Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 14.04.2022, sp. zn. 1 As 78/2021 - 73 [ rozsudek / výz-C ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2022:1.AS.78.2021:73

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2022:1.AS.78.2021:73
sp. zn. 1 As 78/2021 - 73 ROZSUDEK Nejvyšší správní soud rozhodl v senátu složeném z předsedy JUDr. Josefa Baxy, soudkyně JUDr. Lenky Kaniové a soudce JUDr. Ivo Pospíšila v právní věci žalobkyně: GOLEM Velké Hamry, a.s., se sídlem Velké Hamry – Bohdalovice 76, proti žalovanému: Krajský úřad Libereckého kraje, se sídlem U Jezu 642/2a, Liberec, o žalobě proti rozhodnutí žalovaného ze dne 3. 8. 2020, č. j. OÚPSŘ 121/2020 OSŘ KULK 51667/2020 OSŘ, za účasti osob zúčastněných na řízení: 1) GasNet služby, s.r.o., se sídlem Plynárenská 499/1, Brno, zastoupena JUDr. Veronikou Lukešovou, advokátkou se sídlem Rubešova 162/8, Praha 2, 2) CETIN a.s., se sídlem Českomoravská 2510/19, Praha 9, 3) České dráhy, a.s., se sídlem Nábřeží L. Svobody 1222, Praha 1, 4) Město Velké Hamry, se sídlem Velké Hamry 362, zastoupené JUDr. Ondřejem Kochmanem, advokátem se sídlem Belgická 276/20, Praha 2, v řízení o kasační stížnosti žalobkyně proti rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem – pobočky v Liberci, ze dne 3. 3. 2021, č. j. 59 A 93/2020 - 107, takto: I. Kasační stížnost se zamí t á . II. Žalobkyně n emá p ráv o na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. III. Žalovanému a osobám zúčastněným na řízení se n ep ři zn áv á náhrada nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: I. Vymezení věci a řízení před správními orgány [1] Žalobkyně vlastní a provozuje centrální zdroj tepla ve městě Velké Hamry. Osoba zúčastněná na řízení, společnost GasNet Služby, s. r. o., podala u Městského úřadu ve Velkých Hamrech (stavební úřad) žádost o vydání územního rozhodnutí k záměru Plynofikace města Velké Hamry – 1. část. Stavební úřad žalobkyni přibral do řízení jako účastnici. Poté vydal územní rozhodnutí. [2] V odvolání proti rozhodnutí stavebního úřadu se žalobkyně vymezila proti souhlasnému závaznému stanovisku Městského úřadu Tanvald vydanému na úseku územního plánování. Žalovaný si proto v souladu s §149 odst. 5 zákona č. 500/2004, správní řád, ve znění účinném do 31. 12. 2020, vyžádal od nadřízeného dotčeného orgánu potvrzení nebo změnu závazného stanoviska. Zjistil, že záměr je souladný s územním plánem města Velké Hamry. Provedení záměru nebrání ani funkční zařazení pozemků, na něž má být umístěn. Záměr není ani v rozporu s cíli a úkoly územního plánování. Žalovaný proto zamítl odvolání a potvrdil rozhodnutí stavebního úřadu. II. Posouzení věci krajským soudem [3] Žalobkyně napadla rozhodnutí žalovaného žalobou, kterou Krajský soud v Ústí nad Labem – pobočka v Liberci zamítl. Soud nepřisvědčil námitce, podle níž stavební úřad nemohl povolit umístění stavby plynovodu jen proto, že nemá vést koridorem vymezeným v územním plánu. Podstatou snah žalobkyně je podle soudu zabránit osobě zúčastněné na řízení (GasNet Služby, s. r. o.) ve vybudování plynového vedení ve Velkých Hamrech. Žalobkyně tak nečiní kvůli možnému dotčení svých věcných práv, nýbrž se snaží ochránit své podnikání před konkurencí. Tento problém, stejně jako případné budoucí napojení žalobkyně na nový plynovod, však nelze řešit v územním řízení. III. Obsah kasační stížnosti [4] Proti rozsudku krajského soudu podala žalobkyně (stěžovatelka) kasační stížnost z důvodů podle §103 odst. 1 písm. a) zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní („s. ř. s.