Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 27.01.2021, sp. zn. 7 Azs 133/2020 - 29 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2021:7.AZS.133.2020:29

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2021:7.AZS.133.2020:29
sp. zn. 7 Azs 133/2020 - 29 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy Mgr. Davida Hipšra a soudců JUDr. Tomáše Foltase a Mgr. Lenky Krupičkové v právní věci žalobce: F. G., zastoupený Mgr. Bagratem Verdiyanem, advokátem se sídlem Rybná 9, Praha 1, proti žalované: Komise pro rozhodování ve věcech pobytu cizinců, se sídlem náměstí Hrdinů 1634/3, Praha 4, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 31. 3. 2020, č. j. 9 A 132/2018 – 55, takto: I. Kasační stížnost se zamí t á . II. Žádný z účastníků n emá právo na náhradu nákladů řízení. Odůvodnění: I. [1] Rozhodnutím ze dne 17. 5. 2018, č. j. MV-39958-4/SO-2018, žalovaná zamítla odvolání žalobce a potvrdila rozhodnutí Ministerstva vnitra, odboru azylové a migrační politiky (dále jen „ministerstvo“) ze dne 5. 3. 2018, č. j. OAM-14240-44/TP-2016, kterým ministerstvo podle §75 odst. 1 písm. f) zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění účinném do 14. 8. 2017 (dále jen „zákon o pobytu cizinců“), zamítlo žádost žalobce o vydání povolení k trvalému pobytu na území České republiky pro nesplnění podmínky uvedené v §66 odst. 1 písm. d) téhož zákona. II. [2] Žalobce podal proti výše uvedenému rozhodnutí žalobu u Městského soudu v Praze, který ji zamítl rozsudkem ze dne 31. 3. 2020, č. j. 9 A 132/2018 – 55. [3] Městský soud konstatoval, že pro vydání povolení k trvalému pobytu podle §66 odst. 1 písm. d) zákona o pobytu cizinců je potřeba kumulativního splnění tří podmínek, přičemž dvě podmínky, a to že žalobce je dítětem cizince s povoleným trvalým pobytem a že důvodem jeho žádosti je společné soužití žalobce s tímto cizincem (rodičem), měly správní orgány za splněné. Sporným bylo posouzení podmínky zletilosti či nezletilosti a nezaopatřenosti žalobce z hlediska doby, k níž mají být tyto podmínky posuzovány. Městský soud se přiklonil k výkladu žalované, že pro posouzení věci je zásadní skutkový a právní stav v době vydání rozhodnutí a nikoliv v době zahájení řízení. V této souvislosti poukázal na to, že žalobce podal žádost o vydání povolení k trvalému pobytu pouze 13 dní před nabytím zletilosti a ministerstvo je oprávněno rozhodnout ve lhůtě 60 dnů. Nadto ani případné průtahy při rozhodování nemohou zpravidla způsobit nezákonnost správního rozhodnutí. Městský soud tak dospěl k závěru, že ministerstvo po podání žádosti žalobce v souladu se zákonem zkoumalo nezaopatřenost žalobce jakožto (již) zletilého žadatele o povolení k trvalému pobytu. Městský soud proto neshledal důvodnými námitky žalobce, že splňoval v době podání žádosti jednu alternativní podmínku podle §66 odst. 1 písm. d) zákona o pobytu cizinců, a to nezletilost, a že postup ministerstva byl nezákonný, když vyzvalo žalobce až po dosažení jeho zletilosti k doložení nezaopatřenosti ve smyslu §11 odst. 1 zákona č. 117/1995 Sb. o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o státní sociální podpoře“). Podle názoru městského soudu postupovaly správní orgány při osvědčování nezaopatřenosti žalobce v souladu s právními předpisy. Jelikož žalobce ani po opakovaných výzvách nepředložil doklady, které by potvrzovaly jeho nezaopatřenost, správní orgány nepochybily, když jeho žádost o vydání povolení k trvalému pobytu zamítly. III. [4] Proti tomuto rozsudku podal žalobce (dále jen „stěžovatel“) kasační stížnost z důvodu uvedeného v §103 odst. 1 písm. a) s. ř. s. [5] Podle názoru stěžovatele městský soud nesprávně interpretoval §66 odst. 1 písm. d) zákona o pobytu cizinců. Stěžovatel byl v době podání žádosti nezletilým, když dovršil osmnáctý rok dne 20. 