ECLI:CZ:NSS:2019:8.AS.326.2018:48
sp. zn. 8 As 326/2018-48
ROZSUDEK
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Petra Mikeše, Ph.D.,
a soudců JUDr. Milana Podhrázkého, Ph.D., a JUDr. Miloslava Výborného v právní věci
žalobce: Mgr. P. V., zastoupen JUDr. Janem Burešem, Ph.D., advokátem se sídlem Václavské
náměstí 807/64, Praha 1, proti žalovanému: Policejní prezident Policie České republiky, se
sídlem Policejní prezidium, Strojnická 935/27, Praha 7, proti rozhodnutí žalovaného ze dne
4. 7. 2016, čj. PPR-6070-8/ČJ-2016-990131, o kasační stížnosti žalovaného proti rozsudku
Krajského soudu v Ostravě – pobočka v Olomouci ze dne 29. 8. 2018, čj. 65 Ad 4/2016-49,
takto:
Rozsudek Krajského soudu v Ostravě – pobočka v Olomouci ze dne 29. 8. 2018,
čj. 65 Ad 4/2016-49, se ru š í a věc se v rací tomuto soudu k dalšímu řízení
Odůvodnění:
I. Vymezení věci
[1] Rozhodnutím označeným v záhlaví změnil žalovaný rozhodnutí ředitele Krajského
ředitelství policie Olomouckého kraje ze dne 19. 1. 2016, čj. KRPM-150179-11/ČJ-2015-1400KR,
tak, že žalobce byl uznán vinným ze spáchání kázeňského přestupku spočívajícího v opakovaném
dosahování neuspokojivých výsledků ve výkonu služby uvedeném v závěrech platných služebních
hodnocení z 26. 11. 2012 a 22. 11. 2015. Žalovaný žalobci dle §51 odst. 1 písm. d) zákona
č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů (dále „zákon
o služebním poměru“), uložil kázeňský trest odnětí služební hodnosti.
[2] Žalobce napadl rozhodnutí žalovaného u Krajského soudu v Ostravě - pobočka
v Olomouci (dále „krajský soud“). Namítl, že žalovaný neposoudil jeho námitky k závěrům
služebního hodnocení, ač tato hodnocení měl přezkoumat jako podkladové úkony. Žalovaný dále
nezohlednil průběžná hodnocení, v nichž žalobce dosahoval dobrých výsledků, navíc nebyla
dodržena zákonná lhůta pro uložení kázeňského přestupku.
[3] Krajský soud napadené rozhodnutí v záhlaví označeným rozsudkem zrušil a věc vrátil
žalovanému k dalšímu řízení. Dospěl k závěru, že žalovaný nedostatečně zohlednil průběžná
hodnocení žalobce ze dne 7. 1. 2014, 11. 3. 2015 a 23. 10. 2015. Zároveň poukázal na skutečnost,
že správní orgány prováděly hodnocení nepravidelně, což mohlo ovlivnit posuzování kvality
výkonu služby žalobce. Ze služebních hodnocení žalobce z let 2012 a 2015 zároveň vyplývá,
že i přes výsledné negativní hodnocení převažovaly u dílčích kritérií oblasti s kladným
hodnocením, tedy takové, v nichž žalobce dosáhl dobrého výsledku, anebo dobrého výsledku
s výhradami. Kategorické hodnocení žalovaného, podle něhož došlo k soustavnému poklesu
výkonu služby žalobce, podle krajského soudu neobstojí. Žalovaný měl vyložit pojem „opakované
dosahování neuspokojivých výsledků“ a vysvětlit, proč průběžná hodnocení nemají na věc vliv. Krajský
soud naopak nesouhlasil se žalobou v tom, že bylo povinností žalovaného k námitkám žalobce
v napadeném rozhodnutí přezkoumávat jeho služební hodnocení z roku 2015, ač proti němu
žalobce nepodal námitky. Žalovaný tedy správně vycházel ze služebního hodnocení, aniž
se samostatně zabýval konkrétními námitkami směřujícími do obsahu tohoto hodnocení.
