Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 29.05.2020, sp. zn. 8 As 149/2017 - 45 [ rozsudek / výz-B ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2020:8.AS.149.2017:45

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
Právní věta Je-li kraj jako územní samosprávný celek jediným společníkem jím založené akciové společnosti (§11 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích), vykonává jeho působnost v postavení nejvyššího orgánu společnosti rada kraje podle §59 odst. 1 písm. j) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích. Rada kraje proto rozhoduje o změně stanov spočívající ve změně počtu členů představenstva této akciové společnosti.

ECLI:CZ:NSS:2020:8.AS.149.2017:45
sp. zn. 8 As 149/2017 - 45 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Jiřího Pally a soudců Mgr. Petry Weissové a Mgr. Aleše Roztočila v právní věci žalobce: Ministerstvo vnitra, se sídlem náměstí Hrdinů 1634/3, Praha 4, proti žalovanému: Liberecký kraj, se sídlem U Jezu 642/2a, Liberec 2, za účasti osoby zúčastněné na řízení: Nemocnice s poliklinikou Česká Lípa, a.s., se sídlem Purkyňova 1849, Česká Lípa, proti usnesení Rady Libereckého kraje č. 767/16/RK ze dne 3. 5. 2016, v řízení o kasační stížnosti žalovaného proti rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem – pobočka v Liberci ze dne 13. 6. 2017, č. j. 59 A 2/2017 - 57, takto: Rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem – pobočka v Liberci ze dne 13. 6. 2017, č. j. 59 A 2/2017 - 57, se z r ušuj e a věc se v rac í tomuto soudu k dalšímu řízení. Odůvodnění: I. [1] Rada Libereckého kraje (dále jen „rada“) svým usnesením ze dne 3. 5. 2016, č. 767/16/RK (dále jen „usnesení“), v působnosti jediného akcionáře společnosti Nemocnice s poliklinikou Česká Lípa, a.s. (osoby zúčastněné na řízení, dále též jen „nemocnice“) schválila nové znění stanov této akciové společnosti (změnu čl. 8.1) spočívající ve zvýšení počtu členů představenstva akciové společnosti z pěti na sedm. [2] Žalobce upozornil žalovaného na nezákonnost uvedeného usnesení rady, kterou spatřoval v tom, že o změně stanov akciové společnosti založené žalovaným mohlo ve smyslu §35 odst. 2 písm. k) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění účinném do 30. 6. 2016 (dále jen „krajské zřízení“), rozhodovat zastupitelstvo kraje. To v daném případě nebylo podle žalobce splněno. Na dané upozornění reagoval žalovaný sdělením, že ponechává usnesení rady v platnosti. Na to žalobce dne 10. 10. 2016 vyzval žalovaného ke zjednání nápravy zrušením usnesení rady, k čemuž stanovil lhůtu 60 dnů. Žalovaný na to dne 13. 12. 2016 opětovně sdělil, že usnesení rady ponechává v platnosti, požadovanou nápravu nezjednal. [3] Žalobce se tudíž žalobou u Krajského soudu v Ústí nad Labem – pobočka v Liberci (dále jen „krajský soud“) domáhal ve smyslu §67 písm. a) s. ř. s. ve spojení s §82 krajského zřízení zrušení usnesení rady o uvedené změně stanov. [4] Krajský soud v záhlaví označeným rozsudkem žalobě vyhověl a usnesení rady zrušil. Předně dovodil, že žalobce má ve smyslu §82 odst. 5 krajského zřízení pravomoc podat v nyní souzené věci správní žalobu; jejím předmětem je otázka zákonnosti usnesení rady v samostatné působnosti kraje za situace, v níž již přezkoumávané usnesení bylo vykonáno. K aktivní legitimaci žalobce krajský soud vyslovil, že ve věci jde o výklad kompetencí orgánů kraje v samostatné působnosti vyplývajících z krajského zřízení jako veřejnoprávního předpisu. Dovodil proto, že byť má posouzení zákonnosti usnesení rady dopad i do právních poměrů akciové