Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 11.07.2019, sp. zn. 1 Azs 29/2019 - 27 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2019:1.AZS.29.2019:27

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2019:1.AZS.29.2019:27
sp. zn. 1 Azs 29/2019 - 27 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Filipa Dienstbiera, soudce JUDr. Josefa Baxy a soudce JUDr. Karla Šimky v právní věci žalobce: A. B., zastoupeného JUDr. Petrem Novotným, advokátem se sídlem Archangelská 1, Praha 10, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 936/3, Praha 7, o žalobě proti rozhodnutí žalovaného ze dne 10. 4. 2018, č. j. OAM-884/ZA-ZA11-ZA20-2017, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 12. 12. 2018, č. j. 54 Az 2/2018 - 48, takto: I. Kasační stížnost se o dm ít á pro nepřijatelnost. II. Žádný z účastníků nemá práv o na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: I. Vymezení věci a řízení před krajským soudem [1] Žalovaný rozhodnutím ze dne 10. 4. 2018 neudělil žalobci mezinárodní ochranu podle §12 až §14b zákona č. 325/1999 Sb., o azylu. Žalobce jako důvod v žádosti o mezinárodní ochranu uvedl blízkost frontové linie od města svého narození a nedostatek pracovních míst na Ukrajině. V rámci pohovoru navíc zmínil strach z mobilizace do armády a skutečnost, že jeho otec dlouhodobě žije v České republice. [2] Žalobce napadl rozhodnutí o neudělení mezinárodní ochrany žalobou u Krajského soudu v Českých Budějovicích, který ji zamítl. Soud se ztotožnil se závěry žalovaného správního orgánu, dle kterého nedošlo k naplnění důvodů udělení mezinárodní ochrany. Odkázal na judikaturu Nejvyššího správního soudu, dle které obava z výkonu vojenské služby není azylovým důvodem. Soud zohlednil informace ve správním spise týkající se bezpečnostní situace a došel k závěru, že žalobce není ohrožen na životě v důsledku konfliktu na Ukrajině a nejsou tak splněny podmínky udělení mezinárodní ochrany podle §14a zákona o azylu. Žalobce nijak nerozporoval informace ve správním spise a neuvedl konkrétní okolnosti svého reálného ohrožení. Žalovaný tak dle soudu dostatečně a přezkoumatelným způsobem zjistil a řádně vyhodnotil skutkový stav. [3] Proti tomuto rozsudku podal žalobce (stěžovatel) kasační stížnost. II. Kasační stížnost a vyjádření žalovaného [4] Stěžovatel spatřuje nezákonnost rozsudku v ignorování skutkových okolností případu, neboť se soud dostatečně nezabýval důvody podané žádosti a řádně neověřil tvrzené skutečnosti. Dále namítá jeho nepřezkoumatelnost pro nedostatek důvodů rozhodnutí, kterými není dostatečně vyvrácena argumentace stěžovatele. Pokud by vzal soud stěžovatelem uváděná fakta v úvahu, musel by dojít k závěru, že byl minimálně naplněn důvod pro udělení doplňkové ochrany dle §14a zákona o azylu. [5] Žalovaný ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že se podrobně zabýval tvrzeními stěžovatele, neshledal je azylově relevantními a nadále trvá na správnosti vydaného rozhodnutí. III. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem [6] Kasační stížnost je přípustná. Jelikož se jedná o věc mezinárodní ochrany, zabýval se Nejvyšší správní soud nejprve v souladu s §104a zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále jens. ř. s.“), otázkou, zda kasační stížnost svým významem podstatně přesahuje zájmy stěžovatele. [7] Institut nepřijatelnosti a jeho dopady do soudního řízení správního Nejvyšší správní soud podrobně vyložil v usnesení ze dne 26. 4. 2006, č. j. 1 Azs 13/2006 - 39, č. 933/2006 Sb. NSS, v němž interpretoval neurčitý právní pojem „přesah vlastních zájmů stěžovatele“. O přijatelnou kasační stížnost se dle výše citovaného rozhodnutí může jednat v následujících typových případech: (1) kasační stížnost se dotýká právních otázek, které dosud nebyly vůbec či nebyly plně řešeny judikaturou Nejvyššího správního soudu; (2) kasační stížnost se týká právních otázek, které jsou dosavadní judikaturou řešeny rozdílně; (3) kasační stížnost bude přijatelná pro potřebu učinit judikaturní odklon; (4) pokud by bylo v napadeném rozhodnutí krajského soudu shledáno zásadní pochybení, které mohlo mít dopad do hmotně právního postavení stěžovatele. [8] Kasační stížnost je nepřijatelná. [9] Stěžovatel v kasační stížnosti namítal nedostatečné vypořádání se s důvody žádosti o mezinárodní ochranu, kterými byla obava z možného nástupu do armády a