Důvodnými krajský soud neshledal ani námitky žalobce týkající se nedodržení lhůt podle §186
odst. 9 resp. §190 odst. 8 zákona o služebním poměru.
II. Kasační stížnost a vyjádření žalobce
[4] Proti rozsudku krajského soudu podal žalovaný (dále „stěžovatel“) kasační stížnost.
Předeslal, že žalobce podal ke služebnímu hodnocení z roku 2012 námitky pouze proti jeho části
týkající střelecké přípravy; samotné závěry tohoto hodnocení jako celku ani v žalobě
nezpochybnil. Proti služebnímu hodnocení z roku 2015 žalobce přes řádné poučení námitky
nepodal vůbec a argumenty proti některým částem tohoto hodnocení uplatnil až v kázeňském
řízení. V návaznosti na to stěžovatel v kasační stížnosti upozornil, že žalobní námitka týkající
se průběžných hodnocení směřovala do závěru služebního hodnocení z roku 2015. Ztotožnil
se s krajským soudem v tom, že mu nepříslušelo se tímto hodnocením zabývat. Závěr tohoto
hodnocení, podle něhož žalobce dosahuje neuspokojivých výsledků ve výkonu služby, je fakticky
i právně dán a není možnost jej zvrátit. Nelze-li přezkoumávat služební hodnocení z roku 2015,
pak je jakékoliv posuzování průběžných hodnocení irelevantní, neboť ta podle §203 odst. 5
zákona o služebním poměru slouží jen jako podklad pro služební hodnocení.
[5] Stěžovatel dále namítl, že krajský soud nesprávně posoudil otázku průběžných hodnocení
ve vztahu k uloženému kázeňskému trestu. Podstatné totiž je naplnění zákonného předpokladu,
že dotčený policista opakovaně dosahoval neuspokojivých výsledků ve výkonu služby uvedených
v závěru služebního hodnocení. Je tedy nutno rozlišovat mezi služebními hodnoceními
a průběžnými hodnoceními, přičemž pro danou věc jsou relevantní pouze závěry služebních
hodnocení. Průběžná hodnocení slouží pouze jako jeden z podkladů pro služební hodnocení.
Pokud soud dospěl k závěru, že služební hodnocení z roku 2015 nelze přezkoumávat a současně
zavázal stěžovatele, aby v dalším řízení reflektoval průběžná hodnocení, trpí napadený rozsudek
vnitřní rozporností. K tomu stěžovatel připomněl, že žalobce v žalobě uložený kázeňský trest
vůbec nenapadá. Krajský soud navíc zcela opomenul, že na základě negativních závěrů
služebního hodnocení z roku 2012 a z roku 2015 jsou dány obligatorní důvody pro uložení
kázeňského trestu odnětí služební hodnosti. Jinými slovy, bylo-li skutkově prokázáno,
že se žalobce dopustil kázeňského přestupku podle §50 odst. 1 zákona o služebním poměru (což
nerozporuje ani žalobce, ani krajský soud), musel být, nikoliv mohl být, žalobci uložen daný
kázeňský trest. Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 10. 2. 2016, čj. 5 As 35/2014-25, dospěl
k závěru, že při naplnění výše uvedených podmínek je uložení tohoto trestu obligatorní. Krajský
soud tedy rozhodl v rozporu se zákonnou úpravou i soudní judikaturou. Stěžovatel se navíc
v odůvodnění žalobou napadeného rozhodnutí průběžnými hodnoceními zabýval, a to ve vztahu
k závěrům služebního hodnocení z roku 2015, nikoliv ve vztahu k uloženému kázeňskému trestu,
neboť pro jeho uložení jsou relevantní pouze závěry služebního hodnocení.
