Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 10.02.2022, sp. zn. 3 Azs 414/2020 - 28 [ usnesení / výz-E ], dostupné na http://www.jurilogie.cz/ecli/ECLI:CZ:NSS:2022:3.AZS.414.2020:28

Zdroj dat je dostupný na http://www.nssoud.cz
ECLI:CZ:NSS:2022:3.AZS.414.2020:28
sp. zn. 3 Azs 414/2020 - 28 USNESENÍ Nejvyšší správní soud rozhodl v senátě složeném z předsedy senátu JUDr. Jaroslava Vlašína a soudců Mgr. Radovana Havelce a JUDr. Tomáše Rychlého v právní věci žalobce: Y. T., zastoupený Mgr. Janem Vondrou, advokátem se sídlem Palackého třída 2203/186, Brno, proti žalovanému: Ministerstvo vnitra, se sídlem Nad Štolou 3, Praha 7, o přezkoumání rozhodnutí žalovaného ze dne 21. 6. 2019, č. j. OAM-417/ZA-ZA11-VL16-2019, o kasační stížnosti žalobce proti rozsudku Krajského soudu v Brně ze dne 23. 11. 2020, č. j. 33 Az 34/2019 - 52, takto: I. Kasační stížnost se o dm í t á pro nepřijatelnost. II. Žádný z účastníků n emá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti. Odůvodnění: [1] Včas podanou kasační stížností napadl žalobce v záhlaví uvedený rozsudek Krajského soudu v Brně, jímž byla zamítnuta jeho žaloba proti rozhodnutí žalovaného ze dne 21. 6. 2019. Tímto rozhodnutím nebyla žalobci udělena mezinárodní ochrana podle §12, §13, §14, §14a a §14b zákona č. 325/1999 Sb., o azylu. [2] Při posouzení věci vycházel krajský soud z následujícího skutkového stavu. Žalobce pochází ze Zakarpatské oblasti (M.), je svobodný, bezdětný, vyznáním katolík. Je ukrajinské národnosti, mluví rusky a ukrajinsky, nikdy nebyl politicky činný. Naposledy pobýval na Ukrajině v roce 2009. Do České republiky přicestoval v roce 2010, následně získal povolení k dlouhodobému pobytu. V roce 2015 byl z území České republiky vyhoštěn, ztratil pas, na Ukrajinu však nevycestoval, a to především z toho důvodu, že se obával povolání do armády. Povolávací rozkaz mu sice nebyl doručen, ale podle jeho tvrzení jej zřejmě převzal jeho otec. Žádost o udělení mezinárodní ochrany si žalobce podal až 1. 5. 2019, důvodem byla snaha o legalizaci pobytu, přetrvávající obava z povolání do armády, ekonomické důvody a skutečnost, že na Ukrajině se nemá kam vrátit. [3] Po posouzení výše uvedených skutečností dospěl krajský soud k závěru, že podmínky pro udělení mezinárodní ochrany nejsou splněny. Shodně se žalovaným měl za to, že žalobce podal žádost o udělení mezinárodní ochranu jen s cílem vyhnout se správnímu vyhoštění, přičemž tvrzené obavy z povolání do armády azylovým důvodem nejsou. Ostatní, podružnější námitky pak neshledal relevantními. [4] Kasační stížnost podal žalobce (dále jen „stěžovatel“) formálně z důvodů uvedených v §103 odst. 1 písm. a), b) a d) s. ř. s. V obecné rovině přitom namítá, že žalovaný dostatečně nezjistil skutkový stav věci, v důsledku čehož dospěl k řadě vadných závěrů. Krajský soud se pak dle jeho názoru v napadeném rozsudku se závěry žalovaného v podstatě jen ztotožnil a jeho argumentaci potvrdil. Vadu řízení před správním orgánem pak stěžovatel spatřuje v tom, že žalovaný vycházel pouze z informačních zdrojů, které si sám zpracoval (MZV či OAMP), a nevzal v potaz informace o současné situaci na Ukrajině, které je možno získat z otevřených zdrojů, především na internetu. Na základě toho pak dospěl k nesprávnému závěru, že stěžovateli v zemi jeho původu vážná újma ve smyslu §12 a 14b zákona o azylu nehrozí. [5] Žalovaný se dle názoru stěžovatele řádně nevypořádal ani s jeho námitkami ohledně udělení humanitárního azylu a doplňkové ochrany, a to přes jeho opakované upozornění, že se svou rodinou na Ukrajině není v kontaktu, a i když