ECLI:CZ:NSS:2019:VOL.1.2019:28
sp. zn. Vol 1/2019 - 28
USNESENÍ
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu ve věcech volebních, ve věcech místního a krajského
referenda a ve věcech politických stran a politických hnutí složeném z předsedy senátu Tomáše
Langáška, soudců Josefa Baxy, Radana Malíka, Petra Mikeše, Pavla Molka, Miloslava Výborného
(soudce zpravodaj) a soudkyně Michaely Bejčkové v právní věci navrhovatelů: 1) Moravská
a Slezská pirátská strana, Zvoníčkova 1927/5, Praha, 2) Mgr. Bc. K. S., 3) M. D., 4) T. D.,
5) R. B, 6) V. P., navrhovatelé 3)-6) zastoupeni navrhovatelem 2), proti účastníku řízení:
Ministerstvo vnitra, se sídlem nám. Hrdinů 1634/3, Praha 4, v řízení o návrhu na vydání
rozhodnutí o povinnosti registrovat kandidátní listinu navrhovatele 1) a o návrzích ponechat
navrhovatele 2), 3), 4), 5) a 6) na kandidátní listině,
takto:
I. Návrhy se zamí t aj í .
II. Žádný z účastníků nemá práv o na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění:
I. Vymezení věci
[1] Účastník řízení (dále jen „odpůrce“) rozhodnutím ze dne 5. 4. 2019,
čj. MV-42174-9/OV-2019, odmítl podle §23 odst. 5 písm. b) zákona č. 62/2003 Sb., o volbách
do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů, ve znění zákonů č. 320/2009 Sb.,
č. 222/2012 Sb., č. 58/2014 Sb., č. 114/2016 Sb., č. 322/2016 Sb., č. 90/2017 Sb.
a č. 38/2019 Sb. (dále jen „zákon o volbách do Evropského parlamentu“) kandidátní listinu
navrhovatele 1). Rozhodnutími ze dne 5. 4. 2019, čj. MV-42174-4/OV-2019,
čj. MV-42174-5/OV-2019, čj. MV-42174-6/OV-2019, čj. MV-42174-7/OV-2019,
čj. MV-42174-8/OV-2019, odpůrce podle §23 odst. 3 písm. c), případně písm. e) zákona
o volbách do Evropského parlamentu škrtl na kandidátní listině navrhovatele 1)
kandidáty - navrhovatele 2), 3), 4), 5) a 6).
[2] Důvodem odmítnutí kandidátní listiny navrhovatele 1) a škrtnutí navrhovatelů 2)-6) bylo
neodstranění závad kandidátní listiny a jejích příloh. Tyto závady spočívaly v nepřiložení dokladu
o státním občanství kandidátů [u všech navrhovatelů 2)-6)] a v nesprávně uvedeném příjmení
[u navrhovatele 5) a 6)]; závady kandidátní listiny tkvěly navíc v chybějícím označení pořadí
jednoho kandidáta, v tom, že se název politické strany neshodoval s názvem, pod kterým byla
politická strana zaregistrována u odpůrce, a v tom, že ke kandidátní listině nebylo připojeno
potvrzení o složení příspěvku na volební náklady podle §21 odst. 4 zákona o volbách
do Evropského parlamentu.
II. Návrhy, vyjádření odpůrce a replika navrhovatelů
[3] Navrhovatelé podali dne 10. 4. 2019 u Nejvyššího správního soudu návrh na vydání
rozhodnutí o povinnosti registrovat kandidátní listinu navrhovatele 1) a o povinnosti ponechat
navrhovatele 2), 3), 4), 5) a 6) na kandidátní listině.
[4] Navrhovatelé uvedli, že zmocněnec navrhovatele 1) neobdržel žádnou výzvu k odstranění
závad kandidátní listiny. Namítli, že odpůrce záměrně posílá poštu adresovanou navrhovateli 1)
„jinam, než je zákonem i písemnými dokumenty doručování určeno“; uvedené je podle navrhovatelů
organizováno příznivci České pirátské strany s finanční podporou ze zahraničí. První dokumenty
s výzvou k odstranění závad kandidátní listiny a výčtem těchto závad, se kterým se navrhovatelé
seznámili, byly písemnosti z 5. 4. 2019 na webových stránkách odpůrce. Navrhovatelé požádali
o zpětvzetí všech lhůt, včetně zařazení do losování čísel k označení na volebních lístcích.