[6] Podle stěžovatele krajský soud při posuzování množství kladně a negativně hodnocených
dílčích oblastí ve služebních hodnoceních žalobce z roku 2012 a 2015 také nesprávně dovodil,
že jakékoliv hodnocení stupněm nižším než „5“ je hodnocení kladné. Závěr služebního
hodnocení nepředstavuje pouhý aritmetický průměr hodnocených oblastí. Žalobce v podané
žalobě nenapadal uložený kázeňský trest, přesto krajský soud zrušil rozhodnutí stěžovatele pro
nepřezkoumatelnost dle §76 odst. 1 písm. a) zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního
(dále „s. ř. s.“), a to právě ve vztahu k uloženému druhu kázeňského trestu. Blíže nicméně
neupřesnil důvody nepřezkoumatelnosti napadeného rozhodnutí, tedy zda spočívá v jeho
nesrozumitelnosti, anebo nedostatku důvodů. Rozhodl navíc s odkazem na §76 odst. 1
písm. a) s. ř. s. a ve věci nenařídil jednání, ač o to stěžovatel žádal, a právě v průběhu jednání
mohla být problematika služebních a průběžných hodnocení vysvětlena. Z těchto důvodů krajský
soud sám zatížil rozsudek nepřezkoumatelností a zároveň vadou řízení, jež mohla mít za následek
nezákonné rozhodnutí ve věci samé. Krajský soud zároveň v rozporu s §186 odst. 7 zákona
o služebním poměru a soudní judikaturou zavázal stěžovatele, aby v dalším řízení vyložil pojem
„opakované dosahování neuspokojivých výsledků“ a vysvětlil, proč průběžná hodnocení nemají pro
posouzení projednávané věci vliv. Krajský soud tím překročil zákonné předpoklady pro uložení
kázeňského trestu odnětí služební hodnosti, neboť zákon pro jeho uložení zohlednění
průběžných hodnocení nepředpokládá, naopak zmiňuje pouze závěry služebního hodnocení.
Krajský soud tento požadavek ani relevantně neobjasnil. Žalobce nebyl uznán vinným
z kázeňského přestupku na základě průběžných hodnocení, ani mu v souvislosti s nimi nebyl
uložen kázeňský trest odnětí služební hodnosti.
[7] Žalobce ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedl, že se služebními hodnoceními z let 2012
a 2015 nesouhlasí, a námitky proti nim nepodal proto, že nemá právní vzdělání a dřívější
prostředky právní obrany byly bezúspěšné. Bylo zřejmé, že u služebních funkcionářů se ničeho
nedovolá. Žalobce nemohl u soudu napadnout tato služební hodnocení, neboť nejsou
samostatně přezkoumatelná. Námitka, že žalobce žalobou nenapadl uložený kázeňský trest,
je scestná. Z úkonů žalobce je zřejmé, že s uloženým kázeňským trestem nesouhlasí. Správní
orgány nedostatečně zohlednily skutečnost, že dle průběžných hodnocení dosahoval
žalobce po dobu mezi služebním hodnocením z roku 2012 a z roku 2015 dobrých výsledků,
resp. dobrých výsledků s výhradami. Pouze průběžné hodnocení vydané měsíc před služebním
hodnocením hodnotilo jeho výsledky jako neuspokojivé. Z uvedeného je patrné, že v období
mezi služebními hodnoceními byl žalobcův výkon služby hodnocen v podstatě v mezích
standardu s dobrými výsledky. Stěžovatel se v odůvodnění napadeného rozhodnutí snažil tuto
skutečnost bagatelizovat, avšak je patrné, že žalobcův výkon nevykazoval sestupnou tendenci, jak
stěžovatel tvrdí. Služební hodnocení z roku 2015 navíc rovněž vůbec neodpovídá předchozím
průběžným hodnocením, z nichž má skutečně vycházet. Má-li hodnotit tříleté období, není
zřejmý důvod, proč se ve svém závěru tak podstatným způsobem liší od průběžných hodnocení
ze 7. 1. 2014 a 11. 3. 2015. Stěžovatel se však touto otázkou nezabýval. Žalobce je přesvědčen,
že z okolností dané věci a uvedených skutečností lze dovodit, že cílem služebních funkcionářů
bylo dosažení propuštění žalobce ze služebního poměru, nikoliv objektivní zhodnocení výkonu
jeho služby.
III. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem
[8] Nejvyšší správní soud nejprve posoudil formální náležitosti podané kasační stížnosti.
Zjistil, že byla podána v zákonné lhůtě (§106 odst. 2 s. ř. s.) a osobou oprávněnou, neboť
stěžovatel byl účastníkem řízení před krajským soudem (§102 s. ř. s.). Nejvyšší správní soud
nezjistil žádné překážky, které by bránily projednání věci.
[9] Kasační stížnost je důvodná.
[10] Nejvyšší správní soud nejprve přistoupil k hodnocení námitky stěžovatele, podle
níž je napadený rozsudek krajského soudu nepřezkoumatelný. Nepřezkoumatelnost rozsudku
krajského soudu představuje natolik závažnou vadu, že ji Nejvyšší správní soud musí zkoumat
i z úřední povinnosti (srov. §109 odst. 4 s. ř. s.). Teprve pokud Nejvyšší správní soud shledá,
že napadené rozhodnutí krajského soudu je přezkoumatelné, je na místě, aby se zabýval dalšími
kasačními (věcnými) námitkami.
[11] Stěžovatel v kasační argumentaci poukazuje jak na vnitřní rozpornost napadeného
rozsudku, tak na jeho nedostatečné odůvodnění. Namítá tedy fakticky jeho nepřezkoumatelnost
spočívající v nesrozumitelnosti i v nedostatcích odůvodnění (srov. např. rozsudek Nejvyššího
správního soudu ze dne 4. 12. 2003, čj. 2 Ads 58/2003-75, č. 133/2004 Sb. NSS). V této
souvislosti stěžovatel především upozorňuje na to, že krajský soud na jedné straně dospěl
k závěru, že služební hodnocení žalobce z roku 2015 nelze přezkoumávat, současně ovšem
zavázal stěžovatele, aby v dalším řízení reflektoval průběžná hodnocení, ač ta jsou pouze jedním
z možných podkladů služebního hodnocení. Současně nedostatečně vysvětlil, v čem spočívá
nepřezkoumatelnost zrušeného rozhodnutí stěžovatele a ani neobjasnil, proč by stěžovatel měl
v dalším řízení vysvětlovat pojem „opakovaného dosahování neuspokojivých výsledků ve výkonu služby“
s ohledem na průběžná hodnocení, jestliže podkladem jeho rozhodnutí byla hodnocení služební
a nikoliv hodnocení průběžná.
[12] Pro posouzení těchto kasačních námitek je nutno v prvé řadě připomenout, že žalobce
byl v projednávané věci uznán vinným ze spáchání kázeňského přestupku podle §50 odst. 1
zákona o služebním poměru, podle něhož (ve znění účinném v době vydání žalobou napadeného
rozhodnutí) bylo kázeňským přestupkem „zaviněné jednání, které porušuje služební povinnost, ale nejde
o trestný čin nebo o jednání, které má znaky přestupku nebo jiného správního deliktu. Za takové jednání
se považuje i dosahování neuspokojivých výsledků ve výkonu služby uvedené v závěru služebního hodnocení“.
Za to mu byl podle §51 odst. 1 písm. d) citovaného zákona uložen kázeňský trest odnětí služební
hodnosti. Jak dále vyplývalo z tehdy účinného §186 odst. 7 téhož zákona, kázeňský trest odnětí
služební hodnosti se ukládal mimo jiné za „opakované dosahování neuspokojivých výsledků ve výkonu
služby uvedené v závěru služebního hodnocení“.