stěžovatel uvedl důvody, pro které ani není možné, aby u své rodiny (ať už u otce nebo u bratra) pobýval. Navíc mu stále hrozí postih za nenastoupení vojenské služby. Stěžovatel je přesvědčen o tom, že stále probíhající konflikt nelze posuzovat rigidně, pouze podle situace v určitém období, ale je nutné vždy zohlednit aktuální vývoj a proměnlivost dění. Dle jeho názoru tak neposkytnutí doplňkové ochrany je porušením nejen příslušných ustanovení zákona o azylu, ale i zásady non-refoulement vyplývající z čl. 33 Ženevské úmluvy, a to zejména z důvodu možného ohrožení života stěžovatele v případě rozšíření bojů z východních částí Ukrajiny do ostatních částí země. [6] Z výše uvedeného je dle stěžovatele „zjevně patrné“, že důvody kasační stížnosti významným způsobem přesahují jeho vlastní zájmy ve smyslu §104a s. ř. s. Závěrem proto navrhl, aby byl zrušen jak napadený rozsudek Krajského soudu v Brně, tak i rozhodnutí žalovaného z 21. 6. 2019, a jemu přiznány náklady řízení. [7] Dříve, než mohl Nejvyšší správní soud přistoupit k věcnému vypořádání uplatněných námitek, musel posoudit otázku přijatelnosti kasační stížnosti. [8] Podle §104a s. ř. s. ve znění účinném v době podání návrhu, jestliže kasační stížnost ve věcech mezinárodní ochrany svým významem podstatně nepřesahuje vlastní zájmy stěžovatele, odmítne ji Nejvyšší správní soud pro nepřijatelnost. [9] Podle usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 4. 2006, č. j. 1 Azs 13/2006 - 39 přesahem vlastních zájmů stěžovatele je jen natolik zásadní a intenzivní situace, v níž je – kromě ochrany veřejného subjektivního práva jednotlivce – pro Nejvyšší správní soud též nezbytné vyslovit právní názor k určitému typu případů či právních otázek. Přesah vlastních zájmů stěžovatele je dán jen v případě rozpoznatelného dopadu řešené právní otázky nad rámec konkrétního případu. Primárním úkolem Nejvyššího správního soudu v řízení o kasačních stížnostech ve věcech azylu je proto nejen ochrana individuálních veřejných subjektivních práv, nýbrž také výklad právního řádu a sjednocování rozhodovací činnosti krajských soudů. [10] Stěžovatel ve své kasační stížnosti ztotožnil důvody její přijatelnosti s uplatněnými důvody pro její podání. Žádnou konkrétní právní otázku, kterou by měl Nejvyšší správní soud řešit v rámci sjednocování judikatury, neuvedl, z velmi obecně formulovaných kasačních důvodů pak lze sotva dovodit, v čem měl vlastně krajský soud konkrétně pochybit, natožpak aby z nich bylo zřejmé, proč má stěžovatel za to, že povaha jeho věci svým významem podstatně přesahuje jeho vlastní zájmy. Žádný přesah vlastních zájmů stěžovatele pak v okolnostech projednávané věci nenalezl ani Nejvyšší správní soud z úřední povinnosti. Za této situace tedy podanou kasační stížnost podle výše citovaného ustanovení §104a odst. 1 s. ř. s. pro nepřijatelnost odmítl. [11] Kasační stížnost byla odmítnuta, Nejvyšší správní soud proto rozhodl tak, že žádný z účastníků nemá právo na náhradu nákladů řízení o kasační stížnosti (§60 odst. 3 s. ř. s. ve spojení s §120 s. ř. s.). Poučení: Proti tomuto usnesení n e j s ou přípustné opravné prostředky (§53 odst. 3 s. ř. s.). V Brně dne 10. února 2022 JUDr. Jaroslav Vlašín předseda senátu

Souhrné informace o rozhodnutí
Soud:Nejvyšší správní soud
Datum rozhodnutí / napadení:10.02.2022
Číslo jednací:3 Azs 414/2020 - 28
Forma /
Způsob rozhodnutí:
Usnesení
odmítnuto pro nepřijatelnost
Účastníci řízení:Ministerstvo vnitra
Prejudikatura:1 Azs 13/2006
Kategorie rozhodnutí:E
ECLI pro jurilogie.cz:ECLI:CZ:NSS:2022:3.AZS.414.2020:28
Staženo pro jurilogie.cz:18.05.2024