Právní věta: | I. Naplnění ústavního práva na informace (čl. 17 Listiny základních práv a svobod), které mají k dispozici státní orgány, orgány územní samosprávy a další právní subjekty, které na základě zákona rozhodují o právech a povinnostech fyzických a právnických osob, je klíčovým prvkem vztahu mezi státem a občanem. Proto zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, vychází z pravidla, že informace se (až na výjimky) poskytují. Omezení či podmiňování poskytování informací (ony výjimky) podléhají restriktivnímu výkladu a musí být řádně odůvodněné (důkazní břemeno leží na povinných subjektech). To platí i o úplatnosti (mimořádně rozsáhlého) vyhledávání informací (§17 uvedeného zákona). III. Povinný subjekt musí alespoň rámcově uvést, jaké jednotlivé úkony jsou pro vyhledání informace zapotřebí a kolik času na vyhledávání informace bude potřeba. Ačkoliv je sazba stanovena nařízením vlády č. 173/2006 Sb., o zásadách stanovení úhrad a licenčních odměn za poskytování informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím, musí být z rozhodnutí povinného subjektu zjistitelné, jak (jakým způsobem) byla konkrétně určena (z průměru jakých osobních nákladů; za jaké období apod.). Náklady vzniklé v souvislosti s mimořádně rozsáhlým vyhledáváním informací (§17 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím) musí být vždy reálné (byť ne zcela přesné) a nesmí sloužit k odrazování skutečných i potencionálních žadatelů vyžadovat informace od povinného subjektu. Vychází-li povinný subjekt při stanovení sazby z průměrných osobních nákladů, reálnosti sazby docílí průměrováním osobních nákladů, nikoliv všech zaměstnanců, ale toliko těch, kteří se reálně podílejí (mohou podílet) na vyhledávání informací. Vyhledávání informací má být efektivní a co nejméně zasahovat do práv žadatele (i práva vlastnického). Ostatně platí, že čím více informací orgány veřejné moci mají a aktivně se o ně podělí s jinými, tím jednak dostanou víc potřebné reflexe k vlastní činnosti, a mohou ji tedy zlepšovat, a vedle toho (bez pořadí důležitosti) vytvářejí důvěru veřejnosti k vlastní činnosti. II. Přístup k informacím (jejich poskytování) má být, jak název zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, napovídá, svobodný (bez jakéhokoliv, včetně finančního, zatížení). Úplatnost souvisí s tím, že s ohledem na konkrétní podmínky u povinného subjektu a na množství požadovaných informací nebo jejich povahu bude vyhledání informací pro povinný subjekt zátěží nad míru obvyklou. Povinný subjekt proto stíhá povinnost odůvodnit, proč se jedná o mimořádně rozsáhlé vyhledávání informací (§17 odst. 1 uvedeného zákona) a nejde o vyhledávání běžné (zvláště, jde-li o informace potřebné k jeho každodenní činnosti). |
Soud: | Nejvyšší správní soud |
Datum rozhodnutí / napadení: | 05.02.2021 |
Číslo jednací: | 1 As 281/2020 - 42 |
Forma / Způsob rozhodnutí: | Rozsudek zamítnuto |
Účastníci řízení: | Úřad pro ochranu hospodářské soutěže |
Prejudikatura: | 2 Ans 13/2012 - 14
5 As 35/2016 - 25 6 As 326/2016 - 32 |
Kategorie rozhodnutí: | B |
ECLI pro jurilogie.cz: | ECLI:CZ:NSS:2021:1.AS.281.2020:42 |
Staženo pro jurilogie.cz: | 10.04.2024 |