Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 02.11.2020, sp. zn. Pst 19/2019 - 17 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2020:PST.19.2019:17

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2020:PST.19.2019:17
sp. zn. Pst 19/2019 - 17 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu ve věcech volebních, ve věcech místního a krajského referenda a ve věcech politických stran a politických hnutí složeném z předsedy senátu Tomáše Langáška, soudkyně Michaely Bejčkové a soudců Josefa Baxy, Radana Malíka, Petra Mikeše, Pavla Molka (soudce zpravodaj) a Ivo Pospíšila v právní věci navrhovatelky: vláda, sídlem nábřeží E. Beneše 4, Praha 1, za kterou jedná na základě pověření JUDr. Václav Henych, ředitel odboru všeobecné správy Ministerstva vnitra, sídlem nám. Hrdinů 3, Praha 4, proti odpůrci: politické hnutí LIST JAROMÍRA SOUKUPA, IČO 07991291, se sídlem Mikuleckého 1311/8, Praha 4, o návrhu na pozastavení činnosti politického hnutí takto: I. Činnost politického hnutí LIST JAROMÍRA SOUKUPA se p o zas t av u je . II. Navrhovatelce se ne př i z ná v á náhrada nákladů řízení. Odůvodnění: [1] Dne 17. 12. 2019 podala u Nejvyššího správního soudu (dále též „NSS“) vláda (dále jen „navrhovatelka“) návrh na pozastavení činnosti politického hnutí LIST JAROMÍRA SOUKUPA (dále jen „odpůrce“) podle §15 odst. 1 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o politických stranách“). Tento návrh odůvodnila navrhovatelka tím, že podle §6 odst. 5 zákona o politických stranách musí být orgány strany a hnutí ustaveny do šesti měsíců od vzniku strany a hnutí. Odpůrce vznikl dne 15. 3. 2019, kdy byl registrován. Na povinnost ustavit orgány jej Ministerstvo vnitra upozornilo dopisem ze dne 18. 9. 2019, který byl doručen dne 20. 9. 2019. Zmocněnkyně přípravného výboru nato v dopise doručeném dne 15. 10. 2019 uvedla, že v zákonné lhůtě odpůrce nestihl ustavit své orgány a že budou ustaveny v co možná nejkratší lhůtě, o čemž bude Ministerstvo vnitra ihned informovat. Ke dni podání návrhu však důvod k podání návrhu na pozastavení činnosti odpůrce trval. [2] Odpůrce se k návrhu nevyjádřil. [3] Podle §51 odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“), rozhodl NSS s presumovaným souhlasem účastníků řízení bez nařízení jednání. [4] Usnesením ze dne 1. 4. 2020, č. j. Pst 19/2019 - 12, NSS řízení přerušil podle §48 odst. 2 písm. d) s. ř. s., ve spojení s §15 odst. 2 větou první zákona o politických stranách, tedy s ohledem na vyhlášení doplňovacích voleb do Senátu ve volebním obvodu č. 32 se sídlem v Teplicích, vyhlášených původně na pátek 27. 3. 2020 a sobotu 28. 3. 2020 (rozhodnutí prezidenta republiky ze dne 22. 1. 2020, publikované pod č. 23/2020 Sb.). Důvod přerušení řízení následně trval v důsledku vyhlášení voleb do Senátu a do zastupitelstev krajů ve dnech 2. a 3. 10. 2020 a 9. a 10. 10. 2020 (rozhodnutí prezidenta republiky ze dne 9. 4. 2020, publikované pod č. 169/2020 Sb.). Poté, co uplynula ochranná lhůta zakotvená v §15 odst. 2 větě první zákona o politických stranách, rozhodl NSS usnesením ze dne 22. 10. 