Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 20.05.2021, sp. zn. 9 Azs 24/2021 - 25 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2021:9.AZS.24.2021:25

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2021:9.AZS.24.2021:25
sp. zn. 9 Azs 24/2021 - 25 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedkyně JUDr. Barbary Pořízkové a soudců JUDr. Radana Malíka a JUDr. Pavla Molka v právní věci žalobce: A. A. O., zast. Mgr. Ladislavem Bártou, advokátem se sídlem Purkyňova 787/6, Ostrava, proti žalované: Policie České republiky, Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje, sídlem Kounicova 687/24, Brno, proti rozhodnutí žalované ze dne 7. 11. 2020, č. j. KRPB-208691- 13/ČJ-2020-060022-R, v řízení o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 29. 12. 2020, č. j. 34 A 36/2020 - 34, takto: I. Kasační stížnost se zamí t á . II. Žádný z účastníků n emá p ráv o na náhradu nákladů řízení. III. Ustanovenému zástupci žalobce, Mgr. Ladislavu Bártovi, advokátovi se sídlem Purkyňova 787/6, Ostrava, se p ři zn áv á odměna za zastupování ve výši 3 400 Kč. Tato částka mu bude vyplacena do 60 dnů ode dne právní moci tohoto rozhodnutí. Odůvodnění: I. Vymezení věci a rozhodnutí krajského soudu [1] Podanou kasační stížností se žalobce (dále jen „stěžovatel“) domáhá zrušení v záhlaví uvedeného rozsudku Krajského soudu v Brně (dále jen „krajský soud“), kterým byla podle §78 odst. 7 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších předpisů (dále jens. ř. s.“), zamítnuta jeho žaloba proti v záhlaví uvedenému rozhodnutí žalované. [2] Rozhodnutím žalované byl stěžovatel podle §129 odst. 1 a §129 odst. 3 zákona č. 326/1999 Sb., zákona o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákona o pobytu cizinců“), zajištěn za účelem předání podle Dohody mezi vládou České republiky a vládou Slovenské republiky o předávání a přebírání osob na společných hranicích ze dne 2. 7. 2002, uveřejněné pod č. 1/2004 Sb.m.s. (dále jen „readmisní dohoda“). Doba zajištění byla stanovena na 30 dnů od okamžiku omezení osobní svobody, tj. od 5. 11. 2020 do 4. 12. 2020. [3] Krajský soud podrobně popsal zjištění ze správního spisu a konstatoval, že z nich jednoznačně plyne, že v projednávané věci byly splněny podmínky pro zajištění podle §129 odst. 1 zákona o pobytu cizinců. Neshledal, že by došlo k porušení některé z právních norem, na které stěžovatel v žalobě obecně odkazoval, ani že by stěžovatel byl omezen na svých právech v rozporu s Úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod (zákon č. 209 /1992 Sb.; dále jenÚmluva“), či readmisní dohodou. [4] Zdůraznil, že je přezkoumáváno rozhodnutí o zajištění. V případě předání na Slovensko by stěžovateli bylo vydáno rozhodnutí o povinnosti opustit území, v němž by byly řešeny otázky, jejichž přezkumu se nyní domáhá. Není namístě ani hodnotit samotnou readmisní dohodu či situaci, kdy dojde k předání cizince, aniž by bylo vydáno rozhodnutí, neboť taková situace nenastala. Z vyjádření žalované naopak vyplynulo, že se stěžovatelem bylo zahájeno řízení o vyhoštění, neboť slovenská strana jej odmítla převzít. Tyto okolnosti ale nejsou podmínkou pro zajištění a tedy ani předmětem nynějšího posouzení. [5] Nedůvodnou shledal krajský soud i námitku rozporu readmise se zásadou non- refoulement. V této souvislosti považuje za nemístné a nepravdivé tvrzení, že by stěžovateli na Slovensku mohlo hrozit pronásledování či fyzické napadení v souvislosti s jeho náboženstvím. Odkázal na rozsudek rozšířeného senátu ze dne 17. 