nebezpečí jemu hrozící z vnitrostátního ozbrojeného konfliktu na Ukrajině. [10] Nejvyšší správní soud shledal, že se krajský soud dostatečně vypořádal s žalobními důvody, neboť se postupně stručně vyjádřil k zákonným důvodům udělení mezinárodní ochrany podle §12, §13, §14 a §14b zákona o azylu. Na základě stěžovatelem sdělených okolností v rámci správního řízení a informací zjištěných správním orgánem zjevně nedošlo k naplnění zákonných důvodů pro udělení mezinárodní ochrany. [11] Podrobněji se krajský soud zabýval zákonným důvodem dle §14a zákona o azylu. [12] Ohledně obavy z možného nástupu do armády krajský soud správně odkázal na konstantní judikaturu Nejvyššího správního soudu, dle které obava z výkonu vojenské služby není azylovým důvodem (viz rozsudek ze dne 9. 3. 2017, č. j. 7 Azs 34/2017 – 26, rozsudek ze dne 7. 8. 2012, č. j. 2 Azs 17/2012 – 44, rozsudek ze dne 29. 3. 2004, č. j. 5 Azs 4/2004 - 49). [13] Navíc dle informací získaných správním orgánem nebyla na Ukrajině mobilizace od roku 2016 vyhlášena a ani se o ní neuvažuje. Stěžovatel v průběhu správního řízení nerozporoval informace získané správním orgánem a nijak přesvědčivě neprokázal, že by mu mobilizace hrozila. Stěžovatel vycházel jen z informací „ z doslechu“, podle nichž se stává, že jsou muži na ulici náhodně mobilizováni. [14] Z usnesení ze dne 15. 1. 2015, č. j. 7 Azs 265/2016 - 17 vyplývá, že „na Ukrajině nelze ani dříve, ani v současné době klasifikovat situaci jako „totální konflikt“, neboť probíhající ozbrojený konflikt nedosahuje takové intenzity, že by každý civilista z důvodu své přítomnosti na území Ukrajiny byl vystaven reálnému nebezpečí vážné újmy. Nutno upozornit, že se jedná o konflikt izolovaný pouze na východní části Ukrajiny, přičemž jeho intenzita i v dotčených oblastech výrazně kolísá“. Bezpečnostní situaci potvrzuje i další aktuální judikatura Nejvyššího správního soudu (např. rozsudek ze dne 14. 2. 2018, č. j. 1 Azs 402/2017 - 48). [15] V rozsudku ze dne 13. 3. 2009, č. j. 5 Azs 28/2008 - 68 Nejvyšší správní soud vyslovil, že v případě, že ozbrojený konflikt nelze označit za tzv. totální konflikt, musí žadatel prokázat „dostatečnou míru individualizace, a to např. tím, že prokáže, (1) že již utrpěl vážnou újmu nebo byl vystaven přímým hrozbám způsobení vážné újmy; (2) že ozbrojený konflikt probíhá právě v tom regionu jeho země původu, ve kterém skutečně pobýval, a že nemůže nalézt účinnou ochranu v jiné části země; či (3) že jsou u něj dány jiné faktory (ať už osobní, rodinné či jiné), které zvyšují riziko, že terčem svévolného (nerozlišujícího) násilí bude právě on“. [16] Stěžovatel, který před odchodem ze země pobýval ve městě Charkov, naplnění výše citovaných požadavků nijak neprokázal. Jak uvedl Nejvyšší správní soud v usnesení ze dne 11. 12. 2015, č. j. 5 Azs 134/2014 - 48, je povinností žalovaného žádost o udělení mezinárodní ochrany posoudit na základě skutečností, které žadatel uvede či které ve správním řízení jinak vyjdou najevo, z hlediska všech zákonných forem mezinárodní ochrany, které se k těmto skutečnostem vztahují. V daném případě tak žalovaný učinil a dospěl k závěru, že tvrzení uváděná stěžovatelem ani skutečnosti, které vyšly v průběhu řízení najevo, neodůvodňují udělení některé z forem mezinárodní ochrany podle §12, §13, §14, §14a ani §14b zákona o azylu. [17] Ustálená judikatura Nejvyššího správního soudu odpovídá na všechny stěžovatelem vznášené námitky. Nejvyšší správní soud neshledal ani, že by krajský soud pochybil. Kasační stížnost stěžovatele tedy odmítl jako nepřijatelnou podle §104a odst. 1 s. ř. s. [18] Výrok o náhradě nákladů řízení se při odmítnutí kasační stížnosti opírá o §60 odst. 3 větu první s. ř. s., ve spojení s §120 s. ř. s, podle nichž žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení, pokud byla kasační stížnost odmítnuta. Poučení: Proti tomuto usnesení n e j s ou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 11. července 2019 JUDr. Filip Dienstbier předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:11.07.2019
Číslo jednací:1 Azs 29/2019 - 27
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:1 Azs 13/2006
5 Azs 28/2008 - 68
7 Azs 265/2016 - 29
7 Azs 34/2017 - 26
2 Azs 17/2012 - 44
5 Azs 4/2004
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2019:1.AZS.29.2019:27
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024