ECLI:CZ:NSS:2021:VOL.56.2021:6
sp. zn. Vol 56/2021 - 6
USNESENÍ
Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu ve věcech volebních, ve věcech místního a krajského
referenda a ve věcech politických stran a politických hnutí složeném z předsedy senátu Tomáše
Langáška, soudkyně Michaely Bejčkové a soudců Josefa Baxy, Radana Malíka, Petra Mikeše
(soudce zpravodaj), Pavla Molka a Ivo Pospíšila v právní věci navrhovatelky: H. L., a účastnice
řízení: Státní volební komise, sídlem nám. Hrdinů 1634/4, Praha 4, týkající se návrhu na
vyslovení neplatnosti voleb a hlasování ze dne 17. 10. 2021,
takto:
I. Návrh se od mí t á.
II. Žádný z účastníků n emá právo na náhradu nákladů řízení.
Odůvodnění:
[1] Nejvyšší správní soud obdržel dne 19. 10. 2021 návrh, ve kterém navrhovatelka uvedla,
že volby neproběhly svobodně, vážně, určitě a srozumitelně, a že k volbám nebyli připuštěni
voliči, kteří neuposlechli mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 27. 9. 2021,
čj. MZDR 14601/2021-25/MIN/KAN.
[2] Předseda senátu usnesením ze dne 20. 10. 2021, čj. Vol 56/2021-4, s odkazem na znění
§87 odst. 1 zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně
a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „volební zákon“),
vyzval navrhovatelku k odstranění vad návrhu ve lhůtě 3 dnů od právní moci usnesení.
Navrhovatelka byla současně poučena o důsledku spočívajícím v odmítnutí návrhu, nebudou-li
jeho vady ve stanovené lhůtě odstraněny. Navrhovatelka měla konkrétně označit zvoleného
kandidáta nebo zvolené kandidáty, kteří byli voleni ve volebním okrsku, v němž byla
navrhovatelka zapsána do stálého seznamu voličů, a jejichž volbu napadá.
[3] Usnesení nabylo právní moci vyvěšením na úřední desce soudu dne 20. 10. 2021
v souladu s §93 odst. 5 zákona č. 150/2002 Sb., soudního řádu správního, ve znění pozdějších
předpisů. Navrhovatelce bylo usnesení doručeno 25. 10. 2021. Lhůta k odstranění vad uplynula
25. 10. 2021. V této lhůtě ani později však navrhovatelka vady neodstranila.
[4] Vzhledem k tomu, že vady návrhu nebyly odstraněny, nelze v řízení pokračovat. Nejvyšší
správní soud proto návrh podle §37 odst. 5 a §46 odst. 1 písm. a) soudního řádu správního
odmítl, jak o tom byla navrhovatelka poučena.
[5] Nejvyšší správní soud k tomu uvádí, že podle §87 odst. 1 volebního zákona je možné
v případě voleb do Poslanecké sněmovny (na rozdíl od voleb do Senátu nebo volby prezidenta
republiky) podat výhradně návrh na neplatnost volby kandidáta (či více kandidátů), nikoliv celých
voleb. Občan navíc může podat návrh jen ve vztahu k těm kandidátům, kteří byli zvoleni
ve volebním kraji tam, kde mohl vykonat svoje aktivní volební právo. Půjde tedy typicky o situaci,
kdy byly například chybně sečteny hlasy v konkrétním kraji a kvůli tomu byl ve skutečnosti zvolen
jiný kandidát, než kterého uvedla Státní volební komise. Pakliže se však návrh obsahově týká
voleb jako celku, nemá soud zákonný prostor pro případné vyhovění návrhu.
[6] Podle §93 odst. 4 soudního řádu správního nemá v řízení ve věcech volebních žádný
z účastníků právo na náhradu nákladů řízení.
Poučení: Usnesení nabývá právní moci dnem vyvěšení na úřední desce Nejvyššího
správního soudu (§93 odst. 5 s. ř. s.).
Proti tomuto usnesení n e ní opravný prostředek přípustný.
V Brně dne 2. listopadu 2021
Tomáš Langášek
předseda senátu