4. 2018, č. j. 4 Azs 73/2017 – 29, č. 3773/2018 Sb. NSS, a uvedl, že vzhledem k tomu, že žalovaná neměla důvodné pochybnosti a ani stěžovatel netvrdil hrozící újmu v případě jeho předání na Slovensko, nebylo povinností žalované se těmito skutečnostmi v rozhodnutí o zajištění zabývat. [6] Krajský soud považuje za podstatné, že se stěžovatel nacházel na území České republiky neoprávněně a současně u něj nebyly splněny podmínky pro uplatnění zvláštního opatření. V době rozhodování o zajištění ani nic nenasvědčovalo tomu, že by účel zajištění nemohl být realizován. II. Obsah kasační stížnosti [7] Stěžovatel napadl rozsudek krajského soudu kasační stížností, jejíž důvody podřazuje pod §103 odst. 1 písm. b) s. ř. s. [8] S odkazem na usnesení rozšířeného senátu ze dne 23. 11. 2011, č. j. 7 As 79/2010 – 150, č. 2524/2012 Sb. NSS, namítá, že se žalovaná měla zabývat možnými překážkami předání stěžovatele na Slovensko. Krajský soud toto pochybení nenapravil a nesprávně jen poukázal na to, že hrozící nebezpečí stěžovatel netvrdil a ani nebylo zřejmé z úřední činnosti. [9] Soud se dále dostatečně nezabýval tvrzeným rozporem s čl. 5 odst. 1 písm. f) Úmluvy a omezil se na konstatování, že účelem zajištění byla příprava předání stěžovatele na Slovensko bez toho, aby zohlednil, že by mu v takovém případě hrozilo pronásledování pro náboženství, včetně pravděpodobných fyzických útoků. [10] Rozhodnutí fakticky zasahuje do osobní svobody, aniž by měl stěžovatel možnost bránit se proti zákonnosti účelu zajištění. Navrhuje rozsudek krajského soudu i rozhodnutí žalované zrušit. [11] Žalovaná se ke kasační stížnosti nevyjádřila. III. Posouzení Nejvyšším správním soudem [12] Nejvyšší správní soud posoudil formální náležitosti kasační stížnosti a shledal, že kasační stížnost byla podána včas, jde o rozhodnutí, proti němuž je kasační stížnost přípustná, a stěžovatel je zastoupen advokátem (§105 odst. 2 s. ř. s.). Přezkoumal napadený rozsudek krajského soudu v rozsahu kasační stížnosti a v rámci uplatněných důvodů, ověřil, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž by musel přihlédnout z úřední povinnosti (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.), a dospěl k závěru, že kasační stížnost není důvodná. [13] Z předloženého spisu bylo zjištěno, že dne 5. 11. 2020 stěžovatel spolu s dalšími 47 osobami neoprávněně, skrytě v nákladovém prostoru tureckého nákladního vozidla, přicestoval do České republiky. Téhož dne byl podle §27 odst. 1 písm. d) zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zajištěn. Bylo zjištěno, že je Syrské národnosti a do České republiky přicestoval přes Turecko, Řecko, Albánii, Kosovo, Srbsko, Rumunsko, Maďarsko a Slovensko. Cílem jeho cesty bylo Německo, o udělení mezinárodní ochrany nepožádal. [14] Dle žalované byly naplněny podmínky pro předání podle readmisní dohody a dne 6. 11. 2020 vyrozuměla slovenskou stranu podle čl. 2 odst. 5 readmisní dohody o předání občanů třetího státu, vč. stěžovatele. Vzhledem k tomu, že se předání nepodařilo uskutečnit ve lhůtě 48 hodin, vydala žalovaná napadené rozhodnutí o zajištění za účelem předání podle §129 odst. 1 a 3 zákona o pobytu cizinců na dobu 30 dnů. [15] V něm uvedla, že ze zjištěných skutečností má za prokázané, že stěžovatel vstoupil ze Slovenské republiky na území České republiky, aniž by k tomu měl oprávnění. Byly tak naplněny podmínky stanovené readmisní dohodou pro předání stěžovatele