9. 2016, nicméně žádost podal již dne 7. 9. 2016. Je nepochybné, že stěžovatel splňoval podmínky stanovené v §66 odst. 1 písm. d) zákona o pobytu cizinců, neboť byl ke dni podání žádosti nezletilým dítětem cizince, který má na území České republiky povolen trvalý pobyt, zároveň stěžovatel bydlel se svým otcem a přijel do České republiky, aby s ním společně žil. Kumulativně tak byly splněny všechny podmínky pro povolení trvalého pobytu. Z časových a formalistických důvodů nemohlo být v řízení zatím prokázáno, že stěžovatel je nezaopatřeným dítětem, když se mu nepodařilo přes dokončenou střední školu s maturitou v Arménii získat nostrifikaci, což je však v intencích předmětného řízení naprosto irelevantní, neboť stěžovatel podmínku nezaopatřenosti nemusel prokazovat. Výzva ministerstva k prokázání nezaopatřenosti byla proto nezákonná, resp. pro rozhodnutí ve věci nadbytečná, když nemohla být podkladem pro rozhodnutí. [6] Městský soud neprávně přijal argumentaci žalované, že správní orgány při vydání rozhodnutí rozhodují podle skutkového a právního stavu ke dni vydání rozhodnutí. V případě stěžovatele nedošlo ke změně skutkového stavu, neboť ke dni vydání rozhodnutí se má na něj hledět jako na osobu, jež požádala jako nezletilá. Hypotéza §66 odst. 1 písm. d) zákona o pobytu cizinců jednoznačně váže posouzení skutkové stránky v části nezletilosti na okamžik podání žádosti. V případě žádosti podle citovaného ustanovení žadatel nemusí splňovat podmínku nezletilosti po celou platnosti povolení, nýbrž pouze ke dni podání žádosti (platnost povolení k trvalému pobytu není vydávána na dobu do zletilosti žadatele, příp. na dobu trvání nezaopatřenosti). Stěžovatel má proto za to, že správní orgány nepostupovaly správně, když zkoumaly splnění podmínky jeho nezaopatřenosti a žádost zamítly, protože se nepodařilo tuto podmínku ve správním řízení prokázat. Stěžovatel je toho názoru, že má právo na povolení k trvalému pobytu, když podmínku nezletilosti nepochybně ke dni, kdy žádal, splňoval a byly splněny i další nutné podmínky. [7] Na základě výše uvedeného proto stěžovatel navrhl, aby Nejvyšší správní soud napadený rozsudek zrušil a věc vrátil městskému soudu k dalšímu řízení. IV. [8] Žalovaná ve vyjádření ke kasační stížnosti uvedla, že v daném případě stěžovatel, který byl v době vydání rozhodnutí zletilým cizincem ve věku 20 let, v průběhu správního řízení neprokázal splnění podmínky nezaopatřenosti podle §66 odst. 1 písm. d) zákona o pobytu cizinců ve spojení s §11 zákona o státní sociální podpoře, resp. podmínku soustavné přípravy na budoucí povolání ve smyslu §12 až §15 téhož zákona, neboť v průběhu správního řízení i přes výzvu nepředložil doklady, kterými by tuto podmínku nezaopatřenosti prokázal. V dané věci tak byl naplněn důvod pro zamítnutí žádosti stěžovatele podle §75 odst. 1 písm. f) zákona o pobytu cizinců. Vzhledem ke skutečnosti, že stěžovatel uplatnil v podané kasační stížnosti obdobné námitky jako v případě odvolacího řízení, resp. v řízení před městským soudem, žalovaná plně odkázala na odůvodnění svého rozhodnutí, na své vyjádření k žalobě a dále pak na napadený rozsudek městského soudu. V. [9] Nejvyšší správní soud posoudil kasační stížnost v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů a zkoumal přitom, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.). [10] Kasační stížnost není důvodná. [11] Podstatou kasační stížnosti je tvrzení stěžovatele, že městský soud nesprávně posoudil právní otázku týkající se výkladu ustanovení §66 odst. 1 písm. d) zákona o pobytu cizinců. Podle názoru stěžovatele postačuje splnění podmínky, že v době podání žádosti o pobytové oprávnění byl nezletilým, a další podmínky nebylo třeba zkoumat, neboť zákon spojuje nárok nezletilého na udělení oprávnění k trvalému pobytu pouze na podmínku nezletilosti v době podání žádosti. [12] Podle §66 odst. 1 písm. d) zákona o pobytu cizinců platilo, že „povolení k trvalému pobytu se bez podmínky předchozího nepřetržitého pobytu na území vydá cizinci, který o vydání tohoto povolení žádá jako nezletilé nebo zletilé nezaopatřené dítě cizince, jenž na území pobývá na základě povolení k trvalému pobytu, je-li důvodem žádosti společné soužití těchto cizinců.