2020, č. j. Pst 19/2019 - 15, o pokračování v řízení. [5] Podle §10 zákona o politických stranách jsou strana a hnutí povinny oznámit písemně Ministerstvu vnitra údaje uvedené v §9 odst. 3 písm. b), d) a e), tedy také jméno, příjmení, datum narození a adresu místa pobytu osob, které jsou statutárním orgánem strany a hnutí nebo jeho členy, s uvedením způsobu, jakým jednají jménem strany a hnutí, a to do 15 dnů ode dne, kdy bylo příslušným orgánem strany a hnutí ve věci rozhodnuto. Oznámení musí být doloženo usnesením těchto orgánů. [6] Podle §6 odst. 5 zákona o politických stranách musí být orgány strany a hnutí ustaveny do šesti měsíců od vzniku strany a hnutí. Nejsou-li orgány v této lhůtě ustaveny, dá Ministerstvo vnitra podnět k návrhu na pozastavení činnosti strany a hnutí. [7] Ustanovení §15 odst. 1 zákona o politických stranách zakládá příslušnost NSS rozhodovat o rozpuštění strany a hnutí, o pozastavení činnosti strany a hnutí a o znovuobnovení jejich činnosti. Návrh podá vláda; pokud tak neučiní do 30 dnů od doručení podnětu, může návrh podat prezident republiky. O návrhu na rozpuštění politické strany nebo politického hnutí, pozastavení nebo znovuobnovení jejich činnosti rozhoduje NSS v řízení podle části třetí, hlavy druhé, dílu pátého s. ř. s. Podle §96 s. ř. s. rozhoduje o návrhu na rozpuštění politické strany nebo politického hnutí soud podle skutkového stavu, který tu je v době rozhodnutí soudu. [8] Z obsahu spisu NSS konstatuje, že dne 15. 3. 2019 byl odpůrce registrován pod č. j. MV-38597-4/VS-19, IČO 07991291, jak vyplývá z registračního razítka na jeho stanovách předložených Ministerstvu vnitra, a to na základě návrhu, který jeho přípravný výbor podal dne 11. 3. 2019. Ministerstvo vnitra poté zaslalo dne 18. 9. 2019 na adresu odpůrce výzvu k zaslání zprávy o splnění povinností podle §6 odst. 5 zákona o politických stranách, na kterou odpověděla dne 9. 10. 2019 členka přípravného výboru odpůrce A. K., jež uvedla: „Sdělujeme, že jsme v zákonem stanovené lhůtě 6 měsíců od vzniku Hnutí orgány Hnutí nestihli ustanovit. Učiníme tak v co možná nejkratší době a ihned Vám tuto skutečnost sdělíme a doložíme usnesením příslušného orgánu Hnutí.“ Žádnou další informaci již odpůrce Ministerstvu vnitra nezaslal, jak uvedla navrhovatelka ve svém návrhu. Nevyjádřil se ani k návrhu, který byl zmocněnkyni jeho přípravného výboru doručen soudem dne 27. 12. 2019 (doručenka na č. l. 9 soudního spisu) a v němž byla k vyjádření stanovena lhůta jednoho měsíce, jež uplynula v pondělí 27. 1. 2020. [9] NSS již v rozsudku ze dne 13. 2. 2008, č. j. Pst 43/2007 - 26, v obdobné situaci uvedl: „Ustavení statutárních orgánů, jež jednají jménem strany a rozhodují o nejdůležitějších záležitostech strany, je podmínkou sine qua non pro činnost strany jako subjektu politické soutěže, ale též subjektu všech právních vztahů. Zákon o politických stranách dává vzniknuvším stranám dostatečně dlouhou lhůtu 6 měsíců, aby v tomto období byl vznik politického subjektu takto završen. Po uplynutí šestiměsíční lhůty je potřeba postavit najisto, kdo je oprávněn za politickou stranu jednat. Odpůrce na výzvu navrhovatele, aby uvedl identifikační údaje o členech statutárního orgánu potřebné k zápisu do rejstříku stran a hnutí, nereagoval. Přitom je jeho zákonnou povinností o ustanovení statutárního orgánu navrhovatele informovat do 15 dnů ode dne, kdy se tak stalo. Odpůrce tedy vůči navrhovateli, ale ani soudu (…) nepodal ani tvrzení, ani důkaz o existenci (vzniku) statutárního orgánu. Za těchto okolností je proto důvodné návrhu na pozastavení činnosti politické strany vyhovět.“ (obdobně viz též rozsudek NSS ze dne 3. 1. 