slovenským orgánům. Protože se předání nepodařilo realizovat do 48 hodin, posoudila žalovaná možnost uložení zvláštních opatření podle §123b zákona o pobytu cizinců a protože dospěla k závěru, že stěžovatel není schopen splnit povinnosti vyplývající ze zvláštních opatření a navíc existuje odůvodněná obava, že by tím mohl být ohrožen výkon jeho předání orgánům Slovenské republiky, stěžovatele zajistila. Výhradně toto rozhodnutí je přezkoumáváno v nynějším řízení. [16] Pro úplnost NSS dodává, že ze spisového materiálu dále plyne, že slovenská strana následně odmítla převzetí syrských státních příslušníků, tedy i stěžovatele (č. l. 53 správního spisu). Správní orgány se stěžovatelem zahájily řízení o správním vyhoštění a stěžovatel byl 19. 11. 2020 za tímto účelem podle 124 odst. 1 písm. b) zákona o pobytu cizinců zajištěn; toto rozhodnutí je u NSS přezkoumáváno v řízení vedeném pod sp. zn. 10 Azs 41/2020. Dne 4. 12. 2020 bylo stěžovateli uloženo správní vyhoštění na dobu tří let, současně bylo rozhodnuto, že se na něj vztahují důvody znemožňující vycestování podle §179 zákona o pobytu cizinců. [17] Námitky uplatněné v kasační stížnosti se týkají tvrzeného rozporu zajištění, resp. předání jako účelu zajištění na Slovensko s čl. 5 odst. 1 písm. f) Úmluvy a zásadou non- refoulement. V souvislosti s tím stěžovatel rozporuje míru, v rámci které je správní orgán povinen se v rozhodnutí zabývat otázkou hrozícího nebezpečí či pronásledování stěžovatele na Slovensku. Tvrdí, že zajištění nepřiměřeně zasahuje do jeho osobní svobody a není mu umožněno se proti účelu, pro který je zajištěn, bránit. [18] Se stěžovatelem lze souhlasit, že zajištění představuje podstatný zásah do osobní svobody, a proto může být provedeno výhradně v souladu s příslušnými právními normami, v neposlední řadě i v souladu s Úmluvou. Těmto otázkám se NSS ve své judikatuře již dříve podrobně věnoval. Lze poukázat zejména na rozsudek ze dne 9. 6. 2016, č. j. 6 Azs 253/2015 – 37, v němž se soud podrobně zabýval souladem právní úpravy zajištění cizince podle §129 zákona o pobytu cizinců za účelem předání podle readmisní dohody s čl. 5 odst. 1 písm. f) Úmluvy. Shledal, že jsou-li dodrženy podmínky vyplývající z judikatury Evropského soudu pro lidská práva, je zajištění podle §129 zákona o pobytu cizinců v souladu s uvedeným ustanovením Úmluvy. Uvedl, že „[p]ři uplatňování dohod a rozhodování o zajištění je třeba též respektovat ustanovení Úmluvy, jíž je Česká republika vázána. Čl. 5 odst. 1 písm. f) Úmluvy umožňuje zbavení svobody osoby v souladu s řízením stanoveným zákonem, aby se zabránilo jejímu nepovolenému vstupu na území nebo osoby, proti níž probíhá řízení o vyhoštění nebo vydání. Z rozhodovací praxe Evropského soudu pro lidská práva vyplývá, že zajištění dle citovaného článku je ospravedlnitelné pouze pokud probíhá proces navracení nebo vyhoštění, tyto procesy přitom musí probíhat s řádnou péčí ze strany příslušných státních orgánů. Zajištění musí mít oporu ve vnitrostátní právní úpravě a musí být v souladu s touto úpravou. Zároveň nesmí být „svévolné“, což je nutné chápat tak, že o zajištění musí být rozhodnuto v dobré víře, že dojde k naplnění jeho účelu, musí být vykonáno na odpovídajícím místě a v odpovídajících podmínkách a jeho délka by neměla přesáhnout dobu, ve které lze dosažení účelu zajištění rozumně předpokládat (srov. např. rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva ve věcech Mikolenko proti Estonsku, č. 10664/05, A. a ostatní proti Spojenému království, č. 3455/05, Chahal proti Spojenému království, č. 22414/93, Saadi proti Spojenému království, č. 13229/03). Z čl. 5 odst. 2 Úmluvy vyplývá, že každý, kdo je omezen na osobní svobodě, musí být neprodleně seznámen s důvody tohoto omezení v jazyce, jemuž rozumí. Odst. 4 téhož článku Úmluvy garantuje každému právo na urychlený soudní přezkum rozhodnutí o zajištění.