[13] V nyní projednávané věci není mezi účastníky sporu o tom (a vyšel z toho i krajský soud
v napadeném rozsudku), že ve služebních hodnoceních z let 2012 a 2015 dosáhl žalobce
neuspokojivých výsledků, tedy nejnižšího stupně hodnocení ze stanovené hodnotící škály (§203
odst. 4 zákona o služebním poměru). Týž zákon v ustanovení §203 výslovně předpokládá,
že „služební hodnocení je podkladem pro rozhodování ve věcech služebního poměru příslušníka“ (odst. 2),
přičemž „služební hodnocení příslušníka ve služebním poměru na dobu neurčitou se provádí podle potřeby,
nejméně jednou za 3 roky. Služební hodnocení se provádí též na základě žádosti příslušníka, nejdříve však
po uplynutí 6 měsíců od posledního služebního hodnocení. Služební hodnocení vychází z průběžného každoročního
hodnocení, které provádí přímý nadřízený příslušníka v průběhu kalendářního roku a schvaluje jej hodnotitel“
(odst. 5).
[14] Výkladem pro danou věc relevantního ustanovení §186 odst. 7 zákona o služebním
poměru se již zabývala i judikatura Nejvyššího správního soudu. V rozsudku
sp. zn. 5 As 35/2014, na který odkazuje i stěžovatel, zdejší soud výslovně dovodil, že „obecně
je třeba při určení druhu kázeňského trestu vycházet z §186 odst. 5 zákona o služebním poměru (…).
Výjimkou z postupu podle §186 odst. 5 zákona o služebním poměru je v tomto směru právě jen kázeňský trest
odnětí služební hodnosti, který je ve své podstatě trestem nejpřísnějším, neboť dle §42 odst. 1 písm. e) zákona
o služebním poměru musí být příslušník propuštěn, jestliže mu byl uložen kázeňský trest odnětí služební hodnosti.
Právě závažnost tohoto druhu trestu zákonodárce zřejmě vedla k přijetí právní úpravy, která podmínky pro jeho
obligatorní uložení definuje v relativně samostatném a komplexním §186 odst. 7 zákona o služebním poměru,
který je třeba považovat za ustanovení zvláštní vůči §186 odst. 5 téhož zákona. Platí tak, že pokud je naplněna
některá z hypotéz uvedených v této normě, nastoupí povinnost služebního funkcionáře uložit předmětný kázeňský
trest a prostor pro jeho správní uvážení tu není dán. (…) Jinak řečeno – dopustí-li se příslušník jednání
uvedeného v §186 odst. 7 zákona o služebním poměru, má mu být uložen kázeňský trest odnětí služební
hodnosti. Daný závěr vychází také z toho, že jednání uvedená v §186 odst. 7 zákona o služebním poměru
zákonodárce koncipoval jako jednání typově natolik závažná, že za jejich spáchání předpokládá uložení právě
nejpřísnějšího kázeňského trestu. Není zde tedy dán prostor pro zvažování kritérií dle §186 odst. 5 zákona
o služebním poměru, neboť právě typová závažnost (kvalifikovaná povaha) daného jednání má za následek
nutnost uložení nejpřísnějšího kázeňského trestu“.
[15] Jak již bylo výše předestřeno, krajský soud v nyní projednávané věci uzavřel, že stěžovatel
nepochybil, pokud v žalobou napadeném rozhodnutí samostatně neposoudil námitky žalobce
proti služebnímu hodnocení z roku 2015 a v této souvislosti poukázal na význam institutu
námitek proti služebnímu hodnocení dle §203 odst. 3 zákona o služebním poměru, jichž žalobce
nevyužil. Dodal, že ani on sám nemůže posuzovat služební hodnocení, protože by nahrazoval
činnost orgánu rozhodujícího o námitkách proti služebnímu hodnocení. Ve vztahu k žalobní
námitce týkající se zohlednění výše již zmiňovaných průběžných hodnocení žalobce však
současně vyslovil, že závěr žalovaného o jednoznačném a průběžném poklesu kvality výkonu
služby ze strany žalobce neobstojí. S ohledem na kladné výsledky průběžných hodnocení
stěžovateli uložil, aby mimo jiné s ohledem na průběžná hodnocení s dobrými výsledky vyložil
pojem „opakované dosahování neuspokojivých výsledků ve výkonu služby“ a vysvětlil, proč průběžná
hodnocení na věc nemají vliv.
