Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 20.05.2021, sp. zn. 1 Azs 403/2020 - 79 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2021:1.AZS.403.2020:79

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2021:1.AZS.403.2020:79
sp. zn. 1 Azs 403/2020 - 79 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Ivo Pospíšila, soudce JUDr. Josefa Baxy a soudkyně JUDr. Lenky Kaniové v právní věci žalobců: a) S. E., b) S. L. c) S. E., zastoupeni Mgr. Samuelem Havlíkem, advokátem se sídlem Senovážné náměstí 977/24, Praha 1, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 3, Praha 7, o žalobách proti rozhodnutím žalovaného ze dne 14. 6. 2019, č. j. OAM-718/ZA-ZA11-K10-2018 a č. j. OAM-717/ZA-ZA11-K10-2018, v řízení o kasační stížnosti žalovaného proti rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 29. 9. 2020, č. j. 31 Az 12/2019-145, takto: I. Kasační stížnost se odm ít á pro nepřijatelnost. II. Žádný z účastníků nemá práv o na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: I. Vymezení věci [1] Žalobci (otec, matka a syn) požádali dne 23. 8. 2018 o udělení mezinárodní ochrany, neboť se obávají pronásledování z důvodu opozičních politických aktivit žalobce a) a jejich konverze ke křesťanství, která proběhla v roce 2017 během jejich pobytu v Číně. Žalovaný napadeným rozhodnutím žalobcům mezinárodní ochranu podle §12, 13, 14, 14a a 14b zákona č. 325/1999 Sb., o azylu (dále jen „zákon o azylu“), neudělil. Žalovaný mimo jiné shledal, že žalobci a) se nepodařilo prokázat jeho vnitřní náboženské přesvědčení i skutečné praktikování víry a jeho výpověď o konverzi je nevěrohodná. [2] Žalobci brojili proti rozhodnutím žalovaného u Krajského soudu v Hradci Králové (dále jen „krajský soud“), který žalobám napadeným rozsudkem vyhověl, rozhodnutí žalovaného zrušil a věc mu vrátil k dalšímu řízení. Krajský soud se neztotožnil se závěrem žalovaného, že žalobci nemají odůvodněný strach z pronásledování z důvodu náboženství ve státě jejich původu. Krajský soud shledal, že žalobci podstoupili věrohodnou konverzi a že jsou autentickými a praktikujícími křesťany. [3] Krajský soud žalovanému vytkl, že situaci žalobců nehodnotil v souladu s rozsudky Nejvyššího správního soudu ze dne 19. 8. 2004, č. j. 4 Azs 152/2004-36, č. 903/2006 Sb. NSS, a ze dne 30. 9. 2008, č. j. 5 Azs 66/2008-70, č. 1749/2009 Sb. NSS, a že neprovedl výslech vhodných osob. Dle krajského soudu nelze pominout, že žalobci strávili většinu života v muslimské zemi a že ke konverzi došlo v Číně, což se na způsobu praktikování víry nepochybně odrazilo a mohlo mít vliv na okolnosti samotné náboženské konverze. Přestože žalobce a) v řízení tvrdil, že jeho zájem o křesťanství trval přes 10 let, je třeba vzít v úvahu možnost přístupu k informacím, které žalobci měli jak v Íránu, tak v Číně. [4] Krajský soud doplnil dokazování listinnými důkazy (potvrzení Římskokatolické farnosti – děkanství Kostelec nad Orlicí, potvrzení Katolické farní kanceláře v Zossenu a článek z občasníku kostelecké farnosti, Svatojiřské listy, vydaný v říjnu 2019) a výslechem svědka R. P., vedoucího místní skupiny České křesťanské akademie. Dospěl k závěru, že konverze nebyla účelová, což odůvodnil skutečností, že statutární zástupce farnosti v Kostelci nad Orlicí i R. P. přicházejí do kontaktu s žalobci od počátku jejich pobytu v Pobytovém středisku v Kostelci nad Orlicí a mají povědomost o tom, že se pravidelně zúčastňují bohoslužeb a jiných aktivit farnosti. Dle krajského soudu je rovněž zřejmé, že dochází k určitému znalostnímu vývoji žalobců, kteří se snaží naučit česky, aby mohli náboženským textům náležitě porozumět. Soudem vyslechnutý svědek uvedl, že žalobci víru navenek prožívají mnohem intenzivněji než leckterý český křesťan. O samotném aktu konverze nemůže být pochyb, neboť o provedení křtu svědčí ve správním spise založené fotografie. [5] Obavy žalobců z pronásledování z náboženských důvodů považoval krajský soud za odůvodněné. Ze zpráv o zemi původu je totiž patrné, že zákon zakazuje muslimům, aby změnili nebo se vzdali své víry, a že odpadlictví je zločinem trestaným smrtí. Rovněž jsou v nich popsány i další následky, kterým jsou konvertité v důsledku změny víry vystaveni. II. Obsah kasační stížnosti a vyjádření žalobců [6] Žalovaný (dále jen „stěžovatel“) podal proti rozsudku krajského soudu kasační stížnost z důvodů dle §103 odst. 1 písm. a) a d) zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního (dále jens. ř. s.