Dále navrhovatelé v návrhu uvedli, co sdělili k samotnému odstranění závad.
[5] Navrhovatelé navíc namítli, že odpůrce měl sám zjišťovat státní občanství vyškrtnutých
navrhovatelů. Citovali §67 odst. 1 zákona č. 186/2013 Sb., o státním občanství České republiky
a o změně některých zákonů (dále jen „zákon o státním občanství České republiky“) a namítli,
že speciální doklad o občanství nebyl požadován v minulých volbách do Evropského parlamentu,
kdy navrhovatel 2) kandidoval za Českou pirátskou stranu; opravou překlepů odpůrce prokázal,
že databázi běžně používá.
[6] Podle navrhovatelů z výše uvedeného plyne, že „vyřazení politické strany a jednotlivých
kandidátů z důvodu překlepů ve jménech nebo chybějících potvrzeních o občanství jsou v rozporu se zákonem,
tudíž jsou neplatná“.
[7] K potvrzení o složení příspěvku na volební náklady navrhovatelé uvedli, že „[z]ákon sice
zmiňuje doložit doklad o složení příspěvku na volby, ale už se nezmiňuje, o tom, že je potřeba tento příspěvek
složit“. Příspěvek byl složen včas, ostatně žádnou výzvu k doložení dokladu o složení příspěvku
navrhovatelé neobdrželi.
[8] Navrhovatelé navrhli, aby bylo rozhodnuto, že navrhovatel 1) a všichni
kandidáti - navrhovatelé 2)-6) musí být zaregistrováni k volbám do Evropského parlamentu.
[9] Odpůrce ve vyjádření k návrhu shrnul svůj postup v registračním řízení a zdůraznil,
že písemná výzva k odstranění závad kandidátní listiny byla v zákonné lhůtě odeslána
na doručovací adresu zmocněnkyně, která byla uvedena na kandidátní listině navrhovatele 1),
ta si ji však nevyzvedla.
[10] K námitce navrhovatelů ohledně doložení dokladu o státním občanství odpůrce uvedl,
že ustanovení §67 odst. 1 zákona o státním občanství České republiky se týká pouze řízení
upravených zákonem o státním občanství České republiky, nevztahuje se na registrační řízení
podle zákona o volbách do Evropského parlamentu. Naskenované občanské průkazy
navrhovatelů 2)-6), které odpůrce obdržel spolu s kandidátní listinou a prohlášeními kandidátů,
nelze považovat za prokázání státního občanství ve smyslu §22 odst. 2 zákona o volbách
do Evropského parlamentu ve spojení s §41 zákona o státním občanství České republiky.
Informace o podmínkách kandidatury byly zveřejněny na webových stránkách odpůrce
již 21. 1. 2019 a bylo v nich mimo jiné uvedeno, čím se prokazuje státní občanství. K namítané
skutečnosti, že doklad o státním občanství nebyl u navrhovatele 2) požadován při minulých
volbách do Evropského parlamentu, odpůrce uvedl, že tomuto kandidátovi bylo ověřeno státní
občanství dne 19. 3. 2014 na základě jím předloženého občanského průkazu.
[11] Praxe odpůrce v této věci je konstantní a odpovídá judikatuře volebních soudů (usnesení
NSS ze dne 5. 5. 2004, čj. Vol 1/2004-46). Odpůrce prokazatelně poskytl kandidujícím subjektům
informaci o správných postupech prokazování státního občanství (zveřejněním na internetu)
a zmocněnkyni navrhovatele 1) odeslal poučení o prokazování státního občanství na doručovací
adresu dokonce dvakrát, poprvé v potvrzení o podání kandidátní listiny a podruhé ve výzvě
k odstranění závad. Skutečnost, že si zmocněnkyně nevyzvedávala poštovní zásilky doručované
na adresu, kterou uvádí jako doručovací, nelze přičítat k tíži odpůrci.