“ Předání cizince podle mezinárodní smlouvy z důvodu jeho neoprávněného pobytu na území lze považovat pro účely výkladu čl. 5 odst. 1 písm. f) Úmluvy za ekvivalentní k pojmu „vyhoštění“ (podrobně viz rozsudek NSS ze dne 9. 1. 2019, č. j. 4 Azs 263/2018 – 42). [19] V souzené věci byl stěžovatel zajištěn v souladu se shora uvedenými požadavky. Je nesporné, že vstoupil a pobýval na území České republiky neoprávněně a žalovaná neprodleně po zjištění této skutečnosti počala činit kroky směřující k jeho bezprostřednímu předání na Slovensko (viz vyrozumění podle čl. 2 odst. 5 readmisní dohody ze dne 6. 11. 2020). Doba zajištění byla stanovena na 30 dnů, což je doba přiměřená k naplnění účelu zajištění. Současně, jak krajský soud zcela správně konstatoval, v době rozhodování o zajištění stěžovatele nic nenasvědčovalo, že by stěžovatel nemohl být na Slovensko předán. [20] Námitka stěžovatele, že mu není umožněno domáhat se přezkumu účelu zajištění rovněž není důvodná. Ačkoliv se rozhodnutí o samotné readmisi nevydává, může soud při přezkumu zákonnosti zajištění za účelem readmise zkoumat důvody předání. O zajištění cizince za účelem předání musí správní orgán rozhodnout v poměrně krátké době 48 hodin od prvotního omezení cizince na svobodě. I přesto je povinen se z úřední povinnosti zabývat otázkami právní i faktické uskutečnitelnosti předání. Zajistit cizince za účelem předání je tudíž možné jen za předpokladu, že zákonný účel zajištění, tj. předání cizince, bude možné s velkou mírou pravděpodobnosti uskutečnit (blíže viz usnesení rozšířeného senátu č. j. 7 As 79/2010 – 150). Současně se správní orgán musí zabývat i otázkou případné hrozby nelidského či ponižujícího zacházení vůči cizinci ve státě, do něhož má být předán. [21] V této souvislosti stěžovatel vyjádřil své obavy, že v případě předání na Slovensko bude vystaven hrozbě pronásledování a násilí pro svoji víru. V tom spatřuje překážku readmise. Jak již správně uvedl krajský soud (obdobně viz rozsudek NSS ze dne 9. 1. 2019, č. j. 4 Azs 263/2018 – 42), na tuto námitku lze analogicky vztáhnout závěry vyjádřené v rozsudku rozšířeného senátu ze dne 17. 4. 2018, č. j. 4 Azs 73/2017 – 29, č. 3773/2018 Sb. NSS, dle kterých „s ohledem na zásadu vzájemné důvěry členských států, má správní orgán povinnosti otázku systémových nedostatků výslovně v rozhodnutí o zajištění vypořádat bez námitky pouze tehdy, dospěje- li sám k závěru, že takové nedostatky ve státě, kam má být cizinec následně předán existují, případně jsou-li o jejich existenci pochybnosti. Pochybnosti mohou s ohledem na různorodost konkrétních případů vyvstávat z mnoha okolností a jejich existence proto nemůže být vázána jen na skutečnosti známé správnímu orgánu z jeho činnosti“. I ohledem na omezený časový prostor pro vydání rozhodnutí podle §129 zákona o pobytu cizinců podle rozšířeného senátu platí, že „pokud účastník systémové nedostatky v řízení o zajištění nenamítal a správní orgán poté, co se otázkou zabýval, dospěl k závěru, že k takovým nedostatkům ve státě předání nedochází, případně o nich nepanují ani důvodné