“ [13] Podle §75 odst. 1 písm. f) zákona o pobytu cizinců platilo, že „ministerstvo žádost o vydání povolení k trvalému pobytu zamítne, jestliže v řízení nejsou potvrzeny důvody uvedené v žádosti o povolení k trvalému pobytu podle §66 nebo nejsou splněny podmínky podle §67 nebo §68.“. [14] Pro posouzení důvodnosti kasační stížnosti je zásadní zodpovědět otázku, k jaké době je třeba splňovat podmínku nezletilosti. Správní orgány i městský soud dospěly k závěru, že pro posouzení věci je rozhodný skutkový a právní stav ke dni vydání rozhodnutí správního orgánu I. stupně, a Nejvyšší správní soud po přezkoumání věci dospěl ke stejnému závěru. [15] V nyní posuzovaném případě není sporu o tom, že stěžovatel podal dne 7. 9. 2016 žádost o povolení k trvalému pobytu, v níž jako účel pobytu uvedl sloučení rodiny, neboť jeho otec, státní občan Arménské republiky, pobývá na území České republiky na základě povolení k trvalému pobytu s platností od 22. 8. 2007. V době podání žádosti byl stěžovatel nezletilý. Zletilosti však nabyl dne 20. 9. 2016, tedy 13. den od podání žádosti, tj. ještě dříve, než ministerstvu uběhla lhůta pro vydání rozhodnutí podle §169 odst. 1 písm. e) zákona o pobytu cizinců (60 dnů ode dne podání žádosti). Ministerstvo proto reflektovalo změnu právního postavení stěžovatele a po nabytí jeho zletilosti vedlo řízení tak, že vyžadovalo součinnost stěžovatele při prokazování další podmínky trvalého pobytu v případě zletilého dítěte, a to podmínku nezaopatřenosti. Dále je nesporné, že stěžovatel byl opakovaně vyzýván a na jeho žádost mu byla opakovaně prodlužována lhůta k dodání potřebných dokladů, které by potvrzovaly jeho nezaopatřenost, avšak ke dni vydání prvostupňového rozhodnutí nedoložil žádné doklady, které by ji prokazovaly. [16] Určením okamžiku, ke kterému má být hodnocen skutkový a právní stav v řízení o povolení k dlouhodobému pobytu, se zabýval Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 7. 4. 2011, č. j. 1 As 24/2011 – 79. V tomto rozsudku zdejší soud uvedl, že „Podmínky pro povolení k dlouhodobému pobytu, ale vůbec obecně podmínky pro vydání správního rozhodnutí, musí tedy být splněny nejen v době žádosti a v průběhu správního řízení, ale především k okamžiku rozhodnutí správního orgánu.“ Následně svůj závěr soud formuloval do právní věty: „Pro rozhodování správního orgánu v prvním stupni je rozhodující skutkový a právní stav v době vydání rozhodnutí, nikoliv v době zahájení řízení.“ Na uvedené závěry navázal Městský soud v Praze v rozsudku ze dne 17. 6. 2016, č. j. 3 A 38/2014 - 65, který byl publikován pod č. 3483/2016 Sb. NSS. V tomto rozsudku městský soud konstatoval, že „V posuzované věci žalobce, který se narodil X, podal žádost o povolení k trvalému pobytu dle §66 odst. 1 písm. d) zákona o pobytu cizinců, dne 27. 9. 2011. Žádost podal žalobce jako nezletilý, tedy za situace, kdy nemusel splňovat podmínku nezaopatřenosti. Žádost měla být v souladu s § 169 odst. 1 písm. e) vyřízena bezodkladně, nejpozději 60 dnů ode dne podání žádosti (tj. do 28. 11. 