[12] K tvrzení, že příspěvek na volební náklady byl složen, odpůrce uvedl, že podle §21
odst. 4 zákona o volbách do Evropského parlamentu se ke kandidátní listině připojuje potvrzení
o složení příspěvku na volební náklady. Jedná se o obligatorní náležitost kandidátní listiny. Toto
potvrzení nebylo ke kandidátní listině navrhovatele 1) v zákonné lhůtě přiloženo. To,
že má odpůrce přehled o stavu účtu, na který se příspěvky zasílají, na uvedeném nic nemění.
[13] Odpůrce navrhl, aby Nejvyšší správní soud návrhy zamítl.
[14] K vyjádření odpůrce replikovali navrhovatelé podáním doručeným elektronicky
Nejvyššímu správnímu soudu dne 23. 4. 2019. V něm zpochybnili řádnost doručování na adresu
zmocněnkyně prvního navrhovatele s tvrzením, podle kterého „[v] reálu to bylo tak, že když poštovní
doručování na adrese zmocněnce nenašla adresáta napsaného na výzvě k vyzvednutí zásilky (‚Moravská
a Slezská pirátská A‘), tak nebylo komu na této adrese vložit do schránky výzvu k vyzvednutí zásilky.“
Zásilka adresovaná prvnímu navrhovateli 27. 3. 2019, tedy výzvu k odstranění závad
na kandidátní listině, zasílal však odpůrce na adresu K. K.
zmocněnkyně politické strany
Moravská a Slezská pirátská strana
a právě tato zásilka byla vrácena odpůrci dne 9. 4. 2019.
III. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem
[15] Návrhovým oprávněním (aktivní legitimací) ve vztahu k návrhu na vydání rozhodnutí
o povinnosti odpůrce kandidátní listinu registrovat disponuje navrhovatel 1) jakožto politická
strana, která kandidátní listinu podala. Za toho jedná podle rejstříku politických stran
a politických hnutí navrhovatel 2). Ten je též oprávněn podat návrh na vydání rozhodnutí
o ponechání všech vyškrtnutých kandidátů na kandidátní listině, a to jménem politické strany,
které předsedá, tedy jménem prvního navrhovatele, a ve vztahu ke své osobě samozřejmě
též jménem vlastním (§89 odst. 1, 2, 3 s. ř. s.).
[16] Aktivní legitimaci k podání návrhu brojícího proti vyškrtnutí z kandidátní listiny disponují
též navrhovatelé 3) až 6). Druhý navrhovatel návrh podal jako jejich zástupce také jejich jménem.
[17] Z předloženého správního spisu Nejvyšší správní soud zjistil, že odpůrci byla 19. 3. 2019
doručena kandidátní listina navrhovatele 1) pro volby do Evropského parlamentu konané
ve dnech 24. a 25. května 2019. Jako zmocněnec politické strany byla uvedena K. K., bytem X,
adresa pro doručování X. Ke kandidátní listině bylo přiloženo pět prohlášení kandidátů
[navrhovatelů 2)-6)], na kterých byly naskenovány jejich občanské průkazy. Odpůrce zaslal
potvrzení o podání kandidátní listiny ze dne 21. 3. 2019, čj. MV-42174-2/OV-2019, zmocněnkyni
na doručovací adresu, která byla uvedena na kandidátní listině. Spolu s tímto potvrzením byl
zmocněnkyni zaslán i přípis, který obsahoval poučení, jakým způsobem se prokazuje státní
občanství, a upozornění: „Vidimaci (ověření shody opisu nebo kopie s listinou) občanského průkazu nebo
cestovního dokladu nelze provádět. Znamená to, že, chce-li kandidát pro volby do Evropského parlamentu doložit
své státní občanství České republiky pomocí občanského průkazu nebo cestovního dokladu, může se dostavit na
Ministerstvo vnitra, (…) kde bude pro účely těchto voleb s jeho souhlasem pořízena kopie jeho občanského
průkazu nebo cestovního dokladu se záznamem o ověření požadované skutečnosti.“ Zmocněnkyně nebyla při
doručování této zásilky zastižena, byla vyzvána k vyzvednutí zásilky a bylo jí zanecháno poučení.