2012, č. j. Pst 41/2011 - 19) [10] NSS dospěl k závěru, že i nyní posuzovaný návrh je důvodný, neboť z údajů předložených ve spise vyplývá, že odpůrce ve lhůtě šesti měsíců, ani později do dne rozhodování soudu, nesplnil svou povinnost ustanovit orgány hnutí, jež mu plyne z §6 odst. 5 zákona o politických stranách. Tuto skutečnost nevyvrátil ani ve vyjádření k návrhu navrhovatelky. Trvající neustavení orgánů odpůrce plyne ke dni rozhodování NSS i z elektronicky přístupného rejstříku politických stran a politických hnutí vedeného Ministerstvem vnitra (dostupné na stránkách https://aplikace.mvcr.cz/seznam-politickych-stran/). Je tedy namístě, aby byla činnost odpůrce pozastavena. [11] Smyslem institutu pozastavení činnosti politické strany nebo hnutí je vytvořit právní rámec pro nápravu vadného stavu, a pokud k této nápravě ve stanovené lhůtě nedojde, je třeba přistoupit k následnému podání návrhu na rozpuštění politické strany nebo hnutí. Podle §14 odst. 2 zákona o politických stranách totiž mohou strany a hnutí při pozastavení činnosti činit pouze úkony zaměřené na odstranění stavu, který byl důvodem k rozhodnutí soudu o pozastavení jejich činnosti, a to nejdéle po dobu jednoho roku. Trvají-li i nadále skutečnosti, pro které byla činnost strany nebo hnutí pozastavena, podají orgány uvedené v §15 zákona o politických stranách návrh na rozpuštění strany nebo hnutí. Podle §14 odst. 3 téhož zákona, pokud dojde ve stanovené lhůtě k odstranění stavu, který byl důvodem pro pozastavení činnosti strany a hnutí, považuje se činnost strany a hnutí za řádně obnovenou dnem, kterým byla stanovená povinnost uznána za splněnou příslušným orgánem. Podle usnesení NSS ze dne 29. 8. 2007, č. j. Obn 1/2006 - 11, č. 1386/2007 Sb. NSS, může po pozastavení činnosti politického hnutí být jeho činnost znovubnovena dvojím způsobem: „(1.) rozhodnutím Nejvyššího správního soudu, pakliže byla činnost strany shledána rozpornou s §1 až §5, §17 a §19 - v tomto případě rozhoduje soud o znovuobnovení její činnosti, a to na návrh (…); (2.) uznáním Poslaneckou sněmovnou anebo Ministerstvem vnitra, jestliže se jednalo o pozastavení činnosti z důvodů podle §6 odst. 5 a §18 odst. 1, 2 citovaného zákona.“ (zvýraznil NSS) Jinými slovy, ačkoliv NSS na základě zjištěných skutečností rozhodl o pozastavení činnosti odpůrce, odpůrci nic nebrání v tom, aby bezprostředně po dodatečném splnění zákonných povinností a uznání jejich splnění ze strany Ministerstva vnitra pokračoval v plném rozsahu ve své činnosti. V opačném případě může navrhovatelka po roce podat návrh na jeho rozpuštění. [12] Výrok o nákladech řízení se opírá o §60 odst. 1 s. ř. s. Procesně ú spěšné navrhovatelce, která by jinak měla na náhradu nákladů právo, nevznikly v souvislosti s řízením před NSS náklady nad rámec její běžné činnosti, ze spisu ani jiné nevyplývají, proto jí soud náhradu nákladů řízení nepřiznal. Poučení: Proti tomuto rozsudku n e j s ou opravné prostředky podle soudního řádu správního přípustné. Politické hnutí je o p ráv n ěn o podat návrh podle článku 87 odst. 1 písm. j) Ústavy České republiky, jestliže tvrdí, že rozhodnutí o jeho rozpuštění nebo jiné rozhodnutí týkající se jeho činnosti není ve shodě s ústavními nebo jinými zákony. Návrh lze podat ve lhůtě třiceti dnů od právní moci tohoto rozsudku k Ústavnímu soudu, podání návrhu má odkladný účinek (§73 a §79 odst. 1 věta druhá zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů). V Brně dne 2. listopadu 2020 Tomáš Langášek předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:02.11.2020
Číslo jednací:Pst 19/2019 - 17
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
- pozastavení činnosti
Účastníci řízení:Vláda České republiky
LIST JAROMÍRA SOUKUPA
Prejudikatura:Pst 43/2007 - 26
Obn 1/2006 - 11
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2020:PST.19.2019:17
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024