společnosti jako subjektu soukromého práva, nejedná se o spor z právních poměrů této společnosti a neuplatní se zde výluka z dozoru podle §82 odst. 6 krajského zřízení. [5] Ve sporné otázce, který z orgánů kraje má rozhodovat o změně stanov, krajský soud přisvědčil výkladu předestřenému žalobcem a uzavřel, že tímto orgánem je zastupitelstvo. To podle §35 odst. 2 písm. k) krajského zřízení rozhoduje o založení a rušení právnických osob a schvaluje jejich zakladatelské listiny, společenské smlouvy, zakládací smlouvy a stanovy. Logicky proto rozhoduje i o změně těchto zakladatelských dokumentů. II. [6] Žalovaný (dále též jen „stěžovatel“ nebo „kraj“) se bránil proti rozsudku krajského soudu kasační stížností opírající se o kasační důvod podle §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. Navrhl napadený rozsudek zrušit a věc vrátit krajskému soudu k dalšímu řízení. [7] Stěžovatel nesouhlasí s výkladem na věc dopadajících §35 odst. 2 písm. k) a §59 odst. 1 písm. j) krajského zřízení, předestřeným krajským soudem v napadeném rozsudku, zastávaný též žalobcem, podle nějž je to zastupitelstvo, které je oprávněno schvalovat změnu stanov akciové společnosti. Výjimky by musely být explicitně stanoveny zákonem. [8] Tento chybný výklad podle stěžovatele vychází pouze z jediné komentářové literatury vztahující se k zákonu č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) [viz Vedral, J., Váňa, L., Břeň, J., Pšenička, S. Zákon o obcích (obecní zřízení). Komentář. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2008, s. 473]. Zcela však pomíjí související právní úpravu v zákoně č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích). Tento zákon odlišuje situaci, kdy je obchodní společnost zakládána a stanovy schvalovány poprvé (zakladateli), a situaci, kdy dochází ke změně stanov již existující společnosti rozhodnutím valné hromady. Z tohoto důvodu je třeba i ve vztahu ke krajskému zřízení rozlišovat, zda jde o rozhodování zastupitelstva a schvalování zakladatelských dokumentů při založení společnosti, nebo zda jde o změnu stanov u společnosti 100 % vlastněné krajem. Zákon o obchodních korporacích přiznává pravomoc měnit stanovy akciové společnosti její valné hromadě, tudíž v rámci kraje tuto pravomoc vykonává rada podle §59 odst. 1 písm. j) krajského zřízení. Je to totiž právě rada, která je podle uvedeného ustanovení oprávněna rozhodovat ve věcech kraje jako jediného společníka obchodní společnosti, aniž by k tomu potřebovala předchozí souhlas zastupitelstva. Ostatně obdobou úpravu obsahoval i zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník. Stěžovatel zdůrazňuje, že kraj může jako jeden subjekt vystupovat v různém postavení a prostřednictvím různých orgánů. [9] Podle stěžovatele je třeba §35 odst. 2 písm. k) krajského zřízení podrobit i teleologickému a historickému výkladu a zohlednit přitom i právní úpravu v obecním zřízení, které používá obdobné mechanismy. Nelze odhlédnout ani od důvodové zprávy k zákonu č. 313/2002 Sb., kterým se mění obecní zřízení (tj. zákon č. 128/2000 Sb., o obcích - poznámka soudu), na niž odkazuje důvodová zpráva vztahující se k novele zákona o krajích. Z ní vyplývá, že záměrem zákonodárce bylo od počátku oddělit pravomoci různých orgánů kraje (obce) při založení a následném „životě“ právnických osob a zároveň nastolení souladu terminologie a procesů s tehdejším obchodním zákoníkem; přijetí zákona o obchodních korporacích na tom podle stěžovatelova mínění ničeho nezměnilo. [10] Nesouhlasně se stěžovatel vyjadřuje i k žalobcově úvaze, že §59 odst. 1 písm. j) krajského