Zásilka byla připravena k vyzvednutí 25. 3. 2019, a protože si ji zmocněnkyně nevyzvedla, byla
dne 5. 4. 2019 vrácena zpět odpůrci.
[18] Odpůrce podle §23 zákona o volbách do Evropského parlamentu přezkoumal kandidátní
listinu a přípisem ze dne 27. 3. 2019, čj. MV-42174-3/OV-2019, vyzval navrhovatele 1)
k odstranění závad kandidátní listiny; ty spočívaly v (1) absenci potvrzení o složení příspěvku na
volební náklady, (2) chybějícím dokladu o státním občanství u navrhovatelů 2)-6), (3) nesouladu
názvu politické strany s názvem, pod kterým byla registrována u odpůrce, nesprávný název
politické strany byl uveden i u navrhovatele 3) v údaji o politické straně, jejímž je kandidát
členem, (4) u navrhovatele 2) nebylo na kandidátní listině uvedeno pořadové číslo, (5)
u navrhovatele 5) a 6) bylo na kandidátní listině uvedeno nesprávné příjmení. K chybějícím
dokladům o státním občanství odpůrce zopakoval výše citované poučení z přípisu ze dne
21. 3. 2019, doplnil poučení o tom, kdo vydává osvědčení o státním občanství České republiky,
a výslovně uvedl: „Ministerstvo vnitra obdrželo spolu s kandidátní listinou také 5 prohlášení kandidátů,
na kterých byly naskenovány občanské průkazy, nicméně takové prokázání státního občanství není v souladu
s právním řádem.“ Odpůrce zmocněnkyni navrhovatele 1) poučil o tom, že uvedené závady musí
být odstraněny nejpozději do 50 dnů přede dnem voleb, tj. nejpozději 4. 4. 2019 do 16 hodin tak,
že chybějící doklady a potřebné úpravy budou odpůrci zaslány a v uvedené lhůtě doručeny nebo
osobně předány a provedeny přímo u odpůrce. Tato výzva byla adresována zmocněnkyni
navrhovatele 1) na doručovací adresu uvedenou na kandidátní listině navrhovatele 1).
Zmocněnkyně nebyla při doručování zásilky zastižena, byla vyzvána k vyzvednutí zásilky a bylo
jí zanecháno poučení. Zásilka byla připravena k vyzvednutí 28. 3. 2019, a protože
si ji zmocněnkyně nevyzvedla, byla dne 9. 4. 2019 vrácena zpět odpůrci.
[19] Závady výzvou ze dne 27. 3. 2019 vytčené nebyly do 4. 4. 2019 do 16 hodin odstraněny,
odpůrce proto vydal výše specifikovaná rozhodnutí o odmítnutí kandidátní listiny navrhovatele 1)
a o škrtnutí navrhovatelů 2)-6) na kandidátní listině navrhovatele 1).
[20] Dne 8. 4. 2019 obdržel odpůrce podání označené „Odstranění závad na kandidátce
Moravské a Slezské pirátské strany a žádost o zpětvzetí lhůty“, totožného obsahu jako návrh
adresovaný Nejvyššímu správnímu soudu, a oznámení o provedení příkazu k úhradě (na účet
odpůrce, částka 19 000 Kč, datum splatnosti 4. 4. 2019). Téhož dne se dostavil na odbor voleb
Ministerstva vnitra navrhovatel 3) a 9. 4. 2019 se dostavil navrhovatel 2). Odpůrce se souhlasem
obou kandidátů ověřil jejich státní občanství.
[21] Odpůrce přípisem ze dne 11. 4. 2019, čj. MV-42174-14/OV-2019, informoval
zmocněnkyni navrhovatele 1) o ověření státního občanství navrhovatele 2) a 3) s tím, že „vzhledem
k tomu, že Ministerstvo vnitra provedlo u kandidátů Mgr. et Bc. Karla Světničky a Michala Drabíka ověření
státního občanství až po zákonem stanovené lhůtě pro odstranění závad na kandidátní listině (po lhůtě 50 dnů
přede dnem voleb, tj. po 4. dubnu 2019), nelze již tímto závady na podané kandidátní listině dodatečně
odstranit.“
[22] Správní spis obsahuje též výpis z účtu odpůrce, ze kterého je zřejmé, že k připsání platby
příspěvku na volební náklady došlo 4. 4. 2019.
