolnosti svědčící ve prospěch i v neprospěch toho, komu má být povinnost uložena. [19] V případě, že správní orgán ukládá povinnost, je tedy nad rámec obecného pravidla o zjišťování skutkového stavu věci povinen zjišťovat i skutečnosti ve prospěch účastníka řízení. Toto řízení je tedy ovládáno zásadou vyšetřovací a zásadou nestranného přístupu. Správní orgán v tomto typu řízení nese odpovědnost za řádné soustředění podkladů pro rozhodnutí a případně i odpovědnost za nesplnění této povinnosti (srov. k tomu rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 7. 4. 2011, čj. 5 As 7/2011-48, publ. ve Sb. NSS č. 11/2011). [20] Nejvyšší správní soud v posuzované věci shledal, že správní orgány uvedené povinnosti splnily a zjistily skutkový stav, o němž nejsou důvodné pochybnosti, přičemž zjišťovaly rovněž skutečnosti svědčící ve prospěch stěžovatele. Správní orgány se předně zabývaly otázkou, zda v daném případě byly naplněny předpoklady pro vydání rozhodnutí o správním vyhoštění dle §119 odst. 1 písm. c) bodu 2 zákona o pobytu cizinců, stejně jako důvody, pro které by nemohl být stěžovatel vyhoštěn (§119a odst. 2 ve spojení s §174a zákona o pobytu cizinců). [21] V průběhu správního řízení bylo zjištěno, že stěžovatel vstoupil na území států Evropské unie dne 9. 10. 2017. Podle předloženého cestovního dokladu měl stěžovatel vylepeno Maďarské schengenské vízum s dobou platnosti od 8. 10. 2017 do 17. 10. 2017 s délkou pobytu na 8 dní a na jeden vstup. Stěžovatel se ke správnímu orgánu dostavil dobrovolně dne 17. 10. 2017; během výslechu na kladené otázky neodpovídal, ale uvedl, že se k věci vyjádří do 10 dnů prostřednictvím svého zástupce. V tomto vyjádření zaslaném správnímu orgánu poté uvedl, že do České republiky přicestoval z důvodu zhoršené osobní situace v zemi původu. Dále uvedl, že je nemajetný, na území České republiky se nenachází žádná osoba, vůči níž by měl vyživovací povinnost a nežije ani s občanem České republiky ve společné domácnosti; konstatoval, že vzhledem ke krátkému pobytu nelze ani říci, že by měl na území České republiky vytvořeny pevné vazby. Dále uvedl, že je bezúhonný a zdravotně zachovalý. Poté uzavřel, že má obavu z návratu do Uzbekistánu, neboť bezpečnostní situace neodpovídá současným informacím o Uzbekistánu, které je možné získat v českých médiích. [22] Nejvyšší správní soud konstatuje, že správní orgány obou stupňů se uvedenou otázkou zabývaly dostatečně a přezkoumatelným způsobem; jejich závěry vychází z řádně zjištěného skutkového stavu a dostatečně zohledňují individuální případ stěžovatele; v tomto ohledu proto nelze přijmout ani argumentaci stěžovatele, podle níž správní orgány uplatnily „kolektivní o dpo v ě dn o s t“. Správní orgány pouze upozornily na obdobná účelová jednání ze strany státních příslušníků Uzbekistánu, kteří se pokoušeli obdobným způsobem obejít zákon (srov. k tomu např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 14. 3. 2018, čj. 1 Azs 416/2017-29); tato skutečnost však nebyla jediným důvodem, pro nějž přistoupily správní orgány k uložení správního vyhoštění. Kasační námitka není pro uvedené důvodná. [23] Nejvyšší správní soud se dále zabýval námitkou, podle níž správní orgány dostatečně neposoudily možnost zásahu do stěžovatelova soukromého a rodinného života. Ani tuto námitku neshledal důvodnou. [24] Správní orgány v daném případě dostály své povinnosti. Jak je již shora uvedeno, zabývaly se dostatečně otázkou přiměřenosti zásahu do soukromého a rodinného života stěžovatele z hlediska kritérií požadovaných ustálenou judikaturou (srov. k tomu např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 1. 2017, čj. 5 Azs 261/2016-38). Hodnotily přitom jak povahu a závažnost dotčeného veřejného zájmu, délku pobytu stěžovatele na území České republiky, dobu, jež uplynula od porušení právních předpisů a jeho rodinnou situaci a zdravotní stav, tak i rozsah vazeb na hostitelský stát. Tato kritéria posoudily správní orgány jednotlivě a ve vzájemné souvislosti, přičemž za použití principu proporcionality poměřovaly zájmy stěžovatele s protichůdným veřejným zájmem. [25] Nejvyšší správní soud ve shodě s nimi uzavírá, že správní vyhoštění představuje vždy určitý zásah do soukromého nebo rodinného života cizince, tento zásah je však vzhledem ke zjištěným skutečnostem legitimní a přiměřený. [26] Nedůvodná je také poslední námitka stěžovatele, v níž stěžovatel polemizoval s tím, zda byla dostatečně posouzena možnost vycestovat z území. [27] Nejvyšší správní soud ověřil, že ve správním spise je založeno závazné stanovisko Ministerstva vnitra ze dne 4. 11. 2017, čj. KRPA-378969-18/ČJ-2017-00002, dle kterého je vycestování možné. Dotčený orgán se postupně zabýval všemi v úvahu přicházejícími typy vážné újmy a srozumitelně vyložil, proč stěžovateli žádná z nich nehrozí. Jak je již shora uvedeno, stěžovatel se odmítl při výslechu k jednotlivým otázkám kladeným správním orgánem vyjádřit, namísto toho zaslal dodatečně vyjádření prostřednictvím svého zástupce. Z něj přitom není zřejmé, jaká konkrétní újma by mu měla při návratu hrozit. Správní orgány se zabývaly situací na území Uzbekistánu, a to jak obecně, tak konkrétně ve vztahu ke stěžovateli. Vycházely přitom z celé řady dokumentů o zemi původu stěžovatele. Nejvyšší správní soud pro shora uvedené přisvědčil závěru městského soudu, podle kterého se dotčené orgány vyjádřily ke všem relevantním okolnostem, zohlednily individuální situaci stěžovatele a své závěry řádně zdůvodnily. IV. Závěr a náklady řízení [28] Pro uvedené dospěl Nejvyšší správní soud k závěru, že kasační stížnost je nedůvodná, a proto ji podle §110 odst. 1 s. ř. s. zamítl. O věci přitom rozhodl bez jednání postupem podle §109 odst. 2 s. ř. s. [29] O náhradě nákladů řízení rozhodl Nejvyšší správní soud podle §60 odst. 1, ve spojení s §120, s. ř. s. Stěžovatel neměl ve věci úspěch, nemá proto právo na náhradu nákladů řízení. Žalované v řízení o kasační stížnosti žádné náklady nad rámec běžné úřední činnosti nevznikly, a proto jí soud náhradu nákladů nepřiznal. Poučení: Proti tomuto rozsudku nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně 27. září 2018 JUDr. Miloslav Výborný předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:27.09.2018
Číslo jednací:8 Azs 176/2018 - 32
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Policie České republiky, Ředitelství služby cizinecké policie
Prejudikatura:5 As 7/2011 - 48
1 Azs 416/2017 - 29
5 Azs 261/2016 - 38
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2018:8.AZS.176.2018:32
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024