“). Na své kasační námitky dále navázala replikou, v níž polemizuje s argumentací osoby zúčastněné na řízení – města Velké Hamry. [5] Stěžovatelka nesouhlasí s názorem, že stavbu plynovodu bylo možné povolit, přestože není umisťována v koridoru. Umístěním stavby dochází ke změně územního plánu města Velké Hamry a k nepřípustnému zásahu do samostatné působnosti obce. Je-li v územním plánu vymezen koridor pro umístění veřejné infrastruktury, musí jej orgány státní správy respektovat. Má-li být v územním řízení rozhodnuto jinak, je třeba vždy pečlivě zvažovat, zda takové rozhodnutí není v rozporu se záměrem, který samospráva vyjádřila v územním plánu. To se v posuzované věci nestalo. [6] Stěžovatelka opakovaně poukazuje na nejistotu žalovaného, vyjádřenou spojením „v podstatě“, které žalovaný v rozhodnutí použil. Nerozumí ani závěrům soudu, který tvrzenou nejistotu omlouvá tím, že stavba plynovodu bude pro občany města přínosem. Podle stěžovatelky jde nyní pouze o to, aby plynovod přivedl plyn do jednotlivých stacionárních kotelen v objektech města Velké Hamry, a tím nahradil ekologické centrální zásobování teplem lokálním zásobováním. To bude mít za následek zhoršení životního prostředí v okolí, významně vyšší náklady a snížení bezpečnosti dodávky tepla. Stěžovatelka odmítla tvrzení soudu, že chce jen chránit své podnikání. Kriticky zhodnotila také související problematiku ochrany ovzduší. IV. Vyjádření žalovaného a osob zúčastněných na řízení [7] Žalovaný odkázal na své vyjádření k žalobě a na odůvodnění rozsudku krajského soudu, s nímž se ztotožňuje. Možnost umístit stavbu technické infrastruktury mimo koridor obsažený v územně plánovací dokumentaci byla dostatečně objasněna v rozsudku krajského soudu. Koridor slouží k ochraně území před záměry, které by mohly umístění stavby v něm zmařit, ale nikoliv k tomu, aby vyloučil vedení této technické infrastruktury v jiných plochách. Ostatní námitky stěžovatelky míří mimo předmět řízení, případně nesplňují podmínku přímého dotčení věcných práv stěžovatelky. [8] Ke kasační stížnosti se vyjádřila osoba zúčastněná na řízení – město Velké Hamry. Účelem vyznačení konkrétní trasy plynovodu (koridoru) je dosáhnout ochrany zamýšlené trasy před záměry, které by mohly znemožnit vybudování plynovodu. To ale neznamená, že plynovod nemůže vést jinudy, pokud to plochy na alternativní trase umožňují. Správní orgány neměnily ani nedoplňovaly způsob vedení technické infrastruktury schválený zastupitelstvem města ani územní plán. Město Velké Hamry se vyjádřilo také k argumentu poškozování životního prostředí a dalším okolnostem případu. [9] Osoba zúčastněná na řízení GasNet Služby, s. r. o., se rovněž ztotožnila s posouzením krajského soudu. Umístění koridoru pro veřejně prospěšnou stavbu nevylučuje umístění takové stavby v jiné ploše, je-li to podle územního plánu přípustné. Není dán ani namítaný rozpor umístění plynovodu s územním plánem města Velké Hamry a vůlí samosprávy. V. Posouzení věci Nejvyšším správním soudem [10] Kasační stížnost je včasná, podaná osobou oprávněnou, řádně zastoupenou, a přípustná. Důvodnost kasační stížnosti soud posoudil v mezích jejího rozsahu a uplatněných důvodů a zkoumal přitom, zda napadené rozhodnutí netrpí vadami, k nimž je povinen přihlédnout z úřední povinnosti (§109 odst. 3 a 4 s. ř. s.). [11] Kasační stížnost není důvodná. [12] Soud předesílá, že o prakticky totožné kasační stížnosti stěžovatelky, která se týkala vydání územního rozhodnutí k záměru Plynofikace města Velké Hamry – 2. část, Nejvyšší správní soud rozhodl rozsudkem ze dne 7. 4. 