Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 26.10.2020, sp. zn. Vol 2/2020 - 33 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2020:VOL.2.2020:33

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2020:VOL.2.2020:33
sp. zn. Vol 2/2020 - 33 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu ve věcech volebních, ve věcech místního a krajského referenda a ve věcech politických stran a politických hnutí složeném z předsedy Tomáše Langáška, soudkyně Michaely Bejčkové a soudců Josefa Baxy, Radana Malíka, Petra Mikeše, Pavla Molka (soudce zpravodaj) a Ivo Pospíšila v právní věci navrhovatele: Mgr. D. Z., a účastnice řízení: Státní volební komise, sídlem nám. Hrdinů 1634/4, Praha 4, ve věci návrhu na neplatnost hlasování ve volbách do Senátu Parlamentu České republiky, konaných ve dnech 2. a 3. října 2020 a 9. a 10. října 2020, ve volebním obvodě č. 60 Brno-město, takto: I. Návrh se od mí t á. II. Žádný z účastníků n emá právo na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: [1] Navrhovatel doručil Nejvyššímu správnímu soudu dne 7. října 2020 návrh, který sám označil za opakovaný, neboť obsahově totožný návrh zaslal soudu již dne 6. října 2020 (pozn. soudu: tento návrh je veden pod sp. zn. Vol 1/2020). Zaslání opakovaného návrhu odůvodnil tím, že v mezičase již výsledky voleb dne 6. 10. 2020 přezkoumala Státní volební komise a byly zveřejněny. Navrhovatel se domáhal přezkoumání průběhu prvního kola voleb do Senátu ve volebním obvodě č. 60 Brno-město. Soud by měl podle něj vyslovit neplatnost hlasování v prvním kole voleb v tomto volebním obvodu, případně by měl rozhodnout o neplatnosti volebního výsledku, podle nějž do druhého kola voleb postupují kandidáti Roman Kraus a Anna Šabatová. Soud by se současně měl v incidenčním přezkumu zabývat opatřením Ministerstva zdravotnictví ze dne 17. září 2020, čj. MZDR 15757/2020-35/MIN/KAN (které ukládá osobám mít nasazenou roušku ve vnitřních prostorách, včetně volebních místností), a zrušit je pro nezákonnost. [2] Navrhovatel chtěl hlasovat ve volebním okrsku 23066, konkrétně ve volební místnosti na ZŠ Antonínská 3. Když jej však okrsková volební komise chtěla ztotožnit a vyzvala jej, aby si za tím účelem sundal roušku, odmítl to z obavy, že by mohl být potrestán pokutou ve výši až tři miliony korun. Komise mu pak neumožnila hlasovat. [3] Doplněním ze dne 12. října 2020 navrhovatel soudu sdělil, že se zmýlil: jeho návrh se vztahuje k volebnímu obvodu č. 60 Brno-město, v němž však navrhovatel nebyl oprávněn hlasovat. Přesto má za to, že předložil soudu závažné informace o narušení hlasování a že se jej omezení možnosti hlasovat ve volbách bezprostředně dotýká. Proto žádá soud, aby k těmto informacím přihlédl. [4] Soud dospěl k závěru, že návrh není projednatelný. [5] Podle §87 odst. 2 zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky, se může podáním návrhu na neplatnost hlasování, neplatnost voleb nebo neplatnost volby kandidáta domáhat ochrany u soudu podle zvláštního právního předpisu (tj. soudního řádu správního) každý občan zapsaný do stálého seznamu ve volebním okrsku, kde byl senátor volen, každá politická strana, politické hnutí, koalice nebo nezávislý kandidát, jejichž přihláška k registraci ve volebním obvodu byla pro volby do Senátu zaregistrována. Návrh je třeba podat nejpozději 10 dnů po vyhlášení výsledků voleb Státní volební komisí. [6] Navrhovatel má trvalý pobyt na adrese X. Budova tohoto čísla leží v katastrálním území Veveří, které je celé součástí městské části Brno-střed. Tato městská část je pak pro účely voleb do Senátu Parlamentu ČR součástí volebního obvodu č. 59 Brno-město (viz přílohu č. 3 k citovanému zákonu), v němž se letos v říjnu do Senátu nevolilo. Na území města Brna se volilo do Senátu jen ve volebním obvodu č. 60 Brno-město (viz rozhodnutí prezidenta republiky ze dne 9. dubna 2020 o vyhlášení voleb do Senátu Parlamentu České republiky a o vyhlášení voleb do zastupitelstev krajů, publikované pod č. 169/2020 Sb.). V tomto volebním obvodu kandidovali mj. Roman Kraus a Anna Šabatová, o nichž se navrhovatel ve svém návrhu zmínil. [7] Navrhovatel sám si svůj omyl později uvědomil a soudu to i sdělil. Ačkoli i přesto vybídl soud, aby se jeho tvrzeními zabýval, soud k tomu není oprávněn. I když je smyslem volebního soudnictví také objektivní kontrola řádného průběhu a správnosti výsledků voleb (viz usnesení Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS 540/02 ze dne 19. října 2004), především musí návrh na přezkum voleb podaný občanem mířit k ochraně aktivního volebního práva právě tohoto občana. Soud tak nemůže projednat návrh na vyslovení neplatnosti hlasování do Senátu podaný navrhovatelem, který k jeho podání není aktivně legitimován z toho důvodu, že ve volebním obvodu, kam navrhovatel podle svého trvalého bydliště spadá, vůbec neprobíhaly volby do Senátu. Na tom nic nemění ani přesvědčení takového navrhovatele, že jím tvrzené skutečnosti jsou závažné. [8] Krom toho by návrh, i kdyby byl podán oprávněným navrhovatelem, byl v jinak srovnatelné situaci předčasný. Celkové výsledky říjnových senátních voleb (mezi nimi i výsledek ve volebním obvodě č. 60 Brno-město, kde byl kandidát zvolen až ve druhém kole) oznámila Státní volební komise sdělením ze dne 12. října 2020, které bylo vyhlášeno ve Sbírce zákonů (pod č. 406/2020 Sb.) dne 13. října 2020. Navrhovatel však svůj návrh podal o šest dní dříve, a nikoli až po vyhlášení výsledků voleb Státní volební komisí (srov. §87 odst. 2 větu poslední citovaného zákona a usnesení NSS č. j. Vol 1/2016-6 ze dne 19. října 2016, včetně judikatury tam citované). I zde platí, že zákonnou lhůtu pro podávání návrhů je třeba respektovat navzdory tomu, že navrhovatel tvrdí právní zájem na co nejdřívějším rozhodnutí a snaží se dosáhnout toho, aby okrskové volební komise nepostupovaly ve druhém kole voleb stejně jako v kole prvním. [9] Soud proto návrh odmítl, neboť byl podán osobou k tomu zjevně neoprávněnou [§46 odst. 1 písm. c) zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále jens. ř. s.“)]. Výrok o náhradě nákladů řízení se opírá o §93 odst. 4 s. ř. s., podle kterého nemá v řízení ve věcech volebních žádný z účastníků právo na náhradu nákladů řízení. Poučení: Toto usnesení nabývá právní moci dnem vyvěšení na úřední desce Nejvyššího správního soudu (§93 odst. 5 věta druhá s. ř. s.). Proti tomuto usnesení n e j s ou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 26. října 2020 Tomáš Langášek předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:26.10.2020
Číslo jednací:Vol 2/2020 - 33
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra, Státní volební komise
Prejudikatura:Vol 1/2016 - 6
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2020:VOL.2.2020:33
Staženo pro jurilogie.cz:18.05.2024