[16] Nejvyšší správní soud má za to, že takto vystavěné odůvodnění napadeného rozsudku
krajského soudu nemůže obstát. Předně je třeba dát stěžovateli za pravdu v tom, že jak zákonné
vymezení, tak i související (a výše citovaná) judikatura zdejšího soudu předpokládá, že pokud
je naplněna některá z hypotéz uvedených v §186 odst. 7 zákona o služebním poměru (tedy
i „opakované dosahování neuspokojivých výsledků ve výkonu služby uvedené v závěru služebního hodnocení“),
je důsledkem toho povinnost služebního funkcionáře uložit zákonem předpokládaný kázeňský
trest v podobě odnětí služební hodnosti. Tento základní předpoklad aplikace daného ustanovení
však napadený rozsudek krajského soudu nereflektuje (nepodporuje jím svoji argumentaci,
ani nevysvětluje, proč z něj v dané věci nelze vycházet). Za této situace jsou však výše vymezené
požadavky krajského soudu na odůvodnění rozhodnutí stěžovatele skutečně rozporné. Krajský
soud v rámci příslušné části odůvodnění napadeného rozsudku (viz odst. [16]) i v závěrečném
shrnutí závazného právního názoru (viz odst. [33]) opomíjí, že zákon výslovně a zcela
jednoznačně váže uložení kázeňského trestu odnětí služební hodnosti „na neuspokojivé výsledky
ve výkonu služby uvedené v závěru služebního hodnocení“ (zvýraznění provedl NSS) a nikoliv pouze
„na neuspokojivé výsledky ve výkonu služby“. Institut „služebního hodnocení“ je z hlediska svého
terminologického označení i smyslu (srov. výše citovaný §203 odst. 2 zákona o služebním
poměru) jednoznačně odlišitelný od průběžného (či jiného) hodnocení. Zatímco tedy části
odůvodnění napadeného rozsudku týkající se námitek proti služebnímu hodnocení klíčový
význam služebního hodnocení pro naplnění skutkové podstaty daného kázeňského přestupku
fakticky akceptují, odůvodnění týkající se namítaného nezohlednění průběžných hodnocení tato
východiska (bez bližšího vysvětlení) opomíjí.
[17] V návaznosti na to nelze souhlasit ani s tím, pokud krajský soud na jedné straně ukládá
stěžovateli v dalším řízení přihlédnout i k průběžným hodnocením, současně však na druhé
straně uvádí, že stěžovatel nepochybil, pokud neposoudil námitky žalobce proti služebnímu
hodnocení z roku 2015 a nepřihlížel k nim v rámci svého (žalobou později napadeného)
rozhodnutí. Vychází-li totiž dle výše citovaného §203 odst. 5 služební hodnocení z průběžného
hodnocení, nelze současně tvrdit, že stěžovatel má z podkladu v podobě služebního hodnocení
vycházet a nepřihlížet již k výtkám žalobce ve vztahu k tomuto hodnocení, a přitom mu vyčítat,
že nedostatečně přihlédl k průběžným hodnocením. Právě z těch má totiž služební hodnocení
mimo jiné vycházet, neboť jsou jeho podkladem. Fakticky by tak důsledkem přijetí závěrů
krajského soudu bylo navození stavu, kdy by stěžovatel v řízení o uložení kázeňského trestu na
jedné straně již nemohl přihlížet k argumentaci (či dokonce souvisejícím důkazním návrhům)
žalobce ve vztahu k existujícímu služebnímu hodnocení, na druhou stranu by byl nucen závěry
služebního hodnocení (zřejmě i z úřední povinnosti) přezkoumat z hlediska jeho souladu
s dalšími podklady.