2022, č. j. 10 As 106/2021 - 75. V nyní projednávané věci soud neshledal důvod se od závěrů učiněných desátým senátem odchýlit, z odkazovaného rozsudku proto vycházel i při posouzení této věci. [13] Podle §2 odst. 1 písm. i) zákona č. 183/2006 Sb., stavební zákon, se koridorem rozumí plocha vymezená pro umístění vedení dopravní a technické infrastruktury nebo opatření nestavební povahy. Podle §43 odst. 1 téhož zákona územní plán mj. vymezí zastavěné území, plochy a koridory, zejména zastavitelné plochy, plochy změn v krajině a plochy přestavby, pro veřejně prospěšné stavby, pro veřejně prospěšná opatření a pro územní rezervy a stanoví podmínky pro využití těchto ploch a koridorů. [14] Spornou otázkou je v posuzované věci pouze to, zda správní orgány mohly povolit umístění stavby plynovodu mimo koridor pro vedení technické infrastruktury, který je vymezen v územním plánu města Velké Hamry. Související námitky stěžovatelky nejsou z hlediska územního řízení relevantní, protože směřují k posouzení vhodnosti plynofikace jako řešení problematické situace s dodávkami tepla. [15] Koridory jsou v územně plánovací dokumentaci vymezovány za účelem ochrany území pro budoucí umístění záměru dopravní nebo technické infrastruktury. Koridor tedy vymezuje území, v němž má stát, kraj, obec či oprávněný investor možnost umístit svůj záměr v optimální poloze, aniž by musel s každou změnou linie vedení koridoru měnit i územně plánovací dokumentaci. NSS souhlasí s krajským soudem v tom, že ze zákona je koridor vymezován pro konkrétní účel. Území koridoru pak nelze využít způsobem, který by mohl v budoucnu bránit provedení stavby, k níž je koridor vymezen. [16] Z pohledu územně plánovací dokumentace by bylo vhodnějším řešením umístit záměr v příslušném koridoru. Koridory nemají pouze informativní povahu; tvoří součást územního plánu. Stanovení koridoru však neznamená, že nelze umístit stavbu s obdobným účelem jinde v obci, pokud to územní plán připouští. Rovněž je potřeba zohlednit druh infrastruktury, pro jejíž případné umístění má vymezení koridoru sloužit. [17] Pro posuzovanou věc je podstatné zařazení pozemků (na něž se stavba plynovodu podle žádosti umisťuje) do funkčních ploch, resp. podmínky přípustného využití těchto ploch. Dotčené orgány na úseku územního plánování vysvětlily, že využití dotčených pozemků pro účely stavby technické infrastruktury (plynovodu) je přípustné. Přípustnost využití pozemků pro technickou infrastrukturu plyne z územního plánu. Umístění stavby neodporuje ani veřejnému zájmu. Nedochází jím tudíž k „faktické změně“ územního plánu ani k nepřípustnému zásahu do samostatné působnosti obce, jak tvrdí stěžovatelka. Není tedy důvod bránit využití dotčených pozemků k umístění plynovodu jen proto, že na jiných pozemcích je podle územního plánu pro umístění plynovodu vymezen koridor. [18] Námitka, že slovní spojení „v podstatě“ ze strany správního orgánu svědčí o jeho nejistotě při rozhodování, je nedůvodná. Z užití tohoto výrazu nelze dovozovat jakékoliv závěry o zákonnosti právního posouzení. VI. Závěr a náklady řízení [19] Nejvyšší správní soud neshledal kasační stížnost důvodnou, a proto ji podle §110 odst. 1 věty druhé s. ř. s. zamítl. [20] O náhradě nákladů řízení o kasační stížnosti Nejvyšší správní soud rozhodl podle §60 odst. 1 věty první s. ř. s. za použití §120 s. ř. s. Stěžovatelka nebyla v řízení o kasační stížnosti úspěšná, proto nemá právo na náhradu nákladů řízení. Žalovanému, jemuž by jinak právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti příslušelo, soud náhradu nákladů řízení nepřiznal, protože mu v řízení o kasační stížnosti žádné náklady nad rámec běžné úřední činnosti nevznikly. Osobám zúčastněným na řízení nebyla v řízení o kasační stížnosti uložena soudem žádná povinnost, natož taková, v souvislosti s níž by jim v řízení vznikly náklady (§60 odst. 5 věta první ve spojení s §120 s. ř. s.). Poučení: Proti tomuto rozsudku n e j s ou opravné prostředky přípustné. V Brně dne 14. dubna 2022 JUDr. Josef Baxa předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:14.04.2022
Číslo jednací:1 As 78/2021 - 73
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Rozsudek
zamítnuto
Účastníci řízení:GOLEM Velké Hamry, a.s.
Krajský úřad Libereckého kraje
Prejudikatura:10 As 106/2021 - 75
Kategorie rozhodnutí:C
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2022:1.AS.78.2021:73
Staženo pro jurilogie.cz:10.05.2024