[23] Rozhodnutím prezidenta republiky č. 9/2019 Sb., o vyhlášení voleb do Evropského
parlamentu, byly dny konání voleb do Evropského parlamentu stanoveny na pátek 24. května
2019 a sobotu 25. května 2019.
[24] Podle §23 odst. 3 písm. c) a e) zákona o volbách do Evropského parlamentu [p]okud
politická strana, politické hnutí nebo koalice ve stanovené lhůtě závady, které se týkají pouze kandidáta,
neodstraní, rozhodne Ministerstvo vnitra nejpozději do 48 dnů přede dnem voleb o škrtnutí c) kandidáta,
který nepředloží doklad o státním občanství podle §22 odst. 2, e) kandidáta, u něhož nejsou uvedeny údaje podle
§22 odst. 1 písm. b) a e), popřípadě jsou-li tyto údaje nesprávné nebo neúplné.
[25] Podle §23 odst. 5 písm. b) zákona o volbách do Evropského parlamentu Ministerstvo vnitra
nejpozději do 48 dnů přede dnem voleb rozhodne o odmítnutí kandidátní listiny, jestliže není podána v souladu
s §21 nebo neobsahuje náležitosti podle §22 a nápravy nelze dosáhnout postupem podle odstavců 1 a 3.
[26] Podle §22 odst. 1 písm. b) a e) zákona o volbách do Evropského parlamentu [k]andidátní
listina obsahuje b) jména a příjmení kandidátů, věk ke druhému dni voleb, údaj o pohlaví kandidátů, jejich
povolání, obec trvalého pobytu nebo, jde-li o občana jiného členského státu, obec pobytu podle zvláštního právního
předpisu (dále jen "obec pobytu"), název politické strany nebo politického hnutí, jehož jsou členy, nebo údaj,
že kandidát není členem žádné politické strany nebo politického hnutí (dále jen "bez politické příslušnosti"),
e) jde-li o koalici, název politické strany nebo politického hnutí, které kandidáta navrhlo.
[27] Podle §22 odst. 2 zákona o volbách do Evropského parlamentu [k]e kandidátní listině musí
být přiložen doklad o státním občanství kandidáta a vlastnoručně podepsané prohlášení kandidáta, že souhlasí
se svou kandidaturou, že mu nejsou známy překážky volitelnosti, popřípadě tyto překážky pominou ke dni voleb
do Evropského parlamentu, a že nedal souhlas k tomu, aby byl uveden na jiné kandidátní listině pro volby
do Evropského parlamentu, a to ani v jiném členském státě. V prohlášení kandidát dále uvede místo trvalého
pobytu nebo, jde-li o občana jiného členského státu, místo pobytu a datum narození. Prohlášení kandidáta může
být učiněno v českém jazyce nebo v některém z pracovních jazyků Evropské unie podle §4.
[28] Podle §23 odst. 1 zákona o volbách do Evropského parlamentu Ministerstvo vnitra
přezkoumá ve lhůtě od 66 do 60 dnů přede dnem voleb předložené kandidátní listiny. Není-li kandidátní listina
podána v souladu s §21, nemá-li náležitosti podle §22 nebo obsahuje-li nesprávné údaje, vyzve Ministerstvo
vnitra písemně prostřednictvím zmocněnce politickou stranu, politické hnutí nebo koalici nejpozději 58 dnů přede
dnem voleb, aby závady odstranila do 50 dnů přede dnem voleb. Ve stejné lhůtě může vady na kandidátní listině
odstranit zmocněnec i bez výzvy Ministerstva vnitra. Padesátý den přede dnem voleb připadl
na 4. 4. 2019.
[29] Podle §67 odst. 4 zákona o volbách do Evropského parlamentu [l]hůty nelze prodloužit
ani prominout jejich zmeškání.
