Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 09.01.2020, sp. zn. 1 Azs 392/2019 - 31 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2020:1.AZS.392.2019:31

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2020:1.AZS.392.2019:31
sp. zn. 1 Azs 392/2019 - 31 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Lenky Kaniové a soudců JUDr. Josefa Baxy a JUDr. Ivo Pospíšila v právní věci žalobce a): I. J., žalobkyně b): L. J., a žalobce c): P. J., zastoupeni Mgr. Ladislavem Bártou, advokátem se sídlem Purkyňova 787/6, Ostrava, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 936/3, Praha 7, o žalobě proti rozhodnutím žalovaného ze dne 21. 1. 2019, č. j. OAM-526/ZA-ZA11-K02-2018, č. j. OAM-657/ZA-ZA11-K02-2018 a č. j. OAM-658/ZA-ZA11-K02-2018, v řízení o kasační stížnosti žalobců proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě ze dne 4. 10. 2019, č. j. 61 Az 14/2019 – 45, takto: I. Kasační stížnost se o d m ít á pro nepřijatelnost. II. Žádný z účastníků nemá práv o na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. III. Ustanovenému zástupci žalobců Mgr. Ladislavu Bártovi se p ři zn áv á odměna za zastupování ve výši 7.740 Kč, která mu bude vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu ve lhůtě 30 dnů od právní moci tohoto rozhodnutí. Odůvodnění: I. Vymezení věci [1] Žalobci podali žádosti o udělení mezinárodní ochrany [v případě žalobce a) se jednalo již o čtvrtou žádost a v případě žalobkyně b) a žalobce c) o pátou žádost], v nichž uvedli svou obavu z návratu do vlasti z důvodu nemožnosti potvrzení jejich občanství Ukrajiny. V případě vstupu na území Ukrajiny jim tak dle jejich tvrzení hrozí umístění do vazby. Žalovaný vydal dne 21. 1. 2019 rozhodnutí, kterým žalobci a) neudělil mezinárodní ochranu dle §12, §13, §14, §14a a §14b zákona č. 325/1999 Sb., o azylu. Stejného dne vydal rozhodnutí, jimiž zastavil řízení o žádosti žalobkyně b) a žalobce c) o udělení mezinárodní ochrany podle §25 písm. i) zákona o azylu, neboť shledal žádosti nepřípustné podle §10a odst. 1 písm. e) tohoto zákona. [2] Žalobci brojili proti uvedeným rozhodnutím žalobami, ve kterých namítali, že žalovaný nesprávně posoudil relevanci, věrohodnost a význam nových skutečností spočívajících v informaci ukrajinského konzulátu v Brně o nemožnosti potvrzení státního občanství žalobců a) a b). Uvedli, že jim v případě návratu do země původu hrozí pronásledování a vážná újma, jelikož nemají doklady a podle tvrzení ukrajinského konzulátu pro Ukrajinu neexistují, resp. nemají občanství této země. II. Rozsudek krajského soudu [3] Krajský soud spojil žaloby ke společnému projednání a rozhodnutí. Dospěl k závěru, že žalobní argumentace není důvodná, a proto žaloby zamítl. [4] Ve svém rozsudku krajský soud odkázal na informaci MZV ČR č. 115645/2017-LPTP ze dne 17. 10. 2017 založenou ve správním spisu, podle které každý občan Ukrajiny, který pozbyl doklady na území ČR a nemá povolení k pobytu v ČR, může obdržet na ukrajinském zastupitelském úřadě náhradní cestovní doklad. Pro vydání tohoto dokladu je třeba prokázat občanství Ukrajiny a registraci na území Ukrajiny. Pokud žadatel nemá k dispozici doklad nebo jeho kopie, žádá úřad Státní migrační služby Ukrajiny o ověření občanství a registraci zmíněné osoby. Z žalobci odkazovaného sdělení konzulátu v Brně ze dne 9. 2. 2018 podle krajského soudu zejména vyplývá, že žalobci nejsou zaregistrováni ani vyřazeni z místa pobytu v oblasti, ze které pocházejí, a proto u nich konzulát nemůže potvrdit ani popřít občanství Ukrajiny. Soud upozornil, že ve správním spise žalobce a) jsou založeny fotokopie jeho osobních dokladů, jimiž by ukrajinským orgánům i v případě závad v registraci obyvatel byl stále schopen prokázat své státní občanství Ukrajiny. Žalovaný navíc správně odkázal na Zákon Ukrajiny o občanství Ukrajiny č. 2235/III, který stanovuje důvody pozbytí občanství, přičemž žalobce a) ani jeden z těchto důvodu neuvedl. Soud tedy shrnul, že žalobce a) má možnost získat na ukrajinském zastupitelském úřadu náhradní cestovní doklad. Pokud není v místě bývalého pobytu ve Lvovské oblasti zaregistrován, nepochybně je schopen doklady, které má k dispozici, prokázat občanství Ukrajiny, jenž