zřízení je svojí povahou ustanovení deklaratorní a v zásadě nadbytečné, které „jen“ doplňuje §59 odst. 1 písm. i) krajského zřízení. Podle stěžovatele totiž z §59 odst. 1 písm. i) krajského zřízení nelze zcela jednoznačně dovodit, zda jej lze vůbec použít na vztah kraje k jeho obchodním společnostem. Má za to, že vzhledem k jisté nejednoznačnosti posledně uvedeného zákonného ustanovení jej vůbec nelze pro vztah kraje k jím založeným obchodním společnostem použít a dopadá pouze na vztah kraje k jím zřizovaným příspěvkovým organizacím, případně k jiným druhům zřizovaných, nikoliv zakládaných, právnických osob. [11] V této souvislosti stěžovatel upozornil i na legitimaci žalobce k podání žaloby, a to s ohledem na §82 odst. 6 krajského zřízení. Podle něj se §82 odst. 1 až 5 téhož zákona nepoužije v případě porušení právních předpisů občanského, obchodního nebo pracovního práva a v případě, kdy jsou dozor nebo kontrola výkonu samostatné působnosti krajů upraveny zvláštním právním předpisem. Stěžovatel má za to, že v daném případě spadají posuzované otázky do sféry práva obchodního. [12] Součástí kasační stížnosti učinil stěžovatel i návrh na přiznání odkladného účinku kasační stížnosti, jemuž Nejvyšší správní soud vyhověl usnesením ze dne 8. 8. 2017, č. j. 8 As 149/2017 - 31. III. [13] Žalobce ve vyjádření ke kasační stížnosti shrnul, že se s tvrzeními stěžovatele neztotožňuje a veškeré námitky dostatečně vypořádal již krajský soud v řízení o žalobě. Setrval na stanovisku, že §59 odst. 1 písm. j) krajského zřízení nelze považovat za lex specialis vůči právní úpravě vymezující kompetence zastupitelstva kraje. Podle žalobce, pokud by zákonodárce zamýšlel omezit kompetence zastupitelstva kraje při rozhodování o změně stanov obchodní společnosti, uvedl by tuto skutečnost v zákoně výslovně; k tomu však dosud nedošlo. [14] Osoba zúčastněná na řízení se ke kasační stížnosti nevyjádřila. IV. [15] Nejvyšší správní soud posoudil kasační stížnost v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů a zkoumal přitom, zda napadený rozsudek netrpí vadami, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.). [16] Kasační stížnost je důvodná. [17] V projednávané věci je spornou otázka vymezení pravomocí orgánů kraje (zastupitelstva a rady) při výkonu jeho samostatné působnosti ve vztahu k akciové společnosti, jejímž je kraj jediným společníkem, jde-li o rozhodnutí o změně stanov spočívající ve změně počtu členů představenstva takové společnosti. S tím souvisí též otázka pravomoci žalobce k výkonu dozoru nad činností orgánů kraje v této samostatné působnosti a jeho aktivní legitimace k podání žaloby. [18] Krajský soud ve shodě s žalobcem dospěl k závěru, že oprávněným rozhodnout o změně stanov nemocnice je zastupitelstvo. Právě to rozhoduje o základních právních poměrech právnické osoby (dále také jen „společnost“) jím založené a schvaluje zakladatelské dokumenty. Není tudíž důvodu, aby z tohoto rozhodování bylo vyňato rozhodování o změně stanov dané společnosti. [19] Stěžovatel naproti tomu namítá, že je třeba odlišit rozhodování o založení a zrušení právnických osob, schvalování jejich zakladatelských dokumentů či zakladatelských smluv a stanov a proti tomu o změně takových dokumentů. [20] Pro přehlednost Nejvyšší správní soud považuje za vhodné nejprve uvést podstatné skutkové okolnosti případu vyplývající ze správního spisu. [21] Osoba zúčastněná na řízení (dále též jen „nemocnice“), vznikla zápisem do veřejného rejstříku dne 4. 1. 