“), a navrhl jeho zrušení. [7] Konkrétně stěžovatel namítá, že s ohledem na obsah rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 25. 6. 2015, č. j. 4 Azs 71/2015-44, č. 3279/2015 Sb. NSS, je zarážející, že žalobcem a) uváděné vnitřní přesvědčení postrádá minimální oporu v elementární znalosti základní věrouky. To i přes jím tvrzený zájem o křesťanství a navzdory vzdělání a schopnosti učit se novým jazykům. Nedostatek orientace v základních pojmech a informacích, které jsou pro život katolíka zásadní, nedokládá úplnost vnitřního přesvědčení k vyznávání tohoto náboženství a budí značné pochyby, a to i pokud jde o praktické naplňování víry. [8] Osobní charakteristiky žalobce a) hovoří jednoznačně ve prospěch závěrů o účelovosti konverze. Žalobcova profese tlumočníka vyžaduje nejen výborné znalosti jazyků a vyhledávání přesných termínů v daném jazyce, ale také orientovanost, postřeh a dobrou paměť. Mohl proto i v Číně informace o náboženství dohledat. Pravidelné návštěvy kostela, interakce se zdejšími věřícími či zveřejnění informací osobního rázu v periodiku místní náboženské obce jsou pouze vnějšími projevy víry. Je nutné zohlednit i výše popsanou osobní charakteristiku žalobce. Jeho sdělení však nesvědčí o duchovním vývoji. Během pohovoru uvedl, že dosud nebyl u zpovědi, nebyl schopen uvést základní informace o Bibli, nevěděl, co je Desatero božích přikázání, neznal místo a čas Ježíšova narození ani nejběžnější modlitby. I ateista postrádající osobní zájem o věci náboženského rázu má širší povědomí o těchto základních informacích. Stanovisko krajského soudu, dle kterého měla rodina jak v Íránu, tak v Číně omezený přístup k informacím, nekoresponduje se sdělením žalobce a) během pohovoru. Velmi diskutabilní je i srovnávání intenzity prožitku víry žalobců s ostatními věřícími učiněné svědkem R. P.. Stěžovatel proto trvá na tom, že důvody vycestování žalobců jsou primárně ekonomické. [9] Pro doplnění přehledu o situaci v zemi původu žalobců přiložil stěžovatel překlad Informace Ministerstva vnitra Velké Británie, květen 2019: Írán: křesťané a křesťanští konvertité. Ze zprávy vyplývá, že osobě, která přestoupila na křesťanství v zahraničí a vrátila se do Íránu, by hrozilo riziko pouze tehdy, pokud by se správní orgány zajímaly o její činnost v Íránu již dříve nebo pokud by se daná osoba podílela na šíření víry a obracení ostatních osob k jiné víře. V souladu s rozsudkem Evropského soudu pro lidská práva ze dne 19. 12. 2017 ve věci A. proti Švýcarsku, č. 60342/16, žalobcům nehrozí vystavení riziku špatného zacházení, neboť ke křesťanství přestoupili sur place, nebyli a nejsou organizátory aktivit žádné domácí ani zahraniční církve, křesťanství nešířili v zahraničí a neobraceli ostatní od islámu. Prezentují se jako běžní věřící, kteří konvertovali v zahraničí, íránské úřady se o nich ani nemohou dozvědět, a nebyli by tedy zájmovými skupinami tamějšího režimu. [10] Žalobci ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedli, že kasační stížnost považují za nepřijatelnou, neboť v ní stěžovatel fakticky brojí proti skutkovým závěrům krajského soudu stran věrohodnosti konverze žalobců. Námitky týkající se okolností, které jsou přísně individuální s ohledem na konkrétní situaci žalobců, a také důkazů provedených ve správním a soudním řízení, svým významem nijak nepřesahují vlastní zájmy stěžovatele. Při hodnocení věrohodnosti konverze žalobců stěžovatel přehlíží celou řadu důkazů [např. protokol z pohovoru s žalobkyní b)] i část obsahu těch důkazů, na které odkazuje. Ze zpráv o zemi původu, založených ve správním a soudním spise (např. i ze zprávy Dánské imigrační služby, na kterou odkazuje stěžovatel), vyplývá, že křesťané jsou nuceni svou víru v Íránu skrývat. Také by mohlo snadno dojít k odhalení konverze žalobců, např. udáním ze strany rodinných příslušníků či veřejné internetové sítě [v rozporu s tvrzením stěžovatele v kasační stížnosti je fakt, že žalobce a) je aktivní na sociální síti Twitter pod jménem Shahram4Freedom, kde aktivně šíří informace týkající se bezpečnostní a politické situace v zemi svého původu]. V průběhu správního řízení bylo ze strany žalobců tvrzeno i podle jejich možností prokázáno, že již byli předmětem zájmu ze strany státních orgánů. Z těchto důvodů žalobci navrhli odmítnutí kasační stížnosti pro nepřijatelnost, popř. její zamítnutí. III. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem [11] Kasační stížnost byla podána včas, osobou oprávněnou a je přípustná ve smyslu §102 s. ř. s. Jednou z podmínek věcného přezkumu kasační stížnosti ve věcech mezinárodní ochrany je také její přijatelnost. Kasační stížnost je podle §104a s. ř. s. přijatelná tehdy, pokud svým významem podstatně přesahuje vlastní zájmy stěžovatele. Podrobněji se podstatou institutu přijatelnosti a jeho dopady do soudního řízení správního Nejvyšší správní soud zabýval v usnesení ze dne 26. 4. 2006, č. j. 1 Azs 13/2006 - 39, č. 933/2006 Sb. NSS. V něm dovodil, že o přijatelnou kasační stížnost se může jednat v následujících typových případech: 1) kasační stížnost se dotýká právních otázek, které dosud nebyly vůbec či plně řešeny judikaturou Nejvyššího správního soudu; 2) kasační stížnost se týká právních otázek, které jsou dosavadní judikaturou řešeny rozdílně; 3) kasační stížnost bude přijatelná pro potřebu učinit judikaturní odklon; 4) pokud by bylo v napadeném rozhodnutí krajského soudu shledáno zásadní pochybení, které mohlo mít dopad do hmotněprávního postavení stěžovatele. [12] Nejvyšší správní soud neshledal důvody přijatelnosti kasační stížnosti. [13] Nejprve se soud zabýval namítanou nepřezkoumatelností napadeného rozsudku. Shledal přitom, že krajský soud se vypořádal se všemi žalobními námitkami a své závěry dostatečně odůvodnil, a rozsudek je tedy přezkoumatelný. [14] Otázkou hodnocení tvrzení žadatele o mezinárodní ochranu stran jeho křesťanské víry, konverze ke křesťanství a posuzování věrohodnosti takových tvrzení se kasační soud zabýval již v řadě svých rozhodnutí. [15] V rozsudku ze dne 19. 8. 2004, č. j. 4 Azs 152/2004-36, č. 903/2006 Sb. NSS, Nejvyšší správní soud uvedl, že je obtížné, ne-li nemožné stanovit jakákoliv měřítka hodnocení subjektivních znalostí člověka o náboženství nebo víře. Na druhou stranu však lze jistou, alespoň minimální, povědomost o této víře od žadatele o mezinárodní ochranu, který tvrdí, že zastává určitá náboženská přesvědčení, o která opírá své azylově relevantní důvody, požadovat v těch případech a v tom rozsahu, které odpovídají osobním charakteristikám daného žadatele i charakteristikám prostředí, z něhož pochází. Z rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 5. 2014, č. j. 5 Azs 2/2013-26, č. 3085/2014 Sb. NSS, potom plyne, že správní orgán musí věc hodnotit v celkovém kontextu, kupř. zvážit i tvrzení žadatele o mezinárodní ochranu o hloubce jeho víry, délce doby, po kterou danou víru vyznává, zapojení se do náboženského života příslušné komunity či vzít v úvahu jeho celkový prezentovaný duchovní vývoj. V tomto smyslu není vyloučeno ani provádění vhodných výslechů svědků a zjišťování rozsahu povědomí žadatele o příslušném náboženství, jakkoli je třeba k hodnocení výsledků takového zjišťování vždy přistupovat s nejvyšší možnou opatrností. Komplexně se soud touto otázkou zabýval také v rozsudku ze dne 25. 6. 2015, č. j. 4 Azs 71/2015-54, č. 3279/2015 Sb. NSS a to zejména v bodě 38, kde uvedl, že pro úplné posouzení konverze ke křesťanství by se měl správní orgán zaměřit zejména na: (i) posouzení života žadatele před konverzí, (ii) samotnou konverzi, (iii) zhodnocení konverze žadatelem, (iv) žadatelovu znalost nového náboženství a (v) náboženskou aktivitu žadatele a shrnul i příklady otázek, které správní orgán žadateli položí za účelem zjištění těchto skutečností. Krajský soud postupoval v souladu s touto judikaturou a v souladu s ní také doplnil dokazování. Nesouhlas stěžovatele s hodnocením těchto důkazů pak nemůže sám o sobě založit přijatelnost kasační stížnosti. [16] Další námitky, které stěžovatel vznáší v kasační stížnosti, jsou pak otázkami odvislými od samotného hodnocení věrohodnosti konverze. S nimi se bude muset stěžovatel teprve vypořádat v dalším řízení, a bylo by proto předčasné, aby se k nim kasační soud jakkoliv blíže vyjadřoval. [17] Nejvyšší správní soud tedy neshledal důvody pro přijetí kasační stížnosti k věcnému projednání, a proto ji odmítl pro nepřijatelnost podle §104a s. ř. s. [18] O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti soud rozhodl podle §60 odst. 3 s. ř. s. za použití §120 s. ř. s., podle kterého nemá žádný z účastníků právo na náhradu nákladů řízení, byla-li kasační stížnost odmítnuta. Poučení: Proti tomuto usnesení n e j s ou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 20. května 2021 JUDr. Ivo Pospíšil předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:20.05.2021
Číslo jednací:1 Azs 403/2020 - 79
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto pro nepřijatelnost
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2021:1.AZS.403.2020:79
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024