ve smyslu uvedeného zákona o občanství Ukrajiny nepozbyl. [5] Stejně tak v případě žalobkyně b) a žalobce c) nemůže být odkaz na sdělení ukrajinského konzulátu považován za důvodnou žalobní námitku, neboť nijak nezpochybňuje závěr žalovaného, že tito žalobci neuvedli žádnou novou skutečnost ve smyslu zákona o azylu odůvodňující opětovné vedení správního řízení o jejich žádostech o mezinárodní ochranu. III. Obsah kasační stížnosti a vyjádření žalovaného [6] Žalobci (stěžovatelé) podali proti rozsudku krajského soudu kasační stížnost z důvodů uvedených v §103 odst. 1 písm. b) zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního (dále jens. ř. s.“), a navrhli, aby Nejvyšší správní soud napadený rozsudek krajského soudu i rozhodnutí žalovaného zrušil a vrátil věci žalovanému k dalšímu řízení. [7] Kasační stížnost je dle stěžovatelů přijatelná, neboť se soud dopustil pochybení, které mohlo mít dopad do jejich hmotněprávního postavení, protože nesprávně vyhodnotil skutkový stav. [8] Stěžovatelé namítli, že žalovaný nesprávně posoudil relevanci, věrohodnost a význam nových skutečností spočívajících v informaci ukrajinského konzulátu o nemožnosti potvrzení státního občanství stěžovatelů a) a b). Neztotožnili se ani se závěry krajského soudu, který založil svůj názor na spekulativní možnosti získat na ukrajinském zastupitelském úřadu náhradní cestovní doklad na základě dokladů, které mají stěžovatelé a) a b) k dispozici (patrně staré doklady Sovětského svazu) a následně blíže nespecifikovaným způsobem prokázat občanství Ukrajiny, které dle soudu nepozbyli. Stěžovatelé jsou tak v začarovaném kruhu, neboť ačkoliv je Ukrajina jako své občany neeviduje, žalovaný je, s požehnáním soudu, za občany ukrajinské příslušnosti považuje. Z doloženého vyjádření ukrajinského konzulátu je přitom třeba dovozovat, že stěžovatelé nedisponují ukrajinským občanstvím, neboť neexistuje žádný jiný důvod, proč by jim příslušný ukrajinský úřad neposkytl žádnou potřebnou součinnost a žádné informace o jejich eventuální ukrajinské příslušnosti. Zcela nepochopitelný přístup ukrajinských úřadů u stěžovatelů vzbuzuje důvodnou obavu, že v případě návratu na Ukrajinu by zde nebyli na základě uvedeného vyjádření považováni za občany Ukrajiny a po eventuálním návratu by stěžovatelé byli vystaveni nebezpečí vážné újmy (a to již s ohledem na svůj nelegální vstup na území ČR). Soud se k relevanci vyjádření ukrajinského konzulátu vůbec nevyjádřil. Přitom se jedná o oficiální diplomatický dokument, který se otevřeně vyjadřuje k neexistenci dokladů o státní příslušnosti stěžovatelů. Žalovaný tedy nesprávně posoudil předmětný skutkový stav a nevzal v potaz očividné nebezpečí, které by stěžovatelům v případě návratu na Ukrajinu - jakožto země, která je očividně nepovažuje za své občany – hrozilo. [9] Žalovaný ve svém vyjádření navrhl, aby Nejvyšší správní soud kasační stížnost jako nepřijatelnou odmítl, případně aby ji zamítl pro její nedůvodnost. IV. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem [10] Nejvyšší správní soud při posuzování kasační stížnosti hodnotil, zda jsou splněny podmínky řízení. Kasační stížnost je přípustná. Jedná se však o věc mezinárodní ochrany, a proto se soud podle §104a s. ř. s. zabýval otázkou, zda kasační stížnost svým významem podstatně přesahuje zájmy stěžovatele. Není-li tomu tak, Nejvyšší správní soud kasační stížnost odmítne jako nepřijatelnou. [11] Institut nepřijatelnosti a jeho dopady do soudního řízení správního Nejvyšší správní soud podrobně vyložil v usnesení ze dne 26. 4. 2006, č. j. 1 Azs 13/2006 – 39, č. 933/2006 Sb. NSS, v němž interpretoval neurčitý právní pojem „přesah vlastních zájmů stěžovatele“. O přijatelnou kasační stížnost se dle tohoto rozhodnutí může jednat v následujících typových případech: 1) kasační stížnost se dotýká právních otázek, které dosud nebyly vůbec či nebyly plně řešeny judikaturou Nejvyššího správního soudu; 2) kasační stížnost se týká právních otázek, které jsou dosavadní judikaturou řešeny rozdílně; 3) kasační stížnost bude přijatelná pro potřebu učinit judikaturní odklon; 4) pokud by bylo v napadeném rozhodnutí krajského soudu shledáno zásadní pochybení, které by mohlo mít dopad do hmotněprávního postavení stěžovatele. [12] S ohledem na obsah spisu a z něj vyplývající skutková zjištění Nejvyšší správní soud neshledal žádný z důvodů přesahu vlastních zájmů stěžovatelů. Rozhodnutí žalovaného i krajského soudu vychází z dostatečně zjištěného skutkového stavu, který byl ve světle konkrétních okolností případů řádně a správně vyhodnocen. Krajský soud se dostatečně vypořádal se všemi žalobními námitkami a je zřejmé, proč dospěl k závěru o zamítnutí žaloby. Napadený rozsudek tak splňuje kritéria přezkoumatelnosti. [13] Krajský soud se dostatečně zabýval sdělením konzulátu Ukrajiny v Brně ze dne 9. 