2006. Jejím jediným společníkem – akcionářem je stěžovatel. Ode dne svého vzniku postupně mělo představenstvo jako statuární orgán nemocnice nejprve 6 členů, poté se počet snížil na 5 členů. Dne 3. 5. 2016 rada při svém jednání v působnosti jediného společníka nemocnice podle §59 odst. 1 písm. j) krajského zřízení rozhodla o změně jejích stanov spočívající v navýšení počtu členů představenstva na 7, s tím, že tyto členy volí a odvolává dozorčí rada. Důvodem této změny bylo „zvýšení možnosti vstupu zástupců jiných ekonomických subjektů do představenstva, zvýšení efektivity řízení a kontroly společnosti“ (viz důvodová zpráva k usnesení rady o změně stanov nemocnice, jež je součástí správního spisu). Dozorčí rada nemocnice následně dne 12. 5. 2016 na svém jednání vzala tuto změnu stanov na vědomí a projednala i změny v osobách členů představenstva – odvolala z funkce jednu ze stávajících členek představenstva a současně jmenovala do funkce tři její nové členy do celkového počtu 7 členů. [22] Na to jeden ze zastupitelů stěžovatele učinil u žalobce dotaz týkající se pravomocí dozorčí rady akciové společnosti (při jmenování a odolávání členů představenstva) a zastupitelstva kraje (navrhovat členy představenstva). Měl za to, že pravomoc navrhovat zástupce kraje do ostatních orgánů obchodních společností vyplývající z §35 odst. 2 písm. m) krajského zřízení náleží zastupitelstvu kraje, nikoliv dozorčí radě nemocnice. Žalobce na to v odpovědi ze dne 21. 6. 2016 sdělil, že s ohledem na stanovy nemocnice neshledal v dotazovaném rozsahu [tj. ve vztahu k postupu podle §35 odst. 2 písm. m) krajského zřízení] porušení krajského zřízení. Současně se žalobce nad rámec dotazu vyjádřil i k usnesení, jímž rada změnila stanovy v počtu členů představenstva. Žalobce zde dovodil, že rozhodování o této otázce je podle §35 odst. 2 písm. k) krajského zřízení v pravomoci zastupitelstva, nikoliv rady. [23] S ohledem na uvedený názor žalobce následně dne 17. 8. 2016 upozornil stěžovatele na nezákonnost daného usnesení. Měl za to, že o změně stanov mělo v daném případě namísto rady rozhodnout zastupitelstvo podle §35 odst. 2 písm. k) krajského zřízení a vyzval stěžovatele ke zjednání nápravy formou zrušení tohoto usnesení rady. Rada kraje na to rozhodla o ponechání předmětného usnesení v platnosti a poté, co dne 10. 10. 2016 žalobce stěžovatele opětovně vyzval ke zjednání nápravy ve stanovené lhůtě a rada kraje opět setrvala na svém stanovisku o ponechání svého usnesení v platnosti, obrátil se žalobce na krajský soud žalobou, o níž krajský soud rozhodl napadeným rozsudkem. [24] Podle §82 odst. 1 věty první krajského zřízení, je-li usnesení, rozhodnutí nebo jiné opatření orgánu kraje v samostatné působnosti v rozporu se zákonem nebo jiným právním předpisem a nejde-li o obecně závaznou vyhlášku kraje, vyzve ministerstvo kraj ke zjednání nápravy. [25] Podle §82 odst. 6 krajského zřízení, ustanovení odstavců 1 až 5 se nepoužijí v případě porušení právních předpisů občanského, obchodního nebo pracovního práva a v případě, kdy jsou dozor nebo kontrola výkonu samostatné působnosti krajů upraveny zvláštním právním předpisem 25) . [26] Podle §35 odst. 2 písm. k) krajského zřízení, zastupitelstvu je vyhrazeno (…) rozhodovat o založení a rušení právnických osob, schvalovat jejich zakladatelské listiny, společenské smlouvy, zakládací smlouvy a stanovy, rozhodovat o účasti v již založených právnických osobách. [27] Podle §37 krajského zřízení, zastupitelstvo má právo vyhradit si další pravomoci v samostatné působnosti mimo pravomoci vyhrazené radě podle §59 odst. 1. [28] Podle §59 odst. 1 písm. j) krajského zřízení, rada připravuje návrhy a podklady