Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 12.11.2020, sp. zn. 10 As 294/2020 - 27 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2020:10.AS.294.2020:27

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2020:10.AS.294.2020:27
sp. zn. 10 As 294/2020 - 27 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy Ondřeje Mrákoty, soudce Zdeňka Kühna a soudkyně Michaely Bejčkové v právní věci žalobkyně: Zájezdy.cz, a.s., sídlem Na Potoce 468/25, Třebíč, zast. Mgr. Pavlem Černohousem, advokátem se sídlem Lublaňská 398/18, Praha 2, proti žalované: Česká obchodní inspekce – ústřední inspektorát, sídlem Štěpánská 567/15, Praha 2, proti rozhodnutí žalované ze dne 30. 10. 2019, čj. ČOI 138295/19/O100/2000/19/Bal/Št, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 29. 7. 2020, čj. 51 A 1/2020-39, takto: I. Kasační stížnost se zamí t á . II. Žádný z účastníků n emá právo na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: [1] Žalobkyně je cestovní agenturou, která nabízí spotřebitelům na internetu zájezdy cestovních kanceláří. Rozhodnutím České obchodní inspekce, inspektorátu Jihočeského a Vysočiny, ze dne 11. 9. 2019 byla žalobkyni uložena pokuta 10 000 Kč za spáchání přestupku podle §24 odst. 1 písm. a) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění do 15. 7. 2019. Tohoto přestupku se žalobkyně dopustila tím, že v lednu 2019 na internetových stránkách https://www.zajezdy.cz v rámci nabídky zájezdu do hotelu Club Magic Life Kalawy Imperial v Egyptu, v termínu od 27. 7. do 7. 8. 2019, uváděla nepravdivou informaci, že zájezd je pro „dítě zdarma“, čímž vzbuzovala zdání, že pro rodiny s dětmi je zájezd výhodnější, ačkoliv po objednání zájezdu účtovala spotřebiteli poplatek za dítě 4 900 Kč. Žalobkyně podala proti rozhodnutí odvolání, jež žalovaná zamítla rozhodnutím ze dne 30. 10. 2019. [2] Žalobkyně brojila proti rozhodnutí žalované žalobou u krajského soudu, který ji zamítl. [3] Proti rozsudku krajského soudu podala žalobkyně (stěžovatelka) kasační stížnost z důvodů podle §103 odst. 1 písm. a), b) a d) s. ř. s. Stěžovatelka trvá na tom, že není prodávajícím ve smyslu zákona o ochraně spotřebitele. Dále namítla, že za vadně uvedené ceny zájezdu má odpovědnost osoba, která ceny vytváří (cestovní kancelář), a nikoli stěžovatelka, která je vázána pokyny cestovní kanceláře. Stěžovatelka navrhla, aby NSS zrušil rozsudek krajského soudu i rozhodnutí žalované a správního orgánu I. stupně a věc vrátil žalované k dalšímu řízení. [4] Žalovaná se ztotožnila s názorem krajského soudu a navrhla, aby NSS kasační stížnost zamítl. [5] Kasační stížnost není důvodná. [6] NSS předesílá, že se otázkou nepravdivých informací, které stěžovatelka uváděla na své webové stránce u nabízených zájezdů, již zabýval, a to v rozsudku ze dne 27. 10. 2020 čj. 10 As 253/2020-31, a neshledává důvod se ani v nyní projednávané věci odchýlit od svých předchozích závěrů. [7] Podle §24 odst. 1 písm. a) zákona o ochraně spotřebitele výrobce, dovozce, vývozce, dodavatel, prodávající nebo jiný podnikatel se dopustí přestupku tím, že poruší zákaz používání nekalých obchodních praktik. [8] Zákon o ochraně spotřebitele v §4 odst. 4 zakazuje užívání nekalé obchodní praktiky před rozhodnutím ohledně koupě, v průběhu rozhodování a po učinění rozhodnutí. Nekalou obchodní praktikou zákon rozumí zejména klamavé konání podle §5 (§4 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele). Dle §5 odst. 1 téhož zákona se obchodní praktika považuje za klamavou, pokud obsahuje věcně nesprávnou informaci a je tedy nepravdivá, což vede nebo může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil. [9] NSS předně konstatuje, že krajský soud se nadbytečně zabýval otázkou, zda stěžovatelka byla či nebyla prodávající ve smyslu výše cit. §24 odst. 1 písm. a) zákona o ochraně spotřebitele. Stěžovatelka nebyla sankcionována za jednání, v němž by vystupovala jako prodávající. Zákaz používání nekalých obchodních praktik zákon adresuje nejen prodávajícímu (respektive též výrobci, dovozci, vývozci apod.), ale též jinému podnikateli [viz shora cit. text §24 odst. 1 písm. a) zákona o ochraně spotřebitele]. Podstatné je, že takovýto „jiný podnikatel“ adresuje nepravdivou informaci spotřebiteli, což se v nyní projednávané věci stalo – stěžovatelka nabízela zájezd a v nabídce nepravdivě uvedla, že zájezd je pro dítě zdarma. Odpovědnost stěžovatelky za klamavé sdělení vůči spotřebitelům je dána bez