2011). Z toho plyne, že i v nejzazší době pro vydání rozhodnutí by žalobce stále byl nezletilý a nemusel by splňovat podmínku nezaopatřenosti. Žalobce v uvedeném období tedy nejenže podmínku nezaopatřenosti splňovat nemusel, ale nemusel ji ani prokazovat. S ohledem na to, že správní orgán prvního stupně nevydal v zákonné lhůtě rozhodnutí o žalobcově žádosti, se významně změnilo postavení žalobce jakožto žadatele o pobytové oprávnění dle §66 odst. 1 písm. d) zákona o pobytu cizinců v tom směru, že ode dne X (tedy od nabytí jeho zletilosti – pozn. soudu) musel pro úspěch své žádosti nově splňovat podmínku nezaopatřenosti. V tomto ohledu považuje soud za přiléhavý poukaz žalovaného na rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 7. 4. 2011, č. j. 1 As 24/2011-79, dle kterého pro rozhodování správního orgánu v prvním stupni je rozhodující skutkový a právní stav v době vydání rozhodnutí, nikoliv v době zahájení řízení. Správní orgán prvního stupně proto musel v případě žalobce posuzovat splnění podmínky nezaopatřenosti. (…) S ohledem na změnu v právním postavení žalobce, a tím charakteru jeho žádosti, bylo na místě, aby správní orgán v souladu s §45 odst. 2 správního řádu vyzval žalobce k doložení nově nastalé podmínky žádosti, totiž k doložení nezaopatřenosti žalobce.“ Své závěry poté soud formuloval do následující právní věty: „Podá-li žadatel žádost o povolení k trvalému pobytu podle § 66 odst. 1 písm. d) zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky, jako nezletilé dítě a v průběhu správního řízení nabude zletilosti, je poté správní orgán povinen žadatele vyzvat k doložení podmínky nezaopatřenosti.“ S výše uvedenými závěry se Nejvyšší správní soud ztotožňuje, přičemž tyto lze s ohledem na skutkovou a právní obdobnost nyní posuzované věci plně vztáhnout i na případ stěžovatele. [17] Nejvyšší správní soud proto ve shodě s městským soudem dospěl k závěru, že za situace, kdy stěžovatel nabyl v průběhu správního řízení zletilosti, správní orgány nepochybily, když jej posuzovaly jako zletilého a zkoumaly proto splnění podmínky jeho nezaopatřenosti ve smyslu §11 odst. 1 zákona o státní sociální podpoře. Jelikož stěžovatel přes opakované výzvy splnění této podmínky neprokázal, byla jeho žádost o povolení trvalého pobytu podle §66 odst. 1 písm. d) zákona o pobytu cizinců zcela správně zamítnuta podle §75 odst. 1 písm. f) téhož zákona. [18] Souhrnně vzato se tak Nejvyšší správní soud v nyní projednávané věci plně ztotožnil s hodnocením a závěry městského soudu v napadeném rozsudku, které považuje za správné a náležitě vyargumentované. To, že s nimi stěžovatel nesouhlasí a má jiný názor, přirozeně samo o sobě neznamená, že je napadený rozsudek nezákonný. S ohledem na poměrnou podrobnost a obsažnost odůvodnění napadeného rozsudku městského soudu, stejně jako odůvodnění napadeného rozhodnutí žalované, a kdy nyní posuzované kasační námitky jsou ve značné míře opakováním či shrnutím námitek žalobních, Nejvyšší správní soud reagoval na stížní námitky koncentrovaněji, aby neopakoval již několikrát řečené. [19] S poukazem na shora uvedené důvody Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost jako nedůvodnou (§110 odst. 1 s. ř. s.). [20] Soud rozhodl o náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti podle §60 odst. 1 věty první s. ř. s. za použití §120 s. ř. s. Stěžovatel nebyl v řízení o kasační stížnosti úspěšný, proto nemá právo na náhradu nákladů řízení. Žalované, jíž by jinak právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti příslušelo, soud náhradu nákladů řízení nepřiznal, protože jí v řízení o kasační stížnosti nevznikly žádné náklady nad rámec běžné úřední činnosti. Poučení: Proti tomuto rozsudku ne j so u opravné prostředky přípustné. V Brně dne 27. ledna 2021 Mgr. David Hipšr předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:27.01.2021
Číslo jednací:7 Azs 133/2020 - 29
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra, Komise pro rozhodování ve věcech pobytu cizinců
Prejudikatura:
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2021:7.AZS.133.2020:29
Staženo pro jurilogie.cz:10.04.2024