pro jednání zastupitelstva a zabezpečuje plnění jím přijatých usnesení. Radě je vyhrazeno (…) rozhodovat ve věcech kraje jako jediného společníka obchodní společnosti. [29] Nejvyšší správní soud především přistoupil k posouzení stěžovatelovy námitky týkající se dozorčí pravomoci žalobce a s tím související aktivní legitimace žalobce k podání žaloby. [30] Dozor nad zákonností (resp. soulad se zákonem či jiným právním předpisem; dále již jen „zákon“) aktů (usnesení, rozhodnutí, jiných opatření) orgánů kraje v otázkách týkajících se samostatné působnosti kraje skutečně podle §81 a §82 krajského zřízení vykonává žalobce. Je také nepochybné, že v souzené věci orgán kraje, konkrétně jeho rada, přijal sporné usnesení. Tedy vydal akt, jehož zákonnost až na výjimky vyplývající z §82 odst. 6 krajského zřízení, podléhá žalobcovu dozoru. [31] S ohledem na právě uvedené je tak třeba posoudit, jaký zákon měl být přijetím sporného usnesení rady porušen. Právě z odpovědi na tuto otázku lze totiž dovodit, zda je žalobcova dozorčí pravomoc dána i v nyní posuzovaném případě týkajícím se usnesení rady o změně stanov spočívající se změně v počtu členů představenstva akciové společnosti a také, zda je žalobce aktivně legitimován k podání žaloby. [32] Krajský soud ve shodě s žalobcem mají za to, že zákonem, který měl být přijatým usnesením rady porušen, je krajského zřízení, tedy právní předpis veřejného práva. A v tom je třeba dát krajskému soudu za pravdu. Jak již uvedeno, sporným je zde vymezení pravomocí jednotlivých orgánů kraje ve vztahu k jím založené akciové společnost a určení, který konkrétní orgán kraje je povolán schválit změnu stanov akciové společnosti, jejímž je kraj jediným společníkem. [33] K odpovědi na uvedenou otázku lze dospět výkladem §35 odst. 2 písm. k) krajského zřízení a §59 odst. 1 písm. j) téhož zákona. Právě v nich totiž zákonodárce vymezuje pravomoc zastupitelstva a rady ve vztahu k rozhodování ve věcech týkajících se krajem zakládaných a/nebo založených obchodních společností či obecněji právnických osob, v nichž je jediným společníkem. [34] V dané věci tak nejde o soulad přijatého usnesení rady se zákonem o obchodních korporacích, potažmo se zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, jako nejobecnější právní normou upravující právní poměry právnických osob, jak mylně dovozuje stěžovatel. [35] Zákon o obchodních korporacích v §11 odst. 1 a 2 stanoví, že kapitálovou společnost (a tou je právě společnost akciová – srov. §1 odst. 2 zákona o obchodních korporacích) může založit jediný zakladatel. Uvedenou kapitálovou společností založenou jediným zakladatelem je v daném případě nemocnice a tímto jediným zakladatelem a také jediným společníkem je stěžovatel. Ten v souladu s §12 odst. 1 zákona o obchodních korporacích vykonává působnost nejvyššího orgánu v této jednočlenné společnosti. Nejvyšším orgánem akciové společnosti je valná hromada (§44 odst. 1 zákona o obchodních korporacích) a její působnost je vymezena v §421 zákona o obchodních korporacích. Podle §421 odst. 2 písm. a) téhož zákona valná hromada rozhoduje o změně stanov, určí-li tak stanovy nebo zákon, nejde-li o změnu v důsledku zvýšení základního kapitálu pověřeným představenstvem nebo o změnu, ke které došlo na základě jiných právních skutečností. [36] V souzené věci není sporné, že podle stanov nemocnice je právě valná hromada tím orgánem, který rozhoduje o jejich změně. Tato působnost valné hromady nebyla stanovami přenesena na jiný orgán akciové společnosti. V daném případě ale nejde o to, zda valná hromada akciové společnosti (nemocnice) překročila svoji působnost vyplývající z §421 zákona o obchodních korporacích a porušila tím stanovy či jiný právní předpis (srov. §428 zákona o obchodních korporacích nebo popř. také §45 téhož zákona ve spojení s §245 občanského zákoníku). Pokud by tomu tak bylo, jednalo by se nepochybně o věc vyňatou z dozorčí pravomoci žalobce ve smyslu §82 odst. 6 krajského zřízení. [37] V souzeném jde ale výlučně o to, který z orgánů kraje jako jediného společníka akciové společnosti má uskutečnit za kraj rozhodnutí o změně stanov. A to je upraveno v krajském zřízení. Právě případného porušení výše citovaných kompetenčních ustanovení krajského zřízení, tedy předpisů práva veřejného, vymezujícího pravomoci zastupitelstva a rady při výkonu samostatné působnosti kraje se týká dozorčí činnost žalobce a také předmět sporu. [38] Z uvedeného důvodu považuje Nejvyšší správní soud za správný dílčí závěr krajského soudu o tom, že dozorčí pravomoc a také aktivní legitimace k podání žaloby v souzené věci svědčí žalobci v souladu s §82 odst. 1 a 5 krajského zřízení. Předmětem je posouzení souladu usnesení rady s krajským zřízením. [39] Zbývá tak uvážit, který z orgánů kraje má pravomoc rozhodnout o změně stanov akciové společnosti – osoby zúčastněné na řízení. [40] Ze shora citovaného §35 odst. 2 písm. k) krajského zřízení vyplývá, že zastupitelstvo kraje rozhoduje ve věcech týkajících se existence korporace jako takové. Vykonává tedy zakladatelské funkce, tj. rozhoduje o založení či zrušení právnických osob, schvaluje její zakladatelské dokumenty včetně stanov či rozhoduje o účasti kraje v již založené právnické osobě. Není též sporu, že v souzené věci zastupitelstvo přijalo při založení akciové společnosti stanovy jako jeden ze zcela nezbytných zakladatelských dokumentů (srov. §250 odst. 1 zákon o obchodních korporacích). V tu chvíli vystupovalo jako zakladatel obchodní společnosti, tj. právnické osoby svého druhu [srov. též §250 odst. 1 věta druhá zákona o obchodních korporacích: „Ten, kdo přijal stanovy (…), je zakladatel.“]. [41] Krajským soudem a žalobcem poskytnutou odpověď na výše nastolenou otázku týkající se pravomoci zastupitelstva, podle níž nejen o přijetí, ale též o změně stanov v daném případě mělo rozhodnout zastupitelstvo, však Nejvyšší správní soud nesdílí. [42] Jak již opakovaně uvedeno, kraj je jediným společníkem nemocnice v souladu s §11 odst. 1 zákona o obchodních korporacích. Změna stanov nemocnice je podle jejich obsahu schváleného zastupitelstvem při založení korporace vyhrazena valné hromadě jako nejvyššímu orgánu společnosti. V jednočlenné společnosti působnost valné hromady vykonává tento jediný společník (§12 odst. 1 zákona o obchodních korporacích). Právní jednání kraje v postavení společníka jednočlenné společnosti uskutečňuje podle §59 odst. 1 písm. j) krajského zřízení rada. Zastupitelstvo si podle §37 krajského zřízení sice může vyhradit i další pravomoci v samostatné působnosti, výjimkou z tohoto pravidla však jsou právě pravomoci vyhrazené radě v §59 krajského zřízení. [43] Nejen krajský soud, ale též žalobce při výkladu sporných ustanovení přehlédli §37 krajského zřízení, které zastupitelstvu zapovídá přisvojit si ty pravomoci rady, jež jí krajské zřízení vyhrazuje. Takovou pravomocí je právě i pravomoc rozhodovat ve věcech kraje jako jediného společníka obchodní společnosti. Jedná se o tzv. vyhrazenou pravomoc rady, jak je zjevné i z návětí obsaženého v §59 odst. 1 krajského zřízení (viz „[r]adě je vyhrazeno“ - zdůraznění přidáno soudem). [44] Nejvyššímu správnímu soudu je v této souvislosti známo, že část komentářové literatury nahlíží na problematiku vyhrazených pravomocí rady podle §59 odst. 1 krajského zřízení ve vztahu k pravomocím zastupitelstva podle §35 poněkud odchylně a s odkazem na čl. 101 odst. 2 Ústavy zpochybňuje (v podrobnostech viz COGAN, R. Zákon o krajích. Komentář. 