ohledu na to, že při dané nabídce a následné kontraktaci vystupovala jako zástupce cestovní kanceláře pořádající daný zájezd. Jak NSS právě vysvětlil, zákaz nekalých obchodních praktik je adresován podnikatelům jednajícím se spotřebiteli obecně. [10] Tento výklad zákona o ochraně spotřebitele je též v souladu s jeho účelem. Jistě platí, že běžný spotřebitel často nerozlišuje komplikované právní nuance smluvních vztahů mezi podnikateli, kteří mu posléze dodají nějakou službu či zboží. Často nerozlišuje ani mezi cestovní kanceláří a cestovní agenturou. Právě proto je sankce za použití nekalých obchodních praktik adresována každému podnikateli, který jedná se spotřebiteli a zajišťuje jim dodání služeb. Přestupek podle §24 odst. 1 písm. a) zákona o ochraně spotřebitele proto mohla spáchat též stěžovatelka jako cestovní agentura, která sama zájezdy neorganizuje (a organizovat nemůže) a smlouvu o zájezdu uzavírá jménem nikoliv vlastním, ale jako zástupce cestovní kanceláře. To, že stěžovatelka sama zájezd neorganizuje, je pro postih dle §24 odst. 1 písm. a) zákona o ochraně spotřebitele bez významu. Stejně tak jsou irelevantní veškeré argumenty stěžovatelky, kterými prokazuje, že nebyla v postavení prodávajícího. Podstatné totiž je to, že spotřebitelům zájezdy nabízela a v nabídce uvedla nepravdivou informaci. [11] V tomto ohledu je třeba korigovat rozhodnutí krajského soudu, který (a v tom má stěžovatelka pravdu) se dopustil několika zavádějících a nepřesných úvah. Důležité však je, že nepřesnost těchto úvah nemá žádný vliv na nynější věc, proto nelze ani argumentovat nepřezkoumatelností rozsudku krajského soudu. [12] Stěžovatelka tvrdí, že nemůže být za přestupek odpovědná, protože byla vázána informacemi, které dostala od cestovní kanceláře. Správnost informací prý nemůže ani efektivně kontrolovat. V tomto ohledu se NSS plně ztotožňuje s argumentací, kterou krajský soud uvedl k srovnatelné žalobní námitce v bodě 25 napadeného rozsudku (není tedy pravda, že by se k této námitce krajský soud nevyjádřil, jak nesprávně tvrdí stěžovatelka; obdobnou odvolací námitku správně shledala jako nedůvodnou též žalovaná). Krajský soud správně upozornil, že za přestupek byla stěžovatelka odpovědná objektivně, zavinění se tedy nezkoumá (viz §21 odst. 1 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich). Byla to stěžovatelka, kdo nepravdivé informace o „dítěti zdarma“ zveřejnila na svých webových stránkách. Je nepodstatné, kde, jak nebo od koho tyto informace získala. Pro naplnění daného přestupku je bezvýznamný i obsah soukromoprávního ujednání mezi stěžovatelkou (jako cestovní agenturou) a cestovní kanceláří (stěžovatelka tvrdí, že „soukromoprávně“ nemá povinnost nabídky kontrolovat, nemá ani oprávnění měnit jejich cenové nastavení). Podstatné je naopak to, že stěžovatelka nabízela zájezdy spotřebitelům, a to včetně nepravdivé informace. [13] Lze jen dodat, že judikatura, které se stěžovatelka dovolává (rozsudek ze dne 21. 6. 2018, čj. 2 As 269/2016-36, věc DEKTRADE, respektive rozsudek ze dne 28. 1. 2016, čj. 9 As 55/2015-23, věc ROTO Plzeň), je na nynější věc neaplikovatelná. Týká se totiž jiného správního deliktu (v současné terminologii „přestupku“) – deliktu prodávajícího podle §24 odst. 7 zákona o ochraně spotřebitele. Všechny přestupky podle §24 odst. 7 směřují (na rozdíl od mnohem širšího §24 odst. 1) jen na prodávajícího. NSS opakuje, že §24 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele se uplatní nejen na prodávajícího, ale v podstatě na jakéhokoliv podnikatele, který přímo či nepřímo vstupuje do jednání se spotřebiteli. [14] NSS proto v souladu s §110 odst. 1 větou druhou s. ř. s. kasační stížnost zamítl. [15] O náhradě nákladů řízení rozhodl podle §60 odst. 1 za použití §120 s. ř. s. Stěžovatelka nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti, neboť ve věci neměla úspěch; žalované náklady řízení nad rámec běžné úřední činnosti nevznikly. Poučení: Proti tomuto rozsudku ne j so u opravné prostředky přípustné. V Brně dne 12. listopadu 2020 Ondřej Mrákota předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:12.11.2020
Číslo jednací:10 As 294/2020 - 27
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Zájezdy.cz, a.s.
Česká obchodní inspekce, Ústřední inspektorát
Prejudikatura:10 As 253/2020 - 31
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2020:10.AS.294.2020:27
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024