ECLI:CZ:NSS:2021:VOL.154.2021:16
sp. zn. Vol 154/2021 - 16
USNESENÍ
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu ve věcech volebních, ve věcech místního a krajského
referenda a ve věcech politických stran a politických hnutí složeném z předsedy senátu Tomáše
Langáška, soudkyně Michaely Bejčkové a soudců Josefa Baxy, Radana Malíka, Petra Mikeše
(soudce zpravodaj), Pavla Molka a Ivo Pospíšila v právní věci navrhovatelky: Ing. M.I.,
a účastnice řízení: Státní volební komise, sídlem nám. Hrdinů 1634/4, Praha 4, týkající
se návrhu ze dne 21. 10. 2021,
takto:
I. Návrh se od mí t á.
II. Žádný z účastníků n emá právo na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění:
[1] Nejvyšší správní soud obdržel dne 22. 10. 2021 návrh, ve kterém navrhovatelka uvedla,
že navrhuje rozhodnout o neplatnosti volby všech kandidátů do Poslanecké sněmovny
Parlamentu ve volbách konaných dne 8. a 9. října 2021 a rovněž rozhodnout o zrušení sdělení
o vyhlášení výsledků voleb. Navrhovatelka v podání uvedla skutečnosti, které považuje
za nezákonné, které se týkají různých volebních krajů (např. Královehradeckého nebo
Středočeského kraje).
[2] Předseda senátu usnesením ze dne 26. 10. 2021, čj. Vol 154/2021-14, s odkazem na znění
§87 odst. 1 zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně
a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „volební zákon“),
vyzval navrhovatelku k odstranění vad návrhu ve lhůtě 3 dnů od právní moci usnesení.
Navrhovatelka byla současně poučena o důsledku spočívajícím v odmítnutí návrhu, nebudou-li
jeho vady ve stanovené lhůtě odstraněny. Navrhovatelka měla konkrétně označit kandidáty, proti
jejichž zvolení návrh směřuje, a uvést konkrétní skutečnosti, z nichž vyplývá porušení volebního
zákona způsobem, který hrubě ovlivnil volbu kandidáta, jehož volbu navrhovatelka zpochybňuje.
[3] Usnesení nabylo právní moci vyvěšením na úřední desce soudu dne 26. 10. 2021
v souladu s §93 odst. 5 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního. Lhůta k odstranění
vad uplynula 29. 10. 2021. V této lhůtě ani později však navrhovatelka vady neodstranila.
[4] Vzhledem k tomu, že vady návrhu nebyly odstraněny, nelze v řízení pokračovat. Nejvyšší
správní soud proto návrh podle §37 odst. 5 a §46 odst. 1 písm. a) soudního řádu správního
odmítl, jak o tom byla navrhovatelka poučena.
[5] Nejvyšší správní soud k tomu uvádí, že podle §87 odst. 1 volebního zákona je možné
v případě voleb do Poslanecké sněmovny (na rozdíl od voleb do Senátu nebo volby prezidenta
republiky) podat výhradně návrh na neplatnost volby kandidáta (či více kandidátů), nikoliv celých
voleb. Občan navíc může podat návrh jen ve vztahu k těm kandidátům, kteří byli zvoleni
ve volebním kraji tam, kde mohl vykonat svoje aktivní volební právo. Půjde tedy typicky o situaci,
kdy byly například chybně sečteny hlasy v konkrétním kraji a kvůli tomu byl ve skutečnosti zvolen
jiný kandidát, než kterého uvedla Státní volební komise. Pakliže se však návrh obsahově týká
voleb jako celku, nemá soud zákonný prostor pro případné vyhovění návrhu.
[6] Podle §93 odst. 4 soudního řádu správního nemá v řízení ve věcech volebních žádný
z účastníků právo na náhradu nákladů řízení.
Poučení: Usnesení nabývá právní moci dnem vyvěšení na úřední desce Nejvyššího
správního soudu (§93 odst. 5 s. ř. s.).
Proti tomuto usnesení n e ní opravný prostředek přípustný.
V Brně dne 3. listopadu 2021
Tomáš Langášek
předseda senátu