2. vyd. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2018, s. 320-321), že by si zastupitelstvo nemohlo atrahovat i jinou, než v krajském zřízení mu vyhrazenou pravomoc v samostatné působnosti kraje. [45] Nejvyšší správní soud však také nepřehlédl, že k obdobné situaci [možnosti atrakce vyhrazené pravomoci rady obce jejím zastupitelstvem v návaznosti na §84 odst. 4 ve spojení s §102 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb. o obcích (obecní zřízení)] Ústavní soud ve svém nálezu ze dne 2. 11. 2009, sp. zn. II. ÚS 2048/09, vyslovil, že „[z]astupitelstvo obce si může vyhradit další pravomoci v samostatné působnosti obce, nemůže si vyhradit pravomoci vyhrazené radě obce podle §102 odst. 2 (srov. ust. §84 odst. 4 zákona o obcích), což je reflexe principu dělby moci na úrovni obce.“ [46] Vzhledem k obdobě právní úpravy obsažené v právě citovaných ustanoveních obecního zřízení s právní úpravou v krajském zřízení (viz jeho §37 a §59 odst. 1) je možno závěr Ústavního soudu použít i pro nynější případ. Tedy lze setrvat na tom, že i v případě kraje si vyhrazené pravomoci rady podle §59 odst. 1 krajského zřízení zastupitelstvo atrahovat nemůže. [47] K tomu však pro účely souzené věci zbývá dodat, že zastupitelstvo nemělo potřebu si pravomoc rady rozhodovat o změně stanov nemocnice přisvojit, nýbrž s rozdělením pravomocí mezi něj a radu bylo nepochybně srozuměno. Jinými slovy, pravomoc rady rozhodovat podle §59 odst. 1 písm. j) krajského zřízení o změně stanov akciové společnosti zastupitelstvo nikterak nezpochybňovalo; pochybnosti vyvstaly jen na straně žalobce jako orgánu dozoru. S jeho názorem, potvrzeným i krajským soudem, se však Nejvyšší správní soud neshoduje. [48] Je-li kraj jediným společníkem jím založené akciové společnosti, působnost tohoto jediného společníka v postavení nejvyššího orgánu společnosti uskutečňuje rada podle §59 odst. 1 písm. j) krajského zřízení. Jinak je tomu v případě zakladatelského právního jednání (resp. rozhodnutí o zrušení právnické osoby) podle §35 odst. 2 písm. k) krajského zřízení. Změna stanov takovým zakladatelským právním jednáním není. Nejvyšší správní soud tudíž nenachází žádný rozumný důvod, pro který by výklad posledně uvedeného ustanovení měl být proveden ve prospěch v zákoně výslovně neupravených pravomocí zastupitelstva, je-li zde současně ustanovení [§59 odst. 1 písm. j) krajského zřízení], které uvedenou pravomoc přiznává radě a je-li zde nadto výše již zmíněný §37 krajského zřízení. [49] Rada proto nepochybila, rozhodla-li v postavení jediného společníka (vykonávajícího působnost nejvyššího orgánu akciové společnosti - nemocnice) o změně v počtu členů představenstva dané korporace. Krajský soud použitá ustanovení krajského zřízení týkající se vymezení pravomocí jednotlivých orgánů kraje v souzené věci vyložil nesprávně. [50] Lze uzavřít, že zatímco zakladatelské právní jednání (včetně rozhodnutí o zrušení právnické osoby) činí vždy, tedy nejen u jednočlenné korporace, zastupitelstvo, v ostatních záležitostech, o nichž má podle zákona o korporacích či stanov rozhodovat nejvyšší orgán jednočlenné korporace (společník), za něj toto rozhodování uskutečňuje rada podle §59 odst. 1 písm. j) krajského zřízení ve spojení s §12 odst. 1 a §421 odst. 1 a 2 písm. a) zákona o obchodních korporacích. [51] K právě uvedenému je ale na místě doplnit, že mohou nastat i případy, kdy v jednočlenné společnosti budou moci být pravomoci zastupitelstva a rady uskutečněny vedle sebe, tedy budou rozhodovat oba uvedené orgány kraje. K tomuto závěru, byť opět na půdorysu obecního zřízení a ve vztahu k rozhodování o otázkách zvýšení základního jmění společnosti s ručením omezeným, již dříve dospěl Nejvyšší soud v rozsudku ze dne 23. 