pochybnosti, není nutné, aby své úvahy na dané téma v odůvodnění rozhodnutí výslovně uváděl“. [22] V souzené věci se žalovaná otázkou možné hrozby či pronásledování stěžovatele na Slovensku v rozhodnutí výslovně nezabývala, přičemž ze spisu lze ověřit, že stěžovatel žádná taková tvrzení neuváděl a ani jinak nevyšly najevo. Stěžovatel tyto obavy uplatnil poprvé v žalobě a krajský soud se s nimi v souladu se shora uvedeným rozsudkem rozšířeného senátu poměrně podrobně vypořádal. NSS sdílí s krajským soudem názor, že nejsou známy žádné pochybnosti o systémových nedostatcích právního státu na Slovensku, které by mohly v důsledku vést v případě předání stěžovatele k ohrožení jeho základních práv, ohrozit jej nelidským či ponižujícím zacházením, či vedly k porušení zásady non - refoulement. K přehodnocení tohoto závěru nemohou vést ani příklady uváděné stěžovatelem v kasační stížnosti. [23] NSS uzavírá, že v okamžiku zajištění stěžovatele za účelem předání byly splněny zákonem stanovené podmínky, žalovaná postupovala v souladu se zákonem a kasační stížnost proto není důvodná. Skutečnost, že následně k samotné realizaci readmise nedošlo z důvodu odmítnutí slovenskou stranou, nemá na uvedený závěr vliv. [24] Pro úplnost NSS ve shodě s krajským soudem dodává, že v případě uskutečnění readmise má cizinec možnost uplatnit svá práva též v žalobě proti rozhodnutí o povinnosti opustit území (je-li ve věci vydáno, viz §50a zákona o pobytu cizinců), případně se proti úkonům žalované spojeným s předáním do jiného státu lze, za splnění dalších zákonných podmínek, bránit zásahovou žalobou podle §82 s. ř. s. (shodně viz rozsudek NSS ze dne 9. 1. 2019, č. j. 4 Azs 263/2018 – 42). IV. Závěr a náklady řízení [25] Z výše uvedených důvodů soud v souladu s §110 odst. 1 s. ř. s. podanou kasační stížnost zamítl. O věci rozhodl bez jednání postupem podle §109 odst. 2 s. ř. s., dle kterého o kasační stížnosti rozhoduje Nejvyšší správní soud zpravidla bez jednání. [26] O náhradě nákladů řízení rozhodl podle §60 odst. 1 za použití §120 s. ř. s. Stěžovatel nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti, neboť ve věci neměl úspěch; žalované náklady řízení nad rámec běžné úřední činnosti nevznikly. [27] Podle §35 odst. 10 ve spojení s §120 s. ř. s. advokátovi, který byl stěžovateli ustanoven krajským soudem, hradí hotové výdaje a odměnu za zastupování stát. Advokát provedl ve věci jeden úkon právní služby, kterým je sepsání kasační stížnosti, tj. písemné podání soudu ve věci samé [§11 odst. 1 písm. c) vyhlášky č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních služeb (advokátní tarif)]. Za provedený úkon právní služby advokátovi náleží mimosmluvní odměna ve výši 3 100 Kč [§9 odst. 4 písm. d) ve spojení s §7 bodem 5 advokátního tarifu], která se zvyšuje o paušální náhradu hotových výdajů ve výši 300 Kč (§13 odst. 4 advokátního tarifu), celkem tedy 3 400 Kč. Tuto částku NSS vyplatí do 60 dnů ode dne právní moci tohoto rozsudku. Poučení: Proti tomuto rozsudku ne j so u opravné prostředky přípustné. V Brně dne 20 května 2021 JUDr. Barbara Pořízková předsedkyně senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:20.05.2021
Číslo jednací:9 Azs 24/2021 - 25
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje
Prejudikatura:7 As 79/2010 - 150
4 Azs 73/2017 - 29
6 Azs 253/2015 - 37
4 Azs 263/2018 - 42
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2021:9.AZS.24.2021:25
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024