[30] Z výše uvedené rekapitulace obsahu správního spisu je zřejmé, že odpůrce v souladu
s §23 odst. 1 zákona o volbách do Evropského parlamentu doručoval jak přípis ze dne
21. 3. 2019, tak výzvu ze dne 27. 3. 2019 zmocněnkyni navrhovatele 1) na adresu pro doručování
uvedenou na kandidátní listině. Zmocněnkyně si však ani jednu z těchto zásilek nevyzvedla,
ty proto byly vráceny zpět odpůrci. Námitka, podle které odpůrce zasílal poštu adresovanou
navrhovateli 1) na nesprávnou adresu, proto není důvodná.
[31] Odpůrcem vytčené závady kandidátní listiny byl navrhovatel 1) povinen odstranit
do 4. 4. 2019 (§23 odst. 1 zákona o volbách do Evropského parlamentu). Zmeškání této lhůty
nebylo možné prominout (§67 odst. 4 zákona o volbách do Evropského parlamentu). Žádosti
ze dne 8. 4. 2019 proto nebylo možné vyhovět.
[32] Co se týče chybějících náležitostí kandidátní listiny – dokladů o státním občanství
navrhovatelů 2)-6), Nejvyšší správní soud konstatuje, že mezi účastníky nejsou spornými
skutkové okolnosti věci, nýbrž její právní posouzení. Jinými slovy vyjádřeno, mezi účastníky
řízení panuje shoda v tom, že ke kandidátní listině nebyl přiložen doklad o státním občanství
navrhovatelů 2)-6). Navrhovatelé však namítají, že tento údaj si měl odpůrce zjistit sám.
[33] Požadavek přiložení dokladu o státním občanství kandidáta ke kandidátní listině
je obsažen v ustanovení §22 odst. 2 zákona o volbách do Evropského parlamentu, přičemž
odpůrce podle §23 odst. 3 písm. c) zákona o volbách do Evropského parlamentu – pokud
kandidující subjekt ve stanovené lhůtě neodstraní závady – rozhodne o škrtnutí kandidáta,
který nepředloží doklad o státním občanství. Nejvyšší správní soud již k této náležitosti
kandidátní listiny judikoval: Přiložení dokladu o státním občanství kandidáta ke kandidátní listině podle
ustanovení §22 odst. 2 zákona č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých
zákonů, představuje základní náležitost kandidátní listiny, neboť dokládá existenci pasivního volebního práva
jednotlivých kandidátů. Postup Ministerstva vnitra, které kandidující volební stranu řádně vyzvalo k odstranění
těchto závad kandidátní listiny a po marném uplynutí této lhůty některé kandidáty z kandidátní listiny vyškrtlo,
proto není možno považovat za formálně pozitivistický. (srov. usnesení Nejvyššího správního soudu
ze dne 5. 5. 2004, čj. Vol 1/2004-46).
[34] V nyní projednávané věci Nejvyšší správní soud shledal, že odpůrce postupoval v souladu
se zákonem, když navrhovatele 1) nejprve (a opakovaně) vyzval k odstranění shora uvedených
závad kandidátní listiny a teprve poté, co tyto závady i přes výzvu odstraněny nebyly, rozhodl
o škrtnutí navrhovatelů 2)-6) z kandidátní listiny. V tomto směru je nutno vycházet zejména
ze shora uvedeného obsahu přípisu ze dne 21. 3. 2019 a výzvy ze dne 27. 3. 2019,
v nichž odpůrce navrhovatele 1) vyčerpávajícím způsobem poučil o možnostech doložení
státního občanství u příslušných kandidátů v souladu se zákonem o státním občanství České
republiky.