5. 2007, sp. zn. 29 Cdo 507/2007 [ve vztahu k aplikaci §85 písm. e) a §102 odst. 2 písm. c) obecního zřízení, jež jsou však shodné s §36 písm. m) a §59 odst. 1 písm. j) krajského zřízení, ve znění účinném v rozhodné době). Jakkoliv tyto otázky nejsou předmětem daného řízení, Nejvyšší správní soud je na tomto místě zmiňuje proto, že nynější závěry přijaté v otázce rozhodování o změně stanov akciové společnosti a o rozdělení pravomocí mezi zastupitelstvo a radu nejsou bez dalšího zobecnitelné na jakýkoliv jiný případ rozhodování orgánů kraje v jednočlenné společnosti krajem založené. Vždy, v každém jednotlivém případě bude třeba mít na paměti a bedlivě posuzovat, zda vyhrazené pravomoci obou zmíněných orgánů kraje na sebe navazují a doplňují se (jak je tomu v souzené věci), či se například vylučují [viz třeba §35 odst. 2 písm. l) krajského zřízení]. [52] Zbývá tak již jen ve stručnosti a nad rámec nezbytného doplnit, že ačkoliv se stěžovatel v kasační stížnosti vymezoval i proti úvahám žalobce týkajícím se vztahu §59 odst. 1 písm. i) a j) krajského zřízení, s ohledem na skutečnost, že §59 odst. 1 písm. i) krajského řízení nebyl v souzené věci vůbec použit, nebyl tudíž ani předmětem výkladu v řízení před krajským soudem. Taktéž žalobce odkaz na něj uplatnil v žalobě jen pro doplnění, aniž mělo posledně uvedené ustanovení pro souzenou věc význam. Nejvyšší správní soud z uvedeného důvodu nepovažuje za potřebné ani vhodné se vztahem těchto dvou ustanovení krajského zřízení blíže a v ryze teoretické rovině, zabývat. Pro účely tohoto řízení je tato otázka bez jakéhokoliv významu. V. [53] Nejvyšší správní soud tedy dospěl k závěru, že kasační důvod podle §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. byl naplněn a kasační stížnost je důvodná. Napadený rozsudek proto zrušil a věc vrátil krajskému soudu k dalšímu řízení podle §110 odst. 1 část věty první před středníkem s. ř. s. V něm je krajský soud vázán právním názorem vysloveným v tomto rozsudku (§110 odst. 4 s. ř. s.). [54] V novém rozhodnutí krajský soud rozhodne i o nákladech řízení o kasační stížnosti (§110 odst. 3 věta první s. ř. s.) Poučení: Proti tomuto rozsudku ne j so u opravné prostředky přípustné. V Brně dne 29. května 2020 JUDr. Jiří Palla předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Právní věta:Je-li kraj jako územní samosprávný celek jediným společníkem jím založené akciové společnosti (§11 zákona č. 90/2012 Sb., o obchodních korporacích), vykonává jeho působnost v postavení nejvyššího orgánu společnosti rada kraje podle §59 odst. 1 písm. j) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích. Rada kraje proto rozhoduje o změně stanov spočívající ve změně počtu členů představenstva této akciové společnosti.
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:29.05.2020
Číslo jednací:8 As 149/2017 - 45
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zrušeno a vráceno
Účastníci řízení:Liberecký kraj
Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:B
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2020:8.AS.149.2017:45
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024