2. 2018, shodně s žalovaným jej však nepovažoval za dokument obsahující azylově relevantní skutečnosti. Rovněž přesvědčivě vysvětlil, proč z tohoto sdělení nelze dovodit, že stěžovatelé nemají státní občanství Ukrajiny. Správně zdůraznil, že konzulát toliko potvrdil, že stěžovatelé nejsou zaregistrováni ani vyřazeni z místa pobytu ve Lvovské oblasti, neobdrželi občanské průkazy, a není tak možné potvrdit ani popřít jejich státní občanství Ukrajiny. Stěžovatelé v kasační stížnosti nijak nezpochybnili závěr žalovaného a krajského soudu, že mají možnost na zastupitelském úřadu Ukrajiny získat náhradní cestovní doklad a poté prokázat státní občanství Ukrajiny doklady, kterými disponují. Neuvedli ani, že by pozbyli státní občanství některým ze způsobů uvedených v Zákoně Ukrajiny o občanství Ukrajiny č. 2235/III, na který žalovaný i soud odkazovali. [14] Pokud jde o stěžovatele a), lze odkázat na usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 2. 2016, č. j. 7 Azs 294/2015 – 31, které se týkalo jeho třetí žádosti o mezinárodní ochranu, jeho kasační stížnost byla odmítnuta pro nepřijatelnost. Již v tomto řízení se žalovaný a krajský soud dostatečně zabývali otázkou absence dokladů totožnosti stěžovatele a) a možností jeho vycestování na Ukrajinu. [15] Krajský soud rovněž správně uzavřel, že informace uvedené v odkazovaném sdělení konzulátu Ukrajiny v Brně nepředstavují nové skutečnosti, které by odůvodňovaly opakované posouzení žádosti o mezinárodní ochranu stěžovatelky b) a stěžovatele c) (k důvodům opakované žádosti o udělení mezinárodní ochrany se NSS vyjádřil např. v rozsudku ze dne 11. 6. 2009, č. j. 9 Azs 5/2009 – 65). Již v předchozích žádostech uváděli jako důvod, že nemohou prokázat občanství Ukrajiny, a byli by proto v případě návratu do vlasti umístěni ve vazbě. Krajský soud ani žalovaný proto nepochybili, pokud považovali žádosti stěžovatelů b) a c) za nepřípustné. [16] Vzhledem k výše uvedenému Nejvyšší správní soud odmítl kasační stížnost jako nepřijatelnou podle §104a s. ř. s. [17] Výrok o náhradě nákladů řízení se při odmítnutí kasační stížnosti opírá o §60 odst. 3, větu první s. ř. s. ve spojení s §120 s. ř. s., podle nichž žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení, pokud byla kasační stížnost odmítnuta. [18] Stěžovatelům byl usnesením krajského soudu ze dne 22. 2. 2019, č. j. 61 Az 14/2019 - 19, ustanoven zástupcem advokát Mgr. Ladislav Bárta. V takovém případě platí hotové výdaje a odměnu za zastupování stát (§35 odst. 10 ve spojení s §120 s. ř. s.). Soud určil odměnu advokáta v souladu s §7, §9 odst. 4 písm. d), §11 odst. 1 písm. d) a §12 odst. 4 vyhlášky č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních služeb (advokátní tarif). Advokátovi náleží odměna za zastupování každého ze stěžovatelů za jeden úkon právní služby (podání kasační stížnosti) ve výši 3.100 Kč snížená o 20 % a dále částka 300 Kč, která představuje paušální náhradu hotových výdajů (§13 odst. 4 advokátního tarifu). Výše odměny tedy činí celkem 7.740 Kč. Tato částka bude vyplacena z účtu Nejvyššího správního soudu ve lhůtě třiceti dnů od právní moci tohoto rozhodnutí. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí nejsou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 9. ledna 2020 JUDr. Lenka Kaniová předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:09.01.2020
Číslo jednací:1 Azs 392/2019 - 31
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:9 Azs 5/2009 - 65
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2020:1.AZS.392.2019:31
Staženo pro jurilogie.cz:04.05.2024