[35] K argumentaci navrhovatelů, podle které měl odpůrce sám zjistit státní občanství
navrhovatelů 2)-6), což navrhovatelé dovozují z §67 zákona o státním občanství České republiky,
Nejvyšší správní soud uvádí, že požadavek na předložení dokladu o státním občanství je zakotven
v zákoně o volbách do Evropského parlamentu. Navrhovateli citované ustanovení zákona
o státním občanství České republiky, podle kterého „[d]oklad, který je jinak třeba podle tohoto zákona
předložit, se nepředkládá, pokud si skutečnost v něm uvedenou příslušný správní orgán může ověřit ze základního
registru obyvatel (…)“, na souzený případ nedopadá, což je zjevné již právě z této citace (srov.
podtržení doplněné NSS). Navrhovatelé měli postupovat podle §41 zákona o státním občanství
České republiky a státní občanství navrhovatelů 2)-6) prokázat občanským průkazem České
republiky, cestovním dokladem České republiky, osvědčením ne starším 1 roku nebo listinou
o nabytí nebo udělení státního občanství České republiky ne starší 1 roku, o čemž byl
navrhovatel 1) odpůrcem opakovaně poučen.
[36] Tvrzení, že při minulých volbách do Evropského parlamentu nebyl po navrhovateli 2)
speciální doklad o občanství požadován, není pravdivé. Odpůrce k vyjádření k návrhu přiložil
kopii občanského průkazu navrhovatele 2) se záznamem o osvědčení státního občanství ze dne
19. 3. 2014 a potvrzení o dodání materiálů doplňujících kandidátní listinu pro volby
do Evropského parlamentu ze dne 20. 3. 2014, podle kterého byl ke kandidátní listině České
pirátské strany doplněn doklad o státním občanství navrhovatele 2). V minulých volbách
do Evropského parlamentu tak navrhovatel 2) své občanství doložil občanským průkazem, jehož
kopii pořídil přímo odpůrce.
[37] Nejvyšší správní soud uzavírá, že odpůrce postupoval v souladu se zákonem, vyškrtl-li
kandidáty, kteří nepředložili doklad o státním občanství do 50 dnů přede dnem voleb
do Evropského parlamentu. Protože se vyškrtnutí týkalo všech kandidátů, kandidátní listina
navrhovatele 1) nesplňovala náležitosti podle §22 odst. 1 písm. a) zákona o volbách
do Evropského parlamentu, což nevyhnutelně vedlo k jejímu odmítnutí podle §23 odst. 5
písm. b) téhož zákona. Důsledek neodstranění závad kandidátní listiny v zákonem stanovené
lhůtě nemohlo zvrátit ani jejich částečné odstranění 8. a 9. 4. 2019, kdy se navrhovatelé 2) a 3)
dostavili na Ministerstvo vnitra k ověření svého státního občanství, ani doplnění chybějících
náležitostí kandidátní listiny v podání doručeném odpůrci 8. 4. 2019 či v návrhu adresovaném
Nejvyššímu správnímu soudu. K uvedenému totiž došlo opožděně (méně než 50 dnů přede
dnem voleb do Evropského parlamentu).
[38] Navrhovatelům lze dát zapravdu v tom, že příspěvek na volební náklady byl složen včas
(v poslední den lhůty pro odstranění závad kandidátní listiny, 4. 4. 2019). Uvedené však nic
nemění na tom, že ustanovení §21 odst. 4 zákona o volbách do Evropského parlamentu hovoří
o nutnosti spolu s kandidátní listinou podat i potvrzení o složení příspěvku na volební náklady
kandidujícím subjektem. Vedle toho nepřipojení potvrzení o složení příspěvku na volební náklady
nebylo jediným důvodem odmítnutí kandidátní listiny navrhovatele 1); dalším důvodem bylo
škrtnutí všech kandidátů na kandidátní listině z důvodu včasného neodstranění závad kandidátní
listiny.
IV. Závěr a náklady řízení
[39] Pro uvedené Nejvyšší správní soud návrhy zamítl, a to bez nařízení jednání (§89 odst. 5
s. ř. s.).
[40] Výrok o náhradě nákladů řízení se opírá o §93 odst. 4 s. ř. s., podle kterého nemá
na náhradu nákladů řízení žádný z účastníků právo.
Poučení: Usnesení nabývá právní moci dnem vyvěšení na úřední desce Nejvyššího
správního soudu (§93 odst. 5, věta druhá, s. ř. s.).
Proti tomuto usnesení není opravný prostředek přípustný.
V Brně dne 23. dubna 2019
JUDr. Tomáš Langášek, LL.M.
předseda senátu