[18] Napadený rozsudek krajského soudu výše nastíněné rozpory nijak nevysvětluje. Jejich
vyjasnění je nicméně pro posouzení dané věci zcela klíčové. Je tedy především nutno postavit na
jisto, zda krajský soud vychází z toho, že i v rámci řízení o kázeňském přestupku je povinností
stěžovatele přezkoumat služební hodnocení, ač nebylo napadeno námitkami dle §203 odst. 3
zákona o služebním poměru, a to jak z hlediska jeho souladu s podklady (především průběžnými
hodnoceními), tak i z hlediska argumentace (tvrzení) dotčeného příslušníka včetně jeho
případných důkazních návrhů. Opačným východiskem může být striktní koncentrace výhrad
proti služebnímu hodnocení do řízení o námitkách dle §203 odst. 3 zákona o služebním poměru,
a to včetně možnosti zabývat se souladem služebního hodnocení s dalšími podklady. Pokud
závěry krajského soudu měly směřovat ke zdůraznění zvláštností řízení o kázeňském přestupku
případně konkrétněji ke zvýraznění významu průběžného hodnocení jako specifického
podkladového aktu služebního hodnocení, na jehož soulad s průběžným hodnocením v řízení
kázeňském přestupku dbá žalovaný z úřední povinnosti (tedy bez přihlížení k výtkám dotčeného
příslušníka), pak ani takový náhled v odůvodnění napadeného rozsudku nemá dostatečnou
oporu. To se týká i případných úvah ohledně fáze kázeňského řízení, v níž žalobce výhrady vůči
služebnímu hodnocení uplatnil. Za těchto okolností nezbývá, než uzavřít, že odůvodnění
napadeného rozsudku krajského soudu vykazuje vady, na které stěžovatel v kasační stížnosti
upozornil [§103 odst. 1 písm. d) s. ř. s.].
[19] Vzhledem k tomu, že Nejvyšší správní soud shledal výše popsané vady napadeného
rozsudku, již se nezabýval dalšími (věcnými) kasačními námitkami. Nejvyšší správní soud k dané
věci dodává, že s ohledem na výše vymezené vady (rozpory) odůvodnění krajského soudu nebylo
možné, aby se v rámci tohoto kasačního řízení vyslovil k věcné správnosti argumentace krajského
soudu. Takovým postupem by totiž fakticky posoudil spornou otázku na místo krajského soudu
a odebral účastníkům možnost, aby proti bezrozporné argumentaci krajského soudu mohli
vznášet protiargumenty v rámci případné kasační stížnosti. K namítaným vadám týkajícím
se procesního postupu krajského soudu lze pouze poznamenat, že pokud správní soud
shledá vady napadeného rozhodnutí žalovaného správního orgánu ve smyslu §76 s. ř. s., toto
ustanovení výslovně předpokládá, že lze v takovém případě rozhodnout bez nařízení jednání.
IV. Závěr a náklady řízení
[20] Nejvyšší správní soud tedy s ohledem na výše uvedené dospěl k závěru, že kasační
stížnost je důvodná, a proto napadený rozsudek krajského soudu podle §110 odst. 1 věty
první s. ř. s. zrušil a vrátil mu věc k dalšímu řízení. Krajský soud v něm bude vázán právním
názorem vysloveným v tomto rozsudku (§110 odst. 4 s. ř. s.).
[21] V dalším řízení tak na krajském soudu především bude, aby v rámci přezkumu žalobou
napadeného rozhodnutí stěžovatele odstranil výše nastíněné rozpory, přihlédl k zákonným
i judikaturou dovozeným předpokladům naplnění skutkové podstaty kázeňského přestupku
i ukládání kázeňského trestu a ve vztahu k uplatněným žalobním námitkám argumentoval
konzistentně, pokud jde o možnost přezkumu služebního hodnocení jakožto podkladu pro
rozhodnutí o kázeňském přestupku. Dospěje-li k závěru, že je na místě žalobou napadené
rozhodnutí žalovaného zrušit, měl by výše uvedené reflektovat především závazný právní názor,
jímž by byl stěžovatel v dalším řízení vázán.
[22] O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti rozhodne v novém rozhodnutí krajský soud
(§110 odst. 3 s. ř. s.).
Poučení: Proti tomuto rozsudku ne j so u opravné prostředky přípustné.
V Brně 13. listopadu 2019
JUDr. Petr Mikeš, Ph.D.
předseda senátu